Κρήτη: «Ζωντανό» το εγχείρημα του EastMed – Κρίσιμη χρονιά το 2022, τι αναφέρει η Κομισιόν

Κρήτη
Κρήτη: «Ζωντανό» το εγχείρημα του EastMed – Κρίσιμη χρονιά το 2022, τι αναφέρει η Κομισιόν

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ισχύει για το φιλόδοξο εγχείρημα του αγωγού, ο οποίος μέσω Κρήτης σχεδιάζεται να μεταφέρει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου του Ισραήλ, της Κύπρου και δυνητικά και της Ελλάδας στην Ευρώπη

«Ζωντανό» φαίνεται ότι παραμένει το φιλόδοξο διακρατικό εγχείρημα του αγωγού EastΜed, ο οποίος μέσω Κρήτης σχεδιάζεται να μεταφέρει τα κοιτάσματα φυσικού αερίου του Ισραήλ, της Κύπρου και δυνητικά και της Ελλάδας στην Ευρώπη. Αν και πλέον δε θεωρεί επιλέξιμα προς χρηματοδότηση έργα φυσικού αερίου, η Κομισιόν άναψε “πράσινο φως” για το εν λόγω έργο, υπό τον όρο ο EastMed να μπορεί να μεταφέρει μελλοντικά υδρογόνο, κρατώντας έτσι ανοιχτό “παράθυρο” για την πολυπόθητη κοινοτική χρηματοδότηση του πολυσυζητημένου κολοσσιαίου και συνάμα κοστοβόρου ενεργειακού πρότζεκτ ως το 2027.

Η εξέλιξη δίνει στίγμα αισιοδοξίας για τον αγωγό που έχει γεννήσει προσδοκίες, αλλά ταυτόχρονα έχει μπει στη βάσανο έντονου προβληματισμού και αμφισβήτησης λόγω και των αργών ρυθμών προόδου του έργου. Σε κάθε περίπτωση όμως, η νέα χρονιά που ετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε είναι εκείνη που θα κρίνει την τύχη του έργου και το κατά πόσον ο πολυσυζητημένος EastΜed θα μπει ουσιαστικά σε τροχιά υλοποίησης ή θα παραπεμφθεί στις καλένδες.

Τα θετικά μαντάτα ως προς τις προοπτικές υλοποίησης του αγωγού φυσικού αερίου EastΜed, ο οποίος έχει σχεδιαστεί να μεταφέρει αέριο από το Ισραήλ και την Κύπρο προς την Ευρώπη μέσω Ελλάδος και ειδικότερα μέσω Κρήτης και εν συνεχεία μέσω Πελοποννήσου, ήρθαν από τη νέα πρόταση της Κομισιόν σε σχέση με τα λεγόμενα «διασυνοριακά έργα».

Όπως προέκυψε λοιπόν, αν και εν γένει γυρίζει πλέον την πλάτη σε τέτοια έργα ενθαρρύνοντας κατά κανόνα έργα «πράσινης» ενέργειας, εντούτοις η Κομισιόν επιτρέπει προσωρινή παρέκκλιση για το έργο του EastMed «με αυστηρούς περιορισμούς και την προϋπόθεση ότι θα μπορεί να μετατραπεί για τη μεταφορά υδρογόνου».

Τα έργα που βασίζονται στο φυσικό αέριο δε θα είναι πλέον επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την Ε.Ε. Ωστόσο, μια προσωρινή παρέκκλιση θα επιτρέψει στην Κύπρο και στη Μάλτα να λάβουν χρηματοδότηση για ένα έργο ανά χώρα, με στόχο να ολοκληρωθεί η σύνδεσή τους με το ενεργειακό δίκτυο της Ε.Ε., με αυστηρούς περιορισμούς και την προϋπόθεση ότι θα μπορεί να μετατραπεί για τη μεταφορά υδρογόνου.

Αυτό σημαίνει ότι η Κύπρος θα μπορεί να επωφεληθεί από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ως το 2027, εάν ο αγωγός μπορεί να μετατραπεί σε υδρογόνο ως το 2036, εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες στην αγορά.

Οι επικαιροποιημένοι κανόνες για την επιλογή των ενεργειακών έργων που θα ενισχυθούν με κονδύλια της Ε.Ε. συμφωνήθηκαν ανεπίσημα με τη Σλοβενική Προεδρία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.

Το σχέδιο νόμου καθορίζει κριτήρια και τη μεθοδολογία για την επιλογή ενεργειακών Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ), όπως οι γραμμές μεταφοράς υψηλής τάσης, οι αγωγοί, οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας ή τα “ευφυή” δίκτυα, τα οποία θα επωφελούνται από ταχείες διοικητικές διαδικασίες και θα είναι επιλέξιμα για χρηματοδότηση από την Ε.Ε.

Τι αναμένεται - Κρίσιμη χρονιά για τον EastMed το 2022

Καθοριστική ως προς την τύχη του πολυσυζητημένου πρότζεκτ του EastMed αναμένεται να είναι η νέα χρονιά που ξεπροβάλλει, σύμφωνα με κυπριακά δημοσιεύματα και πηγές που “πατούν” και στα όσα συζητήθηκαν κατά την τελευταία τριμερή σύνοδο Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας.

Τι ακριβώς αναμένεται να γίνει στο “μέτωπο” του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη, μέσω Κρήτης;

* Εντός του 2022 θα έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες τεχνικής σκοπιμότητας και οικονομικής βιωσιμότητας.

* Τέλη του 2022 θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις για τον αγωγό στη βάση των αποτελεσμάτων.

* Εάν οι ενδείξεις είναι θετικές, τότε αρχές του 2023 θα αρχίσουν τα έργα κατασκευής, και αναμένεται ο αγωγός να τεθεί σε λειτουργία τέλη του 2025.

* Σε διαφορετική περίπτωση, δηλαδή αν κριθεί πως δεν μπορεί να υλοποιηθεί, τότε θα αναζητηθούν άλλες λύσεις.

Ο αγωγός

Ο διασυνδετήριος αγωγός Eastern Mediterranean (EastMed) είναι σήμερα το πιο ώριμο έργο για τη διασφάλιση άμεσης διασύνδεσης των κοιτασμάτων αερίου της Ανατολικής Μεσογείου, μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας και μέσω του Αγωγού “Ποσειδών” στην υπόλοιπη ηπειρωτική Ευρώπη, παρέχοντας πρόσβαση σε λεκάνες που δε συνδέονται σήμερα, ενισχύοντας την ασφάλεια της προμήθειας μέσω της διαφοροποίησης τόσο των πηγών όσο και των διαδρομών.

Ο αγωγός EastMed, ο οποίος θα εκτείνεται σε 1.900 χιλιόμετρα και αρχικά θα μεταφέρει 10 Bcm/έτος κατά τον υφιστάμενο σχεδιασμό του, συμπεριλαμβάνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), τα οποία αναγνωρίζονται ως προτεραιότητα για το ενεργειακό ισοζύγιο της Ευρώπης. Ο αγωγός EastMed ακολουθεί υποθαλάσσια όδευση προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και, ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας ως τις ακτές της Θεσπρωτίας και την Ιταλία. Στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας, ο αγωγός EastMed μπορεί να συνδεθεί με το έργο του Αγωγού “Ποσειδών”, ενισχύοντας περαιτέρω την ολοκλήρωση της αγοράς ενέργειας της Ε.Ε. με τις νέες ανακαλύψεις στη λεκάνη της Λεβαντίνης.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News