Κρήτη

Έρευνα: Οβελίας... για λίγους το Πάσχα του 2022 - Κοτόπουλο και προβατίνα επέλεξαν οι καταναλωτές

«Είναι στημένο το παιχνίδι από την παγκοσμιοποίηση για να συγκεντρωθεί η παραγωγή τροφίμων σε μερικές μόνο μεγάλες πολυεθνικές», σχολιάζει την υπόθεση αυτή ο αγροτοκτηνοτρόφος-συνδικαλιστής Γιώργος Τζουλιαδάκης

Τον παραδοσιακό οβελία αντικατέστησαν κυρίως... με κοτόπουλο φέτος οι καταναλωτές, ενώ αύξησαν και την κατανάλωση του προβάτου.

Συνολικά κατανάλωσαν λιγότερο σε σχέση με άλλα χρόνια. Σύμφωνα με έρευνα σε καταναλωτές που πραγματοποίησε η NielsenIQ, η ακρίβεια έφερε σημαντική μείωση της τάξεως του 5,4% στον συνολικό τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, αναφορικά με την εβδομάδα πριν το Πάσχα (24/4/22), σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (2/5/21).

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, όλες οι μεγάλες προϊοντικές κατηγορίες παρουσίασαν αρνητικές τάσεις, ενώ πιο έντονες ήταν αυτές των bazaar προϊόντων (-13,5%), καθώς και των προϊόντων για τη φροντίδα του νοικοκυριού (-10,7%). Ωστόσο, παρά τους αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ο συνολικός τζίρος της αγοράς είναι ενισχυμένος κατά 12,8% σε σχέση με την pro-COVID εποχή.

Άνοδος στην περιφέρεια

Σε ό,τι αφορά τις γεωγραφικές περιοχές, τα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης σημείωσαν τις πιο αρνητικές τάσεις, στο -12,7% και -11,1% αντίστοιχα, καθώς έπειτα από δύο συνεχόμενες χρονιές με lockdown και περιορισμούς στις μετακινήσεις, οι καταναλωτές φαίνεται να επέλεξαν να περάσουν το Πάσχα στην περιφέρεια. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει και η σημαντική ανάπτυξη που σημείωσαν οι πωλήσεις στην περιοχή της Κεντρικής Ελλάδας (+9,3%), αλλά και της Πελοποννήσου (+11,4%).

Έχασαν έδαφος τα αμνοερίφια

Αναφορικά με τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα, για τα οποία η NielsenIQ πλέον διαθέτει στοιχεία σε επίπεδο κατηγοριών, παρατηρείται ότι η πτώση του συνολικού τζίρου αποτυπώθηκε και στην κατηγορία του κρέατος, που άλλωστε έχει την τιμητική της λόγω της Κυριακής του Πάσχα, με τις πωλήσεις να σημειώνουν μείωση 1,7%. Τα αμνοερίφια, στο σύνολό τους, σημείωσαν πτώση 3,4%, και πιο συγκεκριμένα, το αρνί πτώση 2,6% και το κατσίκι πτώση 5,7%. Αντιθέτως, το πρόβατο αύξησε τις πωλήσεις του κατά 52,4%, με μικρή όμως συμμετοχή στις πωλήσεις της κατηγορίας του κρέατος συνολικά.

Αυτό που προκύπτει από τη μελέτη των τάσεων των επιμέρους κατηγοριών είναι ότι ο καταναλωτής φέτος μάλλον προτίμησε να αντικαταστήσει τον οβελία με άλλα κρεατοσκευάσματα, οι πωλήσεις των οποίων αυξήθηκαν κατά 4,7%, ενώ παράλληλα η αύξηση των πωλήσεων του μοσχαρίσιου κρέατος ήταν αποτέλεσμα της αύξησης της τιμής του και όχι του όγκου πωλήσεων, αφού κινήθηκε θετικά σε τζίρο (+8,3%) αλλά πτωτικά σε όγκο (-4,6%).

Κέρδισε το κοτόπουλο

Στις κατηγορίες των φρέσκων-χύμα προϊόντων παρατηρήθηκε μια αυξητική τάση για τα πουλερικά και το κοτόπουλο, τα οποία σημείωσαν υψηλότερες πωλήσεις κατά 5,5% και 5,7% αντίστοιχα, ενώ τα λαχανικά παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, για τα οποία καταγράφηκε μια οριακά αυξημένη τάση στο +0,6%, με τις ντομάτες (+11,6%), τα αγγούρια (+17,2%), αλλά και τα μαρούλια (+33,2%) να συγκρατούν, λόγω ανατιμήσεων, τον συνολικό τζίρο των λαχανικών.

Υπενθυμίζεται ότι στην Κρήτη η τιμή του αρνιού στην περίοδο του Πάσχα ξεπέρασε τα 12 ευρώ το κιλό, με τους κτηνοτρόφους να λένε ότι σφάζουν στα 6 με 6,50 ευρώ και συνεπώς, λόγω της μεγάλης διαφοράς μεταξύ της τιμής παραγωγού και καταναλωτή, προφανώς και υπήρχε περιθώριο για χαμηλότερες τιμές στο ράφι του καταναλωτή.

Και έχουμε και συνέχεια

Την ίδια ώρα, πάντως, έρχεται νέο μπαράζ ακρίβειας για τη χώρα μας. Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, το κύμα ακρίβειας θα ξεκινήσει την ερχόμενη Δευτέρα σταδιακά και θα κορυφωθεί μέσα στον Ιούνιο. Το κρέας, τα καύσιμα, το ψωμί και τα οπωροκηπευτικά βρίσκονται στο «κάδρο» των νέων ανατιμήσεων, με τους καταναλωτές, έχοντας να αντιμετωπίσουν και την πρωτόγνωρη υπερτιμολόγηση του ρεύματος, να μην μπορούν πλέον να βρουν πουθενά σανίδα σωτηρίας.

Ακόμα και στο κοτόπουλο, η τιμή του δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα 5 ευρώ, γεγονός που θα μετατρέψει το άλλοτε προϊόν λαϊκής κατανάλωσης σε ένα είδος ακριβό για τις δυνατότητες του μέσου καταναλωτή. Αναλυτικότερα, το εγχώριο μοσχάρι, που μέσα σε δύο χρόνια έχει «πάρει» 4 ευρώ το κιλό, με την τιμή του να κυμαίνεται το 2020 έως τα 9 ευρώ, αυτές τις μέρες αναμένεται να φτάνει και τα 13 ευρώ το κιλό.

Την ίδια ώρα, μεγάλος «βραχνάς» για όλα τα νοικοκυριά παραμένει το κόστος των καυσίμων, με την κατάσταση να αναμένεται να επιδεινωθεί από την αρχή της εβδομάδας, λόγω νέων αυξήσεων. Ήδη η τιμή της αμόλυβδης στον νομό Ηρακλείου είχε φτάσει προχθές μέχρι τα 2,253 ευρώ, ενώ οι περισσότερες τιμές ξεπερνούσαν τα 2,240 ευρώ το λίτρο στα πρατήρια υγρών καυσίμων!

«Παραγωγή τροφίμων στους λίγους...»

«Είναι στημένο το παιχνίδι από την παγκοσμιοποίηση για να συγκεντρωθεί η παραγωγή τροφίμων σε μερικές μόνο μεγάλες πολυεθνικές», σχολιάζει την υπόθεση αυτή ο αγροτοκτηνοτρόφος-συνδικαλιστής Γιώργος Τζουλιαδάκης.

Όπως αναφέρει στη «ΝΚ» «βολεύει την παγκοσμιοποίηση, ώστε να φύγει η παραγωγή από τα χέρια των μικρομεσαίων αγροτών και να πάει στις μεγάλες εταιρείες που παράγουν τρόφιμα. Το επόμενο στάδιο, όπως λένε, θα είναι ο έλεγχος του νερού. Κι έχει ήδη ξεκινήσει... Και μέσω αυτών, ελέγχουν τα πάντα. Όταν ελέγξεις την τροφή και το νερό του κόσμου, ελέγχεις τον κόσμο χωρίς να παιχτεί “μια σφαίρα”, όπως λέμε»...

Την κατάσταση της κτηνοτροφίας στην Κρήτη ο Γιώργος Τζουλιαδάκης τη χαρακτηρίζει πλέον ως «μη αναστρέψιμη. Ήδη έχει μειωθεί πολύ σημαντικά. Και πιστεύω ότι στο τέλος του καλοκαιριού το ζωικό κεφάλαιο θα έχει μειωθεί στο μισό απ’ ό,τι ήταν πέρυσι την ίδια περίοδο. Και μιλάμε για μαζικές σφαγές ακόμα και σε ζώα παραγωγικά, αφού ο κόσμος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο κόστος εκτροφής. Άρα, πλέον, θα υπάρχει έλλειψη στο κρέας. Θα υπάρχει έλλειψη στα παραδοσιακά τυριά τα δικά μας. Και είμαι πλέον απαισιόδοξος ως προς τη δυνατότητα ανάκαμψης της κατάστασης για τους κτηνοτρόφους της Κρήτης».

Έρχονται νέες ανατιμήσεις

«Σε ό,τι έχει να κάνει με τα προϊόντα και τη μείωση του τζίρου στα καταστήματα, καταλαβαίνουμε ότι, λόγω των ανατιμήσεων σε όλα τα προϊόντα, ο κόσμος έχει μειώσει τις αγορές του. Και οι ανατιμήσεις έχουν σχέση με τις αυξήσεις στις πρώτες ύλες. Έτσι, αυτόματα και τα προϊόντα όλα, όπως το κρέας, το ψωμί, τα άλευρα όλα, αυξάνονται. Και την ίδια ώρα τα εισοδήματα των καταναλωτών μειώνονται. Έτσι προσφεύγουν στα απολύτως αναγκαία για να βγάλουν τον μήνα τους, μη έχοντας άλλες λύσεις, γιατί η αύξηση των τιμών στα προϊόντα είναι καθημερινό φαινόμενο», σχολίασε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ν. Ηρακλείου Μπάμπης Λεκάκης.

«Θα έχουμε μάλιστα και τις επόμενες μέρες ανατιμήσεις σχεδόν σε όλα τα προϊόντα. Άρα οι καταναλωτές που θα πρέπει να συντηρήσουν την οικογένειά τους θα περιοριστούν στα απαραιτήτως αναγκαία. Θα επιλέξουμε φτηνότερα είδη κρέατος και φτηνότερα είδη τροφίμων, έτσι ώστε να μπορέσουν να τους φτάσουν και τα χρήματα που έχουν, γιατί και οι αυξήσεις που ανακοινώθηκαν το προηγούμενο διάστημα δε νομίζω ότι αρκούν για να καλύψουν το εισόδημά τους», όπως καταλήγει ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΝΗ.

(φωτογραφία αρχείου Intime)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια