Έρχεται ο ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτων: Πότε ξεκινά η εφαρμογή του - Τι είναι και πού χρησιμοποιείται

Κρήτη
Έρχεται ο ηλεκτρονικός φάκελος ακινήτων: Πότε ξεκινά η εφαρμογή του - Τι είναι και πού χρησιμοποιείται

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπλόκο στη γραφειοκρατία επιχειρεί η κυβέρνηση με τη νέα εφαρμογή, όπου θα συλλέγονται ηλεκτρονικά όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για τις μεταβιβάσεις ακινήτων

Με “καλό μάτι”, θεωρώντας πάντως ότι θα μπορούσε να συμπληρωθεί στην πορεία, βλέπουν οι εμπλεκόμενοι φορείς τον ηλεκτρονικό φάκελο ακινήτων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, δεδομένου ότι βάζει τέλος στο “χαρτοβασίλειο” και το τέρας της γραφειοκρατίας στη διαδικασία των μεταβιβάσεων ακινήτων.

Όπως έχει ανακοινωθεί, η νέα πλατφόρμα θα βρίσκεται “στον αέρα” πιλοτικά από τον Φεβρουάριο και με την ενεργοποίησή της, οι υποψήφιοι αγοραστές και πωλητές δε θα χρειάζεται να αναζητήσουν από τις αρμόδιες υπηρεσίες τα 17 απαιτούμενα δικαιολογητικά, καθώς αυτά θα συμπεριλαμβάνονται στον φάκελο που θα αποκτήσει κάθε ακίνητο.

Αναλυτικότερα και σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης, το έργο εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης με απόφαση που έχει υπογράψει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, στην οποία αναφέρεται ότι στόχος είναι η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας για τη μεταβίβαση ακινήτων. Στόχος της κυβέρνησης είναι ο ηλεκτρονικός φάκελος να παρουσιαστεί πριν από τις εθνικές εκλογές και να τεθεί σε ισχύ άμεσα.

Η πλατφόρμα θα λειτουργεί στην ψηφιακή πύλη του Δημοσίου gov.gr. Μέσω της νέας ηλεκτρονικής εφαρμογής θα συλλέγονται ηλεκτρονικά όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στη σύνταξη των συμβολαίων για τις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Δεκάδες δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για μια μεταβίβαση ακινήτου απ’ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, ΕΦΚΑ) θα συγκεντρώνονται ηλεκτρονικά και θα καταχωρίζονται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.

Η ηλεκτρονική συλλογή των εγγράφων και πιστοποιητικών θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο. Όταν τα έγγραφα και δικαιολογητικά “κλειδώσουν” στην πλατφόρμα, τότε υποβάλλεται ηλεκτρονικά η δήλωση και η διαδικασία ολοκληρώνεται με την ηλεκτρονική μετεγγραφή του ακινήτου στο Κτηματολόγιο.

Οι δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού

Πάντως, εντύπωση προκάλεσε σε πρόσφατη εκδήλωση στην Αθήνα για την ενημέρωση των μεσιτών η ευθεία παραδοχή του υπουργού ότι η γραφειοκρατία στις μεταβιβάσεις ακινήτων είναι παρούσα, στη χώρα μας είναι η αιτία να την κατατάσσουν στη χειρότερη θέση στη διεθνή κοινότητα.

Η επισήμανση αφορούσε το γεγονός ότι απαιτούνται 17 πιστοποιητικά για μια νορμάλ μεταβίβαση, όταν άλλες χώρες έχουν αντιμετωπίσει το θέμα της μεταβίβασης με λιγότερη γραφειοκρατία και λιγότερα βήματα που φτάνουν στα 4,7, τα οποία είναι αρκετά για να περάσει το ακίνητο στον νέο ιδιοκτήτη.

Αντίθετα στην Ελλάδα τα βήματα φτάνουν τα 10, που είναι διπλάσια σε σχέση με τον μέσο όρο. Η διαπίστωση αυτή είναι η αιτία που η Ελλάδα είναι χειρότερη με βάση την κατάταξη της τράπεζας δεδομένων.

Οι αναφορές του υπουργού για ψηφιακή μεταβίβαση των ακινήτων ενθουσίασε τους μεσίτες, αλλά κράτησαν “μικρό καλάθι” στις υποσχέσεις του υπουργού.

