Χρήστος Γιανναράς: Κρατικοποιημένο φροντιστήριο το σχολείο

Κρήτη
Χρήστος Γιανναράς: Κρατικοποιημένο φροντιστήριο το σχολείο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας και πολυγραφότατος συγγραφέας Χρήστος Γιανναράς σε μία άκρως αποκαλυπτική συζήτηση στον ραδιοφωνικό σταθμό 98.4

Την πλήρη εμπορευματοποίηση των Χριστουγέννων και την ανεπάρκεια των κρατικών θεσμών, κυρίως των εκπαιδευτικών θεσμών, να παράξουν πολίτες με υγιές φρόνημα τόνισε ο ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας και πολυγραφότατος συγγραφέας Χρήστος Γιανναράς, σε μια άκρως αποκαλυπτική συζήτηση στον ραδιοφωνικό σταθμό 98,4.

Ο κ. Γιανναράς υποστήριξε πως ο σημερινός άνθρωπος έρχεται σε άμεση επαφή με την αλλοτρίωση, η οποία μπορεί να τον πλήξει ανεπανόρθωτα, ενώ το σχολείο έχει “πεθάνει”. Μεταξύ άλλων, ο συνεντευξιαζόμενος εγνωσμένου κύρους ανέφερε πως η νέα γενιά ανθρώπων είναι μια νέα γενιά, που δε θα γνωρίσουν ποτέ την ερμηνεία και έννοια του έρωτα.

Με αφορμή την εορτή των Χριστουγέννων, που είναι μία από τις μεγαλύτερες εορτές της χριστιανικής θρησκείας, ο δημοσιογράφος Γιώργος Σαχίνης στη ραδιοφωνική του εκπομπή φιλοξένησε τον κ. Γιανναρά, έναν άνθρωπο που εύλογα μπορεί κάποιος να τον αποκαλέσει σύγχρονο διανοούμενο. Ο Γιώργος Σαχίνης έθεσε το ερώτημα «ποιο είναι το νόημα των Χριστουγέννων σε μια εποχή όπως η σημερινή;», με τον κ. Γιανναρά να απαντάει: «Σήμερα, οι κρατικοί θεσμοί, δηλαδή οι θεσμοί της συλλογικότητας, όχι απλά δεν αντιλαμβάνονται τι γιόρταζε αυτός ο λαός, αλλά θέλουν να το υποκαταστήσουν με τερατουργίες με χαρακτήρα εμπορικό και φθηνιάρικο. Η ζημιά είναι πελώρια. Εάν δούμε τι αντίκρισμα έχει στην προσωπική ζωή των ανθρώπων, δεν έχουν να ελπίζουν κάτι. Είναι τραγωδία. Η τραγωδία δεν είναι γενική και αφηρημένη, αλλά συγκεκριμένη. Ξεκινάει από το ποιος είναι υπουργός Παιδείας και ποια είναι τα σημερινά μέτρα που έχει επιβάλει η κυβέρνηση. Σημαίνει ότι δεν υπάρχει σχολείο στην Ελλάδα, αλλά κρατικοποιημένο φροντιστήριο. Αυτό είναι πιθανότατα το πρώτο θέμα της επικαιρότητας».

Ο κ. Γιανναράς, μιλώντας για την αίσθηση του ωραίου, υποστήριξε: «Γούστο σημαίνει να έχει κάποιος καλλιέργεια και να μπορεί να ξεχωρίζει την ομορφιά από τον εντυπωσιασμό. Εάν ήξεραν οι γονείς ποιοι διαμορφώνουν τις ψυχές των παιδιών τους μέσα από προγράμματα σπουδών, θα έφριτταν. Ήμουν στην ΕΡΤ και επί 35 λεπτά εξηγούσε ένας υπουργός ότι ήταν παντρεμένος μ’ έναν άνδρα. Αυτή είναι βία. Δεν υπάρχει λόγος κάποιος πολιτικός αξιωματούχος να λέει κάτι τόσο προσωπικό επί 35 λεπτά».

