Εκπαίδευση: Τι είναι ο θεσμός του «πολλαπλού βιβλίου»

Κρήτη
Εκπαίδευση: Τι είναι ο θεσμός του «πολλαπλού βιβλίου»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν το βιβλίο το οποίο επιθυμούν να διδάξουν στην τάξη

Σοβαρές είναι οι αλλαγές που έρχονται στα νέα σχολικά προγράμματα σπουδών με σκοπό να είναι πιο οικεία και πιο σύγχρονα στον σημερινό μαθητή, ο οποίος έχει γεννηθεί μετά το 2004. Τα νέα σχολικά εγχειρίδια θα επιλέγονται από τους διδάσκοντες του εκάστοτε Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ η εκπαιδευτική ηγεσία της χώρας έχει ήδη ξεκινήσει τις επιμορφωτικές συναντήσεις των καθηγητών σε Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, ώστε το 2023, που θα γίνει η εισαγωγή τους στις σχολικές αίθουσες, να είναι έτοιμοι οι διδάσκοντες ανά γυμνάσιο και λύκειο.

Όπως διαμηνύουν στη «ΝΚ» εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τα σχολικά εγχειρίδια είναι πλέον πεπερασμένα, καθώς απευθύνονται σε μια παλαιότερη γενιά μαθητών, κάνοντας σαφές πως η σχολική ύλη πρέπει να ανανεωθεί.

Πιο συγκεκριμένα, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας από την αρχή της ανάληψης των ευθυνών της είχε τονίσει την ανάγκη να αλλάξουν τα σχολικά εγχειρίδια και τα νέα προγράμματα σπουδών. Πλέον, η επιθυμία αυτή αποκτάει σάρκα και οστά, καθώς, όπως κάνουν λόγο εκπαιδευτικοί και επικεφαλής εκπαιδευτικών σωματείων, έρχονται νέα σχολικά εγχειρίδια τα οποία ξεκινήσουν το σχολικό έτος 2023-2024. Ωστόσο, το αξιοσημείωτο θα είναι πως πλέον το Γυμνάσιο και το Λύκειο θα επιλέγει τα δικά του σχολικά συγγράμματα. Αυτό υποστήριξε ο πρόεδρος του Παραρτήματος Ηρακλείου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας Ανδρέας Βαρβεράκης, ο οποίος ανέφερε πως εισάγεται ο θεσμός του τριπλού βιβλίου.

«Εγώ είμαι εκπαιδευτικός σε Πρότυπο Σχολείο. Όσοι είμαστε εκπαιδευτικοί σε Πρότυπα ή Πειραματικά Σχολεία, ακολουθούμε μια επιμορφωτική διαδικασία πάνω στα νέα προγράμματα σπουδών. Είναι σε εξέλιξη η επιμόρφωση. Είναι δεδομένο πως πρέπει να αλλάξουν τα Μαθηματικά, καθώς με τη συγκεκριμένη μορφή υπάρχουν στο σχολικό πρόγραμμα εδώ και πάνω από 20 χρόνια. Υπάρχουν προσθαφαιρέσεις στη σχολική ύλη. Τώρα γράφονται νέα βιβλία. Θα εφαρμοστεί ο θεσμός του πολλαπλού βιβλίου, πράγμα που σημαίνει ότι το εκάστοτε σχολείο θα επιλέγει ένα από τα τρία που θα προτείνει το υπουργείο Παιδείας σε κάθε μάθημα. Οι μαθηματικοί του εκάστοτε σχολείου θα επιλέγουν ένα από τα τρία βιβλία για να διδάξουν. Το ίδιοι και οι άλλες εκπαιδευτικές ειδικότητες», υποστήριξε.

Ο κ. Βαρβεράκης, μεταξύ άλλων, ανέφερε πως τα Μαθηματικά πρέπει να αποκτήσουν ξανά τη θέση που τους αξίζουν στο σχολικό ωρολόγιο πρόγραμμα. Όπως είπε, είναι αδιανόητο να υπάρχουν μαθητές του Τρίτου Πεδίου που επιθυμούν να διεκδικήσουν μια θέση στις Ιατρικές και Φαρμακευτικές Σχολές της Ελλάδας και την ίδια ακριβώς στιγμή να μην εξετάζονται σε μαθήματα όπως τα Μαθηματικά.

«Πρωτοποριακά εγχειρίδια»

Την ανάγκη να επανασχεδιαστούν τα σχολικά εγχειρίδια τόνισε στη ο πρόεδρος του Συλλόγου Φυσικών Κρήτης κ. Μιχάλης Καραδημητρίου, κάνοντας σαφές πως τα σχολικά εγχειρίδια της Φυσικής είναι πεπερασμένα καθώς η σχολική ύλη έχει μείνει σε θεωρίες που απέχουν αρκετά μακριά από τις σύγχρονες κατακτήσεις της Φυσικής. Όπως ανέφερε, τα νέα σχολικά εγχειρίδια πρέπει να εντάξουν το πείραμα στην εκπαιδευτική διαδικασία και πράξη, ενώ είναι επιτακτικό αίτημα να υπάρξουν επιτροπές αξιολόγησης τόσο από μάχιμους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όσο και από ακαδημαϊκούς.

«Είναι δεδομένο εδώ και πάρα πολύ καιρό ότι χρειαζόμαστε καινούργια σχολικά εγχειρίδια, καθώς τα συγκεκριμένα εγχειρίδια θα διαβαστούν από παιδιά που έχουν γεννηθεί μετά το 2004. Είναι διαφορετικά τα παιδιά που γεννήθηκαν τη δεκαετία του 1990, διαφορετικά τα παιδιά που γεννήθηκαν τη δεκαετία του 1980 και διαφορετικά τα παιδιά που γεννήθηκαν μετά το 2000. Έχουμε να κάνουμε με μια διαφορετική γενιά, η οποία απαιτεί νέα πρωτοποριακά σχολικά εγχειρίδια, τα οποία πρέπει να ακολουθήσουν τις σύγχρονες ανάγκες. Μάλιστα, η ανάγκη είναι επιτακτικότερη όταν μιλάμε για τις σύγχρονες θετικές επιστήμες, που έχουν εξελιχθεί πάρα πολύ τα τελευταία 100 χρόνια και θεωρούνται τα τωρινά σχολικά εγχειρίδια απαρχαιωμένα.

Τα σχολικά εγχειρίδια πρέπει να επανασχεδιαστούν. Το κρίσιμο είναι να γραφτούν τα σχολικά εγχειρίδια από μάχιμους εκπαιδευτικούς, δηλαδή από ανθρώπους που διδάσκουν στο δημόσιο σχολείο, οι οποίοι κατανοούν τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών. Θα πρέπει να υπάρξουν σωστές επιτροπές αξιολόγησης από πανεπιστημιακούς, οι οποίοι θα ελέγξουν την επιστημονική ορθότητα του εγχειριδίου, και από μάχιμους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα ελέγξουν κατά πόσο το σχολικό εγχειρίδιο θα είναι χρήσιμο στη σχολική πραγματικότητα. Όσον αφορά τα σχολικά εγχειρίδια της Φυσικής, θα πρέπει να έχουν ενταγμένο στο εσωτερικό τους το πείραμα και σίγουρα ένα σχολικό εγχειρίδιο θα πρέπει να έχει το αντίστοιχο ψηφιακό του συμπλήρωμα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καραδημητρίου.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων και επίκουρος καθηγητής της Δογματικής και Συμβολικής Θεολογίας κ. Ιωάννης Λίλης υπογράμμισε: «Επιθυμούμε τα νέα σχολικά εγχειρίδια να ανταποκρίνονται πλήρως στις παιδαγωγικές ανάγκες των σημερινών μαθητών, αλλά και να εναρμονίζονται πιστά με την εκκλησιαστική παράδοση της Ορθοδοξίας».

Υπουργείο Παιδείας - Αλλάζουν οι διαδικασίες έγκρισης προγραμμάτων από το ΙΕΠ

Σε συνέχεια της ανάκλησης της έγκρισης δράσης της «Ελληνικής Εταιρείας Προγεννητικής Αγωγής», η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, παρενέβη για την αλλαγή των διαδικασιών έγκρισης προγραμμάτων από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η κ. Κεραμέως ζήτησε «την άμεση τροποποίηση των διαδικασιών και την ενίσχυση του ελέγχου κατά την εξέταση και έγκριση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων, που υλοποιούνται εκτός του υποχρεωτικού ωρολογίου προγράμματος», καθώς και «την επανεξέταση του στελεχικού δυναμικού του ΙΕΠ που συμμετέχει στις διαδικασίες έγκρισης των εν λόγω προγραμμάτων».

Στο παραπάνω πλαίσιο ελήφθησαν ήδη από το Δ.Σ. του ΙΕΠ τα ακόλουθα μέτρα:

Σε επίπεδο διαδικασίας, κάθε σχετική αίτηση από φορέα θα ελέγχεται από δύο τουλάχιστον εισηγητές. Στη συνέχεια θα ακολουθεί εξέταση και έλεγχος από τον προϊστάμενο του Τμήματος και τελικά από το Διοικητικό Συμβούλιο.

Σε κάθε συνεδρίαση Διοικητικού Συμβουλίου, θα εξετάζονται το μέγιστο 20 εισηγήσεις σχετικά με αιτήσεις φορέων. Το υλικό των αιτήσεων προς έγκριση θα κοινοποιείται στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου το αργότερο μία εβδομάδα πριν από τη συνεδρίαση, κατά την οποία θα συζητηθεί.

Δε θα γίνεται δεκτή η υποβολή αιτήσεων έγκρισης προγραμμάτων μετά το τέλος του προηγούμενου σχολικού έτους.

Σε περίπτωση αιτήματος επανέγκρισης εκπαιδευτικού προγράμματος ή υλικού, θα υποβάλλεται εκ νέου όλο το υλικό, και όχι μόνο οι αλλαγές ή τυχόν προσθήκες. Θα υπάρξει στοχευμένη επιμόρφωση όσον αφορά στις διαδικασίες και τα κριτήρια αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων που υλοποιούνται εκτός του υποχρεωτικού ωρολογίου προγράμματος.

Εντός της εβδομάδας, θα ληφθούν αποφάσεις για θέσεις ευθύνης σε τομείς έγκρισης των εν λόγω εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

(φωτογραφία intime)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News