Κρήτη

ΒΟΑΚ: Για το θεαθήναι η «διαβούλευση» για το τμήμα Χανιά - Χερσόνησος;

Προσλαμβάνουν τεχνικό σύμβουλο για να τεκμηριώσει… μετά την έγκριση και κατόπιν εορτής, τους περιβαλλοντικούς όρους του ΒΟΑΚ

Ένα πρωτοφανές παράδοξο, που εγείρει πολύ σοβαρά ερωτηματικά, τα οποία χρήζουν άμεσα απαντήσεων και δη πειστικών, κυρίως ως προς την αντιμετώπιση απέναντι στους τοπικούς φορείς και κατ' επέκταση στις τοπικές κοινωνίες, προκύπτει σε σχέση με τους τελευταίους κυβερνητικούς χειρισμούς γύρω από το μεγάλο τμήμα «Χανιά-Χερσόνησος’ του νέου ΒΟΑΚ.

Όπως αποκαλύπτει η «ΝΚ», το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών έβγαλε προσφάτως διαγωνισμό και ετοιμάζεται προσεχώς μέσω υπογραφής σύμβασης και με δαπάνη 138.000 ευρώ να αναθέσει (μεταξύ άλλων αντικειμένων), σε ειδικό τεχνικό σύμβουλο την τεκμηρίωση τεχνικών ζητημάτων που αφορούν στην περιβαλλοντική μελέτη του εν λόγω έργου, ενώ όμως έχουν ήδη εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι, και άρα το θέμα έχει κλείσει.

Άλλωστε, η απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων αναρτήθηκε ήδη από το υπουργείο Περιβάλλοντος, ενώ την εξέλιξη με την έγκριση της λεγόμενης ΑΕΠΟ ανακοίνωσε, θυμίζουμε, προ ημερών και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Πρόκειται για κάτι καινοφανές στα χρονικά, να επιχειρείται τεχνική τεκμηρίωση σε παρατηρήσεις, αιτήματα και προτάσεις γύρω από μια περιβαλλοντική μελέτη, κατόπιν εορτής, αφότου δηλαδή η μελέτη έχει εγκριθεί!

Εδώ μάλιστα έχουμε το εξής απίστευτο και οξύμωρο: Από τη μια έχουμε μια απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ενός έργου, εν προκειμένω του έργου παραχώρησης «Χανιά-Χερσόνησος» του ΒΟΑΚ, στην οποία φτάσαμε αφότου υποτίθεται έγινε - στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης - η σχετική επεξεργασία-τεκμηρίωση επί των παρατηρήσεων, προτάσεων κ.λπ., που διατυπώθηκαν από την Περιφέρεια Κρήτης, τους εμπλεκόμενους Δήμους και άλλους θεσμικούς φορείς ή και απλούς πολίτες για ζητήματα χάραξης και τεχνικών χαρακτηριστικών. Και από την άλλη, μετά την έγκριση περιβαλλοντικών όρων που υποτίθεται πρέπει να είναι τεκμηριωμένη ότι έγινε η ορθή επιλογή σε επίπεδο χάραξης και τεχνικών χαρακτηριστικών, ετοιμάζεται να ανατεθεί σε ειδικό τεχνικό σύμβουλο (μεταξύ άλλων αντικειμένων) να τεκμηριώσει ότι έγιναν οι ορθές επιλογές και ότι δε θα μπορούσαν να γίνουν οι τεχνικές τροποποιήσεις που είχαν ζητήσει επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων οι τοπικοί φορείς.

Είναι συνεπώς να αναρωτιέται κανείς αν κατά το κρίσιμο στάδιο της διαβούλευσης εξετάστηκαν σοβαρά και όπως θα έπρεπε τα όσα ζήτησαν οι φορείς, και αποτυπώνονται στη σχετική απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου τον Δεκέμβριο του 2021, αναφορικά με αλλαγές στην προτεινόμενη χάραξη, με τεχνικά έργα ή αν όλα αυτά αντιμετωπίστηκαν τελικά στο «ντούκου» και με διαβούλευση απλώς για το θεαθήναι.

Η αποκαλυπτική απόφαση

Το περιεχόμενο της υπουργικής απόφασης, η οποία αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» προχθές Πέμπτη και αφορά στην έγκριση του πρακτικού των προσφορών που κατατέθηκαν ως προς την επιλογή τεχνικού συμβούλου, είναι εξόχως αποκαλυπτικό.

