Σκρέκας για αιολικά πάρκα: Η αναφορά στους υδρογονάνθρακες νοτίως και δυτικά της Κρήτης

Κρήτη
Σκρέκας για αιολικά πάρκα: Η αναφορά στους υδρογονάνθρακες νοτίως και δυτικά της Κρήτης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η εθνική αρχή διαχείρισης υδρογονανθράκων θα συντονίζει τις διαδικασίες χορήγησης αδειών έρευνας

«Στο νομοσχέδιο το οποίο φέρνουμε αφιερώνεται ένα μεγάλο τμήμα του στην ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών πάρκων. Πώς γίνεται αυτό; Πρώτον, με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας , Πολιτισμού και Αθλητισμού, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τουρισμού θα εγκριθεί το εθνικό πρόγραμμα ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων.

Και θα αποτυπώνει σε ποιες θαλάσσιες περιοχές της χώρας αφού υπάρχει η συνεννόηση και ο συντονισμός των υπουργείων, προαναφερόμενων υπουργείων, σε ποιες περιοχές της χώρας είναι δυνατή η ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων.

Τι σημαίνει είναι δυνατή; Υπάρχει αιολικό δυναμικό, δεν υπάρχει περιβαλλοντική επίπτωση, δεν υπάρχει ένα προστατευταίο αντικείμενο που να κινδυνεύει. Δεν κινδυνεύει η Ποσειδωνία, δεν υπάρχει πρόβλημα με τις θαλάσσιες μεταφορές και τις θαλάσσιες μετακινήσεις και όλα αυτά βέβαια και δεν υπάρχει και θέμα εθνικής άμυνας.

Έτσι λοιπόν θα προσδιορίσουμε εμείς ποιες είναι εκείνες οι περιοχές υποδοχής τέτοιων επενδύσεων.

Στη συνέχεια θα εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα αφού θα εκπονηθεί η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αφού θα έχει γίνει όλη αυτή η προεργασία και θα οριοθετηθούν μία ή περισσότερες περιοχές οργανωμένης ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων που αποτελούν τμήματα των θαλάσσιων περιοχών που θα εμπεριέχονται στο εθνικό πρόγραμμα ανάπτυξης.

Με απόφαση του φορέα που θα εκδοθεί εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος η οριοθέτηση των περιοχών οργανωμένης ανάπτυξης, ΠΟΑΥΑΠ όπως αναφέρονται, θα κινήσει διαδικασίες χορήγησης αδειών έρευνας έτσι ώστε οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να μπορέσουν να τοποθετήσουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και να προχωρήσουν στη μέτρηση και στη λήψη των ανεμολογικών δεδομένων.

Ο φορέας ο οποίος συντονίζει όλα αυτά έχουμε ορίσει ότι θα είναι η Εθνική Αρχή Διαχείρισης Υδρογονανθράκων για ποιο λόγο; Γιατί ήδη έχουν προχωρήσει και γνωρίζουν τελικά σε θαλάσσιες περιοχές και σε θαλάσσιες εκτάσεις πως μπορούν σε αυτές να προχωρήσει η έρευνα και η εκμετάλλευση πιθανών πλουτοπαραγωγικών πηγών, είτε υπόγειων, αναφέρομαι βεβαίως στους υδρογονάνθρακες νοτίως και δυτικά της Κρήτης. Την ΕΔΕΗ λοιπόν έχουμε θέσει να είναι ο αρμόδιος φορέας ο οποίος θα συντονίζει και θα επιταχύνει αυτή την κατάσταση.

Αφού λοιπόν οι κάτοχοι με συγκεκριμένα κριτήρια τα οποία αναφέρουμε προσδιορίζουμε ώστε να είναι σοβαρές οικονομικά δυνατές και με εμπειρία εταιρείες και οργανισμοί, θα πάρουν την άδεια έρευνας και στη συνέχεια θα προχωρήσουν σε αυτές τις έρευνες και σε αυτές τις μελέτες. Και στο τέλος ποιος είναι εκείνος τελικά ο οποίος θα λάβει το δικαίωμα να προχωρήσει στην επένδυση;

Αυτός ο οποίος μετά από διαγωνιστική διαδικασία θα ζητήσει τελικά τη χαμηλότερη αποζημίωση για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Άρα ο πιο φτηνός, ο πιο ανταγωνιστικός, αυτός που θα ζητάει την μικρότερη τιμή πώλησης ηλεκτρικής μεγαβατώρας, είναι αυτός ο οποίος τελικά θα είναι και ο δικαιούχος ώστε να μπορέσει τελικά να προχωρήσει στην επένδυση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων.

Μετά την πάροδο περίπου 2,5 ετών από την χορήγηση των αδειών έρευνας και αφού ορισθούν με υπουργική απόφαση οι περιοχές εγκατάστασης και η εκτίμηση μέγιστης ισχύος των έργων, εκτιμάται ότι θα μπορεί να εγκατασταθεί ένα τέτοιο πάρκο.

Πρέπει να πούμε ότι ποιος θα διοργανώσει τον διαγωνισμό; Βεβαίως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας όπως ήδη κάνει για τα υπόλοιπα, για τα έργα τα οποία κατασκευάζονται σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδος.

Από κει και πέρα πρέπει να πούμε το εξής, ότι το σημερινό νομοσχέδιο περιλαμβάνει μία σειρά από διατάξεις που αφορούν την εκπόνηση, να το πω καλύτερα, που αφορούν την συγκεκριμενοποίηση της προστασίας της φύσης στις περιοχές natura.

Μέχρι τώρα τι είχε κληρονομήσει η Κυβέρνηση η σημερινή; Είχε κληρονομήσει ένα θεσμικό πλαίσιο από την προηγούμενη Κυβέρνηση όπου περιέγραφε, περιελάμβανε μια περίμετρο γεωγραφική που κάλυπτε περίπου το 28,5% της ηπειρωτικής Ελλάδας και το 32% του θαλάσσιου χώρου πάνω από 30% του θαλάσσιου χώρου της χώρας και εκεί επιτρέπονταν πολλές χρήσεις μετά βεβαίως από την εκπόνηση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και των αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων.

Εμείς, όπως ξέρετε, και με το νόμο Χατζηδάκη αλλά και με τις παρούσες διατάξεις που θα σας πω βεβαίως ποια είναι η σημερινή έτσι πρόθεσή μας, ερχόμαστε και προχωρούμε στη ζωνοποίηση αυτή της γενικότερης περιοχής του 28,5% επαναλαμβάνω, καταλαβαίνετε ότι έχουμε 120 εκατομμύρια στρέμματα ηπειρωτικού χώρου, το 28,5% είναι περίπου 40 εκατομμύρια χονδρικά στρέμματα περιοχών που χαρακτηρίζονται ως natura, περιοχές δηλαδή προστατευόμενες.

Ερχόμαστε λοιπόν εμείς και τις ζωνοποιούμε σε 4 ζώνες. Στις ζώνες απολύτου προστασίας, στις ζώνες προστασίας της φύσης, στις ζώνες προστασίας ειδών και οικοτόπων και στις ζώνες βιώσιμης διαχείρισης των πόρων.

Τέσσερις ζώνες, ξεκινώντας από τη ζώνη 1 στη ζώνη 4 ανάλογα με την ένταση της προστασίας.

Και βεβαίως προχωρήσαμε στην εκπόνηση των μελετών, των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών ώστε να προσδιοριστεί σε αυτές τις ζώνες τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται.

Έχουμε, για παράδειγμα, την απλοποίηση διαδικασιών για την κατασκευή κοινωφελών έργων και έργων σε περιοχές υπό πολεοδόμηση με την επίσπευση της συνολικής έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής. Έχουμε μία πολύ σημαντική διάταξη για την ελληνική κτηνοτροφία, που αναφέρεται σε θέματα δυνατότητας δόμησης, όπου αυξάνουμε από 10% σε 30% τον συντελεστή κάλυψης και δόμησης για κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις χωρίς να περνάνε από αυτή τη χρονοβόρα διαδικασία που περνάγανε μέσα από το ΣΥΠΟΘΑ μέσα από την απόφαση του Περιφερειάρχη. Κατευθείαν δίνουμε τη δυνατότητα μέχρι 30% να μπορούν να επεκτείνουν την κτηνοτροφική εγκατάσταση.

Επίσης, ορίζουμε και κάποιες πρόνοιες και διατάξεις που αφορούν τους πιστοποιημένους αξιολογητές μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Να πούμε ότι εδώ ακούστηκαν πάρα πολλά τα οποία είναι πραγματικά ανυπόστατα και δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Αυτό το οποίο κάνουμε είναι πραγματικά να αξιοποιήσουμε ιδιώτες μελετητές, οι οποίοι θα μπορούν να αξιολογούν και να εισηγούνται μία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων προς έγκριση από την αρμόδια εγκριτική Αρχή του δημοσίου, της πολιτείας, είτε είναι η αποκεντρωμένη Περιφέρεια, είτε είναι το Υπουργείο αν πρόκειται για Α2 και για Α1 κατηγορία αδειοδότησης αντίστοιχα.

Αυτό μπορεί να γίνεται και σήμερα, απλά την αμοιβή την προσφέρει το Πράσινο Ταμείο που κι αυτό είναι ένας δημόσιος οργανισμός που με τις αγκυλώσεις που έχει καθυστερεί. Δίνουμε τη δυνατότητα λοιπόν μέσα από κλήρωση που γίνεται, δεν γίνεται ανάθεση ονομαστικά, μέσα από κλήρωση ορίζεται ποιος είναι ο ιδιώτης αξιολογητής, ο οποίος εισηγείται τελικά στην Δημόσια Αρχή για την έγκριση και κάνει τη δουλειά που πρέπει να γίνει ώστε να επιταχύνουμε την ανάπτυξη.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πολλές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έχουν υποβληθεί για έργα σπουδαία, επενδυτικά έργα, τα οποία καθυστερούν επειδή πολύ απλά δεν υπάρχει ο όγκος που χρειάζεται, το ανθρώπινο δυναμικό, για να μπορέσει πολύ γρήγορα αυτά να τα αξιολογήσει».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News