Ο υπουργός προανήγγειλε ότι από τον Φεβρουάριο θα γίνει η πρώτη προσπάθεια για ψηφιακή μεταβίβαση, η οποία δε θα αφορά το σύνολο της χώρας. Ο συμβολαιογράφος θα αντλεί εύκολα ένα μέρος των πιστοποιητικών από τον ΕΦΚΑ, την ΑΑΔΕ, το ΤΕΕ και το Κτηματολόγιο, ενώ τα υπόλοιπα πιστοποιητικά θα πρέπει να τα αναζητεί ο συμβολαιογράφος και θα πιστοποιεί την εγκυρότητα των εγγράφων. Το κυβερνητικό πλάνο για ηλεκτρονική μεταβίβαση θα καλεί τους δύο αντισυμβαλλόμενους, όπως τον αγοραστή και τον πωλητή, να προσέρχονται στον συμβολαιογράφο και μέσω των ψηφιακά διασυνδεμένων υπηρεσιών αυτός να συλλέγει τα έγγραφα για την πραγματοποίηση του συμβολαίου.

Ο στόχος της καινοτομίας είναι να μειώσει τον χρόνο περάτωσης της πώληση από μήνες σε λίγα λεπτά.

Επίσης, ο υπουργός κ. Κυριάκος Πιερρακάκης ενημέρωσε ότι ήδη “τρέχουν” διαγωνισμοί για την ψηφιοποίηση αρχείων, τόσο των Κτηματολογικών Γραφείων όσο και της Πολεοδομίας. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία, αυτό πρακτικά θα δώσει τέλος στην πολύμηνη ταλαιπωρία των συμβαλλομένων ενός συμβολαίου αγοραπωλησίας. Οι μεσίτες χαιρέτισαν τις εξαγγελίες του υπουργού, αλλά, όπως είπαν, η μετάβαση θα είναι δύσκολη, κινείται όμως στη σωστή κατεύθυνση.

Μεγάλες καθυστερήσεις - «Στη σωστή κατεύθυνση... αλλά δε φτάνει»

«Καλό, αλλά δε φτάνει. Θα πρέπει να συμπληρωθεί έστω αργότερα», είπε στο neakriti.gr, σχολιάζοντας την απόφαση αυτή, ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων Ν. Ηρακλείου, δικηγόρος Κώστας Αράπογλου. Σύμφωνα με τον ίδιο, πραγματικά είναι μεγάλη η γραφειοκρατία στις μεταβιβάσεις των ακινήτων και πολύ καλά κάνει η κυβέρνηση που φέρνει μία τέτοια διαδικασία σε υλοποίηση, αρκεί να φανεί και στην πράξη θα λειτουργήσει χωρίς προβλήματα και θα φέρει αποτέλεσμα.

«Οπωσδήποτε, πάντως, κινείται στη σωστή κατεύθυνση, γιατί αυτή τη στιγμή, για να κάνει κάποιος μια μεταβίβαση ακινήτων, βρίσκεται αντιμέτωπος με μεγάλες καθυστερήσεις. Αλλά κάτι στο οποίο “σκοντάφτουν” πάρα πολλές μεταβιβάσεις είναι η λειτουργία των Κτηματολογικών Γραφείων. Και μιλάω για το Κτηματολογικό Γραφείο Ηρακλείου, που για να γίνει μία καταχώριση, που να είναι προϋπόθεση για να γίνει το συμβόλαιο, μπορεί να απαιτηθεί και ένας χρόνος. Σε αυτό το θέμα χρειάζεται να στελεχωθεί το Κτηματολογικό Γραφείο Ηρακλείου για να γίνονται πιο γρήγορα οι εγκρίσεις και οι καταχωρίσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά στην εφημερίδα μας ο Κώστας Αράπογλου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, «θα περιμένουμε να δούμε στην πράξη το σύστημα να δουλεύει, αλλά οπωσδήποτε σαν απόφαση είναι σωστή, αρκεί να εφαρμοστεί. Απλά, υπάρχουν κι άλλα που πρέπει να μπουν. Είναι, ας πούμε, η ταυτότητα κτηρίου, που πρέπει να βγάλει ένας μηχανικός και θέλει μία καθυστέρηση. Αυτό μαζί με τα προβλήματα της στελέχωσης του Κτηματολογικού Γραφείου, καθώς και άλλα ζητήματα, νομίζω ότι σε αυτή τη φάση δεν έχουν αντιμετωπιστεί, αλλά θα δούμε στη συνέχεια πώς θα εξελιχθεί η όλη διαδικασία».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News