«Έχει καταστραφεί το σχολείο»

Στη συνέχεια, ο Γιώργος Σαχίνης έθεσε στον κ. Γιανναρά τα παρακάτω ερωτήματα: «Τι πρέπει να κάνουμε για να αλλάξει αυτή η κατάσταση; Ποιες είναι οι απειλές εκείνες που δημιουργούν σταδιακά συνθήκες αφαίμαξης του ελληνικού έθνους;» Ο καθηγητής Φιλοσοφίας απάντησε: «Στην πράξη δεν έχουμε περιθώριο να κάνουμε τίποτα. Οι πολιτικοί μας αξιωματούχοι δε μας εκπροσωπούν. Τις τελευταίες δεκαετίες υπάρχει ένα ορθόδοξο χριστιανικό κόμμα, το ζήτημα όμως είναι πως οι εκπρόσωποί του δεν είναι άξιοι σεβασμού. Έχετε ακούσει ποτέ ένα πρόσωπο μεγάλου κόμματος να μιλήσει για το εξαιρετικά επείγον πρόβλημα που λέγεται σχολείο; Έχει καταστραφεί το σχολείο. Το παιδί πηγαίνει στο σχολείο με σκοπό να πάρει εφόδια. Δεν πηγαίνει με σκοπό να χαρεί, να τραγουδήσει. Εάν υπάρχει μια μικρή πιθανότητα ανάκαμψης της ελληνικής κοινωνίας, θα είναι η μέρα εκείνη που η Πολιτεία θα σταματήσει το φροντιστήριο ως κοινωνική απειλή. Το φροντιστήριο είναι ένα μέσο για να μπούμε στο πανεπιστήμιο. Στα πιο τρυφερά χρόνια, γεμίζαμε τα μυαλά των παιδιών με στόχους».

Ο κ. Γιανναράς υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, και την πρόσληψη των μαθημάτων από την πλευρά των μαθητών. Οι μαθητές δεν αντιλαμβάνονται τα μαθήματα ως μορφές παιχνιδιού. Έχει χαθεί ο συνδυασμός χαράς και μαθημάτων.

«Θα πρέπει να ακούγεται η αγωνία. Το πολυτιμότερο στοιχείο που έπαιρνε το παιδί στο σχολείο είναι τα από κοινού γυμνάσια, δηλαδή να κάνουμε ασκήσεις. Και σήμερα βλέπουμε πως τα παιδιά δεν μπορούν να συγχρονιστούν. Δεν υπάρχει χαρά να πάει το παιδί στο σχολείο. Τα ουσιώδη μαθήματα δε διδάσκονται σαν συναρπαστικά παιχνίδια. Το πιο συναρπαστικό παιχνίδι στο σχολείο ήταν το συντακτικό», υποστήριξε.

«Δυστυχώς, έχει τελειώσει το θέμα της ελληνικής γλώσσας»

Ένα καίριο ζήτημα είναι η ελληνική γλώσσα. Η νέα γενιά χρησιμοποιεί την αγγλική γλώσσα όλο και πιο συχνά και ένα μέρος της ελληνικής κοινωνίας θεωρεί πως η ελληνική γλώσσα βαδίζει προς το τέλος της. Απέναντι σε αυτήν την προβληματική, ο κ. Γιανναράς σημειώνει: «Δυστυχώς, έχει τελειώσει το θέμα της ελληνικής γλώσσας. Οι κυβερνήσεις άλλαξαν και καμία δεν έδωσε την απαραίτητη ώθηση για τη στήριξη της ελληνικής γλώσσας. Τόσοι υπουργοί Παιδείας πέρασαν, κανένας δεν έθεσε θέμα και δεν προβληματίστηκε για το ζήτημα της ελληνικής γλώσσας. Ένας άνθρωπος χωρίς γλώσσα είναι άνθρωπος χωρίς σκέψη. Εάν δούμε την πολιτική στο υπουργείο Παιδείας, δεν αλλάζει με τίποτα. Δεν αλλάζει με τα πρόσωπα που έρχονται. Υπάρχει μεθοδευμένη καταδίκη του Ελληνισμού στην αγνωσία».

Ο Γιώργος Σαχίνης έθιξε ένα καίριο ερώτημα, εάν έχει λόγο να γεννηθεί ο Χριστός στις μέρες αυτές, με τον κ. Γιανναρά να καταλήγει πως η νέα γενιά ανθρώπων είναι μια γενιά ανέραστων ανθρώπων, χωρίς να είναι σε θέση να διακρίνουν την ιδέα του ωραίου.

«Εάν κοιτάξουμε την πραγματικότητα, ο άνθρωπος θα αποκτήσει την πεποίθηση ότι δεν υπάρχει περίπτωση και ενδεχόμενο οι νέοι άνθρωποι να ζήσουν ένα νέο έρωτα. Έχει σχηματιστεί ήδη μια κοινωνία ανέραστων ανθρώπων. Αναζητούν την ηδονή και δεν ξέρουν τι είναι έρωτας. Αυτές οι ζημιές έχουν τέτοια δυναμική που δεν ξέρεις τι να πεις», κατέληξε.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News