Κρήτη: Ανάχωμα ο τουρισμός στην ταμειακή «ασφυξία» επιχειρήσεων

Κρήτη
Κρήτη: Ανάχωμα ο τουρισμός στην ταμειακή «ασφυξία» επιχειρήσεων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φέσι σε 1 στις 3 επιχειρήσεις, εκπρόθεσμα πληρώθηκε το 70% - Τι έδειξε το Βαρόμετρο Συναλλακτικής Συμπεριφοράς σχετικά με τις προβλέψεις για την πορεία των επιχειρήσεων το 2023 στην Κρήτη

Επιδείνωση παρουσίασαν το 2022 οι πρακτικές πληρωμής των επιχειρήσεων οι οποίες σε ένα σημαντικό ποσοστό εμφανίστηκαν ασυνεπείς απέναντι στις υποχρεώσεις τους. Η έλλειψη ρευστότητας των πελατών τους αναδείχτηκε ως το μεγαλύτερο αγκάθι, ωστόσο στην Κρήτη η ενίσχυση της οικονομίας λόγω τουρισμού αποδείχτηκε σωτήρια.

Το βαρόμετρο Συναλλακτικής Συμπεριφοράς έδειξε ότι εκπρόθεσμα πληρώθηκαν τα μισά τιμολόγια που εκδόθηκαν το 2022, με τις επτά στις δέκα περιπτώσεις των καθυστερήσεων να προκαλούνται από την έλλειψη ρευστότητας των πελατών και το 30% των επιχειρήσεων να δηλώνουν ότι αυξήθηκαν οι ανεξόφλητες εισπράξεις τους.

Ο κ.Γιάννης Παυλάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Χανίων επισημαίνει ότι «ομολογουμένως στις μελέτες που παρουσιάζονται για το 2022 φαίνεται ότι υπήρχε μια μεγάλη αύξηση στις καθυστερήσεις και κάποιες πληρωμές οι οποίες δεν έγιναν .Εκτιμώ ότι ο λόγος είναι ότι οι επιχειρήσεις θέλανε να έχουνε μια μεγαλύτερη ευελιξία στην ικανότητα ρευστότητας της επιχείρησης τους».

Στον κλάδο των διαρκών καταναλωτικών αγαθών με καθυστέρηση καλύφθηκε το 50% των τιμολογίων από 33% το προηγούμενο δωδεκάμηνο και οι επισφαλείς συναλλαγές διαμορφώθηκαν στο 5%. Στον κλάδο των χημικών το 52% των τιμολογίων πληρώθηκαν εμπρόθεσμα, από 46% το 2021, με καθυστέρηση καλύφθηκε το 43% από 48% έναν χρόνο πριν και τα επισφαλή χρέη διαμορφώθηκαν στο 6% του συνόλου των συναλλαγών από 5% αντίστοιχα. Οι κύριοι λόγοι για τους οποίους οι πελάτες του κλάδου εξόφλησαν με καθυστέρηση τα τιμολόγιά τους είχαν να κάνουν με προβλήματα ρευστότητας (60%), τη διαφωνία με τον πελάτη (25%), καθυστερήσεις διοικητικού χαρακτήρα (21%) και με πτωχεύσεις πελατών (20%).

«Ακόμα και αυτοί που είχαν τη δυνατότητα να είναι πιο ευέλικτοι στις πληρωμές τους και στα τιμολόγια αλλά και στις υποχρεώσεις τους προς δημόσιο, ΔΕΚΟ και ασφαλιστικά ταμεία αναγκάστηκαν να καθυστερήσουν ή και να αφήσουν κάποιες πληρωμές έτσι ώστε να έχουν μια μεγαλύτερη ικανότητα ρευστότητας στην επιχείρηση τους» υπογράμμισε ο κ. Παυλάκης.

Σε επίπεδο Κρήτης ωστόσο ο τουρισμός ως βασικός πυλώνας ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας διαμορφώνει ένα διαφορετικό προφίλ πελατών με μεγαλύτερη ικανότητα ρευστότητας. Κατ’ επέκταση οι επιχειρήσεις που εμφανίζονται ασυνεπείς είναι λιγότερες σε σχέση με τον πανελλαδικό μέσο όρο. Λίγοτερα ήταν και τα λουκέτα στις επιχειρήσεις. Ωστόσο για το 2023 πάνω από τρεις στις δέκα επιχειρήσεις θεωρούν ότι οι πρακτικές πληρωμών θα επιδεινωθούν.

Η μεγαλύτερη ανησυχία των ερωτηθέντων σε ό,τι αφορά την πορεία του 2023 αφορούσε την εξέλιξη της πανδημίας, ενώ σοβαροί ήταν και οι προβληματισμοί που εκφράστηκαν για τη συνεχιζόμενη παγκόσμια οικονομική κρίση συνεπεία των εξελίξεων στην Ουκρανία και ακολούθησαν οι ελλείψεις ρευστότητας, οι φόβοι για πιο αργή ή μηδενική ανάπτυξη της εγχώριας οικονομίας και οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News