Όπως αναφέρεται, η αναρτώμενη απόφαση του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών αφορά στην «έγκριση του από 11- 07-2022 Πρακτικού Αποσφράγισης Προσφορών της Επιτροπής Αποσφράγισης/ Αξιολόγησης Προσφορών και Διενέργειας της διαδικασίας διαπραγμάτευσης του άρθρου 128, παρ. 1 του Ν. 4412/2016 για τη σύναψη σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Συμβούλου, για την υποβοήθηση της Αναθέτουσας Αρχής (Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης) στην εκπόνηση των απαραίτητων τεχνικών τροποποιήσεων (οδοποιία, υδραυλικά, τεχνικά), στην αιτιολόγηση των μη εφικτών τεχνικών τροποποιήσεων, σύμφωνα με τη με αριθ. 125/2021 απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης (απόσπασμα πρακτικού Νο 23/07-12- 2021) που αφορά στην έκφραση άποψης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο “Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο”, καθώς και των αιτημάτων που τέθηκαν στη διαδικασία της διαβούλευσης».

Αναμένουμε με ενδιαφέρον τις απαντήσεις

Πραγματικά το όλο σκηνικό ξενίζει πολύ και είναι ευχής έργον να υπάρχει εξήγηση ή κάποιος ειδικός τεχνοκρατικός λόγος που δεν μπορεί να αντιληφθεί ο απλούς νους.

Κι εμείς αναμένουμε καλόπιστα, με εξαιρετικό ενδιαφέρον και αγωνία, απαντήσεις μήπως ριχθεί φως και λυθεί το όλο παράδοξο μυστήριο. Διότι, με μια πρώτη ανάγνωση τουλάχιστον, η εικόνα είναι ότι έχουμε πρωτοφανή έως προκλητική... ανάθεση έργου και κατόπιν εορτής τεχνική τεκμηρίωση σε μελέτη περιβαλλοντική μετά την έγκρισή της!

Το προφίλ του έργου

Το τμήμα του BOAK, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο (Ηράκλειο), είναι μήκους 157 χλμ. (“Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο”). Πρόκειται επί της ουσίας για το μεγαλύτερο κομμάτι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτη, που θα προχωρήσει με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης, με το τμήμα επίσης “Κίσσαμος-Χανιά” να “κουμπώνει” ως προαίρεση στην εν λόγω σύμβαση.

Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου προβλέπεται, μεταξύ άλλων:

  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.
  • 26 σήραγγες.
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

«Απίστευτη προχειρότητα» - H ανάρτηση Φώτη Καζάση και το κρίσιμο ερώτημα

Στην όλη υπόθεση προκύπτει εύλογα και το εξής καίριο, αν μη τι άλλο, ερώτημα, όπως το διατύπωσε μάλιστα εύληπτα σε δημόσια ανάρτησή του ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. Φώτης Καζάσης, αν έγινε όντως κανονική διαβούλευση για το μεγάλο αυτό τμήμα του νέου ΒΟΑΚ ή αν έγινε διαβούλευση... για τα μάτια του κόσμου;

«Απίστευτη προχειρότητα ή μια ακόμη ένδειξη ότι η όποια διαβούλευση στο έργο του νέου ΒΟΑΚ ήταν προσχηματική; Στις 28/7/2022 αναρτάται στο υπουργείο ΠΕΝ η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων του έργου: “Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): τμήμα Χανιά-Ηράκλειο” στους νομούς Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου της Περιφέρειας Κρήτης”. Σύμφωνα με τα αναφερόμενα σε αυτή την απόφαση, οι τεχνικές εκθέσεις που επεξεργάστηκε και απέστειλε στις 31/5/2022 και στις 13/7/2022 η αρμόδια Υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών για τα θέματα που τέθηκαν κατά τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης αντιμετωπίζουν επαρκώς από τεχνική άποψη και τεκμηριώνουν την ορθότητα της επιλεγείσας λύσης.

Όμως, επίσης στις 28/7/2022 αναρτάται στη “Διαύγεια” η έγκριση του από 11/7/2022 πρακτικού αποσφράγισης των προσφορών για τη σύναψη σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Συμβούλου, για την υποβοήθηση της Αναθέτουσας Αρχής (Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με σύμβαση παραχώρησης) στην εκπόνηση των απαραίτητων τεχνικών τροποποιήσεων (οδοποιία, υδραυλικά, τεχνικά), στην αιτιολόγηση των μη εφικτών τεχνικών τροποποιήσεων, σύμφωνα με τη με αριθ. 125/2021 απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης (απόσπασμα πρακτικού Νο 23/07-12- 2021) που αφορά στην έκφραση άποψης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για το έργο “Κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο”, καθώς και των αιτημάτων που τέθηκαν στη διαδικασία της διαβούλευσης. Δηλαδή αναμένεται στο επόμενο διάστημα να συναφθεί σύμβαση (138.500 € πλέον ΦΠΑ) που θα έχει ως αντικείμενο την αιτιολόγηση των μη εφικτών τεχνικών τροποποιήσεων και την έκφραση άποψης επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και των αιτημάτων που τέθηκαν στη διαβούλευση, αφού έχουν ήδη εκδοθεί οι Περιβαλλοντικοί Όροι για την υλοποίηση του έργου. Μια χαρά!», αναφέρει χαρακτηριστικά, δε δηκτικό ύφος, στην ανάρτησή του ο Φώτης Καζάσης.

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια