Κρήτη

Σούδα: Η τουρκική προκλητικότητα επιταχύνει το σχέδιο για τον δεύτερο ναύσταθμο - Θωρακίζεται αμυντικά η Κρήτη

Τι αναμένεται να διαθέτει ο ναύσταθμος στη Σούδα που θα αποτελέσει, ουσιαστικά, τον υπ’αριθμόν 2 ναύσταθμο του Πολεμικού Ναυτικού και των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, μετά τη Σαλαμίνα

Επαυξημένη ετοιμότητα έχει προκαλέσει η συνεχής τουρκική προκλητικότητα, με την Κρήτη, μάλιστα, να τίθεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Πριν από λίγες ημέρες είδαν το φως της δημοσιότητας σενάρια για πιθανές επικείμενες τουρκικές προκλήσεις νότια της Κρήτης, στην περιοχή ενδιαφέροντος δηλαδή του παράνομου τουρκολυβικού συμφώνου, σενάρια στα οποία, σύμφωνα τουλάχιστον με τα όσα διαρρέονται, η κυβέρνηση έχει έτοιμες απαντήσεις και σχέδια αντιμετώπισης σε διπλωματικό και στρατιωτικό επίπεδο.

Για την ακρίβεια, από πλευράς κυβέρνησης διαρρέεται ότι υπάρχουν έτοιμα σχέδια και σενάρια για την αντίδραση της Αθήνας και των Ενόπλων Δυνάμεων - εφόσον απαιτηθεί - από την εποχή της πρώτης ελληνοτουρκικής κρίσης, το 2020, με το ερευνητικό “Ορούτς Ρέις”. Για παράδειγμα, ένα απ’ αυτά ήταν πώς θα απαντούσε η Ελλάδα στην περίπτωση που η Τουρκία έστελνε ένα ερευνητικό της σκάφος στα νότια της Κρήτης ή αν η Τουρκία έστελνε ερευνητικό της στην ίδια περιοχή για λογαριασμό της Λιβύης, στο πλαίσιο του τουρκολιβυκού μνημονίου.

Εξάλλου η Άγκυρα έχει ήδη ανακοινώσει ότι μπορεί να βγάλει το τέταρτο γεωτρύπανό της στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά ουδείς μπορεί να αποκλείσει να στείλει και ένα ερευνητικό της σκάφος στα νότια της Κρήτης, για λογαριασμό της Λιβύης.

Οι εξελίξεις φαίνεται πως αλλάζουν τα χρονοδιαγράμματα για τη θωράκιση της Κρήτης της χώρας γενικότερα, καθώς σύμφωνα με τα όσα υπογραμμίζει στην εφημερίδα τα «Νέα» και το in.gr ανώτατος αξιωματικός του ελληνικού «Πενταγώνου», «είναι δυνατόν με όσα συμβαίνουν στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο να μην πάμε στη δημιουργία ενός δεύτερου ναυστάθμου, αντίστοιχου της Σαλαμίνας, στη Σούδα; Ο σχεδιασμός θα προχωρήσει κανονικά».

Η Σούδα Χανιών θα αποτελέσει, ουσιαστικά, τον υπ’αριθμόν 2 ναύσταθμο του Πολεμικού Ναυτικού και των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Οι επιχειρησιακοί και γεωπολιτικοί λόγοι που έχουν οδηγήσει δηλαδή τα επιτελεία των Ενόπλων Δυνάμεων στην απόφαση για τον δεύτερο ναύσταθμο είναι προφανείς, καθώς με τη δημιουργία αυτής της υποδομής, η χώρα στείλει ηχηρό μήνυμα για τη ναυτική παρουσία της στην Ανατολική Μεσόγειο και θα ελέγχει αποτελεσματικότερα τις προκλήσεις στην περιοχή.

Επιχειρησιακά, η δημιουργία ενός δεύτερου ναυστάθμου του ΠΝ στη Σούδα προσφέρει ένα και μια πολύτιμη εφεδρεία του Στόλου για κάθε πιθανό σενάριο.

Τι θα διαθέτει

Με τη δημιουργία ενός ναυστάθμου στην Κρήτη, θα μπορεί να ελλιμενίζεται ο μισός Στόλος των ενόπλων δυνάμεων. Παράλληλα όμως τα καράβια δεν θα έχουν εκεί απλώς δυνατότητες ανεφοδιασμού, αλλά θα υπάρχουν και εγκαταστάσεις και υποδομές συντήρησης και επισκευών.

Ωστόσο, μόνιμος ελλιμενισμός πολλών μονάδων σημαίνει ότι θα χρειαστούν και υποδομές στέγασης των στελεχών του Ναυτικού και των οικογενειών τους, ένα σχέδιο που συναντά δυσκολίες. Για παράδειγμα, για τη μόνιμη στάθμευση 5 φρεγατών στη Σούδα (με 150 άτομα πλήρωμα) θα απαιτούνταν η κατασκευή υποδομών γι’ αυτούς και τις οικογένειές τους, συνολικά για 2.250 άτομα. Χρειάζονται δηλαδή και κονδύλια αλλά και ανθρώπινο δυναμικό.

Το κόστος ήταν αυτό που είχε φρενάρει παρόμοια σχέδια που υπήρχαν στο παρελθόν. Μάλιστα, και ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε επισημάνει στη Βουλή πως «δεν είναι υπόθεση μερικών μηνών τα περί επικείμενης ίδρυσης ναυστάθμου στην Κρήτη. Θέλει χρόνια».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια