Το neakriti.gr στο ιστορικό... πρώτο εργοτάξιο του νέου ΒΟΑΚ (βίντεο)

Κρήτη
Το neakriti.gr στο ιστορικό... πρώτο εργοτάξιο του νέου ΒΟΑΚ (βίντεο)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η “Ν.Κ.” βρέθηκε στο “στρατηγείο” που έχει εγκαταστήσει η ανάδοχος εταιρεία του τμήματος “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, αλλά και σε σημεία όπου έχουν ξεκινήσει να εκτελούνται οι πρώτες, πρόδρομες εργασίες

Με “ποδαρικό” στην κατασκευή ενός μεγάλου έργου που το νησί περιμένει πώς και πώς εδώ και τόσα χρόνια ξεκινά το 2023 για την Κρήτη, καθώς έχει εγκατασταθεί ο εργολάβος, οργανώθηκε το πρώτο εργοτάξιο και έχουν ξεκινήσει μάλιστα και οι πρώτες εργασίες προετοιμασίας στο πλαίσιο της υλοποίησης του νέου ΒΟΑΚ στο τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”.

Η “Νέα Κρήτη” βρέθηκε στο “στρατηγείο” της αναδόχου εταιρείας ΑΚΤΩΡ, στα 3,5 περίπου χιλιόμετρα πριν από τον Άγιο Νικόλαο, όπου μας υποδέχτηκε ο γενικός διευθυντής εκτέλεσης της σύμβασης και υπεύθυνος του εργοταξίου Κώστας Μηλιούδης.

Ο ίδιος μας ξενάγησε στα γραφεία της εταιρείας, στα οποία πρόκειται να εγκατασταθούν συνολικά μάλιστα 400 εργαζόμενοι και στελέχη, και μας παρέθεσε το προφίλ και τα χρονοδιαγράμματα του έργου όπως έχουν καθοριστεί από τον φορέα του, που είναι το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών.

«Βρισκόμαστε εδώ στον χώρο του εργοταξίου της ΑΚΤΩΡ. Όπως βλέπετε, έχουν στηθεί ήδη οι εγκαταστάσεις με τα γραφεία, διώροφες εν προκειμένω εγκαταστάσεις, μιας και σταδιακά θα εγκατασταθούν περί τα 400 άτομα.

Είμαστε στη φάση των πρόδρομων εργασιών, της προετοιμασίας και προσεχώς θα περάσουμε στην κανονική φάση των εργασιών, μόλις ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη θεσμική διαδικασία με την έγκριση των απαιτούμενων εργοταξιακών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων κ.λπ. Αντικείμενο του έργου που εκτελούμε είναι η μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του τμήματος “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” του ΒΟΑΚ, με την κατασκευή τετράιχνης αρτηρίας, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και λωρίδα έκτακτης κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συνολικού μήκους 14,5 χλμ., και η μετατροπή του σε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.

Είναι ένα έργο προϋπολογισμού 157 εκατομμυρίων ευρώ, με συμβατικό χρονοδιάγραμμα κατασκευής τους 36 μήνες.

Η σύμβαση ανάθεσης του έργου υπογράφτηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2022. Οπότε, με βάση τα συμβατικά χρονοδιαγράμματα, τον Σεπτέμβριο του 2025 θα παραδοθεί εδώ στο τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” το πρώτο νέο κομμάτι του αναβαθμισμένου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης», ανέφερε ο κ. Μηλιούδης, σημειώνοντας: «Από τεχνικής σκοπιάς, το έργο αφορά σε ένα μήκος 14,5 χιλιομέτρων, όπου προβλέπεται, για την εξυπηρέτηση των κυκλοφοριακών αναγκών και μετακινήσεων, να κατασκευαστούν 4 ανισόπεδοι κόμβοι, Νεάπολης, Λιμνών, Λακωνίων και Αγίου Νικολάου, ενώ θα αναπτυχθεί και θα κατασκευαστεί, επίσης, πλήρες δίκτυο εγκάρσιων και παράπλευρων οδών (μήκους περίπου 2 χλμ. και 9 χλμ. αντίστοιχα) για να επικοινωνούν οι περιοχές εκατέρωθεν του νέου ουσιαστικά σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.

Το υπό εκτέλεση έργο έχει πλήθος τεχνικά έργα και παρεμβάσεις. Περιλαμβάνει πέντε συνολικά γέφυρες, οκτώ κάτω διαβάσεις και πέντε έργα μερικής και ολικής κάλυψης λωρίδων κυκλοφορίας και έργα αντιστήριξης (Cut & Cover), καθώς και υδραυλικά έργα για την αποστράγγιση των οδών και την απορροή των oμβρίων, αλλά και έργα διευθέτησης ρεμάτων και χειμάρρων.

Παράλληλα, στο πλαίσιο του έργου περιλαμβάνεται ως δικαίωμα προαίρεσης υπέρ του Δημοσίου και εκτιμώμενη αξία 13.709.677,42 ευρώ, χωρίς τον ΦΠΑ, η βελτίωση διατομής και γεωμετρίας της παλιάς εθνικής οδού Νεάπολης-Αγ. Νικολάου, για την εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου και των συνοδών έργων».

Όπως μας εξήγησε ο γενικός διευθυντής εκτέλεσης της σύμβασης και υπεύθυνος του εργοταξίου, οι κύριες εργασίες θα ξεκινήσουν σε σχετικά... κοντινή απόσταση από το στρατηγείο της αναδόχου εταιρείας, συγκεκριμένα θα ξεκινήσουν στο 8,5ο χιλιόμετρο μεταξύ Νεάπολης και Αγίου Νικολάου, στο ύψος των Λακωνίων, και θα κατευθυνθούν στην α' φάση τους προς τη μεριά του Αγίου Νικολάου.

Σε κοντινή απόσταση από τα γραφεία της εταιρείας, εντοπίσαμε μάλιστα συνεργεία να βρίσκονται ήδη επί το έργον, εκτελώντας γεωτεχνικές εργασίες.

Στο συγκεκριμένο σημείο, όπως μας εξήγησαν, εκτελούνται τις ημέρες αυτές δειγματοληπτικές γεωτεχνικές γεωτρήσεις για τις ανάγκες κατασκευής μιας παράκαμψης, στο πλαίσιο του έργου του νέου ΒΟΑΚ, παράκαμψης η οποία μέσω κάτω διάβασης θα οδηγεί στα Λακώνια.

Στο εργοτάξιο ο δήμαρχος

Στον χώρο του εργοταξίου βρέθηκε και ο δήμαρχος Αγίου Νικολάου Αντώνης Ζερβός. Ο ίδιος ξεναγήθηκε στα γραφεία της εταιρείας και είχε την ευκαιρία να ενημερωθεί από κοντά από τον εργοταξιάρχη για τις τεχνικές λεπτομέρειες του σχεδιασμού του έργου, αλλά και για τις κινήσεις της εταιρείας.

Μιλώντας στη “Ν.Κ.” ο ίδιος εξέφρασε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι εγκαταστάθηκε ήδη ο ανάδοχος εργολάβος και ξεκινούν οι εργασίες του νέου ΒΟΑΚ από την περιοχή του Αγίου Νικολάου, ενώ στάθηκε και στα σφιχτά χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, απ’ όπου εξασφάλισε σημαντική χρηματοδότηση το υπουργείο Υποδομών.

«O Δήμος Αγίου Νικολάου κι εγώ προσωπικά είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς, διότι το μεγάλο έργο ανακατασκευής-αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα ξεκινά εδώ από το Λασίθι και από τον Άγιο Νικόλαο. Διότι, κακά τα ψέματα, αυτό δεν είναι κάτι που συμβαίνει συχνά.

Είμαστε ευτυχείς διότι εγκαταστάθηκε ο ανάδοχος εργολάβος και ξεκινούν σιγά-σιγά οι εργασίες υλοποίησης του μεγάλου έργου.

Θεωρώ ότι κι εμείς από την πλευρά μας ως Δήμος έχουμε βοηθήσει για να πάμε στο ξεκίνημα του έργου, με τη λογική ότι εγκρίναμε εγκαίρως τους περιβαλλοντικούς όρους και ό,τι άλλο χρειαζόταν διαδικαστικά.

Εύχομαι πραγματικά να πάνε όλα ομαλά με τις εργασίες, και ως Δήμος θα είμαστε φυσικά στη διάθεση και του αναδόχου και του υπουργείου για οτιδήποτε χρειαστεί», τόνισε ο κ. Ζερβός και συμπλήρωσε: «Το έργο ως γνωστόν έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και ως εκ τούτου θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε μία 3ετία. Πολύ θετικό το ότι υπάρχουν εξασφαλισμένα κονδύλια, αλλά υπάρχει και η υποχρέωση να απορροφηθούν μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο».

 «Σημαντική η βελτίωση της παλιάς εθνικής οδού»

Με τις εργασίες, λοιπόν, στον νέο ΒΟΑΚ στο τμήμα αυτό “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” να έχουν ορίζοντα μία 3ετία, το βάρος, όπως τόνισε ο δήμαρχος, πέφτει εύλογα και στη βελτίωση της παλιάς εθνικής οδού.

«Ένα ζήτημα που προκύπτει σημαντικό είναι βέβαια το πώς θα λειτουργεί ο δήμος κατά την 3ετία αυτή που θα διαρκέσουν οι κατασκευαστικές εργασίες για τον νέο ΒΟΑΚ. Είναι σημαντικό το ότι έχει προβλεφθεί μέσα στη σύμβαση αυτή η προαίρεση για τη βελτίωση της παλιάς εθνικής οδού από Νεάπολη έως Άγιο Νικόλαο.

Η βελτίωση δε θα γίνει βεβαίως αύριο το πρωί, που λέει ο λόγος. Υπάρχουν διαδικαστικές εκκρεμότητες, με την έγκριση των περιβαλλοντικών μελετών και της οριστικής μελέτης. Όμως είναι πρόθεση και του εργολάβου και του υπουργείου να ενεργοποιηθεί η προαίρεση και να βελτιωθεί ο παλιός δρόμος. Έχουν γίνει, μάλιστα, δεκτά κάποια ζητήματα που βάζουμε. Και σίγουρα θα είναι πολύ σημαντικό να φτιαχτεί και ο παλιός δρόμος στο κομμάτι αυτό, ώστε συνολικά από Άγιο Νικόλαο έως Ηράκλειο να υπάρχει μελλοντικά μια εναλλακτική, κατάλληλη διαδρομή για όσους δε θα θέλουν να πληρώνουν διόδια», σημείωσε ο Αντώνης Ζερβός.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί πως κατά τη συνάντησή τους, ο δήμαρχος Αγίου Νικολάου και ο εργοταξιάρχης συζήτησαν και για τις απαλλοτριώσεις του έργου, για τις οποίες, όπως έχουμε γράψει, υπάρχουν ενστάσεις και σοβαρά παράπονα, με βάση τουλάχιστον τις πρώτες εκτιμήσεις για την αξία των περιουσιών...

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News