Απόφοιτοι Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης - Η επιστολή σε Κεραμέως και Βαρθολομαίο

Κρήτη
Απόφοιτοι Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης - Η επιστολή σε Κεραμέως και Βαρθολομαίο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναβάθμιση των πτυχίων και ίσα επαγγελματικά δικαιώματα με τους απόφοιτους άλλων σχολών, ζητούν από την υπουργό Παιδείας οι απόφοιτοι της Πατριαρχικής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης

Επιστολή προς την υπουργό Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως και προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο απέστειλαν οι απόφοιτοι της Πατριαρχικής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Κρήτης, κάνοντας λόγο για την άσχημη επαγγελματική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει ως απόφοιτοι της σχολής, ενώ ζητούν από την αρμόδια υπουργό «τροποποίηση του νόμου Ν. 3432/ΦΕΚ14/3.2.2006» προκειμένου να έχουν ίσα επαγγελματικά δικαιώματα, αναβάθμιση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών και ένταξη των τμημάτων τους στα κατά τόπους πανεπιστήμια.

Η Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης έχει έδρα το Ηράκλειο και αποτελείται από δύο τμήματα: το Τμήμα των Ιερατικών Σπουδών και το Τμήμα Βυζαντινής Μουσικής. Παρά το γεγονός πως η ίδρυση Εκκλησιαστικών Ακαδημιών έχει συντελεστεί εδώ και δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια, συνεχίζουν να αποτελούν “αγκάθια” ζητήματα όπως η άνιση μεταχείριση των αποφοίτων των σχολών σε σχέση με άλλους απόφοιτους με συναφές αντικείμενο (π.χ. Θεολογικών Σχολών), αλλά και η υποβάθμιση από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Στο πλαίσιο αυτό, μια σημαντική μερίδα αποφοίτων της ΠΑΕΑΚ αντέδρασε συντάσσοντας επιστολή που απευθύνεται στην υπουργό Παιδείας κ. Κεραμέως, ενώ η επιστολή αυτή θα αποσταλεί και στον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο.

Αρχικά, οι απόφοιτοι μιλούν για τα προβλήματα που έχουν οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, λέγοντας: «Η ίδρυση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, με ιδιαίτερες κατευθύνσεις, πέραν των ιερατικών σπουδών, σηματοδότησε το 2006 μια νέα αρχή για όλους εμάς που επιλέξαμε σπουδές στο αντικείμενο της Βυζαντινής Μουσικής. Δυστυχώς όμως οι νομοθέτες, φοβούμενοι τότε τις αντιδράσεις των Θεολογικών και Μουσικών Σχολών, μάς στέρησαν την αντιστοιχία των ίσων επαγγελματικών δικαιωμάτων.

Ενώ οι Ακαδημίες συμπεριλήφθηκαν στο μηχανογραφικό δελτίο και δέχονται φοιτητές μέχρι και σήμερα, δεν υπήρξε ούτε υπάρχει η ανάλογη ενημέρωση από πλευράς της Εκκλησίας και της Πολιτείας περί των περιορισμών του Ν. 3432/ΦΕΚ14/3.2.2006 προκειμένου να αποφευχθεί άδικος κόπος και απώλεια χρημάτων απ’ όλους τους φοιτητές. Και παρότι ετέθησαν κατά το παρελθόν θέματα αποκατάστασης του δικαίου (μέχρι και στο Κοινοβούλιο), ποτέ δεν έγινε τίποτα το ουσιαστικό.

Θέλοντας να στηρίξουμε τις θέσεις μας, οι οποίες δε σχετίζονται με πολιτικές και κομματικές σκοπιμότητες, θα αναφερθούμε σε συγκεκριμένα γεγονότα: Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον στοιχείο για την ιστορία και την αναβάθμιση των σπουδών των εκκλησιαστικών στελεχών τη δεκαετία του ’90 είναι το παράδειγμα των δύο τμημάτων της Θεολογικής Σχολής. Με βάση τον Ν. 1351/1983 (ΦΕΚ Α’ 56/28.4.1983) εξισώθηκαν τα πτυχία των Ποιμαντικών Τμημάτων με εκείνα των Τμημάτων Θεολογίας και κατοχυρώθηκε το δικαίωμα διορισμού των πτυχιούχων τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τις τεχνικές σχολές. Για να ισχύσει η εξίσωση αυτή των πτυχίων υποχρεώθηκαν τα τμήματα να προσθέσουν ορισμένα μαθήματα στο πρόγραμμά τους.

Το 2014 λοιπόν, σε μια παρόμοια προσπάθεια αναβάθμισης των προγραμμάτων των ΑΕΑ, οι διευθύνσεις και οι καθηγητές, εκφράζοντας την αγωνία τους για τη βιωσιμότητα των σχολών και ταυτοχρόνως την αγωνία των φοιτητών για τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, απευθύνθηκαν στο υπουργείο, από το οποίο κλήθηκαν να καταθέσουν προτάσεις, οι οποίες περιελάμβαναν συν τοις άλλοις σύγχρονα προγράμματα και παιδαγωγικά μαθήματα, προκειμένου να πληρούν τις προϋποθέσεις εξίσωσης με τα συναφή προγράμματα σπουδών των ελληνικών πανεπιστημίων.

Δυστυχώς δεν πραγματοποιήθηκε καμία αναβάθμιση, ενώ οι σχολές εξακολούθησαν να δέχονται φοιτητές. Ορισμένοι από εμάς συνεχίσαμε τις σπουδές μας και, ενώ διαθέτουμε παιδαγωγική επάρκεια που μας εδόθη από τη δεύτερη σχολή, δεν μπορούμε να εργαστούμε ως εκπαιδευτικοί ΠΕ79 λόγω του Ν. 3432/ΦΕΚ14/3.2.2006».

Παρακάτω στην επιστολή τονίζεται πως «έχουν καθιερωθεί δύο μέτρα και δύο σταθμά, με μονόπλευρη αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε ορισμένους αποφοίτους και άνιση μεταχείριση σε βάρος μας. Διαβάζουμε κατά καιρούς νομοσχέδια και αποφάσεις που εξασφαλίζουν την αναγνώριση μέσω του ΑΤΕΕΝ (Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας) σε αποφοίτους ξένων κολεγίων τριετούς κύκλου, τη στιγμή που δεν αναγνωρίζονται σε εμάς. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι οι απόφοιτοι των ΑΕΑ δεν εντάσσονται σε εκπαιδευτικό κλάδο, παραμένουν μέχρι και σήμερα εκτός της λίστας ΟΑΕΔ (νυν ΔΥΠΑ)-ΑΣΕΠ και δε δικαιούνται μοριοδότηση δεύτερου πτυχίου συναφούς αντικειμένου στους διαγωνισμούς.

Πολλοί από εμάς είμαστε πτυχιούχοι και διπλωματούχοι ωδείων, αλλά εναλλακτική λύση ένταξης στον εκπαιδευτικό κλάδο ΠΕ79 επίσης δεν υπάρχει, αφού και οι ωδειακές σπουδές στην Ελλάδα παραμένουν αδιαβάθμητες (κάτι που ίσχυε παλαιότερα μετά από εξετάσεις)».

Επαγγελματικές δυσκολίες - «Δε βρίσκουμε δουλειά στο αντικείμενό μας»

Στην επιστολή που συνέταξαν και απέστειλαν στην υπουργό οι απόφοιτοι της ΠΑΕΑΚ γίνεται σαφές πως «η Εκκλησία, πέραν ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν πραγματοποιεί προσλήψεις στελεχών από τα τμήματα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής, με συνέπεια ο αριθμός των αποφοίτων που δεν έχουν καμία ελπίδα εύρεσης εργασίας στο αντικείμενό τους ολοένα να αυξάνεται. Η εγγραφή Βυζαντινής Μουσικής και Ψαλτικής στον αντιπροσωπευτικό κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας, που αποφασίστηκε κατά τη 14η συνεδρίαση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003) στις 11 Δεκεμβρίου 2019, επιβεβαιώνει τη σημαντικότητα αυτής της τέχνης, αλλά απέχει μακράν από την υποβάθμιση του αντικειμένου της βυζαντινής μουσικής στον χώρο της ελληνικής παιδείας. Μετά την αποφοίτησή μας αντιμετωπίζουμε πλήθος εργασιακών δυσκολιών, αφού αναγκαζόμαστε να εργαστούμε σε διάφορους επαγγελματικούς κλάδους που δε σχετίζονται με τη μουσική. Αρκετοί εξ ημών είμεθα πλέον οικογενειάρχες, γεγονός που δυσχεραίνει περισσότερο την κατάσταση».

Μεταξύ άλλων τονίζονται ακόμα στην επιστολή τα εξής: «Διαβάσαμε την επιστολή σας προς τους φοιτητές με τίτλο “Νέοι ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις”. Διαφωνούμε σε αρκετά σημεία, αλλά συμφωνούμε στο ότι υπάρχει επιτακτική ανάγκη ουσιαστικής αναβάθμισης των σπουδών, με βάση τα ευρωπαϊκά και παγκόσμια πρότυπα. Βλέπουμε με θλίψη να χάνονται οι κόποι μας και θεωρούμε παράφορα άδικο να αντιμετωπιζόμαστε ως πολίτες β’ κατηγορίας. Παρά τις αλλεπάλληλες πολιτικές δεσμεύσεις στο παρελθόν, προσδοκούμε ότι αυτή τη φορά θα εισακουστούμε».

Τέλος, η επιστολή καταλήγει με τους απόφοιτους της Πατριαρχικής Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας να διατυπώνουν τα αιτήματά τους. Αυτό που ζητούν είναι αφενός η τροποποίηση του Ν. 3432/ΦΕΚ14/3.2.2006 προκειμένου να έχουν ίσα επαγγελματικά δικαιώματα και αφετέρου η αναβάθμιση των ΑΕΑ και ένταξη των τμημάτων τους στα κατά τόπους πανεπιστήμια.

Η «ΝΚ» επικοινώνησε με τον αριστούχο απόφοιτο της ΠΑΕΑΚ το 2018 Μίμη Κολοκούρη, ο οποίος υποστήριξε πως είναι επιτακτικό αίτημα να αναβαθμιστεί η Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης. Ο ίδιος υποστήριξε πως «κατά την ίδρυση των σχολών το 2016 με τον Ν. 3432/ΦΕΚ14/3.2.2006, υπήρξαν περιορισμοί που απαγορεύουν την ένταξη των αποφοίτων σε εκπαιδευτικό κλάδο: Ουσιαστικά δηλαδή σπουδές χωρίς αντίκρισμα. Και η Εκκλησία δεν πραγματοποιεί προσλήψεις στελεχών από τα τμήματα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής, πράγμα που δυσχεραίνει την κατάσταση. Αντί η σχολή να αναβαθμιστεί όπως έγινε με όλα τα ΤΕΙ-ΑΕΙ, ψηφίστηκε νομοσχέδιο που προβλέπει συγχώνευση των σχολών από 4 σε 2. Οι απόφοιτοι ζητούν ίσες ευκαιρίες και ίσα επαγγελματικά δικαιώματα, οι προτάσεις τους είναι λογικές, εύκολα υλοποιήσιμες και δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό. Ζητούν τροποποίηση του Νόμου Ν. 3432/ΦΕΚ14/3.2.2006 προκειμένου να έχουν ίσα επαγγελματικά δικαιώματα, αναβάθμιση των ΑΕΑ και ένταξη των τμημάτων τους στα κατά τόπους πανεπιστήμια. Να υπενθυμίσουμε ότι οι ΑΕΑ προετοιμάζουν και καταρτίζουν κληρικούς και μουσικούς υψηλού μορφωτικού επιπέδου».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News