Koρωνοϊός: Ποια λαχανικά και φρούτα βοηθούν κατά του ιού;

Κρήτη
Koρωνοϊός: Ποια λαχανικά και φρούτα βοηθούν κατά του ιού;

Σημαντικές ανακαλύψεις με τη βοήθεια του Πανεπιστημίου Κρήτης στη μάχη κατά του ιού και της νόσου που προκαλεί

Θα μπορούσαν λαχανικά και φρούτα, όπως ο μαϊντανός, το σέλινο και το κουμκουάτ, να προστατεύουν αλλά και να βοηθούν στη θεραπεία από κορωνοϊό; Και ταυτόχρονα μια ουσία η οποία βρίσκεται σε αρωματικά φυτά μπορεί να είναι σε θέση να εμποδίσει τη λειτουργία της πρωτεΐνης του ιού και να αναστείλει τον πολλαπλασιασμό του;

Η απάντηση, σύμφωνα τουλάχιστον με τους επιστήμονες της spin-off του Πανεπιστημίου Κρήτης Nature Crete Pharmaceuticals (NCP, ncp.gr), που συνεργάστηκαν με συναδέλφους τους του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Πανεπιστημίου Θράκης, είναι καταφατική. Οι επιστήμονες εστίασαν σε συντηρημένες πρωτεΐνες του ιού, δηλαδή πρωτεΐνες για τις οποίες δεν έχουν ανακοινωθεί λειτουργικές μεταλλάξεις, κάνοντας τις δύο σημαντικές ανακαλύψεις που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του ιού SARS-CoV-2 και της νόσου COVID-19. Η πρώτη από αυτές αφορά ουσίες οι οποίες περιέχονται σε κοινά τρόφιμα, όπως ο μαϊντανός, το σέλινο ή το κουμκουάτ και έχουν αποτρεπτική και θεραπευτική δράση στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού.

Οι επιστήμονες, με τη χρήση προηγμένων υπολογιστικών αλλά και βιολογικών μεθόδων, απέδειξαν ότι η φυσική πολυφαινόλη φορτουνελλίνη, η οποία περιέχεται σε μεγάλες ποσότητες στο κουμκουάτ, αλλά και ανάλογά της που βρίσκονται στο σέλινο και τον μαϊντανό, δρουν σε κύριες πρωτεΐνες του κορωνοϊού (κύρια πρωτεάση, MPro) και εμποδίζουν τη δράση της, αναστέλλοντας έτσι τον πολλαπλασιασμό του ιού. Όπως έγινε γνωστό, η ανακάλυψη αυτή τίθεται άμεσα στη διάθεση του κοινού για ελεύθερη χρήση.

Σύμφωνα με τη NCP, η αξιοποίηση αυτών των προϊόντων θα μπορούσε να χρησιμεύσει στην αντιμετώπιση της λοίμωξης και αποτελεί μια προσφορά τόσο της εταιρείας, όσο και του Πανεπιστημίου Κρήτης στην κοινωνία. Η εν λόγω επιστημονική εργασία των αποτελεσμάτων που αποτελεί τον καρπό της συνεργασίας επιστημόνων της NCP, του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Πανεπιστημίου Θράκης έγινε δεκτή για δημοσίευση στο διεθνές έγκυρο επιστημονικό περιοδικό “Molecules”. Η δεύτερη ανακάλυψη αφορά στη φυσική φαινολική ουσία παρα-κυμένιο (p-cymene). Η ουσία αυτή, που βρίσκεται σε αρωματικά φυτά, προέκυψε ότι δρα εκλεκτικά στην πρωτεΐνη nucleocapsid του κορωνοϊού, εμποδίζοντας τη λειτουργία της και αναστέλλοντας τον πολλαπλασιασμό του ιού. Παράλληλα, δρα και στη νουκλοπορωτεΐνη του ιού της γρίπης με ανάλογη δράση.

Όπως ανέφεραν οι επιστήμονες, επιπλέον, η συγκεκριμένη ουσία δρα και προστατευτικά, προφυλάσσοντας τα κύτταρα από τη μόλυνση, και μπορεί να αποτελέσει βάση για φάρμακο με κοινή δράση στις δύο ασθένειες, γρίπη και COVID-19. Τα αποτελέσματα αυτά που προέκυψαν από τη συνεργασία των επιστημόνων της NCP και των Πανεπιστημίων Κρήτης και Θράκης δημοσιεύτηκαν στο διεθνές έγκυρο περιοδικό “Pharmacology Research and Perspectives”.

Σύμφωνα με τη NCP, ανάλογα του παρα-κυμενίου έχουν ήδη πατενταριστεί διεθνώς (WO2021/160768) και η ίδια βρίσκεται σε αναζήτηση κεφαλαίων για την περαιτέρω ανάπτυξη φαρμακευτικού σκευάσματος.

Σημειώνεται ότι η NCP είναι spin-off του Πανεπιστημίου Κρήτης, με επιστήμονες από την Ιατρική Σχολή και το Τμήμα Βιολογίας, και είναι μέλος του Elevate Greece και του cluster Βιολογικών Εταιρειών HBio.

φωτογραφία unsplash