Άνοιγμα σχολείων με προβλήματα και δεκάδες εκπαιδευτικά κενά στο Ηράκλειο

Κρήτη
Άνοιγμα σχολείων με προβλήματα και δεκάδες εκπαιδευτικά κενά στο Ηράκλειο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνουν τον σταυρό τους οι εκπαιδευτικοί να πάνε όλα καλά φέτος, αλλά βλέπουν μπροστά τους ένα βουνό από προβλήματα που ξεκινούν από τη διαχείριση της πανδημίας και φτάνουν ως τους διορισμούς των εκπαιδευτικών και το νέο ολοήμερο

Πολλούς γρίφους έχει να λύσει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με προβλήματα, όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, να είναι πολλά και τη φετινή χρονιά. Παρά τους διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών - κάτι που μόνο εν μέρει λύνει το πάγιο πρόβλημα υποστελέχωσης της δημόσιας εκπαίδευσης - υπάρχουν και φέτος πολλά ζητήματα εντός των σχολικών μονάδων, όπως η διαχείριση του κορωνοϊού, η κάλυψη των κενών, η κυβερνητική πρωτοβουλία για τη δημιουργία ολοήμερων σχολείων που μέχρι στιγμής βρίσκεται σε αχαρτογράφητα ύδατα, η έλλειψη υποδομών, αλλά και η οικονομική κατάσταση των εκπαιδευτικών, η οποία είναι επίσης επιβαρυμένη ένεκα του πληθωρισμού. Όπως υποστηρίζουν εκπαιδευτικοί, είναι προβλήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.

Πιο συγκεκριμένα, αντίστροφα έχει ξεκινήσει να μετράει ο χρόνος για την έναρξη του νέου σχολικού έτους, το οποίο είναι προ πυλών. Ήδη οι εκπαιδευτικοί ετοιμάζονται για τη νέα σχολική χρονιά, η οποία ωστόσο ξεκινά με πολλά ζητήματα. Η «NK» επικοινώνησε με τους στυλοβάτες του εκπαιδευτικού συστήματος που είναι οι δάσκαλοι και οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σκοπό να ενημερώσει τους αναγνώστες για το ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στον χώρο της εκπαίδευσης. Οι αναφορές των εκπαιδευτικών στα προβλήματα είναι αξιοσημείωτες.

Εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας

Μέχρι στιγμής τα κενά είναι αρκετά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στον νομό Ηρακλείου, με τους εκπαιδευτικούς να τονίζουν την ανάγκη αντιμετώπισης του προβλήματος. Η απώλεια εισοδήματος, αλλά και η δημιουργία του ολοήμερου σχολείου, που μέχρι στιγμής παραμένει ασαφές και αδιευκρίνιστο ζήτημα, είναι από τα πιο σοβαρά προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας.

Ολοήμερα με «αστερίσκους»

«Εάν καλυφθούν όλα τα κενά, θα είναι μια καλή χρονιά. Ο αριθμός των διορισμών ήταν καλός. Και είναι θετικό να μπαίνουν στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης νέα άτομα. Οι υποδομές ωστόσο παραμένουν ίδιες και σίγουρα δεν είναι σύγχρονες. Επίσης, δε γνωρίζουμε σε ποιο βαθμό τα νέα ολοήμερα σχολεία θα ανταποκριθούν στη σύγχρονη εκπαιδευτική πραγματικότητα. Το παιδί θα αναγκάζεται να βρίσκεται στον χώρο του σχολείου από τις 7 το πρωί μέχρι τις 7:30 μ.μ. Θα είναι αρκετά κουραστικό για τα παιδιά, ενώ δεν έχουμε λάβει στα χέρια μας τις απαραίτητες οδηγίες για το νέο ολοήμερο. Όσον αφορά τον κορωνοϊό, πιστεύω πως θα έχουμε περισσότερες οδηγίες από το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτέμβρη. Ωστόσο ο κορωνοϊός θα αποτελεί και φέτος ένα πρόβλημα», υποστήριξε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσαράς “Η Φαιστός” και διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Αγίων Δέκα, Γρηγόρης Γιαμαλάκης.

Βασικό θέμα η κάλυψη των κενών

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης “Δομήνικος Θεοτοκόπουλος”, Γιώργος Μακράκης, υποστήριξε πως «θα είναι μια δύσκολη χρονιά η φετινή. Βασικό θέμα είναι η κάλυψη των αναγκαίων κενών ώστε να ξεκινήσει όσο γίνεται πιο ομαλά η εκπαιδευτική διαδικασία και πράξη. Αναμένοντας την πρώτη φάση των προσλήψεων, να πούμε πως για τον νομό Ηρακλείου τα κενά υπολογίζονται γύρω στα 1.000. Επίσης, δε γνωρίζουμε τι είδους υγειονομικό πρωτόκολλο θα εφαρμοστεί. Και υπάρχει κι ένα τρίτο ζήτημα που έχει να κάνει με την αυταρχική στάση του υπουργείου Παιδείας. Πολλές φορές, η κ. Κεραμέως δείχνει προθέσεις αδιαλλαξίας και έλλειψης συνεννόησης με τους εκπαιδευτικούς. Τα ζητήματα που θα τεθούν φέτος θα είναι πολλά και η υπουργός Παιδείας θα πρέπει να συζητάει με τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών κυρίως όταν υπάρχουν ζητήματα όπως το νέο ολοήμερο σχολείο, καθώς πραγματικά μέχρι τη δεδομένη στιγμή δε γνωρίζουμε τι είναι το συγκεκριμένο σχολείο».

Όνειρα σε μια... βαλίτσα

Σύμφωνα με τα όσα είπε ο διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Τυλίσου, Νίκος Μακατουνάκης, «το περασμένο σχολικό έτος τα σχολεία λειτούργησαν με πάνω από 50.000 συμβασιούχους που στην ουσία “αναπλήρωναν” τους εαυτούς τους. Με 4.000 συνταξιοδοτήσεις και 8.500 μόνιμους διορισμούς γίνεται αντιληπτό ότι και φέτος η λειτουργία των σχολείων θα στηριχτεί στους αναπληρωτές. Χιλιάδες συνάδελφοί μας αυτές τις μέρες έχουν στοιβάξει το “νοικοκυριό” τους και τα όνειρά τους σε μια βαλίτσα και περιμένουν την τοποθέτησή τους στα σχολεία της επικράτειας. Φέτος η ακρίβεια και η στέγαση αποτελούν έναν καθημερινό Γολγοθά για όλους τους εκπαιδευτικούς, μόνιμους και αναπληρωτές».

Ανησυχία για την εκπαίδευση - «Η πανδημία είναι παρούσα, όπως και η αλλοπρόσαλλη διαχείρισή της»

«Τα δώδεκα τελευταία χρόνια έχουμε απωλέσει το 40% του εισοδήματός μας. Με τον επίσημο πληθωρισμό στο 12% και τον τιμάριθμο ακόμα υψηλότερο, έχουμε φτάσει στα όρια της απόγνωσης. Και προφανώς οι συνθήκες εργασίας και διαβίωσης των εκπαιδευτικών επηρεάζουν και τις συνθήκες μάθησης των μαθητών/τριών μας», είπε κ. Μακατουνάκης, ενώ συνέχισε τονίζοντας: «Η πανδημία είναι παρούσα, όπως και η αλλοπρόσαλλη διαχείρισή της (32.000 νεκροί, πρώτη χώρα σε θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους). Στην εκπαίδευση όμως αντιμετωπίζεται ως κοινή νόσος. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για μείωση μαθητών ανά τμήμα, ασφαλείς υγειονομικά μετακινήσεις μαθητών, αύξηση ωρών καθαριότητας, μη συγχρωτισμός μαθητών στα ολοήμερα κ.λπ. Οι μαθητές στοιβάζονται σε 25άρια τμήματα σε άθλιες αίθουσες και κοντέινερ. Διαβάζουν, τρώνε και μελετούν στο ίδιο θρανίο μέχρι τις 4 μ.μ.».

Σε ό,τι αφορά το νέο ολοήμερο που εξήγγειλε το υπουργείο Παιδείας πρόσφατα, ο διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Τυλίσου τόνισε πως, «φέτος, αδιευκρίνιστος ακόμη αριθμός σχολείων θα λειτουργήσουν μέχρι τις 5:30 μ.μ., χωρίς να διαθέτουν τις απαιτούμενες υποδομές και χωρίς ξεκάθαρη παιδαγωγική στόχευση, υποβαθμιζόμενα έτσι σε “σύγχρονα παιδοφυλακτήρια”. Πέραν αυτών, μέσα στην παρατεταμένη προεκλογική περίοδο και ενώ θα λειτουργούν τα σχολεία, το υπουργείο θα προχωρήσει, με διαδικασίες fast track, στην επιλογή νέων διευθυντών. Άλλαξαν τη σειρά επιλογής στελεχών, με διορισμένα συμβούλια επιλογής, χωρίς την παρουσία αιρετών σε αυτά, με πλήρη αδιαφάνεια και ευνοιοκρατία».

Πολλά ερωτηματικά - «Το τοπίο κρίνεται θολό για τη νέα χρονιά»

Ο Γιώργος Σαϊτάκης, δάσκαλος στο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Βαρβάρας, ο οποίος υπήρξε και αντιπρόσωπος του συνεδρίου της ΔΟΕ, τόνισε πως «το τοπίο κρίνεται θολό. Δεν ξέρουμε πώς θα λειτουργήσουν τα ολοήμερα σχολεία. Επίσης, σίγουρα θα έχουμε κενά και δεν ξέρουμε πότε θα καλυφθούν. Εκτιμάται πως και φέτος το ωρολόγιο πρόγραμμα θα κλείσει την περίοδο των Χριστουγέννων. Επίσης, έχει δημιουργηθεί μεγάλο ζήτημα σχετικά με την αξιολόγηση, καθώς άλλα υποστηρίζει η υπουργός Παιδείας και άλλα υποστηρίζει ο γενικός γραμματέας του υπουργείου. Για εμάς, η αξιολόγηση έχει αρνητικό πρόσημο καθόσον έχει τιμωρητικό και όχι ανατροφοδοτικό χαρακτήρα και συνιστά πηγή αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και συνδικαλιστών».

«Άσχημες υποδομές»

«Πιστεύω πως τα πράγματα θα κινηθούν όπως και πέρυσι. Ήταν θετικό το γεγονός πως η κυβέρνηση διόρισε ένα μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών. Βέβαια, πίεσε και η Ευρωπαϊκή Ένωση προς αυτήν την κατεύθυνση. Υπήρχε πίεση ώστε η ελληνική δημόσια διοίκηση να ευθυγραμμιστεί με τον γενικό κανόνα 1 αποχώρηση/1 πρόσληψη. Ωστόσο, θα συνεχίζουν να υπάρχουν προβλήματα στην Ειδική Αγωγή. Υπάρχει σοβαρό ζήτημα όσον αφορά τις υλικοτεχνικές υποδομές. Οι υλικοτεχνικές υποδομές είναι άσχημες στον χώρο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και εκεί η Πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει. Γενικά, όμως, είμαι αισιόδοξος για φέτος, καθώς θα είναι και η πρώτη χρονιά που θα δουλέψω ως μόνιμος εκπαιδευτικός ύστερα από τόσα χρόνια ως αναπληρωτής», είπε ο νεοδιορισθείς εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Νίκος Φουντουλάκης.

«Στάχτη στα μάτια οι διορισμοί»

Αρκετά δύσκολη αναμένεται να είναι η χρονιά και για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η οικονομική κατάσταση των εκπαιδευτικών είναι άσχημη, ενώ όπως και στην πρωτοβάθμια, έτσι και στη δευτεροβάθμια τα κενά συνεχίζουν να αποτελούν ένα μόνιμο “αγκάθι”. Όπως υποστηρίζουν ωστόσο οι ίδιοι οι λειτουργοί της εκπαίδευσης, η αισιοδοξία δεν πρέπει να χαθεί από τα χείλη. Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου, Ζαχαρίας Ρηγάκης, υποστήριξε πως «φέτος θα δούμε τη δυσκολότερη χρονιά των τελευταίων εκπαιδευτικών ετών. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί φεύγουν και δε γίνονται γενναίοι διορισμοί. Οι τελευταίοι διορισμοί είναι “στάχτη στα μάτια”. Πέντε εκπαιδευτικοί φεύγουν και δύο έρχονται. Πάλι θα δούμε τα σχολεία της επαρχίας να μην έχουν εκπαιδευτικούς. Πλέον θα υπάρξει και στα σχολεία ανθρωπιστική κρίση. Θα ζήσουμε δύσκολες στιγμές. Αλλά πρέπει να τονίσω πως εμείς οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι και να σταθούμε δίπλα σε κάθε παιδί. Ο εκπαιδευτικός δεν πρέπει να χάνει την αισιοδοξία του».

«Μεταβατική χρονιά»

«Η φετινή σχολική χρονιά είναι μεταβατική. Το πολλαπλό βιβλίο θα έρθει στις σχολικές αίθουσες το 2023-2024, καθώς τώρα συγγράφονται τα νέα βιβλία. Το εκάστοτε σχολείο θα επιλέξει τότε ποιο θα διδάσκει από τα επιλεγόμενα. Προσωπικά πιστεύω πως το κύριο πρόβλημα που εγώ συναντώ στον χώρο των Μαθηματικών είναι πως υπάρχουν μαθητές που προάγονται στις επόμενες τάξεις χωρίς να έχουν ένα ελάχιστο υπόβαθρο γνώσεων. Εδώ χρειάζεται να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα από το υπουργείο Παιδείας. Γι’ αυτό συναντάμε στις μεγαλύτερες σχολικές τάξεις και κυρίως στις πανελλαδικές εξετάσεις χαμηλές βαθμολογίες στα Μαθηματικά. Θα πρέπει να θεσπιστεί ένα προαπαιτούμενο επίπεδο γνώσεων», είπε ο πρόεδρος του Παραρτήματος Κρήτης της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και εκπαιδευτικός του Πρότυπου Πειραματικού Λυκείου Ηρακλείου, κ. Ανδρέας Βαρβεράκης.

«Σε επισφαλείς βάσεις»

Ο φιλόλογος και διδάκτωρ Νεοελληνικής Φιλολογίας Γιώργος Τσερεβελάκης ανέφερε με τη σειρά του πως «πλησιάζει η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς η οποία ευαγγελίζεται πολλές προοπτικές και καινοτομίες ικανές να μεταβάλλουν προς το καλύτερο την εκπαιδευτική πραγματικότητα. Οι διορισμοί που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι και φέτος ενδυνάμωσαν και ανανέωσαν το προσωπικό των εκπαιδευτικών, αποτελώντας έτσι τους πρώτους μετά από χρόνια συνεχούς αδιοριστίας. Από την άλλη, η επέκταση του ολοήμερου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα βοηθήσει καταλυτικά τους γονείς που εργάζονται έως τις απογευματινές ώρες. Η εκ νέου νοηματοδότηση της αποστολής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) συμβάλλει στην αναδιαμόρφωση του σχολικού περιβάλλοντος και επανεισάγει τον όρο “εκπαίδευση” σε επιστημονική βάση. Τέλος, η εισαγωγή του θεσμού της αξιολόγησης στα σχολεία είναι ένα βήμα παραπέρα για την ποιότητα της εκπαίδευσης, αλλά τίθεται σε επισφαλείς βάσεις, διότι δε λαμβάνονται πολλά κριτήρια υπόψη, τα οποία αποτελούν εκ των ων ουκ άνευ για την ουσία του πράγματος».

«Ένα γενικότερο αλαλούμ»

«Πιστεύω πως το πρόσημο θα είναι αρνητικό φέτος. Δεν έχει αλλάξει κάτι όσον αφορά τη λειτουργία του σχολείου σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Πάλι θα χρειαστούμε έναν μεγάλο αριθμό αναπληρωτών, που εκτιμάται στους 36.000. Ο αριθμός των διορισμών ήταν μικρός. Θα έπρεπε να προσληφθούν περισσότεροι εκπαιδευτικοί. Υπάρχει και το ζήτημα της πανδημίας, για το οποίο τώρα στα τέλη του Αυγούστου υπάρχουν διαφορετικές απόψεις ως προς τη χρήση της μάσκας. Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, πιστεύω πως δε θα προχωρήσει, καθώς δεν υπήρξε η κατάλληλη προετοιμασία από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας. Επίσης είναι μια χρονιά που αφορά τις κρίσεις των διευθυντών και η κατάσταση αποπνέει ένα γενικότερο αλαλούμ. Θα ζήσουμε φέτος μια δύσκολη χρονιά», είπε ο διευθυντής Γενικού Λυκείου Ασημίου και μαθηματικός Παναγιώτης Σάπιος.

«Πάλι ζήτημα με τους αναπληρωτές»

«Υπάρχουν πολλά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Δεν ξέρουμε ακόμη ποιο υγειονομικό πρωτόκολλο θα εφαρμοστεί για τη νέα σχολική χρονιά, ενώ και η οικονομική κατάσταση των εκπαιδευτικών είναι άσχημη. Είμαστε ο μοναδικός κλάδος που μορφώνουμε τα παιδιά των μελών της κοινωνίας για να μπουν στο Πανεπιστήμιο και δεν έχουμε τις οικονομικές δυνατότητες να μορφώσουμε τα δικά μας τα παιδιά. Επίσης, θα υπάρξει πάλι ζήτημα με τους αναπληρωτές. Η κυβέρνηση μπορεί να διόρισε κοντά στους 8.500 εκπαιδευτικούς, αλλά θα χρειαστούν και φέτος 40.000-45.000 αναπληρωτές. Σε ό,τι αφορά το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, υπάρχουν υψηλόβαθμες σχολές όπως η Αρχιτεκτονική που δε δέχτηκε εξαιτίας αυτού του συστήματος ούτε έναν φοιτητή. Επίσης υπάρχουν σχολές καθηγητικές όπου πλέον θα πρέπει οι απόφοιτοι να παρακολουθήσουν μαθήματα παιδαγωγικής επάρκειας. Η κ. Κεραμέως δυστυχώς δε σκέφτεται ούτε το συμφέρον των εκπαιδευτικών ούτε των μαθητών», επισήμανε ο κ. Ανδρέας Λενακάκης, ο οποίος είναι φιλόλογος στο 4ο Λύκειο Ηρακλείου.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News