Κρήτη

Σχολεία: Αντιδράσεις για τα νέα προγράμματα σπουδών

Έντονες είναι οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών φορέων για τη στάση της κυβέρνησης απέναντι στα νέα προγράμματα σπουδών

Καυστικές και σφοδρές είναι οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών φορέων για τη στάση της κυβέρνησης απέναντι στα νέα προγράμματα σπουδών. Όπως υποστηρίζουν, η εκπαιδευτική καθημερινότητα έχει πολλά προβλήματα να αντιμετωπίσει όπως τα κενά στη Δευτεροβάθμια και την ίδια στιγμή υπάρχουν ουσιώδη προβλήματα όσον αφορά στα νέα προγράμματα σπουδών.

Η απουσία διαβούλευσης Πολιτείας-εκπαιδευτικής κοινότητας, η έλλειψη ενημέρωσης των εκπαιδευτικών από την κυβέρνηση και η απουσία συντεταγμένου προγραμματισμού έχουν δημιουργήσει συνθήκες άσχημες για την αποδοχή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Πιο συγκεκριμένα, αυτό το διάστημα ξεκινούν να υλοποιούνται σταδιακά τα νέα προγράμματα σπουδών, τα οποία θα εφαρμοστούν πιλοτικά από τα τέλη Νοεμβρίου στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία της χώρας. Επιδίωξη του υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ να εφαρμοστούν καθολικά σε όλα τα σχολεία της χώρας από τον Σεπτέμβριο του 2023.

Πρόκειται για 166 νέα προγράμματα σπουδών γενικής εκπαίδευσης - 123 που εκπονήθηκαν εκ νέου και 43 επικαιροποιημένα - για το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο (πλην της Γ’ Λυκείου), και τα οποία έχουν ήδη αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ. Παράλληλα θα δρομολογηθεί εντός διετίας η συγγραφή 320 νέων βιβλίων για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Απέναντι σε αυτά τα νέα προγράμματα σπουδών, οι εκπαιδευτικοί φορείς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εγείρουν έντονες αντιδράσεις, με τα παράπονα να είναι ορατά.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος», Γιώργος Μακράκης, υποστήριξε: «Τα προγράμματα επιμόρφωσης είναι ένα σημαντικό “όπλο” που κατέχουμε, ώστε η εκπαιδευτική διαδικασία να είναι πιο ποιοτική. Και προβάλλεται ως αναπόφευκτο δεδομένο, καθώς οι γνώσεις εξελίσσονται και οι πληροφορίες επικαιροποιούνται. Οι αλλαγές όμως πρέπει να είναι προσαρμοσμένες με πολιτικές οι οποίες θα δίδουν έναν πρακτικό χαρακτήρα και περιεχόμενο στα σχολείο. Εμείς αξιολογούμε πάντοτε θετικά την προσπάθεια για καθολική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών στην εκπαίδευση. Ωστόσο, έχουμε δύο εύλογες παρατηρήσεις: Πρώτον, η κυβέρνηση, μέχρι αυτή τη στιγμή, δεν έχει δημιουργήσει τον στοιχειώδη προγραμματισμό. Δε βλέπουμε από την κυβέρνηση κάτι το χειροπιαστό και το ορατό. Και το δεύτερο σχετίζεται με τις δομές επιμόρφωσης. Οι δομές επιμόρφωσης δεν έχουν ενημερωθεί επαρκώς για το ποια είναι τα σχέδια της κυβέρνησης όσον αφορά στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Εκεί εστιάζουμε τα προβλήματα των προγραμμάτων σπουδών αφενός στην ανυπαρξία ουσιαστικού προγραμματισμού και αφετέρου στην έλλειψη ενημέρωσης από την κυβέρνηση των επιμορφωτών».

«Ο εκπαιδευτικός απουσιάζει»

Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου, Ζαχαρίας Ρηγάκης, έκανε σαφές ότι υπάρχει έλλειψη διαβούλευσης με την Πολιτεία όσον αφορά στο περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, τονίζοντας την αναγκαιότητα τα προγράμματα σπουδών να υπάγονται σ’ ένα «εκπαιδευτικό συμβόλαιο» Πολιτείας και εκπαιδευτικών.

«Τα νέα προγράμματα σπουδών είναι μια σκέτη παρωδία, καθώς έχουν εκπονηθεί με απούσα την εκπαιδευτική κοινότητα. Μάλιστα, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία καυτηρίασε το νέο πρόγραμμα σπουδών. Κανένας δε γνωρίζει τη διαδικασία που πραγματοποιήθηκε ώστε να κοινοποιηθούν νέα προγράμματα σπουδών. Καμία επιστημονική ένωση δε βγήκε να αναφερθεί στα αποτελέσματα της έρευνάς της. Ο εκπαιδευτικός απουσιάζει. Εδώ και πολλά χρόνια φωνάζουμε πως πρέπει να αλλάξουν τα προγράμματα σπουδών και γενικότερα να προχωρήσουμε ως εκπαιδευτική κοινότητα. Αλλά τα προγράμματα σπουδών πρέπει να αποτελούν αντικείμενο παραγωγικής συζήτησης και διαβούλευσης με την Πολιτεία και τους εκπαιδευτικούς.

Δε γνωρίζω πόσο αποδοτικά θα είναι τα νέα προγράμματα σπουδών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Έπειτα η κυβέρνηση πρέπει να δει πρώτα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στην σχολική αίθουσα καθημερινά και έπειτα να κάνουν λόγο για σύγχρονα προγράμματα σπουδών. Ο προϋπολογισμός της εκπαίδευσης είναι μειωμένος και για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ ο αριθμός κενών ανέρχεται στα 100. Και μάλιστα ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας δήλωσε πως δεν υπάρχουν χρήματα για αναπληρωτές και ενθάρρυνε τη συγχώνευση τμημάτων. Αυτά είναι τα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν και έπειτα κοιτάζουμε για νέα προγράμματα εκπαίδευσης», υποστήριξε ο κ. Ρηγάκης.

Πανελλαδικές

Αλλαγές στα μαθήματα βαρύτητας

Την ίδια στιγμή, δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα της κυβέρνησης οι υπουργικές αποφάσεις, με τις οποίες καθορίζονται οι συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων Γενικού Λυκείου, Επαγγελματικού Λυκείου, των ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2022-2023. Πρόκειται για μια εξέλιξη-σταθμό για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς μέχρι στιγμής το κάθε πεδίο είχε τα δικά του μαθήματα βαρύτητας, ενώ τώρα η κάθε σχολή ορίζει πλέον τα μαθήματα που θεωρεί πως είναι βαρύνουσας σημασίας.

Συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τους συντελεστές βαρύτητας, όπως αυτοί ορίστηκαν από κάθε πανεπιστημιακό ίδρυμα για κάθε τμήμα/ σχολή/ εισαγωγική κατεύθυνσή του.

Όπως διευκρινίζεται από το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με τον Νόμο 4777/2021 (Α’ 25) ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα εκφράζεται σε ποσοστό επί τοις εκατό (%) και δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%. Το άθροισμα των συντελεστών αποδίδει το 100%.

Στις περιπτώσεις των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες, ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται στο ειδικό μάθημα ή τις πρακτικές δοκιμασίες είναι είτε 10% είτε 20%.

Οι σχολές, τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ένα ή δύο ειδικά μαθήματα, με επιλογή των υποψηφίων μεταξύ περισσοτέρων, αποδίδουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας σε όλα τα ειδικά μαθήματα επιλογής, ο οποίος είναι είτε 10% είτε 20%.

Στις περιπτώσεις των σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων, στις οποίες εξετάζονται δύο ειδικά μαθήματα, το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας που τους αποδίδονται είναι το 20% και το ποσοστό που αποδίδεται σε καθένα από τα ειδικά μαθήματα δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 8%.

Τα ποσοστά που αποδίδουν τα ειδικά μαθήματα προστίθενται στο 100% που αποδίδουν τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.

(φωτογραφία: Intime)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια