Κρήτη

Μεγάλο καλώδιο: «Τρέχουν» οι εργασίες - Πότε θα ολοκληρωθεί

Εντός ημερών ξεκινά η πόντιση των οπτικών ινών, ενώ στα τέλη Νοεμβρίου αναμένεται να ποντιστούν τα πρώτα τμήματα των υποβρύχιων καλωδίων της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής

Με τη λεγόμενη μικρή ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου (η οποία θα εγκαινιαστεί μάλιστα επισήμως στις 29 Οκτωβρίου) να έχει ήδη γράψει ιστορία, αφού εδώ και λίγους μήνες τροφοδοτεί σταθερά το νησί μας με ρεύμα, καλύπτοντας ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό των ημερήσιων αναγκών, το ενδιαφέρον στρέφεται στην πορεία υλοποίησης της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, όπου επίσης έχουμε έντονη κινητικότητα. 

Στην παρούσα χρονική φάση «τρέχουν» ήδη επιμέρους εργασίες σε διάφορα μέτωπα, ενώ άλλες σημαντικές εργασίες είναι προ των πυλών. Συγκεκριμένα, έχουν ολοκληρωθεί από τα τέλη του καλοκαιριού οι εργασίες βυθού, είναι σε φάση εκκίνησης εργασίες εγκατάστασης χερσαίων καλωδιακών τμημάτων στην περιοχή της Αττικής, ενώ έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό η παραγωγή των καλωδιακών τμημάτων στις μονάδες των αναδόχων που έχουν προκύψει στους επιμέρους διαγωνισμούς του μεγάλου έργου.

Παράλληλα, αναμένεται μέσα στις προσεχείς ημέρες η πόντιση των υποβρύχιων οπτικών ινών μεταξύ Αττικής και Ηρακλείου. Η διαδικασία πόντισης των οπτικών ινών αναμένεται να διαρκέσει περί τις 6 εβδομάδες, ενώ σε περίπου ενάμιση μήνα από σήμερα, κάπου στα τέλη Νοεμβρίου, αναμένεται να ξεκινήσει η πόντιση του πρώτου τμήματος του ενός από τα δύο υποβρύχια καλώδια συνεχούς τάσης. Υπενθυμίζεται ότι κάθε ένα καλώδιο έχει μήκος 135 χλμ., αποτελώντας την υποθαλάσσια διαδρομή της διασύνδεσης, που θα ξεκινά από την Πάχη Μεγάρων και θα καταλήγει στην Κορακιά.

Για το επιμέρους έργο των σταθμών μετατροπής ρεύματος σε Αττική και Δαμάστα Μαλεβιζίου οι μελέτες είναι πλέον ολοκληρωμένες, ενώ βρισκόμαστε στη φάση έκδοσης των απαιτούμενων πολεοδομικών και άλλων αδειών, με χρονικό ορίζοντα έναρξης των εργασιών τα τέλη του 2021.

Τα χρονοδιαγράμματα

Σε ό,τι αφορά τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης, φαίνεται ότι οι διαδικασίες βρίσκονται πιο πίσω. Ειδικότερα, σύμφωνα με το energypress.gr, η εγκατάσταση των υποβρύχιων καλωδίων θα ολοκληρωθεί τον Μάιο 2023 και οι δοκιμές τον Ιούλιο 2023. Τα χερσαία καλωδιακά συστήματα (σε Αττική και Κρήτη) θα έχουν ολοκληρωθεί και δοκιμαστεί τον Οκτώβριο του 2023.

Η αρχική ηλέκτριση της διασύνδεσης προγραμματίζεται για τον Απρίλιο του 2024. Κατά συνέπεια, η ολοκλήρωση δοκιμαστικής λειτουργίας θα πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο 2024. Σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, οι καθυστερήσεις λόγω του COVID αφορούσαν κυρίως τις διαδικασίες με εμπλοκή του Δημοσίου. Στο διάστημα, ωστόσο, που έχει μεσολαβήσει, ξεπεράστηκαν τα όποια προβλήματα είχαν ανακύψει, με συνέπεια πλέον οι εν λόγω παράγοντες να μην αναμένεται να επιδράσουν περαιτέρω στον ορίζοντα ολοκλήρωσης της διασύνδεσης.

Όπως επισημαίνεται, παρόλο που η πανδημική κρίση επηρέασε ως έναν βαθμό τον ρυθμό παραγωγής εξοπλισμών στα εργοστάσια των αναδόχων, η παραγωγή του προχώρησε τελικά χωρίς καθυστερήσεις. Κι αυτό γιατί η άριστη συνεργασία της “Αριάδνη Interconnection”, της θυγατρική του ΑΔΜΗΕ και φορέα υλοποίησης του έργου, με τους αναδόχους είχε ως αποτέλεσμα την απορρόφηση των καθυστερήσεων και την τήρηση των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων.

Αντίθετα, η πανδημία άφησε σημαντικό «αποτύπωμα» στις αδειοδοτήσεις και τις απαλλοτριώσεις, που είναι ούτως ή άλλως σύνθετες και χρονοβόρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις σημειώθηκαν στην Κρήτη, όπου - μεταξύ άλλων - πραγματοποιήθηκαν αρχαιολογικές μελέτες που μετατόπισαν το χρονοδιάγραμμα κατά επτά περίπου μήνες.

Η διαδρομή της ηλεκτρικής διασύνδεσης

Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, κόστους 1 δισ. ευρώ, αποτελεί επί του παρόντος τη μεγαλύτερη επένδυση για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας που γίνεται στην Ελλάδα, με στόχο τον τερματισμό της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Κρήτης από το ηλεκτρικό δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας και την κάλυψη των αυξημένων μελλοντικών αναγκών του νησιού. Από τεχνολογικής σκοπιάς, κεντρίζει το παγκόσμιο ενδιαφέρον, καθώς βρίσκεται στην πρώτη 3άδα υποβρύχιων διασυνδέσεων με το μεγαλύτερο βάθος παγκοσμίως, ενώ αποτελεί τη νησιωτική διασύνδεση με τη μεγαλύτερη ισχύ (1.000 MW) παγκοσμίως, μαζί με τη Σαρδηνία.

Η διαδρομή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής θα ξεκινήσει από τον Σταθμό Μετατροπής ΕΡ/ΣΡ Αττικής, πλησίον του ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Από εκεί, 2 καλώδια HVDC οδεύουν υπόγεια έως το σημείο προσαιγιάλωσης στην Πάχη Μεγάρων. Στην Πάχη Μεγάρων, τα 2 καλώδια ποντίζονται στη θάλασσα και συνεχίζουν την υποθαλάσσια διαδρομή τους έως το σημείο προσαιγιάλωσης της Κορακιάς στην Κρήτη. Από την Κορακιά, τα 2 καλώδια οδεύουν προς τον τερματικό Σταθμό Μετατροπής ΣΡ/ΕΡ Δαμάστας και τελικά η διασύνδεση με το δίκτυο της Κρήτης ολοκληρώνεται μέσω του νέου υποσταθμού GIS Δαμάστας.

Για τη λειτουργία του συστήματος θα λάβει χώρα η εγκατάσταση 2 σταθμών ηλεκτροδίων, ο ένας στη νησίδα Σταχτορρόη Αττικής και ο δεύτερος στην Κορακιά Ηρακλείου.

 

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια