Κρήτη

Άη Γιάννης Χωστός: Αντί για κόμβο έφτιαξαν... «κομβίδιο» μετά από πιέσεις της Τροχαίας

Σε έναν δρόμο όπου προβλέπεται ριζική παρέμβαση και η μελέτη είναι έτοιμη για δημοπράτηση, το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης αποφασίζει, αντί για κόμβο, να φτιάξει ένα «κομβίδιο»

Το κυκλοφοριακό πείραμα στη στενή αρτηρία του Αγίου Ιωάννη του Χωστού στο Ηράκλειο, όπου ακόμη ταλαιπωρούνται χιλιάδες οδηγοί παρά τις βελτιωτικές κινήσεις που σκοπεύει να κάνει η Περιφέρεια Κρήτης, δείχνει την ελαφρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται στη χώρα μας οι παρεμβάσεις και τα δημόσια έργα.

Σε έναν δρόμο όπου προβλέπεται ριζική παρέμβαση και η μελέτη είναι έτοιμη για δημοπράτηση, το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης αποφασίζει, αντί για κόμβο, να φτιάξει ένα «κομβίδιο», όπως χαρακτηριστικά μνημονεύεται στην ομόφωνη απόφαση 139/2021, ενώ το σκεπτικό είναι ακόμη πιο φαιδρό, καθώς η παρέμβαση γίνεται όχι για τις αυξημένες ανάγκες της κυκλοφορίας, αλλά γιατί απλώς το Τμήμα Τροχαίας Ηρακλείου με έγγραφό της στις 5 Νοεμβρίου 2021 τους έτριξε τα δόντια για τις παράνομες αναστροφές και την παραβίαση των διπλών διαχωριστών γραμμών από οδηγούς εισερχόμενους και εξερχόμενους στην εθνική οδό.

Την ίδια ώρα, to neakriti.gr, μετά το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της Πέμπτης 12 Μαΐου, για την ύπαρξη μελέτης και την παρουσίαση αυτής για την περιοχή, έτοιμη για δημοπράτηση από το 2015 με 11 κυκλικούς κόμβους, σήμερα Παρασκευή 13 Μαΐου, παρουσιάζει σειρά άλλων εγγράφων, όπως την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για το προσωρινό «κομβίδιο», αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής να «τρέξουν» δικηγόροι τις απαλλοτριώσεις, αλλά και την απόφαση χρηματοδότησης του έργου.

Το 2018 ο τότε υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε απόφαση με 4,9 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4 ήταν αρκετά για να γίνει η δημοπράτηση της μελέτης, που συνολικά όμως έχει προϋπολογισμό 32 εκατ. ευρώ, και τα 900.000 ευρώ για τις απαλλοτριώσεις που απαιτούνται για το έργο της αναβάθμισης του δρόμου των Μαλάδων, που περιλαμβάνει μεταξύ των 11 προβλεπόμενων κόμβων και δύο κόμβους στην εκκλησία του Αγίου Ιωάννη και τη διακλάδωση των δρόμων για Μαλάδες-Φοινικιά!

Σημειωτέον, απαλλοτριώσεις δεξιά και αριστερά του δρόμου, από την εκκλησία του Αϊ Γιάννη και σε βάθος, προς Φοινικιά, 100 μέτρων, έχουν κηρυχθεί από το 1969 και έχουν δοθεί τα χρήματα από το 1970, με το γραμμάτιο του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων που παρουσίασε η «ΝΚ». Μάλιστα, για τις ιδιοκτησίες που «κόβονται» είχαν δοθεί 578.050 δρχ. το 1970! Σήμερα οι απαλλοτριώσεις εκτιμάται ότι θα αγγίξουν το 1 εκατ. ευρώ, καθώς, εκτός από τις παλιές που «τρέχουν», χρειάζονται και νέες, αφού οι κυκλικοί κόμβοι απαιτούν μεγαλύτερο πλάτος δρόμου με προδιαγραφές να χωρούν και να στρίβουν, ακολουθώντας κυκλική πορεία, ακόμη και νταλίκες, λόγω της βιοτεχνικής χρήσης στην περιοχή!

«Σε λίγο θα αναβιώσουν τη βαρέλα...»

Η ύπαρξη οριστικής μελέτης, που θα δώσει, όταν εφαρμοστεί, λύση στην περιοχή, παρουσιάστηκε το 2019 από τον τότε αντιπεριφερειάρχη Ηρακλείου Ευριπίδη Κουκιαδάκη στην εκπομπή «Ελεύθερο Σημείο» της «ΚΡΗΤΗ ΤV», με τον Λευτέρη Συμβουλάκη. Η δημοσίευση του σκαριφήματος των κόμβων στο επίμαχο σημείο μόλις χθες δημιούργησε σάλο στους αγανακτισμένους οδηγούς, που το πρωί της Πέμπτης 12 Μαΐου, είδαν να ξηλώνονται κάποια κολονάκια από τον κυκλικό κόμβο για να γίνει επίστρωση με μπετόν που θα επιτρέψει την καλύτερη κίνηση των βαρέων οχημάτων.

H προσωρινή παρέμβαση θα εξακολουθήσει, καθώς η Περιφέρεια Κρήτης πιέζεται - και καλώς πιέζεται - από την Τροχαία να μπει ένα τέρμα στις παράνομες κινήσεις των οχημάτων. Ωστόσο ικανοποιητική λύση χωρίς διαπλάτυνση και ολοκληρωμένους κόμβους δεν πρόκειται να υπάρξει. Μάλιστα την Πέμπτη 12 Μαΐου, σε δήλωσή του στη «ΝΚ», ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης είπε: «Να αφήσουν τα πειράματα και να δημοπρατήσουν το έργο, και να είναι η Τροχαία εκεί να ρυθμίζει την κυκλοφορία. Οι κόμβοι γίνονται με κανόνες. Η κριτική μου για το θέμα είναι ότι σε λίγο θα αναβιώσουν και τη βαρέλα τροχονόμου στην περιοχή».

Οι απαλλοτριώσεις και ο ρόλος του παπά

Μπορεί το 1969 να κηρύχθηκαν απαλλοτριώσεις και να δόθηκαν αποζημιώσεις, μια χρονιά αργότερα, όμως, ποτέ δε διαπλατύνθηκε ο δρόμος. Το 1970 δόθηκαν 578.050 δρχ., όμως σήμερα υπολογίζονται οι απαλλοτριώσεις στο 1 εκατ. ευρώ, καθώς χρειάζονται ακόμη μεγαλύτερα πλάτη, αλλά και εξαιτίας του γεγονότος ότι οι παλιές απαλλοτριώσεις δεν αποδόθηκαν από τους ιδιοκτήτες. Μάλιστα, το 2019 είχε επιστρατευτεί από τον τότε αντιπεριφερειάρχη Ηρακλείου και ο παπάς της Ενορίας του Αγίου Ιωάννη Χωστού, πηγαίνοντας πόρτα-πόρτα για να μαζευτούν οι υπογραφές συναίνεσης των παροδίων να προχωρήσει η διαπλάτυνση και να πληρωθούν όταν βγουν οι δικαστικές αποφάσεις. Δηλαδή να δώσουν τις περιουσίες τους πριν πληρωθούν και με τη δέσμευση της Περιφέρειας θα έπαιρναν αργότερα τα λεφτά τους. Δυστυχώς, οι ιδιοκτήτες δε συναίνεσαν ή δε βρέθηκαν να υπογράψουν και έκτοτε οι απαλλοτριώσεις παλινωδούν!

Ακόμη και το «κομβίδιο» καθυστέρησε 4-5 μήνες!

Παρά το γεγονός ότι λεφτά υπήρχαν από το 2018 με την απόφαση Σπίρτζη (ΔΟΥ/ο/4893) για να “τρέξουν” οι απαλλοτριώσεις, αλλά και να ξεκινήσει τουλάχιστον η δημοπράτηση, το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης προχώρησε στην προσωρινή λύση του “κομβιδίου”, όμως στο ίδιο πλάτος του δρόμου, που ούτως ή άλλως είναι στενό! Το εντυπωσιακό είναι ότι η απόφαση αυτή του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης ελήφθη ομόφωνα, κάτι που σημαίνει ότι όλοι συναίνεσαν στο προσωρινό “πείραμα”, αντί έστω και η αντιπολίτευση να πιέσει να γίνει το οριστικό έργο.

Ακόμη πιο αξιομνημόνευτο είναι το γεγονός ότι η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης ελήφθη την τελευταία ημέρα του 2021 και έκτοτε είναι απορίας άξιον γιατί χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν πέντε μήνες για να εφαρμοστεί με μια ντουζίνα πλαστικούς οριοδείκτες, όπως αποκαλούνται αυτά τα πορτοκαλί κολονάκια! Κι αν κάποιος σκεφτεί ότι περίμεναν την απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, που θα έδινε την έγκριση, τότε θα έχει πέσει μάλλον έξω!

Την ίδια στιγμή, φαίνεται ότι οι απαλλοτριώσεις “τρέχουν” με ρυθμούς χελώνας και ανά τακτά διαστήματα λαμβάνονται αποφάσεις για να ανατεθούν σε δικηγόρους με αμοιβές 30 και 40 χιλιάδες ευρώ, όμως τελικά έχουν μείνει ακόμη πίσω και, ως φαίνεται, θα καθυστερήσουν, αφού μόλις στις 3 Μαΐου 2022 έλαβε μία ακόμη τέτοια απόφαση η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Κρήτης για να βάλει εξωτερικό δικηγόρο με αμοιβή 43.000 ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να ειπωθεί ότι η ζώνη των απαλλοτριώσεων έχει δεσμευτεί με απόφαση περιφερειάρχη που έχει περάσει σε ΦΕΚ, όμως θα πρέπει να γίνει η κήρυξη και να βγουν και οι δικαστικές αποφάσεις.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια