Κρήτη

ΒΟΑΚ: Χάραξη και διόδια «καίνε» τους Κρητικούς

Εξόχως αποκαλυπτικά τα σχετικά σχόλια, οι αντιδράσεις και οι ενστάσεις που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο της διαβούλευσης των μελετών του ΒΟΑΚ, που παρατάθηκε ως τις 11 Οκτωβρίου

Η χάραξη και τα διόδια του νέου ΒΟΑΚ που θα ενώνει όλη την Κρήτη, είναι τα δύο ζητήματα που «καίνε» άρδην τους Κρητικούς σε σχέση με το μεγάλο έργο, όπως μπορεί κανείς να αντιληφθεί εύκολα, ρίχνοντας μια ματιά στα σχόλια, στις παρατηρήσεις και στις ενστάσεις που έχουν υποβληθεί μέχρι τώρα στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο παραχώρησης του τμήματος του νέου ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο Χανίων έως τη Χερσόνησο (τυπικά αναφέρεται ως τμήμα “Χανιά-Ηράκλειο”).

Μάλιστα, δεδομένης της σημασίας του θέματος αλλά και του ενδιαφέροντος που αποτυπώνεται από πλευράς φορέων, συλλογικοτήτων και απλών πολιτών, δόθηκε παράταση στη δημόσια διαβούλευση για ένα ακόμα περίπου μήνα, και συγκεκριμένα μέχρι τις 11 Οκτωβρίου. Η παράταση ανακοινώθηκε επισήμως από την Περιφέρεια Κρήτης, η οποία γνωστοποίησε χθες ότι «η έκφραση άποψης επί των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον ΒΟΑΚ, τμήμα “Χανιά-Ηράκλειο” (διαβούλευση), παρατάθηκε έως τις 11 Οκτωβρίου 2021».

Τι επισημαίνεται όμως από πολίτες και φορείς στη μέχρι τώρα πορεία της δημόσιας διαβούλευσης επί του έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ από Κίσσαμο μέχρι Χερσόνησο; Κυρίαρχο κομμάτι έχει ο προβληματισμός που αποτυπώνεται στις τοπικές κοινωνίες επιμέρους περιοχών της δυτικής Κρήτης (ουσιαστικά από το κομμάτι των Βρυσών Αποκόρωνα μέχρι τον Πετρέ, τη Γεωργιούπολη και εν συνεχεία τη Σκαλέτα Ρεθύμνου) ως προς τη χάραξη που προτείνεται να έχει ο νέος αυτοκινητόδρομος. Κοινή συνισταμένη είναι το αίτημα για μετατόπιση της όδευσης του νέου ΒΟΑΚ λίγο πιο νότια, με τους αντιδρώντες να διευκρινίζουν ωστόσο ότι αντιτίθενται στη χάραξη και όχι σε αυτό καθαυτό το έργο.

Από ’κει και πέρα, υπάρχουν σχόλια και για το ζήτημα των διοδίων, και μάλιστα δε λείπουν και συγκεκριμένες προτάσεις με βάση πρακτικές στο εξωτερικό. Για του λόγου το αληθές, ξεχωρίσαμε ορισμένα ενδεικτικά σχόλια που έχουν ανέβει στην ανάρτηση της δημόσιας διαβούλευσης στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας Κρήτης και τα παραθέτουμε:

Επισκοπή Ρεθύμνου

Κάτοικοι της Επισκοπής Ρεθύμνου επισημαίνουν ότι η νέα χάραξη έχει σοβαρά μειονεκτήματα, προτείνουν η χάραξή του να γίνει σύμφωνα με την υπ’ αριθμό 113/2016 απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης και δηλώνουν ότι θα προσφύγουν και σε ένδικα μέσα αν χρειαστεί:

«Σήμερα προτείνεται μια άλλη χάραξη που δε χρειάζεται να είσαι ειδικός για να καταλάβεις ότι έχει από κάθε πλευρά σοβαρά μειονεκτήματα.

  • Είναι κατά πολύ μεγαλύτερου κόστους (μεγαλύτερο μήκος - υψηλότερο κόστος απαλλοτριώσεων - μεγαλύτερη καταστροφή των υπαρχουσών υποδομών και κυρίως του μεγάλου αρδευτικού έργου, αφού περνάει από την “καρδιά” του και τις κεντρικές αρτηρίες του και από τα πιο γόνιμα εδάφη της περιοχής).
  • Καταστρέφει το εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς περιβάλλον όλης της βόρειας ακτογραμμής, αλλά και τη χαρακτηρισμένη από το ΣΧΟΟΑΠ τουριστική ζώνη.

Είμαστε υπέρ της άμεσης προώθησης του έργου γιατί αντιλαμβανόμαστε την τεράστια σημασία του σαν έργο υποδομής για την Κρήτη. Ωστόσο δηλώνουμε ότι, αν δεν πειστούμε για τη νέα πρόταση χάραξης, θα αξιοποιήσουμε και θα χρησιμοποιήσουμε κάθε προσφυγή και μέσο προκειμένου να δικαιωθούμε».

Δράμια

Σε αντίστοιχο ύφος άλλο σχόλιο, με επίκεντρο την περιοχή γύρω από τα Δράμια: «Κύριοι, η νέα χάραξη που προτείνεται, και που οριστική την επικαλείστε, καταστρέφει τα πάντα.

  1. Καταστρέφει την παραγωγική ζώνη Δραμιών και Επισκοπής, τσιμεντοποιεί, επιχωματώνει 1.000 στρέμματα.
  2. Καταστρέφει τα αρδευτικά δίκτυα, τα οποία κατασκευάστηκαν με χρήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  3. Η οικολογική και περιβαλλοντολογική καταστροφή είναι τεράστια. Αρχαιολογικοί χώροι και περιοχές Νatura αγνοούνται επιμελώς».

Διόδια

«Θα καταθέσω την εμπειρία μου, 30 χρόνια κάτοικος Δανίας, και άπειρες οι φορές που ταξίδεψα στη χώρα μας οδικώς.

Τα διόδια να είναι σε εξόδους και εισόδους του ΒΟΑΚ, και όχι πάνω στον κεντρικό άξονα. Ο κεντρικός άξονας να είναι ελεύθερος, σε όλη τη διάρκεια, σε όλο το μήκος. Όπως ακριβώς είναι στην Ιταλία! Παίρνεις κάρτα στην είσοδο και πληρώνεις στην έξοδο αναλόγως τη χιλιομετρική απόσταση που έχεις διανύσει», επισημαίνει σε σχόλιό του, με φόντο τα διόδια, ένας συμπολίτης μας.

Σκαλέτα Ρεθύμνου

Χαώδες εργοτάξιο σε μία τουριστική περιοχή

«Στην περιοχή από Μυσσίρια-Πλατανιά μέχρι Σκαλέτα είναι εγκατεστημένη η βαριά τουριστική βιομηχανία του Ρεθύμνου, η οποία στηρίζεται ακριβώς στην απερίγραπτη φυσική ομορφιά του τόπου με θέα στην απέραντη αμμώδη παραλία, στην ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα, αλλά και στην ηρεμία του τοπίου. Με τη συγκεκριμένη χάραξη, για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα θα έχουμε ένα χαώδες εργοτάξιο με ανεξέλεγκτη ρύπανση λόγω σκόνης και εκπομπών ρυπογόνων ουσιών, αλλά και οπτική, ηχητική όχληση του περιβάλλοντος. Το φυσικό ανάγλυφο θα καταστραφεί. Αυτή η περιοχή περιλαμβάνει πληθώρα ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων με περίπου 15.000 κλίνες, που θα υποβαθμιστούν με όποια προστατευτικά μέτρα κι αν ληφθούν. Δεν είναι αμελητέα η βλάβη που προκαλείται σε σπίτια πολιτών, καθώς ο εν λόγω δρόμος πρόκειται να διέλθει μέσα από αυτά ή τις αυλές τους», σημειώνεται χαρακτηριστικά σε άλλο σχόλιο-ένσταση με φόντο τη χάραξη.

(Φωτογραφία shutterstock)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια