ΒΟΑΚ: Ξεκαθαρίζει το τοπίο ως προς την κατανομή των χρηματοδοτήσεων

Κρήτη
ΒΟΑΚ: Ξεκαθαρίζει το τοπίο ως προς την κατανομή των χρηματοδοτήσεων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιτέλους ξεκαθαρίστηκε κάπως το τοπίο ως προς την κατανομή των χρηματοδοτήσεων για τα υποέργα του νέου ΒΟΑΚ

Χρειάστηκαν επίμονες οχλήσεις από πλευράς αντιπολίτευσης, χρειάστηκαν διαδοχικές επερωτήσεις από τον Χάρη Μαμουλάκη και άλλους βουλευτές, χρειάστηκαν συνεχείς δημοσιογραφικές οχλήσεις και εδώ από τη «ΝΚ» και την “ΚΡΗΤΗ TV”, με τελευταία περίπτωση την ερώτηση του Γιώργου Σαχίνη προς τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, κατά τη συνέντευξη που παραχώρησε στη ΔΕΘ, αλλά να που επιτέλους ξεκαθαρίστηκε κάπως το τοπίο ως προς την κατανομή των χρηματοδοτήσεων για τα υποέργα του νέου ΒΟΑΚ.

Κατά τη χθεσινή απάντησή του στη νέα επερώτηση του αν. τομεάρχη Ανάπτυξης και Επενδύσεων, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Ηρακλείου Χάρη Μαμουλάκη, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης, αφού ανέφερε ότι υπάρχει ολοκληρωμένη χάραξη για τον ΒΟΑΚ, προχώρησε, επιτέλους, στην επί της ουσίας απάντηση για τις ενισχύσεις ανά τμήμα του έργου. Ειδικότερα, όπως δήλωσε, το τμήμα Χανίων-Χερσονήσου (προϋπολογισμού 1,32 δισ.) θα χρηματοδοτηθεί με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και με 600 εκατ. από το ΕΣΠΑ 2021-2027, το τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης (προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ) με 80 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το τμήμα Νεάπολης-Αγίου Νικολάου εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης. Για το τμήμα Αγίου Νικολάου-Σητείας, όπως είπε, δεν υπάρχει ακόμη τελικό κόστος, υπολογίζεται όμως ότι θα υπερβεί τα 300 εκατ. ευρώ.

Τα διόδια

Από εκεί και πέρα, είχαμε εκ νέου σφοδρή αντιπαράθεση, με φόντο τον γενικότερο σχεδιασμό γύρω από το μεγάλο έργο, με αιχμή του δόρατος το “καυτό” θέμα των διοδίων. Είχε προηγηθεί επίμονο αίτημα του Χάρη Μαμουλάκη, ο οποίος στην τοποθέτησή του ζήτησε για μία ακόμη φορά αναλυτική ενημέρωση για τον επιμερισμό των ποσών χρηματοδότησης ανά τμήμα του.

Ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο ζήτημα των διοδίων. «Σικελία, Σαρδηνία, Κορσική, Μαγιόρκα, Μινόρκα, Ίμπιζα, Κύπρος: επτά νησιωτικές περιοχές στην Ε.Ε., όπου σε καμία εξ αυτών δεν απαιτήθηκε από τους πολίτες να καταβάλλουν διόδια στο νησί τους. Γιατί; Επειδή υπάρχει νόρμα περί νησιωτικότητας, μια σαφέστατη ντιρεκτίβα της Κομισιόν, που προστατεύει της περιοχές αυτές», δήλωσε χαρακτηριστικά, με τον υφυπουργό να απαντά: «Δεν μπορείτε να λέτε στους Κρητικούς ότι δε θα έχετε διόδια. Αυτό δε γίνεται πουθενά. Λέτε ότι δεν υπάρχουν διόδια σε κανένα νησί. Μα, υπάρχουν! Στη Σικελία και στη Μαγιόρκα π.χ. Σας καταθέτω υπηρεσιακό έγγραφο επί ημερών της δικής σας κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ: αναμενόμενες εισπράξεις διοδίων 75 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου 500 εκατ. ευρώ. Αυτό το χαρτί λέει ότι δεν είχατε μελέτες, δεν είχατε χάραξη, δεν είχατε χρηματοοικονομικό πλάνο, αλλά είχατε υπολογίσει διόδια.

Λοιπόν, το ξεκαθαρίζουμε: Θα υπάρχουν διόδια. Θα υπάρχουν και ηλεκτρονικά και αναλογικά διόδια στην Κρήτη και η χρέωση θα είναι 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο».

Σχολιάζοντας τις απαντήσεις που έλαβε στη Βουλή, ο Χάρης Μαμουλάκης τόνισε σε δηκτικό ύφος πως ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών απάντησε στην επίκαιρη ερώτησή του ασκώντας αντιπολίτευση στον ΣΥΡΙΖΑ (!) και υπερασπιζόμενος την επιβολή διοδίων για όλους! «Για μια ακόμη φορά, οι κυβερνώντες υποτιμούν τη νοημοσύνη των κατοίκων της Κρήτης. Συνεχίζουν όσα ξεκίνησαν για τον ΒΟΑΚ από την προηγούμενη κυβέρνηση, προσθέτουν διόδια για όλους και, παράλληλα, ασκούν αντιπολίτευση στον ΣΥΡΙΖΑ!», ανέφερε σε δήλωσή του ο βουλευτής, τονίζοντας: «Αυτό που ξεκάθαρα αποδεικνύεται είναι ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ. είναι η κυβέρνηση των αποκλεισμών. Αποκλείουν τους πολίτες της Κρήτης από τον ΒΟΑΚ επιβάλλοντας πανάκριβα διόδια, όπως ακριβώς αποκλείουν και την τοπική κοινωνία του Ηρακλείου από τη διαχείριση της έκτασης του αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης”, που εν κρύπτω ενέταξαν στο ΤΑΙΠΕΔ. Λειτουργούν αλαζονικά και με υπεροψία. Αυτή η συμπεριφορά δε θα μείνει αναπάντητη από τους πολίτες της Κρήτης. Η στιγμή του δικού τους αποκλεισμού πλησιάζει».

Η τριχοτόμηση  

Απάντηση και σε Β. Κεγκέρογλου

Στην Ολομέλεια της Βουλής συζητήθηκε χθες και επίκαιρη ερώτηση του γραμματέα της Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής και βουλευτή Ηρακλείου, Βασίλη Κεγκέρογλου, για τον ΒΟΑΚ. Ο κ. Κεγκέρογλου άσκησε κριτική στην κυβέρνηση γιατί ακολούθησε την «πεπατημένη του ΣΥΡΙΖΑ» με την «τριχοτόμηση» του έργου και το χρηματοδοτικό κενό που προβλέπεται να καλυφθεί με διόδια. Αναφέρθηκε στη συνταγματική επιταγή για την ιδιαίτερη μέριμνα για τα νησιά, επισημαίνοντας ότι τα διόδια (αν πρέπει να υπάρχουν) πρέπει να είναι για τη συντήρηση και όχι για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του έργου, υπενθυμίζοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υποκριτικά έλεγε ότι διόδια θα υπάρχουν μόνο για τους τουρίστες, ενώ η Νέα Δημοκρατία δεν ξεκαθαρίζει ούτε το ύψος τους, αλλά ούτε και σε τι θα αφορούν.

Ο υπουργός στην απάντησή του επιβεβαίωσε ουσιαστικά ότι κινείται στη βάση του προηγούμενου σχεδιασμού με τριχοτόμηση του ΒΟΑΚ, χωρίς καμία πρόβλεψη χρονοδιαγράμματος και χρηματοδότησης για το τμήμα Αγίου Νικολάου-Σητείας και χωρίς καμία αναφορά για το τμήμα Αγίου Νικολάου-Ιεράπετρας, και δήλωσε ότι παρέλαβε μικρή έως ανεπαρκή μελετητική ωριμότητα και χωρίς καμία συνοχή. Επανέλαβε ότι η χρηματοδότηση του έργου θα πραγματοποιηθεί μερικώς από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, υπονοώντας ότι το χρηματοδοτικό κενό του ενός δισ. ευρώ θα καλυφθεί από τα διόδια.

Σε ό,τι αφορά τη σύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελίου με τον Νότο της Κρήτης απέφυγε να δώσει απαντήσεις, αναφερόμενος γενικά σε 28 νέες γέφυρες και 25 ανισόπεδους κόμβους.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News