Κρήτη

«Με μια βαλίτσα στο χέρι»: Δύο δάσκαλοι στο Ηράκλειο μιλούν για τα προβλήματα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών

Καλύπτουν αναγκαία κενά, στα οποία η εκάστοτε Πολιτεία δεν πρέπει να δείχνει ένα αδιάφορο πρόσωπο - Νομάδες (αναπληρωτές) εκπαιδευτικοί μιλούν στο neakriti.gr για τα προβλήματα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών

Η ανεργία την περίοδο του θέρους, η ανασφάλεια, ο γραπτός ΑΣΕΠ, η αξιολόγηση όπως προτάσσεται από το υπουργείο Παιδείας και η μετανάστευση τόσο από πόλη σε πόλη, όσο και από σχολική μονάδα σε σχολική μονάδα είναι μερικά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Όπως επισημαίνουν, οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί καλύπτουν αναγκαία κενά, στα οποία η εκάστοτε Πολιτεία δεν πρέπει να δείχνει ένα αδιάφορο πρόσωπο.

Οι ίδιοι, μιλώντας στο neakriti.gr, επισημαίνουν τα προβλήματά τους, κάνοντας σαφές πως πρέπει αφενός να υπάρξουν μόνιμοι διορισμοί και αφετέρου να τερματιστεί το χάσμα και οι διαφορές που υφίστανται οι μόνιμοι από τους αναπληρωτές.

Πιο συγκεκριμένα, ένα σημαντικό μέρος της εκπαιδευτικής και διδακτικής διαδικασίας πραγματοποιείται από τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Όπως είχε επισημάνει ο πρώην υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, σε παλαιότερη συνέντευξή του, συνολικά η χώρα μας έχει 50.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με τον πρώην υπουργό να επισημαίνει πως στην Ελλάδα ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί στο 30% του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας και την ίδια στιγμή ο ευρωπαϊκός μέσος όρος αντιστοιχεί στο 5%.

Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ουσιαστικά, με βάση τους εκπαιδευτικούς νόμους, καλύπτουν εκπαιδευτικά κενά και ο ρόλος τους είναι συμπληρωματικός. Θεωρικά ισχύει, στην πράξη δεν εφαρμόζεται, αφού οι αναπληρωτές διαδραματίζουν έναν κομβικό ρόλο τόσο στη στελέχωση της εκπαιδευτικής μονάδας, όσο και στην κάλυψη των αναγκών και αδυναμιών που υπάρχουν στο σχολικό περιβάλλον.

Στο πλαίσιο αυτό, αναπληρωτές εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, μίλησαν για τα προβλήματα που υφίστανται στον χώρο τους.

«Κάθε χρόνο και σε άλλο σχολείο»

Η Χριστίνα Φραγκομιχελάκη είναι 28 χρονών. Έχει καταγωγή από το Ηράκλειο της Κρήτης και εργάζεται στο Ηράκλειο. Την περυσινή και φετινή χρονιά ήταν στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Βουτών. Η κ. Φραγκομιχελάκη μίλησε για την προσωπική της εμπειρία. Όπως είπε, η μεγαλύτερη δυσκολία στον αναπληρωτή εκπαιδευτικό της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι το γεγονός ότι έχει συνεχώς μια βαλίτσα στο χέρι.

«Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί είναι με μια βαλίτσα στο χέρι. Κάθε χρόνο, οι περισσότεροι συνάδελφοι βρίσκονται όχι μόνο σε διαφορετικό μέρος, αλλά και σε άλλη σχολική μονάδα. Υπάρχει συνεχής εναλλαγή σχολικού περιβάλλοντος».

Η ίδια έγινε δεκτή μετά από πέντε χρόνια και αυτό γιατί αιτία ήταν ο ΑΣΕΠ. Μιλώντας για τα προβλήματα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, υποστήριξε πως «κάθε Ιούνιο πρέπει να κάνουμε τα χαρτιά μας για το Ταμείο Ανεργίας, χωρίς να υπάρχει βεβαίωση ότι θα λάβουμε σύντομα τα χρήματα. Εγώ πέρυσι μπήκα Ταμείο και πληρώθηκα μετά που με είχαν ξαναπάρει σε σχολείο ως αναπληρώτρια».

Μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης καλύπτουν τα λειτουργικά και οργανικά κενά των σχολείων. Πολλά σχολεία μέχρι τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο δεν έχουν δασκάλους. Είναι μεγάλο πρόβλημα. Εγώ την πρώτη χρονιά που εργάστηκαν δούλεψα τον μήνα Φεβρουάριο του 2020».

Το κύριο αίτημα των αναπληρωτών είναι οι μόνιμες προσλήψεις. «Το βασικό αίτημά μας είναι οι μόνιμες προσλήψεις. Κύριο αίτημα δεν είναι μόνο το μισθολογικό, αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα με τις άδειες. Μια αναπληρώτρια δασκάλα δεν έχει τα ίδια δικαιώματα με μια μόνιμη, παρά το γεγονός ότι κάνουν τα ίδια πράγματα στη σχολική μονάδα. Εγώ εργάζομαι 24 ώρες στο σχολείο εβδομαδιαίως. Τις ίδιες ώρες κάνει και μια μόνιμη δασκάλα και αναλόγως των χρόνων υπηρεσίας αλλάζει το χρονοδιάγραμμα εργασίας. Το ζήτημα είναι ότι, εφόσον εγώ είμαι 12 χρόνια αναπληρώτρια, είναι σαν να εργάζομαι 8 χρόνια κανονικά», τόνισε η κ. Φραγκομιχελάκη.

Άνεργοι το καλοκαίρι

Ο Νίκος Φουντουλάκης έχει εργαστεί στην ιδιωτική εκπαίδευση και πλέον εργάζεται ως αναπληρωτής εκπαιδευτικός στο 2ο και 5ο Δημοτικά Σχολεία της Νέας Αλικαρνασσού. Ο ίδιος μίλησε για τα προβλήματα των αναπληρωτών, κάνοντας σαφές πως η αξιολόγηση, όπως υφίσταται, δημιουργεί ερωτηματικά.

«Ο αναπληρωτής έχει πολλά προβλήματα, πέρα από την επισφάλεια και την ανασφάλεια που φέρει. Το ζήτημα είναι η ανεργία την περίοδο του θέρους. Ένα άλλο θέμα, που αγγίζει και τους μόνιμους, είναι το ζήτημα της αξιολόγησης αρχικά της σχολικής μονάδας και φέτος του εκπαιδευτικού χωριστά. Δεν ξέρω σε ποιο βαθμό αυτή η αξιολόγηση είναι μια μορφή αυτοαξιολόγησης και μια μορφή απόπειρας επιμόρφωσης εκπαιδευτικών ή σε ποιο βαθμό είναι τιμωρητική αξιολόγηση. Τον τελευταίο καιρό έχει μπει ένα νέο γραφειοκρατικό κομμάτι, που είναι τα σεμινάρια δεξιοτήτων. Στο τέλος, όμως, ο εκπαιδευτικός έρχεται σε επαφή μ’ ένα γραφειοκρατικό κομμάτι, με αποτέλεσμα να γίνεται γραφειοκράτης, ο οποίος θα περνάει τις ώρες του συμπληρώνοντας έντυπα.

Μην ξεχνάμε το μεγάλο «αγκάθι» των εκπαιδευτικών, που είναι ο γραπτός ΑΣΕΠ», υποστήριξε ο κ. Φουντουλάκης.

(φωτογραφία αρχείου pexels)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια