default-image

Σεισμικές έρευνες στην Κρήτη: Τι αποκαλύπτουν η μέση γραμμή με τη Λιβύη και οι «πανηγυρικές» Navtex;

Κρήτη
Σεισμικές έρευνες στην Κρήτη: Τι αποκαλύπτουν η μέση γραμμή με τη Λιβύη και οι «πανηγυρικές» Navtex;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εφόσον οι Navtex που εκδόθηκαν από τις ελληνικές Αρχές λειτουργούν σαν πρόταση οριοθέτησης ΑΟΖ με τη Λιβύη, όπως διαρρέεται χωρίς να διαψεύδεται, τότε η Ελλάδα “θυσιάζει” την ΑΟΖ της Γαύδου (22 ν.μ. μήκος επί πάνω από 100 πλάτος);

Με αφορμή τις πρόσφατες Νavtex - τέσσερις στον αριθμό - με ενδιαφέρον νότια της Κρήτης στις τρεις, που εκδόθηκαν για σεισμικές έρευνες δυτικά και νοτιοδυτικά της μεγαλονήσου, από ερευνητικά σκάφη που μισθώνει η ίδια η ΕΔΕΥ (Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων) και όχι οι εταιρείες σαν την Exxon, όπως γράφεται στον Τύπο, έχουμε και μερικές επικοινωνιακές “φούσκες” που κάθε άλλο παρά σοβαρότητα επί του θέματος υποδηλώνουν. Υποστηρίζεται περήφανα στον Τύπο και από κυβερνητικούς αξιωματούχους, αλλά και από διάφορους αναλυτές, ότι αυτές οι Νavtex εκτείνονται με τολμηρότητα και αποφασιστικότητα στη μέση γραμμή της δυνητικής ΑΟΖ Ελλάδας-Λιβύης, με βάση τη μέση γραμμή και τα εξωτερικά και εσωτερικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας που όρισε ο νόμος Μανιάτη.

Μάλιστα διαρρέουν ή και προτείνουν ανεπίσημα στη Λιβύη (υπονοώντας ότι από πίσω υπάρχει και Αμερικανικός “δάκτυλος” αφού η EXXON είναι από τις ΗΠΑ) τα όρια που τίθενται για οριοθέτηση από την πλευρά μας. Το ίδιο αφήνουν να εννοηθεί και κυβερνητικοί παράγοντες σε τηλεοπτικές εκπομπές και το ίδιο υποστηρίζεται ευθέως από κάποιους αναλυτές. Είναι έτσι όμως;

Το μόνο σίγουρο είναι πως τμήματα των αλιπέδων - που με συμβάσεις αδειοδοτήθηκαν από το 2019 και μόλις στα τέλη του 2022 αποφασίσαμε να βάλουμε ξανά μπρος τις έρευνές τους, από το 2012 (!!!) που είχαν πρωτογίνει - αυτά και μόνο αυτά φτάνουν ως το όριο της δυνητικής μέσης γραμμής με τη Λιβύη. Οι Navtex όμως με τις “πανηγυρικές” αναφορές φτάνουν ή μπορεί να αποκαλύπτουν κάτι άλλο;

Με την εμπειρία από τις υποχωρητικές μας τελικά οριοθετήσεις - έστω και για λόγους αναγκαιότητας όπως ελέχθη, αλλά πάντως υποχωρητικότητας - με την Ιταλία στην οριοθέτηση ΑΟΖ στο Ιόνιο και των όρων της επέκτασης των χωρικών μας υδάτων εκεί έως τα 12 ν.μ., με δικαίωμα για τους Ιταλούς αλιείς να αλιεύουν και εντός των 6 ν.μ. μας και χωρίς να φτάνουμε αυτή την επέκταση-οριοθέτηση μέχρι τα κομβικά Κύθηρα ως έναν από τους διαύλους της διεθνούς διέλευσης, αλλά και την τμηματική με την Αίγυπτο, αλλά όχι πέραν του κρίσιμου 28ου μεσημβρινού, με “κενό” έτσι το τριεθνές με Κύπρο και Αίγυπτο, άρα με ερωτηματικό δικό μας για την επήρεια του συμπλέγματος Καστελόριζου και ειδικά της Στρογγύλης, με μειωμένη επήρεια ακόμη και της Κρήτης, ενός από τα μεγαλύτερα νησιά της Μεσογείου, προ διετίας και με τον τρόπο που παρουσιάστηκαν αυτές, είναι φυσικό να είναι κανείς υποψιασμένος.

Σύγχυση ή παραπλάνηση;

Οι Νavtex μάλιστα παρουσιάζονται παραπλανητικά ή από σύγχυση σε χάρτες μαζί με τη γραμμή του FIR Αθηνών, που όμως βρίσκεται σημαντικά βορειότερα από τη μέση γραμμή.

Με τα μέσα που διατίθενται, τόσο σε ειδικούς γεωδέτες-χαρτογράφους, όπως ο Χρίστος Ζήνωνος ή ο πρώην πρόεδρος της ΕΔΕΥ Γιάννης Μπασιάς, που γνωρίζουν ότι άλλο ΑΟΖ, κλείσιμο κόλπων, ευθείες γραμμές βάσης, συντεταγμένες και χάρτες στις αρμόδιες υπηρεσίες των Ηνωμένων Εθνών (κυριαρχικά δικαιώματα) και άλλο FIR/SAR κ.λπ. (που αποτελούν ανάθεση υποχρεώσεων από διεθνείς οργανισμούς όπως ICAO και IMO), αλλά και σε μελετητές της χαρτογραφίας και των γεωπολιτικών, όπως ο κ. Πέτρος, που προς το παρόν θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του, που απευθυνθήκαμε, είναι σχετικά εύκολο να καταλάβει κανείς ότι ως προς το θέμα της μέσης γραμμής με τη Λιβύη, αναφορικά με τις Νavtex, όπως αναπτύχθηκε στη δημόσια συζήτηση στην Ελλάδα, τα πράγματα είναι διαφορετικά.

Στον χάρτη που παρουσιάζεται χρησιμοποιήθηκαν ως βάση οι συντεταγμένες μέσης γραμμής που είναι προσβάσιμες από τη Maritime Boundaries Geodatabase του Flanders Marine Institute και συγκρίθηκαν με τις συντεταγμένες των τεσσάρων Νavtex που εξέδωσαν οι σταθμοί Ηρακλείου, Κερκύρας και Μάλτας.

Το νοτιότερο στίγμα της επεκταμένης Νavtex απέχει 92 ν.μ. από τη Λιβύη, 50 ν.μ. από τη Γαύδο και 73 ν.μ. από την Κρήτη. Η Νavtex είναι 22 ν.μ. βόρεια από τη μέση γραμμή, που απέχει 70 ν.μ. από Γαύδο και Λιβύη.

Οι διαρροές...

“Θυσιάζει” την ΑΟΖ της Γαύδου;

Εφόσον οι Νavtex που εκδόθηκαν από τις ελληνικές Αρχές λειτουργούν ως πρόταση οριοθέτησης ΑΟΖ με τη Λιβύη, όπως διαρρέεται χωρίς να διαψεύδεται, τότε η Ελλάδα “θυσιάζει” την ΑΟΖ της Γαύδου (22 ν.μ. μήκος επί πάνω από 100 πλάτος); Αυτό θέλουν να μας πουν αν δεν υπάρξει νέα Νavtex στην περιοχή και νοτιότερα από Γαύδο προς τη μέση γραμμή; Και προσοχή... Όχι νοτιότερα αλλά προς τα δυτικά, διεύθυνση προς Μάλτα δηλαδή, με την οποία δεν έχουμε σημείο επαφής ΑΟΖ. Και όχι μόνο αυτό... Η Ελλάδα, όπως και με την Αίγυπτο, προσφέρει, αν αυτή η υφιστάμενη 3η Νavtex είναι η βάση συζήτησης για τη μέση γραμμή όπως διαρρέεται, πρακτικά αν είναι έτσι, επιπλέον το 10% της ΑΟΖ της Κρήτης στην κακόμοιρη τη Λιβύη;

Ταυτόχρονα, και χάρτες που μας έστειλε ο πρώην πρόεδρος της ΕΔΕΥ Γιάννης Μπασιάς αποτυπώνουν με σαφήνεια και τις 4 Νavtex που έως σήμερα έχουν εκδοθεί για την περιοχή. Και σε αυτούς αποτυπώνεται πως κάποια από τα αλίπεδα, για τα οποία έχουν υπογραφεί συμβάσεις αδειοδότησης των ερευνών τους, φτάνουν ως τη μέση γραμμή, όχι όμως οι Navtex... Με ακόμη πιο ανοιχτό το ερώτημα για τα νότια-νοτιοανατολικά της Κρήτης, από όπου διέρχεται και το καταφανώς παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο. Για αυτό οι Νavtex και οι έρευνές μας νότια-νοτιοδυτικά καμία επίπτωση δεν έχουν προσώρας.

Είναι πλέον αποδεκτό ότι τα δικαιώματα στα πιθανά κοιτάσματα σε αυτές τις περιοχές ανέρχονται σε αστρονομικά ποσά σχετικά με το ΑΕΠ της Ελλάδας, και σεβαστά ακόμα και με ευρωπαϊκά δεδομένα. Για άλλους ρομαντικούς είναι ακόμα σημαντικότερο η χώρα τους να φυλάσσει και να ασκεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα.

Προς τιμήν τους κάποιοι αναλυτές έχουν ήδη αναθεωρήσει ως προς το θέμα της ταύτισης των Νavtex με τη μέση γραμμή. Ελπίζουμε να σταματήσει αυτή η επικοινωνιακή “φούσκα” προς τον Έλληνα και κάποιος επιτέλους να ερευνήσει τη σκοπιμότητά της. Εκτός αν αποφασίσουν, ασκώντας πλήρως τα κυριαρχικά μας δικαιώματα, με υπολογισμό από τη Γαύδο, που έχει πλήρη δικαιώματα θαλάσσιων ζωνών, να εκδώσουν και νέα Navtex, νοτιότερα, μέχρι τη δυνητική μέση γραμμή, όπως έχει ενσωματωθεί με συντεταγμένες στον νόμο Μανιάτη που έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και έχει σταλεί - όπως ο ίδιος ο πρώην υπουργός και καθηγητής Γιάννης Μανιάτης έχει δηλώσει στην εκπομπή “Αντιθέσεις” της “ΚΡΗΤΗ TV” - επίσημα στις υπηρεσίες των Ηνωμένων Εθνών.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News