«Στρώνει» ράγες το νέο αεροδρόμιο για τρένα στην Κρήτη - Ενδιαφέρον από γαλλικό κολοσσό

Κρήτη
«Στρώνει» ράγες το νέο αεροδρόμιο για τρένα στην Κρήτη - Ενδιαφέρον από γαλλικό κολοσσό

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο γαλλικός κολοσσός Alstom έχει ξεκινήσει συζητήσεις με την κυβέρνηση για μια σύνθεση επένδυση με τραμ και προαστιακό, που θα συνδέει το Ηράκλειο με το νέο αεροδρόμιο Καστελίου, ενώ οι τοπικοί φορείς εντείνουν τις πιέσεις τους για μέσα σταθερής τροχιάς στην Κρήτη

Δυναμικά έρχεται στο προσκήνιο η πρόταση για σιδηροδρομικό δίκτυο στην Κρήτη σε συνάρτηση με τη λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδας, καθώς μια τέτοια προοπτική κεντρίζει για τα καλά το παγκόσμιο επενδυτικό ενδιαφέρον!

Μετά την κινητοποίηση και τις σχετικές πρωτοβουλίες των τοπικών φορέων, που είχαν και τις προάλλες σχετική συνάντηση στο Ρέθυμνο, αποφασίζοντας εκεί να εντείνουν περαιτέρω τις πιέσεις τους για τη δρομολόγηση ενός τέτοιου εγχειρήματος, μια μεγάλη επένδυση για μια σύνθετη σιδηροδρομική σύνδεση, μέσω τραμ και προαστιακού, του Ηρακλείου με το νέο αεροδρόμιο σχεδιάζει ο γαλλικός κολοσσός της Alstom...

Τη σχετική αποκάλυψη έκανε ο γενικός διευθυντής της Alstom για την Ελλάδα και τα Δυτικά Βαλκάνια, Σταύρος Βλάχος, γνωστοποιώντας συγκεκριμένα πως υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη ενός σύνθετου σιδηροδρομικού δικτύου, που θα περιλαμβάνει τραμ και προαστιακό για να συνδέεται το πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου με το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Μάλιστα, ο ίδιος προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, αποκαλύπτοντας πως όχι απλώς υπάρχει ενδιαφέρον από πλευράς του συγκεκριμένου γαλλικού ομίλου, αλλά μάλιστα έχουν ήδη γίνει συζητήσεις με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την υλοποίηση αυτού του πρότζεκτ.

Η αποκάλυψη του θερμού επενδυτικού ξένου ενδιαφέροντος για την Κρήτη, και δη όχι από οποιαδήποτε εταιρεία αλλά από τον συγκεκριμένο γαλλικό κολοσσό, που θεωρείται ηγέτιδα δύναμη παγκοσμίως στον χώρο των σιδηροδρόμων, τόσο από πλευράς κατασκευής τρένων όσο και από πλευράς ανάπτυξης και λειτουργίας σιδηροδρομικών δικτύων, έκανε χθες τον γύρο της χώρας, και όχι μόνο.

Η είδηση προκάλεσε αίσθηση, αλλά όχι και ιδιαίτερη... έκπληξη στους καλά γνωρίζοντες, αφού στο τραπέζι όσον αφορά στην προοπτική μέσων σταθερής τροχιάς εδώ στο νησί μας υπάρχουν αυτή τη φορά δύο νέα πολύ σημαντικά δεδομένα.

Το ένα κομβικό δεδομένο αφορά στην κατασκευή και επικείμενη λειτουργία μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι, μια νέα τεράστια υποδομή, η οποία σε συνάρτηση με τη μεγάλη δυναμική του τουρισμού θέτει στο επίκεντρο την αναγκαιότητα για νέες συγκοινωνιακές υποδομές, και σε σιδηροδρομικό πλέον δίκτυο. Το δεύτερο σημαντικό δεδομένο αφορά στην τρέχουσα συγκυρία, όπου ιδίως από το 2021 και μετά έχει ξεδιπλωθεί μια μεγάλη στροφή και “αγάπη” σε επίπεδο Ε.Ε. προς τη χρηματοδότηση και προώθηση έργων υποδομών που σχετίζονται με πάσης φύσεως μέσα σταθερής τροχιάς, τραμ, προαστιακούς σιδηροδρόμους, κλασικούς σιδηροδρόμους κ.λπ.

Σε αυτό τον καμβά, τους προηγούμενους μήνες είχαμε μια σειρά παρεμβάσεων, τοποθετήσεων και πρωτοβουλιών διαφόρων φορέων εδώ στην Κρήτη.

Θυμίζουμε ότι τη σχετική πρόταση την είχαν βάλει στο τραπέζι τοπικοί βουλευτές και επανειλημμένως μάλιστα ο Χάρης Μαμουλάκης, κάποιες πρώτες διερευνητικού χαρακτήρα κινήσεις έχει ξεκινήσει και ο Δήμος Ηρακλείου για τραμ, ενώ επίσημο αίτημα για τρένο, που θα ενώνει το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου με το Ηράκλειο και άλλα αστικά συγκροτήματα, έχει καταθέσει προς την κυβέρνηση και ο Δήμος Μινώα Πεδιάδος.

Πριν από λίγο καιρό μάλιστα το σημαντικό θέμα είχε μπει στο “μικροσκόπιο”, στο πλαίσιο μιας πολύ ενδιαφέρουσας ημερίδας που είχαν διοργανώσει στο Επιμελητήριο Ηρακλείου ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης-Κυκλοφοριακής Αγωγής με τον Δήμο Μινώα Πεδιάδας, τον Δήμο Ηρακλείου, την Περιφέρεια Κρήτης και τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Σε εκείνη την ημερίδα, επιστήμονες και ειδικοί είχαν επισημάνει με νόημα πως η προοπτική μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη, ιδίως λόγω του έργου του νέου αεροδρομίου, είναι δεδομένο πως θα κεντρίσει το επενδυτικό ενδιαφέρον. Και να που ήρθε πανηγυρική επιβεβαίωση!

Όπως λοιπόν έγινε γνωστό την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου, σε μια εξέλιξη που έκανε τον γύρο της χώρας, ο γαλλικός όμιλος Alstom, εκ των ηγετών στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, έχει αποφασίσει να διευρύνει περαιτέρω τη σημαντική ήδη παρουσία του στη χώρα μας (μεταξύ άλλων, μετέχει στην κοινοπραξία για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας), στρέφοντας το βλέμμα του στην Κρήτη.

Στα επενδυτικά σχέδια των Γάλλων βρίσκεται η ανάπτυξη ενός σύνθετου (με τραμ και προαστιακό) σιδηροδρομικού δικτύου μήκους 40 χιλιομέτρων, που θα συνδέει το Ηράκλειο με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδας.

Η “φόρμουλα” που βρίσκεται υπό εξέταση από τον γαλλικό όμιλο για το δίκτυο αυτό είναι εντός της πόλης να επιλεγεί η κατασκευή δικτύου τραμ, που θα κινείται με χαμηλές ταχύτητες και ασφάλεια και θα συνδέεται εκτός αστικού ιστού με έναν προαστιακό σιδηρόδρομο που θα μπορεί να “πιάσει” υψηλότερες ταχύτητες και να μειώσει τον απαιτούμενο χρόνο για τη σύνδεση του Ηρακλείου με το νέο αεροδρόμιο, με πρόβλεψη να αναπτυχθεί και ενδιάμεσα του ΒΟΑΚ.

Ο γενικός διευθυντής της Alstom για την Ελλάδα και τα Δυτικά Βαλκάνια κ. Σταύρος Βλάχος τόνισε πως πρόκειται για ένα έργο που ζητάει η ίδια η πόλη, ενώ αποκάλυψε πως ο γαλλικός όμιλος έχει ήδη αρχίσει τις συζητήσεις με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την κατασκευή ενός σύνθετου δικτύου...

Σύμφωνα με τον κ. Βλάχο, η ανάπτυξη ενός δικτύου τραμ/τρένου με ταχύτητες έως 120 χλμ. αποτελεί συνηθισμένη πρακτική σε αρκετές (περιφερειακές) ευρωπαϊκές πόλεις, ενώ εξετάζεται και στη Λευκωσία.

Ο ίδιος στάθηκε μάλιστα και στο “πράσινο” περιβαλλοντικό αποτύπωμα του έργου, σημειώνοντας με νόημα πως μια τέτοια σύνθετη επένδυση σε φιλικά προς το περιβάλλον μέσα σταθερής τροχιάς θα τύχει θερμής ευρωπαϊκής στήριξης και θα μπορούσε κάλλιστα να ενταχθεί και να αντλήσει κονδύλια μέσω χρηματοδοτήσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Η συνάντηση των φορέων στο Ρέθυμνο - Επιδιώκουν συνάντηση στο Υποδομών

Η ηχηρή, επίσημη αποκάλυψη του γαλλικού επενδυτικού ενδιαφέροντος για τραμ και προαστιακό σιδηρόδρομο στην Κρήτη “έσκασε” λίγες μόλις ημέρες μετά τη νέα συνάντηση που είχαν στο Ρέθυμνο εκπρόσωποι των τοπικών αυτοδιοικητικών και θεσμικών φορέων. Σε συνέχεια της προ καιρού πετυχημένης ημερίδας στο Επιμελητήριο, συναντήθηκαν στο Ρέθυμνο, παρουσία του δημάρχου Γιώργου Μαρινάκη, εκπρόσωποι 4 Δήμων (Ηρακλείου, Μινώα Πεδιάδος, Ρεθύμνου και Χανίων) μαζί με τον αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος Νίκο Ξυλούρη και τον γραμματέα του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτικών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής Λευτέρη Μιχελάκη.

Όπως ανέφερε στο neakriti.gr ο κ. Μιχελάκης, «η συνάντηση επιλέχθηκε να γίνει στο Ρέθυμνο και για συμβολικούς λόγους λόγω των ξεχωριστών επιδόσεων και πανευρωπαϊκής αναγνώρισης της οποίας έχει τύχει σε επίπεδο βιώσιμης αστικής κινητικότητας και οδικής ασφάλειας. Αυτό που αναδείχτηκε εκ νέου ήταν η ανάγκη για τη δημιουργία υποδομών μέσων σταθερής τροχιάς εδώ στην Κρήτη, με το βλέμμα στραμμένο φυσικά και στο έργο του νέου αεροδρομίου, αλλά και στη συνεχή τουριστική άνοδο. Υπάρχουν πρακτικοί, συγκοινωνιακοί λόγοι και ανάγκες που καθιστούν αναγκαίες υποδομές σε τρένα, προαστιακούς και τραμ. Χώρια βεβαίως και τον παράγοντα της ασφάλειας των μετακινήσεων και της μάστιγας των τροχαίων ατυχημάτων, από την οποία ως γνωστόν υποφέρει, δυστυχώς, πάρα πολύ το νησί μας. Ακόμα και με τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα, όταν καλώς εχόντων των πραγμάτων κατασκευαστεί σε μερικά χρόνια, δε θα μπορεί να καλυφθεί ο τεράστιος όγκος των αναγκών μετακίνησης λόγω της λειτουργίας του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι. Θα πρέπει λοιπόν, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, να δρομολογηθούν έργα σύνδεσης με μέσα σταθερής τροχιάς του Ηρακλείου με τον νέο αερολιμένα, και φυσικά να δούμε πώς σταδιακά μπορούμε να πάμε σε γενικότερη ανάπτυξη σιδηροδρομικών υποδομών και δικτύου σε όλο το νησί».

Όπως σημείωσε ο κ. Μιχελάκης, μέσα στις επόμενες ημέρες θα σταλεί ένα σχετικό υπόμνημα προς τους τοπικούς φορείς, βουλευτές, Αυτοδιοίκηση και προς την κυβέρνηση, ενώ θα επιδιωχθεί συνάντηση και με το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών.

Ως πρώτη ενέργεια φυσικά δεσπόζει, όπως τόνισε ο ίδιος, η εκπόνηση μιας μελέτης βιωσιμότητας, κόστους-οφέλους, που θα υποδείξει κατά πόσον είναι βιώσιμο και πώς μπορεί να προχωρήσει ένα τέτοιο εγχείρημα.

Μια τέτοια μελέτη έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να την προχωρήσει και η Περιφέρεια Κρήτης, ωστόσο θα μπορούσε να δρομολογηθεί και κεντρικά από την κυβέρνηση. Συμπτωματικά άλλωστε χθες είχαμε τη λήψη μιας ανάλογης απόφασης για την Πελοπόννησο!

Ειδικότερα, την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου, συνεδρίασε για πρώτη φορά, στο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, η επιτροπή για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. Στη συνάντηση αποφασίστηκε να πραγματοποιηθούν άμεσα όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την επαναλειτουργία του υπάρχοντος δικτύου Πατρών- Πύργου- Καλαμάτας- Τριπόλεως- Ναυπλίου- Κορίνθου και αποφασίστηκε η υλοποίηση Μελέτης Σκοπιμότητας και Βιωσιμότητας του ενιαίου έργου από τον ΟΣΕ.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News