Κρήτη

Stop στις Γεωργικές Σχολές που γίνονται Αγροτικά ΔΙΕΚ

Για «υποβάθμιση» και στήριξη της «ιδιωτικής εκπαίδευσης» κάνει λόγο ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σταύρος Αραχωβίτης - Για μια «νέα εποχή στην εκπαίδευση των αγροτών» μιλά ο υφιστάμενος υπουργός Σπήλιος Λιβανός

Τέλος στη λειτουργία των Γεωργικών Επαγγελματικών Σχολών με τη μορφή που τις ξέραμε βάζει σήμερα η κυβέρνηση, εξαγγέλλοντας ότι τις μετατρέπει σε Αγροτικά Δημόσια ΙΕΚ, προκαλώντας σοβαρές αντιδράσεις στους υποστηριχτές της Δημόσιας Αγροτικής Εκπαίδευσης. Μάλιστα, κατά την αξιωματική αντιπολίτευση, πρόκειται για «υποβάθμιση, με στόχο την παραπέρα “τροφοδότηση” της ιδιωτικής εκπαίδευσης», ενώ καταγγέλλουν «μεγάλο πισωγύρισμα στη χώρα μας, όχι μόνο για τη Γεωργική Εκπαίδευση, αλλά και την αγροτική οικονομία»...

Χαρακτηριστικό “πισωγυρίσματος” είναι το γεγονός ότι υποβαθμίζεται ο ρόλος και η λειτουργία του μοναδικού δημόσιου φορέα που παρέχει αποκλειστικά αγροτική επαγγελματική εκπαίδευση και εποπτεύεται από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με τις σχολές που υπάγονται στον ΕΛΓΟ “Δήμητρα”, να έχουν μια διαδρομή συνεχούς λειτουργίας, που φτάνει, και σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνά, ακόμα και τα 100 χρόνια. Αυτό αφορά για παράδειγμα την Αβερώφειο Λάρισας, τη Γαλακτοκομική Ιωαννίνων, αλλά και τη σχολή της Κρήτης, στον Αμπελούζο της Μεσαράς. Συγκεκριμένα, οι γεωργικές σχολές του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης έχουν πάψει να λειτουργούν από τον περσινό Δεκέμβριο και το σχήμα των Αγροτικών Δημόσιων ΙΕΚ δεν είναι καν έτοιμο, ενόψει της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς.

Μέχρι τότε, λειτουργούσαν ως ΕΠΑ.Σ. έξι σχολές, με την καθεμία εξ αυτών να διαθέτει και οικοτροφείο ανά σχολή. Ο λόγος για τις σχολές Νεμέας (Αμπελουργία - Οινοτεχνία), Κρήτης (Θερμοκηπιακές Κατασκευές - Καλλιέργειες), Καλαμπάκας (Ξυλογλυπτική - Διακοσμητική Επίπλου), Αβερώφειος Λάρισας (Αγροτικά Μηχανήματα - Ζωοτεχνία), Γαλακτοκομική Ιωαννίνων (Γαλακτοκομία - Τυροκομία) και Αμαρουσίου - Κτήμα Συγγρού (Φυτοτεχνικές Επιχειρήσεις - Αρχιτεκτονική Τοπίου).

Μιλώντας στη “Ν.Κ.” ο τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης και πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρος Αραχωβίτης ήταν κατηγορηματικός, υποστηρίζοντας ότι «αυτή η εξέλιξη δεν έχει λογική βάση. Διότι για τις σχολές αυτές υπήρχε ενδιαφέρον σε παιδιά αγροτικών οικογενειών, γιατί έβρισκαν εξειδίκευση πάνω σε ειδικότητες που είχε η περιοχή τους. Άρα αυτό που χρειαζόταν ήταν αυτό που έκανε ο νόμος Γαβρόγλου. Δηλαδή αναβάθμιση των Γεωργικών ΕΠΑ.Σ. και σύνδεση με τα πανεπιστήμια, παρά υποβάθμισή τους σε ΙΕΚ. Και το δεύτερο είναι ότι πραγματικά δεν υπήρχε ένας σχεδιασμός σε αυτό που κάνουν. Ήταν μία ξαφνική απόφαση. Δε μίλησαν με κανέναν. Ούτε καν προς τον ΕΛΓΟ, ούτε καν προς τους διευθυντές των Σχολών υπήρχε ενημέρωση»...

Στο σημείο αυτό, ο Σταύρος Αραχωβίτης κάνει λόγο και για ένα πολιτικό μήνυμα: «Τους ενδιαφέρει να υποβαθμίσουν όλη τη δημόσια εκπαίδευση. Να στείλουν πελάτες τους υποψήφιους φοιτητές στα ιδιωτικά ΙΕΚ και στα κολέγια. Την ίδια ώρα, όμως, χρειάζεται στην αγροτική οικονομία εκπαίδευση. Και χρειάζεται και εξειδίκευση μεγαλύτερη. Κι ενώ υπήρχαν αυτές οι έξι σχολές σε όλη την Ελλάδα, θα μπορούσαν μέσα σε αυτά τα πλαίσια να λειτουργήσουν και περισσότερες και πιο εξειδικευμένες, σε άλλες περιοχές που είχαν ενδιαφέρον».

Ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σταύρος Αραχωβίτης, υπενθυμίζει μάλιστα ότι «τα τελευταία χρόνια αυτές οι σχολές είχαν αναβαθμιστεί. Και έχουν μεγάλη προσφορά. Για παράδειγμα, από τη Γαλακτοκομική Σχολή των Ιωαννίνων είχαν αποφοιτήσει πολλά παιδιά στην Κρήτη, που σήμερα δουλεύουν επαγγελματικά σε τυροκομεία. Υπήρξαν και πολλοί κτηνοτρόφοι που έβγαλαν τη σχολή αυτή και στη συνέχεια γύρισαν πίσω και ασχολήθηκαν με την οικοτεχνία. Μιλάμε δηλαδή για πάρα πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που μέσα από αυτές τις σχολές αποκαταστάθηκαν επαγγελματικά. Κι όμως σήμερα οι σχολές αυτές υποβαθμίστηκαν σε ΙΕΚ. Και εμείς θεωρούμε ότι πίσω από αυτή την υπόθεση βρίσκεται η προσπάθεια της κυβέρνησης να στηρίξει τα ιδιωτικά ΙΕΚ και συνολικότερα την ιδιωτική εκπαίδευση».

Εξάλλου, την ελλιπή προετοιμασία και τις καθυστερήσεις σχετικά με τη δημόσια αγροτική εκπαίδευση, με κίνδυνο να μην υπάρχει φέτος, τονίζουν σε πρόσφατη ερώτησή τους 42 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., με πρωτοβουλία του κ. Αραχωβίτη.

Νέες ειδικότητες στη σχολή της Μεσαράς

Στο μεταξύ, ως «στόχο του υπουργείου», ο αρμόδιος υπουργός Σπήλιος Λιβανός προβάλλει για τη συνολική βελτίωση της αγροτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Σε πρόσφατες δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, υποστήριξε πως “ξημερώνει” μια νέα εποχή στην εκπαίδευση των αγροτών με την ίδρυση έξι Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ) στην οποία προχώρησε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αντικαθιστώντας τις παλιές Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.).

Όπως είπε χαρακτηριστικά, «αναβαθμίζουμε την αγροτική εκπαίδευση και κατάρτιση. Προχωράμε άμεσα στην ίδρυση έξι Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, που θα πάρουν τη θέση των παλαιών ΕΠΑ.Σ., με αναβαθμισμένα προγράμματα σπουδών» και πρόσθεσε ότι «αυτό είναι το πρώτο βήμα μιας σειράς πρωτοβουλιών. Ταυτόχρονα εστιάζουμε και στη διεύρυνση των γνώσεων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων των παιδιών μας σε θέματα σωστής διατροφής, παραγωγικής αλυσίδας και προστασίας του περιβάλλοντος».

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι νέες σχολές θα έχουν αναβαθμισμένα προγράμματα σπουδών, με τους σπουδαστές να έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε επτά νέες ειδικότητες. Στόχος του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων είναι η συνολική βελτίωση της αγροτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, προκειμένου οι Έλληνες αγρότες να μπορέσουν να εκσυγχρονίσουν τις καλλιέργειές τους, να βελτιώσουν τα προϊόντα τους, να αυξήσουν την παραγωγή τους και το εισόδημά τους και να συμβαδίσουν με τις φιλικές προς το περιβάλλον ευρωπαϊκές πολιτικές, οι οποίες αφορούν τόσο το περιβάλλον όσο και την υγεία όλων.
Επίσης, θα μπορέσουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με την εκμετάλλευση της γης, καθώς μέχρι σήμερα οι πρακτικές που χρησιμοποιεί η πλειοψηφία των αγροτών περνά από γενιά σε γενιά. Παράλληλα η προσπάθεια αυτή θα συμβάλει στο κλείσιμο της “ψαλίδας” σε ό,τι αφορά το ποσοστό εκπαίδευσης των Ελλήνων παραγωγών σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Κάτι το οποίο επισήμανε ο κ. Λιβανός κατά την επίσκεψή του στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή (ΑΓΣ), ενόψει της ΔΕΘ, ήταν πως «στην Ελλάδα, δυστυχώς, μόνο το 6% των παραγωγών έχει δεχτεί εκπαίδευση και κατάρτιση, όταν στην Ε.Ε. ο μέσος όρος είναι 55% και σε χώρες πρότυπα για τη γεωργική ανάπτυξη, όπως η Ολλανδία, το ποσοστό αυτό υπερβαίνει το 85%».

Όπως είπαν στελέχη του υπουργείου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «τα ΔΙΕΚ του ΥΠΑΑΤ, με ενισχυμένο προϋπολογισμό και πόρους για τη συντήρηση και βελτίωση των υποδομών τους, θα συμβάλλουν σημαντικά στην αναβάθμιση της αγροτικής κατάρτισης παρέχοντας ολοκληρωμένη μεταλυκειακή τεχνική εκπαίδευση επιπέδου 5, σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, στον αγροτικό χώρο». Πιο αναλυτικά, στα Ιωάννινα δημιουργήθηκε η ειδικότητα του Τεχνικού Γαλακτοκομίας-Τυροκομίας, ενώ στο Ηράκλειο Κρήτης και συγκεκριμένα στη Μεσαρά η ειδικότητα του Τεχνικού Θερμοκηπίων και Καλλιεργειών υπό κάλυψη. Στο ΔΙΕΚ της Λάρισας οι σπουδαστές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μία από τις δύο νέες ειδικότητες, αυτή του Διαχειριστή Συστημάτων Εκτροφής Αγροτικών Ζώων και του Τεχνικού Συντήρησης και Επισκευής Γεωργικών Μηχανημάτων. Στο Κτήμα Συγγρού στην Αττική οι μαθητές θα εκπαιδευτούν στην ειδικότητα του Τεχνικού Τεχνολογικών Εφαρμογών και Εγκαταστάσεων σε Έργα Τοπίου και Περιβάλλοντος. Στη Νεμέα δημιουργήθηκε η ειδικότητα του Τεχνικού Αμπελουργίας και Οινολογίας, ενώ στην Καλαμπάκα θα υπάρχει η δυνατότητα εκπαίδευσης στην ειδικότητα του Τεχνικού Ξυλογλυπτικής και Εφαρμογής σε Ξύλινες Κατασκευές.

(φωτογραφία pexels)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια