Κρήτη

Απογραφή 2021: Δεν θα δοθεί άλλη παράταση - Τι ισχύει για τους σεισμόπληκτους κατοίκους της Κρήτης

Μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου έχουν περιθώριο να αυτοαπογραφούν οι πολίτες στην Κρήτη - Τι ισχύει για τους κατοίκους των σεισμόπληκτων περιοχών - Αναλυτικά η διαδικασία της αυτοαπογραφής

Όσοι πολίτες στην Κρήτη δεν αυτοαπογραφούν μέχρι την επόμενη Δευτέρα, 13 Δεκεμβρίου, θα κληθούν να περάσουν από συνέντευξη από υπάλληλο-απογραφέα της ΕΛΣΤΑΤ.

Η Διευθύντρια της Στατιστικής Υπηρεσίας Ηρακλείου, Υβόννη Αλαφούζου, μιλώντας στο neakriti.gr, δήλωσε ότι μετά τις 13 Δεκεμβρίου, οπότε και εκπνέει η ημερομηνία ορόσημο για την ηλεκτρονική αυτοαπογραφή, θα συνεχιστεί η διαδικασία πόρτα-πόρτα, από τους απογραφείς της ΕΛΣΤΑΤ.

«Όσοι δεν καταφέρουν να αυτοαπογραφούν, θα τους επισκεφτεί ο απογραφέας, ο οποιος θα πάρει τα στοιχεία χειρόγραφα και θα τα καταχωρήσει εν συνεχεία εκείνος στην εφαρμογή, αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Αλαφούζου, εκτιμώντας πως λίγο πριν από τα Χριστούγεννα η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί και τα στοιχεία θα ανακοινωθούν το πολύ μέχρι τον Μάρτιο.

Η διευθύντρια της ΕΛΣΤΑΤ στην Κρήτη, στέλνει ταυτόχρονα και το μήνυμα προς τους πολίτες που εμφανίζονται ακόμα και τώρα δυστακτικοί ως προς την διαδικασία «να ανοίξουν τις πόρτες τους στους απογραφείς», καθώς όπως αναφέρει, «είναι δικοί μας άνθρωποι, έχουν εκπαιδευτοί και έχουν πάρει την διαδικασία πατριωτικά».

Τα άτομα που διαμένουν σε συλλογικά καταλύματα, όπως καταυλισμούς, στρατόπεδα, μοναστήρια, δομές φιλοξενίας μεταναστών/προσφύγων και ασυνόδευτων ανηλίκων, Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης μεταναστών/προσφύγων, οίκους ευγηρίας, οικοτροφεία, άσυλα, κλινικές χρόνιών νοσημάτων, δομές φιλοξενίας αστέγων κ.λπ. απογράφονται από ειδικούς απογραφείς με τη διαδικασία της προσωπικής συνέντευξης.

Αναφορικά με τους κατοίκους των σεισμόπληκτων δήμων, οι οποίοι έχουν απομακρυνθεί προσωρινά από τις οικίες τους και διαμένουν σε άλλους δήμους του νησιού, η κ. Αλαφούζου αναφέρει ότι μπορούν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία απογραφής, δηλώνοντας την μόνιμη διαμονή τους έως την ημέρα του σεισμού (27/9/21). Μάλιστα, όπως είπε, οι εν λόγω κάτοικοι μπορούν να προβούν και σε διορθώσεις και μετά τις 13 Δεκεμβρίου, απευθυνόμενοι στο γραφείο της. Τα τηλέφωνα της της Στατιστικής Υπηρεσίας Ηρακλείου είναι τα εξής: 2810 - 326579, και 2810- 326516. 

Κατά τη διάρκεια της εργασίας τους, οι περίπου 60.000 απογραφείς της ΕΛΣΤΑΤ, φέρουν, εκτός από την αστυνομική τους ταυτότητα, ειδική κονκάρδα με το σήμα της ΕΛΣΤΑΤ, στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία τους, καθώς και έντυπο ορισμού με τη φωτογραφία τους και σφραγίδα της ΕΛΣΤΑΤ. Τέλος, είναι υποχρεωμένοι να τηρούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς της νόσου.

Στο βίντεο που ακολουθεί, χρήσιμες οδηγίες για τον τρόπο διενέργειας της αυτοαπογραφής.

Ωστόσο, αν και δεν υπάρχουν ακόμη ακριβή στοιχεία, σύμφωνα με μαρτυρίες πολιτών, κατά τη διαδικασία της φετινής απογραφής φαίνεται να «κόλλησε» στην ίδια την προβληματική οργάνωσή της από τους αρμοδίους. Ειδικά την πρώτη βδομάδα όπως διαπιστώθηκε δεν είχαν οριστεί όλοι οι απογραφείς, ενώ αρκετοί ήταν και εκείνοι που αποχώρησαν από την διαδικασία.  

Απογραφείς, ανέφεραν σωρεία προβλημάτων οργάνωσης της διαδικασίας όπως ότι ορισμένοι απογραφείς δεν κατάφεραν να παρακολουθήσουν ούτε ένα σεμινάριο και ξεκίνησαν από μόνοι τους με ηλεκτρονικές οδηγίες. Άλλος απογραφέας είπε πως «τα σεμινάρια ξεκίνησαν μία εβδομάδα αφού είχε αρχίσει η αυτοαπογραφή.  

Όμως, ακόμα και σήμερα παρατηρούνται προβλήματα, όπως η μη παράδοση του φακέλου με τον μοναδικό κωδικό (κλειδάριθμο) για την αυτοαπογραφή ακόμα και σε ολόκληρες γειτονιές. Πολλοί δε πολίτες αναφέρουν πως ο φάκελος με τον μοναδικό κωδικό, δεν τους δόθηκε χέρι με χέρι απο τον απογραφέα, με συνέπεια είτε να μην τον έλαβαν ποτέ είτε να τον βρήκαν τυχαία πεταμένο έξω απο το σπίτι τους ή ακόμα και στον δρόμο. Σε άλλες περιπτώσεις, σύμφωνα πάντα με τα παράπονα των πολιτών, η ταλαιπωρία όσων επιχειρούν να αυτοαπογραφούν δεν έχει τέλος καθώς πολλοί δεν μπορούν καν να μπούν στην ψηφιακή πύλη του δημοσίου τομέα www.gov.gr, ενω πολλοί αναφέρουν πως το σύστημα δεν ανταποκρίνεται και τους «πετάει έξω».

Επίσης, εντοπίζονται περιπτώσεις κατά τις οποίες, όπως αναφέρουν πολίτες, δεν μπορούν να ξεκινήσουν τη διαδικασία με τον κωδικό που τους δόθηκε καθώς το σύστημα δεν τον δέχεται ως σωστό.

Σε τοπικό επίπεδο πάντως, σύμφωνα με την Διευθύντρια της Στατιστικής Υπηρεσίας Ηρακλείου Υβόννη Αλαφούζου, αν και όπως τόνισε βρισκόμαστε στην αρχή -κυρίως την πρώτη βδομάδα που ξεκίνησε η απογραφή- υπήρξαν κάποια παρατράγουδα κυρίως σε ότι αφορά στην αρνητικότητα του κόσμου, αλλά και απο πλευράς μερίδας απογραφέων που αρνούνταν να κάνουν τη δουλειά αυτή, λέγοντας  χαρακτηριστικά: «δηλαδή θα κάνω τον ταχυδρόμο;». Αυτή τη στιγμή η διαδικασία διεξάγεται ομαλά και όπως τόνισε η ίδια «έχουν αυτοαπογραφεί αρκετοί πολίτες ενω καθημερινά δεχόμαστε πολλά τηλέφωνα απο κόσμο που ζητά πληροφορίες για την διαδικασία». 

Έλλειψη ενημέρωσης

Ένα από τα σοβαρά προβλήματα που έχει η όλη η διαδικασία είναι η ελλιπής ενημέρωση των πολιτών για τους στόχους και τη χρησιμότητα της απογραφής. Σε πολλές επαρχιακές περιοχές ιδιαίτερα πληροφορίες θέλουν τα ποσοστά απογραφής να πλησιάζουν με το ζόρι το 10%. Από την άλλη η δυσκολία πολλών να αυτοαπογραφούν ηλεκτρονικά λόγω τεχνολογικού αναλφαβητισμού ή άλλων λόγων οδηγεί επιτήδειους, όπως έχει παρατητηθεί, με το αζημίωτο να συμπληρώνουν τα ερωτηματολόγια των πολιτών, αποκτώντας ουσιαστικά πρόσβαση σε ευαίσθητα δεδομένα όπως οι κωδικοί taxis κλπ. Να σημειωθεί πάντως ότι η διαδικασία αυτή γίνεται κάθε δέκα χρόνια και είναι φυσικό να χρειάζεται ενισχυμένη καμπάνια ενημέρωσης για τη σημασία της. 

Τεχνικές δυσκολίες

Για την ηλεκτρονική αυτοαπογραφή, εμφανίστηκαν τεχνικές δυσκολίες για να την πραγματοποιήσει κάποιος μέσω κινητού τηλεφώνου, ενώ πολλά προβλήματα καταγράφονται σε ταμπλέτες, ειδικά λογισμικών Android κλπ. Αντίστοιχα, προβλήματα καταγράφονται και ως προς την καταγραφή των κτιρίων, καθώς εμφανίζονται αποκλίσεις στα καταγεγραμμένα κτίρια σε σχέση με την απογραφή του 2011.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι γενικές απογραφές διενεργούνται λαμβάνοντας υπόψη τις πρωτόγνωρες συνθήκες εξαιτίας της πανδημίας και βάσει κοινών μεθοδολογικών αρχών, κανόνων και προδιαγραφών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ενωσιακό δίκαιο (Κανονισμός ΕΚ 763/2008) καθώς και στο νόμο 4772/2021 (Α' 17).  

Υπενθυμίζεται ότι η συμμετοχή στην απογραφή είναι υποχρεωτική και τα στοιχεία που συλλέγονται είναι εμπιστευτικά, δεν διαβιβάζονται ή κοινοποιούνται σε οποιονδήποτε δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα και χρησιμοποιούνται μόνο για την παραγωγή συγκεντρωτικών στατιστικών στοιχείων. Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της απογραφής δεν συλλέγονται ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. 

Ένας απογραφέας της ΕΛΣΤΑΤ αφήνει στην κατοικία έναν κλειστό ανώνυμο φάκελο που περιέχει τον «Μοναδικό Κωδικό Απογραφής» της κατοικίας. Ένας εκπρόσωπος του νοικοκυριού, έχοντας τον και τον κωδικό του στο taxisnet μπορεί μέσω της ψηφιακής πύλης του δημοσίου τομέα www.gov.gr να απογράψει την κατοικία και όλα τα μέλη του νοικοκυριού.

Δεν θα δοθεί άλλη παράταση - Plan B με τηλεφωνικές συνεντεύξεις

Όσοι δεν αυτοαπογραφούν μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου, θα κληθούν να περάσουν από συνέντευξη με εκπρόσωπο της ΕΛΣΤΑΤ.  Όπως έγινε γνωστό, δεν θα υπάρξει άλλη παράταση αφού και αυτή που δόθηκε ήταν κυρίως εξαιτίας της αβεβαιότητας για την εξέλιξη της πανδημίας και το αν θα  επιτρέψουν οι συνθήκες την ομαλή ολοκλήρωση της διαδικασίας. Ετσι,δόθηκε περισσότερος χρόνος στον κόσμο να λάβει τους κωδικούς και να αυτοαπογραφεί. Η ΕΛΣΤΑΤ, στο διάστημα αυτό θα προετοιμάζεται για το ενδεχόμενο να γίνει το δεύτερο στάδιο της απογραφής μέσω αποκεντρωμένης τηλεφωνικής επικοινωνίας.

Βήμα-βήμα τη διαδικασία της αυτοαπογραφής

Η διαδικασία της απογραφής διενεργείται ηλεκτρονικά, μέσω του gov.gr. Οι πρώτοι φάκελοι με τις οδηγίες έχουν φτάσει ήδη στα σπίτια των πολιτών.

Μέσω της εφαρμογής έχετε τη δυνατότητα:

  • Να απογράψετε την κατοικία της μόνιμης διαμονής σας, δηλαδή την κατοικία στην οποία διαμένετε συνήθως.
  • Να απογράψετε τα μέλη του νοικοκυριού σας (άτομα που διαμένουν μόνιμα στην κατοικία μαζί σας, είτε έχουν μεταξύ τους σχέσεις συγγένειας είτε όχι).
  • Να απογράψετε άτομα που φιλοξενούνται προσωρινά στην κατοικία σας κατά το διάστημα διενέργειας της Απογραφής, τα οποία δεν θα απογραφούν στη μόνιμη κατοικία τους επειδή δεν υπάρχει σε αυτή άλλο άτομο για να τα απογράψει και δεν θα επιστρέψουν στη μόνιμη κατοικία τους εντός του χρονικού διαστήματος διενέργειας της Απογραφής.
  • Να απογράψετε τη δευτερεύουσα και την εξοχική σας κατοικία, καθώς και κατοικίες που ανήκουν στην ιδιοκτησία τη δική σας ή των άλλων μελών του νοικοκυριού σας και είναι κενές για οποιονδήποτε λόγο.
  • Κατά τη διαδικασία της απογραφής θα σας ζητηθεί να συμπληρώσετε πέρα από τα στοιχεία των μελών του νοικοκυριού σας, στοιχεία για τις μεταξύ τους σχέσεις συγγένειας, καθώς και πληροφορίες για πρώην μέλη του νοικοκυριού σας, τα οποία μετανάστευσαν στο εξωτερικό από το 2010 και μετά.

Για να μπορέσετε να διενεργήσετε την αυτοαπογραφή πρέπει να έχετε στη διάθεσή σας το μοναδικό «Κωδικό Απογραφής» που αντιστοιχεί στην κατοικία που επιθυμείτε να απογράψετε, ο οποίος αναγράφεται στην ειδική επιστολή που έχει διανεμηθεί από τον απογραφέα της περιοχής που βρίσκεται η εν λόγω κατοικία.

Λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής

  1. Αρχικά, εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη, στην οποία επιλέγετε «Αυτοαπογραφόμενος»
  2. Στη συνέχεια, εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη, στην οποία πρέπει να πληκτρολογήσετε στους κωδικούς taxis και να επιλέξετε «Είσοδος»
  3.  Κατόπιν, εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη, στην οποία επιλέγετε «Αποστολή».
  4. Στη συνέχεια εμφανίζεται η εξής ενημέρωση: «ΕΛΣΤΑΤ-Στοιχεία Χρήστη από ΓΓΠΣ Σας ενημερώνουμε ότι για τον σκοπό της ηλεκτρονικής ταυτοποίησής σας, η εφαρμογή “ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΠΟΓΡΑΦΗΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ-ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ 2021” θα αποκτήσει πρόσβαση στα βασικά στοιχεία Μητρώου (ΑΦΜ, Όνομα, Επώνυμο, Πατρώνυμο, Μητρώνυµο, Έτος Γέννησης) που παρέχονται από το φορολογικό μητρώο του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, που διαχειρίζεται η Α.Α.∆.Ε. ΟΠΩΣ ΑΥΤΑ ΕΜΦΑΝΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΠΙΟ ΚΑΤΩ ΠΙΝΑΚΑ». Στο συγκεκριμένο πίνακα υπάρχουν οι επιλογές «Συνέχεια στην εφαρμογή» αν θέλετε να συνεχίσετε στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου απογραφής και «Έξοδος» αν θέλετε να εξέλθετε από την εφαρμογή.
  5. Αφού επιλέξετε «Συνέχεια στην εφαρμογή», εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη, στην οποία πρέπει να εισάγετε το μοναδικό «Κωδικό Απογραφής» της κατοικίας που επιθυμείτε να αυτοαπογράψετε (για παράδειγμα την κατοικία της μόνιμης διαμονής σας) και επιλέγετε «Συνέχεια». Υπενθυμίζεται ότι αυτός ο μοναδικός «Κωδικός Απογραφής» αναγράφεται στον ειδικό χώρο της επιστολής που έχει διανεμηθεί από τον Απογραφέα της περιοχής όπου βρίσκεται η εν λόγω κατοικία.
  6. Στη συνέχεια, εμφανίζονται προ-συμπληρωμένα τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά και ο όροφος στον οποίο βρίσκεται η απογραφόμενη κατοικία. Ενδεικτικά, παρατίθεται η παρακάτω οθόνη; Αν συμφωνείτε με τα αναγραφόμενα, επιλέγετε «Έγκριση». Αν διαφωνείτε με κάτι από τα αναγραφόμενα, επιλέγετε «Απόρριψη». Σε περίπτωση απόρριψης εμφανίζεται η ακόλουθη οθόνη, στην οποία πρέπει να επιλέξετε την αιτία της απόρριψης. Αν η αιτία της απόρριψης είναι «Δεν συμφωνεί ο όροφος», έχετε τη δυνατότητα να τον διορθώσετε επιλέγοντάς τον από τη λίστα στην εμφανιζόμενη οθόνη: Επιλέγοντας «Συνέχεια», εμφανίζονται εκ νέου τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά και ο όροφος όπως τον διορθώσατε και σας ζητείται να εγκρίνετε. Σε περίπτωση που η αιτία απόρριψης είναι άλλη από αυτή του ορόφου, εμφανίζεται μήνυμα το οποίο σας ενημερώνει ότι πρέπει να επικοινωνήσετε με τον Απογραφέα.
  7. Στη συνέχεια εμφανίζεται η παρακάτω οθόνη. Στην οθόνη αυτή στο αριστερό μέρος εμφανίζεται το «menu».
  • Η επιλογή «Ακύρωση/ Έξοδος» παρέχει τη δυνατότητα ακύρωσης αλλαγών που έχουν γίνει σε ερωτηματολόγιο και επιστροφής στο «menu».
  • Η επιλογή «Αποθήκευση δελτίου» παρέχει τη δυνατότητα αποθήκευσης. Δίνεται η δυνατότητα συμπλήρωσης ή τροποποίησης ενός αποθηκευμένου δελτίου, το οποίο δεν έχει υποβληθεί οριστικά, σε μεταγενέστερο χρόνο και πάντα εντός του χρονικού διαστήματος διενέργειας της αυτοαπογραφής.
  • Για να πραγματοποιηθεί οριστική υποβολή δελτίου πρέπει να είναι πλήρως και ορθώς συμπληρωμένο.
  • Μετά την οριστική υποβολή, εκδίδεται από την εφαρμογή Αποδεικτικό Απογραφής (Βεβαίωση Απογραφής) για κάθε άτομο που έχει απογραφεί στην κατοικία και για το οποίο υπάρχουν δυνατότητες αποθήκευσης και εκτύπωσης.
  • Η επιλογή «ταυτότητα κατοικίας» παρέχει τη δυνατότητα εμφάνισης των στοιχείων τα οποία είχαν εγκριθεί μετά την είσοδό στον απογραφόμενο χώρο (γεωγραφικά χαρακτηριστικά και όροφος)

Στο άνω τμήμα της οθόνης εμφανίζονται τα δελτία και οι ενότητες στις οποίες θα πρέπει να γίνει περιήγηση και συμπλήρωση στοιχείων από τον αυτοαπογραφόμενο. Στο άνω δεξιό τμήμα της οθόνης υπάρχει η επιλογή «Βοήθεια» όπου υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες.

8. Με την είσοδο στην απογραφόμενη κατοικία εμφανίζεται το δελτίο που σχετίζεται με αυτήν και το οποίο πρέπει να συμπληρωθεί.

9. Ανάλογα με τις απαντήσεις που δίνονται στο δελτίο της κατοικίας εμφανίζονται ή αποκρύπτονται στο άνω τμήμα της οθόνης δελτία ή ενότητες που πρέπει να συμπληρωθούν. Για παράδειγμα, αν στο δελτίο Π-1.1 της κατοικίας συμπληρωθεί στα μέλη του νοικοκυριού «δύο (2)» εμφανίζονται στο άνω τμήμα της οθόνης τα εξής: «Κατοικία Δελτίο Π-1.1», «ΑΤΟΜΟ Δελτίο Π-1.2», «ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΛΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟΥ», «ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΕΣ ΕΚΡΟΕΣ», «ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΡΕΧΟΝΤΟΣ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ»

10. Για να καταστεί δυνατή η συμπλήρωση των δελτίων των ατόμων πρέπει να έχει συμπληρωθεί στο δελτίο Π-1.1 τόσο ο αριθμός των μελών του νοικοκυριού όσο και ο αριθμός των προσωρινά φιλοξενούμενων.

11. Στην ηλεκτρονική εφαρμογή έχουν ενσωματωθεί κανόνες ελέγχου, και σε περιπτώσεις σφαλμάτων καταχώρησης εμφανίζονται κατάλληλα μηνύματα τα οποία προτρέπουν σε σχετικές διορθώσεις.

12. Υπάρχει ελεγχόμενη ροή ερωτημάτων, με συνέπεια να εμφανίζονται ή να αποκρύπτονται ερωτήματα ανάλογα με τις απαντήσεις που έχουν προηγηθεί.

13. Η περιήγηση στα δελτία και τις ενότητες της εφαρμογής γίνεται με δύο τρόπους, είτε επιλέγοντας «επόμενη σελίδα», είτε επιλέγοντας στο επάνω μέρος της οθόνης το δελτίο ή την ενότητα που επιθυμείτε να επισκεφτείτε.

14. Στο δελτίο Π-1.2 και μόνο του πρώτου ατόμου, με τους κωδικούς taxis του οποίου έγινε η είσοδος στην εφαρμογή, θα εμφανίζονται προ-συμπληρωμένα τα στοιχεία του.

15. Η συμπλήρωση των πεδίων που ζητούνται γεωγραφικά στοιχεία γίνεται χρησιμοποιώντας τον «καταρράκτη». Πρέπει υποχρεωτικά να επιλεγεί πρώτα η Περιφερειακή Ενότητα και στη συνέχεια τα υπόλοιπα πεδία ή μόνο το τελευταίο πεδίο που είναι ο Οικισμός. Εναλλακτικά υπάρχει η δυνατότητα συμπλήρωσης των πεδίων πληκτρολογώντας ελεύθερο κείμενο, ωστόσο καλό είναι να γίνεται αυτό μόνο σε περιπτώσεις άγνοιας της επίσημης ονομασίας.

16. Στα ερωτήματα που συμπληρώνονται χρησιμοποιώντας τον καταρράκτη, μπορείτε, κάνοντας διπλό «κλικ» σε ένα πεδίο, να διαγράψετε όλα τα συμπληρωμένα πεδία του ίδιου ερωτήματος που ακολουθούν.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια