Κρήτη

ΒΟΑΚ: Ευκαιρία για «φτηνά» διόδια μέσω ευρωπαϊκής οδηγίας - Εκπτώσεις στους μόνιμους κάτοικους

Την αξιοποίηση νέας ευρωπαϊκής οδηγίας, που παρέχει τη δυνατότητα μεγάλων εκπτώσεων για τους τακτικούς χρήστες, δηλαδή τους μόνιμους κάτοικους της Κρήτης, ζητά από το υπουργείο υποδομών ο βουλευτής Χανίων Μανούσος Βολουδάκης

Μαζί με τον νέο ΒΟΑΚ θα έχουμε και διόδια στην Κρήτη. Μάλιστα, τα διόδια δε θα είναι μόνο για τους τουρίστες, αλλά και για τους μόνιμους κατοίκους, όπως έχει ξεκαθαρίσει ρητώς η κυβέρνηση, και το ζητούμενο στο μυαλό όλων μας είναι ένα: Υπάρχει, άραγε, τρόπος απεγκλωβισμού για τους Κρητικούς; Ναι, φαίνεται λοιπόν ότι υπάρχει τρόπος, όχι πλήρους απαλλαγής από την πληρωμή διοδίων, αλλά τουλάχιστον δραστικής μείωσης της οικονομικής επιβάρυνσης για τους κατοίκους της Κρήτης χάρη σε μια νέα ευρωπαϊκή οδηγία, η οποία τέθηκε σε ισχύ σχετικά πρόσφατα και συγκεκριμένα στα τέλη Μαρτίου, και παρέχει τη δυνατότητα μεγάλων εκπτώσεων σε περιπτώσεις τακτικής χρήσης των αυτοκινητοδρόμων.

Την ευκαιρία αυτή, όπως παρουσιάζεται με τη νέα κοινοτική οδηγία, ξεδιπλώνει σε σχετική κοινοβουλευτική παρέμβασή του προς την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο βουλευτής Χανίων της Ν.Δ. Μανούσος Βολουδάκης, καλώντας το υπουργείο να την αξιοποιήσει θεσμικά για να εξασφαλίσει μια σημαντική ελάφρυνση για τους μόνιμους κατοίκους του νησιού μέσα στον «βραχνά» των διοδίων που θα έχουμε με τον νέο ΒΟΑΚ.

Όπως επισημαίνει ο Χανιώτης βουλευτής, η ευρωπαϊκή νομοθεσία απαγορεύει διακρίσεις μεταξύ των πολιτών με βάση την εθνικότητά τους. Γι’ αυτό και ήταν εκτός πραγματικότητας οι απόψεις που υποστήριζαν ότι μπορούσε να κατασκευαστεί ο ΒΟΑΚ με χρηματοδότηση από «διόδια που θα πληρώνουν μόνο οι τουρίστες.

Ωστόσο, μια νέα ευρωπαϊκή οδηγία του 2022, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 25 Μαρτίου 2022, για πρώτη φορά επιτρέπει δραστική μείωση του κόστους χρήσης των αυτοκινητοδρόμων για τους τακτικούς χρήστες τους. Οι τακτικοί χρήστες κατά κανόνα είναι οι μόνιμοι κάτοικοι των περιοχών από τις οποίες διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι. Απευθυνόμενος, λοιπόν, στον υπουργό Υποδομών, ο Μανούσος Βολουδάκης ζητά από τον Κώστα Καραμανλή να τοποθετηθεί ειδικότερα ως προς την πρόθεσή του να χρησιμοποιήσει τη νέα αυτή δυνατότητα στον σχεδιασμό της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ώστε η επιβάρυνση των τακτικών χρηστών, δηλαδή κυρίως των μόνιμων κατοίκων, να είναι η ελάχιστη δυνατή.

Η αποκαλυπτική επερώτηση

Έκπτωση για τους Κρητικούς με την «ευλογία» της Ε.Ε.;

«Όπως είναι γνωστό, η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαγορεύει διακρίσεις μεταξύ των πολιτών με βάση την εθνικότητά τους. Γι’ αυτόν τον λόγο ήταν απολύτως εκτός πραγματικότητας θέσεις που διακινήθηκαν στο παρελθόν, ότι δήθεν θα μπορούσαν “διόδια να πληρώνουν μόνο οι τουρίστες”. Όμως, η νέα Ευρωπαϊκή Οδηγία 2022/362 δίνει για πρώτη φορά στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. τη δυνατότητα να ρυθμίζουν τις χρεώσεις της χρήσης των αυτοκινητοδρόμων, με τρόπο που οδηγεί σε δραστική μείωση του κόστους για τους τακτικούς χρήστες.

Η έκπτωση αυτή δίνεται όταν αγοράζεται το δικαίωμα χρήσης για συγκεκριμένη χρονική περίοδο (π.χ. ένα μήνα), ανεξαρτήτως αριθμού διελεύσεων. Συγκεκριμένα, στην παράγραφο 3 του άρθρου 7α, μεταξύ άλλων η οδηγία προβλέπει: «Εάν επιβάλλονται τέλη χρήσης σε σχέση με επιβατικά αυτοκίνητα, η χρήση της υποδομής καθίσταται διαθέσιμη για τις παρακάτω περιόδους τουλάχιστον: ημερήσια, εβδομαδιαία ή δεκαήμερη ή αμφότερες, μηνιαία ή διμηνιαία ή αμφότερες και ετήσια. Το διμηνιαίο τέλος δεν υπερβαίνει το 30 % του ετήσιου τέλους, το μηνιαίο τέλος δεν υπερβαίνει το 19% του ετήσιου τέλους, το τέλος των 10 ημερών δεν υπερβαίνει το 12% του ετήσιου τέλους, το εβδομαδιαίο τέλος δεν υπερβαίνει το 11% του ετήσιου τέλους και το ημερήσιο τέλος δεν υπερβαίνει το 9% του ετήσιου τέλους», αναφέρει ο βουλευτής Χανίων και συνεχίζει: «Σε αυτή τη βάση, οι χρεώσεις που αφορούν μόνιμους κατοίκους μπορούν πλέον να είναι σημαντικά φθηνότερες από αυτές που αφορούν σύντομα διαστήματα χρήσης, μίας ως δέκα ημερών, που αφορούν τους περιστασιακούς επισκέπτες και τουρίστες.

Στην πράξη, αν το κράτος-μέλος επιλέξει τα μέγιστα όρια εκπτώσεων για τους τακτικούς χρήστες, η χρέωση του τακτικού χρήστη μπορεί να φτάσει να είναι ως και πέντε περίπου φορές φθηνότερη από τη χρέωση του περιστασιακού χρήστη για αντίστοιχο διάστημα (για την ακρίβεια ως και 4,7 φορές φθηνότερη, συγκρίνοντας αναλογικά κόστος εβδομάδας όταν αγοράζεται ετήσιο δικαίωμα με κόστος εβδομάδας όταν αγοράζεται εβδομαδιαίο)».

«Αν η οδηγία αυτή ενσωματωθεί στο εθνικό μας δίκαιο με τον κατάλληλο τρόπο, θα είναι δυνατόν το κόστος χρήσης του νέου ΒΟΑΚ όταν ολοκληρωθεί να αποτελεί ελάχιστη επιβάρυνση για τους μόνιμους κατοίκους, πολύ μικρότερη από αυτή που επικρατεί σήμερα στους αυτοκινητοδρόμους της ηπειρωτικής χώρας.

Μια τέτοια πολιτική για ελάφρυνση των μόνιμων κατοίκων της Κρήτης από τις χρεώσεις χρήσης του μελλοντικού ΒΟΑΚ είναι εύλογη και δίκαιη, δεδομένης αφενός της νησιωτικότητας, και αφετέρου του γεγονότος ότι, σε αντίθεση με τους λοιπούς αυτοκινητοδρόμους της χώρας, ένα μεγάλο ποσοστό της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο της Κρήτης είναι τουριστική κίνηση.

Σημειώνεται ότι η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος, εφόσον σχεδιαστεί σωστά, δεν επηρεάζει το χρηματοοικονομικό μοντέλο της συμβάσεως παραχώρησης, καθώς δεν επηρεάζει τα συνολικά προβλεπόμενα έσοδα, αλλά την κατανομή τους μεταξύ τακτικών και περιστασιακών χρηστών του αυτοκινητοδρόμου», επισημαίνει ακόμη ο Μανούσος Βολουδάκης και θέτει δύο ερωτήματα στον υπουργό Υποδομών-Μεταφορών:

«Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ενσωμάτωσης στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας 2022/362;

Προτίθεται να ζητήσει από τις αρμόδιες υπηρεσίες ανάλυση και προτάσεις για την εφαρμογή της νέας οδηγίας, στην κατεύθυνση της ουσιαστικής ελάφρυνσης των τακτικών χρηστών του μελλοντικού ΒΟΑΚ;».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια