ΒΟΑΚ: Στο τραπέζι και τα στέγαστρα - Τι ισχύει με την υπογειοποίηση της παράκαμψης Ηρακλείου

Κρήτη
ΒΟΑΚ: Στο τραπέζι και τα στέγαστρα - Τι ισχύει με την υπογειοποίηση της παράκαμψης Ηρακλείου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέρα από τις «κόκκινες γραμμές» για κόμβους και σήραγγα στο Κακό Όρος, το Δημοτικό Συμβούλιο φαίνεται να μπαίνει και στη λογική διεκδίκησης σημειακών υπογειοποιήσεων επί της παράκαμψης Ηρακλείου, ώστε να αρθεί το σκηνικό διχοτόμησης της πόλης - Η θέση του υπουργείου Υποδομών και μεταφορών

Στη λογική της διεκδίκησης - μαζί με τις γνωστές «κόκκινες γραμμές» για τους κόμβους και για τη σήραγγα στο Κακό Όρος - και κάποιων σημειακών υπογειοποιήσεων (ουσιαστικά μιλάμε για βυθίσεις σε σημεία που υπάρχουν ορύγματα και διαμόρφωση υπέργειων στεγάστρων), ως προς τη λεγόμενη «παράκαμψη Ηρακλείου» του ΒΟΑΚ, φαίνεται ότι προσανατολίζεται πλέον το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, όπως κατέδειξε στη συνεδρίασή του, την Δευτέρα 19 Σεπτεμβρ'ιου, αφήνοντας ωστόσο και ένα ερωτηματικό.

Κι αυτό γιατί ναι μεν σε πολιτικό επίπεδο φέρεται να υπήρξε αποδοχή να προστεθεί και το ζήτημα των στεγάστρων που θα επιφέρει μια σημειακή, έστω, υπογειοποίηση του αυτοκινητοδρόμου και άρα ενοποίηση του αστικού Ηρακλείου με πολύτιμη απελευθέρωση κοινόχρηστου χώρου, ωστόσο δεν είδαμε από πλευράς του προέδρου του Σώματος, Γρηγόρη Πασπάτη, να διεξάγεται κάποια ψηφοφορία ή να γίνεται ρητή αναφορά για προσθήκη της εν λόγω πρότασης-αιτήματος σε επίπεδο απόφασης.

Την ίδια ώρα, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου επισφραγίστηκε σε μια ρεαλιστική προσέγγιση η εγκατάλειψη, στην παρούσα φάση τουλάχιστον, μιας διεκδίκησης των πλέον ιδανικών σεναρίων, μετατόπισης δηλαδή της χάραξης της παράκαμψης Ηρακλείου του ΒΟΑΚ ώστε να παρακάμπτει πραγματικά και να μη διχοτομεί το Ηράκλειο, ή εναλλακτικά το επίσης πολύ καλό σενάριο μιας πλήρους υπογειοποίησης στο πλαίσιο της σημερινής χάραξης.

Όπως έγινε σαφές μέσα από τις τοποθετήσεις, οι αιρετοί σε συμπολίτευση και αντιπολίτευση είχαν την ανησυχία ότι, αν το Δημοτικό Συμβούλιο πήγαινε σε μια τέτοια διεκδίκηση - ομολογουμένως και την πλέον οραματική για το Ηράκλειο των επόμενων δεκαετών - θα έβαζε ενδεχομένως εμπόδια και καθυστερήσεις στην πορεία υλοποίησης συνολικά του έργου του ΒΟΑΚ, που η αλήθεια είναι ότι η Κρήτη δεν μπορεί να περιμένει για χρόνια ακόμα. Στον καμβά αυτόν λοιπόν επικράτησε ένα πνεύμα ρεαλισμού και αναγνωρίστηκε η διεκδίκηση για μια κανονική παράκαμψη να διατηρηθεί, αλλά για το απώτερο μέλλον, και επί του παρόντος να πέσει το βάρος στη διεκδίκηση ορισμένων βελτιώσεων στον υπάρχοντα - μη ιδανικό βεβαίως, κατά κοινή ομολογία - σχεδιασμό.

Σε κάθε περίπτωση η «μπάλα» περνά πλέον στα «πόδια» της κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών, όπως και του μελετητή, για το αν θα κάνουν αποδεκτές και ποιες από τις προτάσεις-αιτήματα που βάζουν στο τραπέζι τόσο ο Δήμος Ηρακλείου και η Περιφέρεια Κρήτης, όσο και άλλοι θεσμικοί φορείς, όπως ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης και το ΤΕΕ/ΤΑΚ.

Αμετακίνητο το υπουργείο

Την ίδια στιγμή, ο υπουργός υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, εμφανίζεται αμετακίνητος αναφορικά με την νότια παράκαμψη του Ηρακλείου στον ΒΟΑΚ.

Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου, ο κ. Καραγιάννης επανέλαβε τη θέση του υπουργείου για την ευρεία νότια παράκαμψη του Ηρακλείου: «H πρόταση αφορά μια νέα χάραξη, ουσιαστικά ένα νέο έργο της τάξης των 320 εκατ. ευρώ χωρίς τις απαλλοτριώσεις, που δεν προβλέπεται στα Τεύχη Δημοπράτησης, που είναι στον αέρα. Ουσιαστικά αυτή η πρόταση υποσκάπτει το σύνολο της Διαγωνιστικής διαδικασίας», τονίζοντας κατηγορηματικά ότι «πρόκειται για μια νέα χάραξη, σε έναν νέο ΒΟΑΚ που έχει εξαιρετικά υψηλό κατασκευαστικό κόστος με πολλά χιλιόμετρα υπόγειων έργων και μεγάλες τεχνικές δυσκολίες» και διερωτήθηκε απευθυνόμενος προς την αντιπολίτευση «θεωρείτε ότι προτείνοντας σήμερα αυτό το έργο προσφέρετε υπηρεσίες στους Κρητικούς και τη προοπτική κατασκευής του ΒΟΑΚ;».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι «ο πλεονασμός υποσχέσεων δεν οδηγεί την κοινωνία στη σωστή κατεύθυνση. Έρχεστε μετά από τόσο καιρό που ξέρετε ότι το έργο προχωράει και ενώ έχουμε προχωρήσει με ένα συγκεκριμένο χρηματοδοτικό μοντέλο βασισμένο σε συγκεκριμένα κόστη και ενώ έχουμε πάρει Περιβαλλοντικούς Όρους για το νέο έργο και έχουμε καταθέσει Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τις παρεμβάσεις στις παρακάμψεις των πόλεων, έρχεστε τώρα και μας λέτε να τα τινάξουμε όλα στον αέρα» πρόσθεσε. Μάλιστα, επέκρινε «την αντίληψη που επικρατούσε για χρόνια, ότι λεφτά υπάρχουν για να κάνουμε ό,τι θέλουμε, όπως και όποτε το θέλουμε, με τα γνωστά ολέθρια αποτελέσματα για τη χώρα».

Εξάλλου, συνέχισε, ότι «στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν κλείνουμε τα αυτιά και δεν αρνούμαστε τις αλλαγές όπου είναι αυτές απαραίτητες, πάντα, όμως, διαφυλάσσοντας το δημόσιο συμφέρον και με γνώμονα τη βιωσιμότητα του έργου». Έτσι, αυτή την περίοδο επεξεργαζόμαστε τις ενστάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου για τον κόμβο Παπαναστασίου και την περιοχή του Κακού Όρους και θα επανέλθουμε σύντομα με τις προτάσεις μας.

Σχετικά με τον οδικό άξονα που συνδέει το αεροδρόμιο Καστελίου με τον ΒΟΑΚ, μήκους 18χλμ., ο κ. Καραγιάννης σημείωσε ότι γίνεται τροποποίηση στην περιοχή της Ρωμαϊκής υδατογέφυρας σύμφωνα με τα όσα υπαγόρευσαν οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού. Η νέα μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων θα κατατεθεί σύντομα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. «Θεωρούμε λοιπόν πως το ζήτημα που ανέκυψε θα κλείσει με ταυτόχρονη προστασία του περιβάλλοντος αλλά και του αρχαιολογικού πλούτου της χώρας», υπογράμμισε.

Η απορία για το κλείσιμο της συνεδρίασης

Η συζήτηση γύρω από το κεφαλαιώδες ζήτημα της παράκαμψης Ηρακλείου του ΒΟΑΚ, στο Δημοτικό Συμβούλιο, έκλεισε χωρίς λήψη απόφασης. Πολλοί, και πρωτίστως ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης που είχε κάνει και τη σχετική παρέμβαση-πρόταση για υπογειοποίηση του ΒΟΑΚ, έμειναν εύλογα με την απορία αν τελικά προστίθεται και αυτό στο διεκδικητικό πλαίσιο που θέτει προς την κυβέρνηση η πλευρά του Δήμου Ηρακλείου για το τμήμα του αυτοκινητοδρόμου που διαπερνά το πολεοδομικό συγκρότημα του Ηρακλείου.

Το σίγουρο είναι ότι το διεκδικητικό πλαίσιο, πέραν του ζητήματος των στεγάστρων για το οποίο αναγκαστικά αναμένουμε να δούμε αν θα μπει ως προσθήκη σε επίσημη απόφαση το επόμενο διάστημα, περιλαμβάνει τους εξής άξονες που έχουν ομόθυμα, από συμπολίτευση και αντιπολίτευση, τεθεί ως “κόκκινες γραμμές”:

  • Τη διεκδίκηση αλλαγής της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ως προς τη σημερινή πρόβλεψή της για κατάργηση του κόμβου της Φοινικιάς. Εδώ μάλιστα είχαμε και νέα ηχηρή παρέμβαση στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο από πλευράς τοπικών θεσμικών φορέων της περιοχής, όπως του προέδρου του Συνδέσμου Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Μανόλη Κουμαντάκη και του προέδρου του Πολιτιστικού Συλλόγου Αϊ Γιάννη Χωστού Μενέλαου Καρακωνσταντάκη, που ξεκαθάρισαν ότι η τυχόν κατάργηση του κόμβου θα καταστρέψει την καθημερινότητα δεκάδων χιλιάδων πολιτών και 300 επιχειρήσεων που απασχολούν 2.000 εργαζόμενους.
  • Τη διεκδίκηση βελτίωσης του σχεδιασμού ως προς τους υπόλοιπους υφιστάμενους κόμβους, για τους οποίους η περιβαλλοντική μελέτη προβλέπει ελάχιστες παρεμβάσεις.
  • Τη διεκδίκηση κατασκευής σήραγγας στο Κακό Όρος, ώστε να διορθωθεί η σημερινή παραφωνία στο τμήμα αυτό ενός αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος, σημειωτέον, όπως υπογραμμίστηκε από όλους, θα οδηγεί σε λίγα χρόνια στο νέο διεθνές αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι Πεδιάδος.
  • Τη διεκδίκηση της κατασκευής του αναγκαίου παράπλευρου οδικού δικτύου από το κεντρικό κράτος, ώστε να μη φορτωθεί μια τέτοια επιβάρυνση με σημαντικό κόστος ο Δήμος Ηρακλείου.

Για τα αιτήματα αυτά εκφράστηκε από πολλά χείλη αισιοδοξία ότι θα γίνουν τα περισσότερα αποδεκτά, ακόμα και η σήραγγα στο Κακό Όρος, και μένει να δούμε αν ο Δήμος Ηρακλείου θα ζητήσει από το υπουργείο όντως, όπως διαφάνηκε μέσα από τη χθεσινή συζήτηση, και τη σημειακή υπογειοποίηση με στέγαστρα και τεχνικά έργα cut and cover του ΒΟΑΚ, στο αμιγώς αστικό κομμάτι που διαπερνά, από Γιόφυρο μέχρι τον Καρτερό, παρεμβάσεις που εκτιμώνται από πλευράς κόστους σε ένα μη απαγορευτικό ποσό της τάξης των 120-150 εκατ. ευρώ.

Το θέμα το έχει διερευνήσει ήδη μάλιστα το ΤΕΕ/ΤΑΚ, όπως ανέφερε ο πρόεδρός του Γιώργος Ταβερναράκης, ενώ με βάση τα όσα είπε ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ, Γιώργος Αγαπάκης, έχουν ήδη εντοπιστεί και σταλεί ως πρόταση από τον Οργανισμό 4 τουλάχιστον σημεία επί του ΒΟΑΚ που κρίνονται κατάλληλα για τα στέγαστρα αυτά που θα σηματοδοτήσουν και μια τρόπο τινά υπογειοποίηση του δρόμου.

Ποια είναι αυτά; Πρόκειται για 4 σημεία όπου υπάρχουν ορύγματα και είναι στο ύψος του Εσταυρωμένου, ανατολικά της Κνωσού, στη περιοχή Ούλοφ Πάλμε και Ιωνίας και στην πλευρά της Αλικαρνασσού, μεταξύ του αμαξοστασίου του Δήμου και της Βιομηχανικής Περιοχής.

Τι ειπώθηκε - Οι τοποθετήσεις για ένα ζήτημα που «καίει»

«Αναμένουμε μια υπεύθυνη στάση από το υπουργείο. Δεν υποχωρούμε στη βασική προτεραιότητα, την τροποποίηση της χάραξης που θα απελευθερώσει τον χώρο και θα καταργήσει τη σημερινή διχοτόμηση της πόλης, αλλά δε θέλουμε σε αυτή τη φάση να θέσουμε και σε κίνδυνο το έργο. Συνεπώς δεν κάνουμε αρνητική γνωμοδότηση, αλλά θέτουμε συγκεκριμένους όρους», ανέφερε από πλευράς δημοτικής Αρχής ο αντιδήμαρχος Γιάννης Αναστασάκης.

«Η λύση που προτείναμε εμείς είναι να ταπεινωθεί, να σκαφτεί και να χαμηλώσει ο δρόμος όπου υπάρχουν προϋποθέσεις. Δεν είναι μεγάλο το κόστος. Για βάλτε τι περιβαλλοντικό κέρδος θα έχουμε από την κατάργηση της διχοτόμησης της πόλης σε ορισμένα έστω σημεία... Δε συμβιβαζόμαστε με τα λίγα. Εμείς να το απαιτήσουμε τώρα ως Δημοτικό Συμβούλιο. Το Ηράκλειο δεν είναι ο φτωχός συγγενής. Δείτε τι έγινε στον Υμηττό και ακολουθεί η Θεσσαλονίκη τώρα», ανέφερε ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης από την παράταξη “Συνεργασία για το Ηράκλειο”.

«Στα εφικτά, στα ρεαλιστικά σημεία που ζητάμε, πρέπει να είμαστε ανυποχώρητοι. Να μην κάνουμε ούτε πόντο πίσω. Πιστεύω προσωπικά ότι πολλές από τις λύσεις που ζητάμε θα γίνουν αποδεκτές. Και στη Φοινικιά, και στο Γιόφυρο. Και στη σήραγγα στο Κακό Όρος. Θα έχουμε, με πίεση περισσότερη, θετικό αποτέλεσμα και για τα σκέπαστρα που τέθηκαν εδώ σήμερα», υπογράμμισε ο επικεφαλής της παράταξης “Ηράκλειο 3.7.5” Γιάννης Κουράκης.

«Το ερώτημα που έχει μπει στους αιρετούς είναι: Θα είναι θιασώτες της άρνησης ενός οραματικού έργου ή θα επιχειρήσουν να συνδράμουν στη βελτίωση της λύσης που, ναι, δεν είναι ιδανική, αλλά επείγει;».

«Τα σημεία που θα βελτιώσουν την κατάσταση στους κόμβους τα έχουμε διατυπώσει σαφώς στην απόφασή μας. Αυτά είναι σημεία “κόκκινης γραμμής”. Επίσης “κόκκινη γραμμή” είναι να μην μπει στο επίπεδο διαπραγμάτευσης η εφαρμογή διοδίων. Πρέπει να είναι καθαρό αυτό», σημείωσε ο επικεφαλής των “Ενεργών Πολιτών” Ηλίας Λυγερός.

«Αν χάσουμε τώρα τον κόμβο της Φοινικιάς, χαθήκαμε. Θα έχουμε πρόβλημα που θα το φορτώσουμε στους επιχειρηματίες που έχουν τόσα. Πρέπει να είμαστε ανυποχώρητοι», τόνισε ο επικεφαλής της “Σύν+Πραξης Δημοτών” Πέτρος Ινιωτάκης.

«Δε θα πρέπει επ’ ουδενί να καθυστερήσει το έργο του ΒΟΑΚ. Αυτό δε σημαίνει βεβαίως ότι θα γίνει αποδεκτή η προχειρότητα. Να είμαστε διεκδικητικοί και καθαροί για τους κόμβους», τόνισε η επικεφαλής της παράταξης “Ηράκλειον Αξίζει” Ευαγγελία Σχοιναράκη.

«Υπάρχει ομοφωνία στην άποψη να στηρίξουμε την παλιά μας απόφαση με τις “κόκκινες γραμμές” για τους κόμβους. Κι επίσης υπάρχουν νέα στοιχεία που ενισχύουν την πρόταση Κουκιαδάκη για τα στέγαστρα. Να προστεθεί παράγραφος για τα στέγαστρα, που δεν είναι δύσκολο να γίνουν», τόνισε ο Μανόλης Βασιλάκης από την “Ηράκλεια Πρωτοβουλία”.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News