ΒΟΑΚ: «Πλήρη εργοτάξια μέσα στο 2024»

Κρήτη
ΒΟΑΚ: «Πλήρη εργοτάξια μέσα στο 2024»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έναρξη κατασκευαστικών εργασιών μέσα στο 2022

Έναρξη κατασκευαστικών εργασιών μέσα στο το 2022, πλήρη εργοτάξια κατά μήκος του δρόμου το 2024 και ολοκλήρωση σε έναν χρονικό ορίζοντα 8-9 ετών ήταν τα βασικά χρονοδιαγράμματα που έδωσε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, παρουσιάζοντας χθες το μεγάλο έργο του νέου ΒΟΑΚ στο συνέδριο που διοργάνωσε στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου το Παράρτημα Ανατολικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Στη διάρκεια του συνεδρίου, που είχε ως επίκεντρο τις μελέτες του ΒΟΑΚ στην Ανατολική Κρήτη, βάζοντας διεξοδικά στο μικροσκόπιο τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο ΣΔΙΤ του τμήματος Χερσονήσου-Νεάπολης, εκφράστηκε από τους εκπροσώπους των τοπικών θεσμικών φορέων γενική ικανοποίηση και αποδοχή για τη δρομολόγηση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου. Παράλληλα, όμως, με τη γενικότερη ικανοποίηση, αναδείχθηκαν οι επιμέρους παρατηρήσεις-προτάσεις του ΤΕΕ/ΤΑΚ (που έχουν υιοθετηθεί και από το Περιφερειακό Συμβούλιο και τα εμπλεκόμενα Δημοτικά Συμβούλια Χερσονήσου και Αγίου Νικολάου) σε δύο βασικούς άξονες: στην ανάγκη ειδικής μέριμνας και δρομολόγησης αντιπλημμυρικών έργων και παρεμβάσεων διευθέτησης ρεμάτων κατά μήκος του νέου ΒΟΑΚ, ιδίως στην ευρύτερη περιοχή Χερσονήσου-Μαλίων και στην ανάγκη εξασφάλισης άρτιας εναλλακτικής κυκλοφοριακής λύσης ώστε να εξυπηρετούνται κάποιες τοπικές κινήσεις.

«Αφού εξασφαλίσαμε ένα μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης για την κατασκευή του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης, προχωράμε μπροστά με σταθερά βήματα. Με την καθοδήγηση του υπουργού Κώστα Καραμανλή ξεμπλοκάρουμε όσα ζητήματα εμπόδιζαν επί δεκαετίες την ωρίμανση και υλοποίηση του εθνικής σημασίας εμβληματικού έργου, του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.

Όλοι εμείς οι Κρητικοί γνωρίζουμε ότι ο νέος ΒΟΑΚ είναι μια υποδομή που θα εκτινάξει την οικονομική ανάκαμψη του νησιού, αλλά κυρίως θα συμβάλει στην αύξηση της οδικής ασφάλειας» ανέφερε, παρουσιάζοντας τις μελέτες, τη χάραξη και τα προβλεπόμενα τεχνικά έργα του νέου ΒΟΑΚ, ο Ρεθεμνιώτης υφυπουργός Υποδομών-Μεταφορών, ο οποίος, εκφράζοντας τη βεβαιότητά του ότι το έργο έχει μπει σε οριστική τροχιά υλοποίησης, έδωσε τα βασικά χρονοδιαγράμματα με βάση τον σχεδιασμό της κυβέρνησης.

«Το έργο που επί δεκαετίες περιμένουν οι Κρητικοί μπαίνει σε οριστική τροχιά υλοποίησης. Μπορώ να το πω με σιγουριά γιατί πλέον υπάρχουν τα λεγόμενα τρία βασικά “Χ”, χρονοδιάγραμμα, χρηματοδότηση και χάραξη, συγκεκριμένα όλα για την υλοποίηση του έργου.

Μέσα στο 2024 θα έχουν αναπτυχθεί όλα τα εργοτάξια κατά μήκος του νέου ΒΟΑΚ. Μέσα στο 2022, την επόμενη δηλαδή χρονιά, εκτιμούμε ότι κάποια τμήματα του ΒΟΑΚ θα αρχίσουν να κατασκευάζονται. Πιστεύω ότι μέχρι το τέλος της δεκαετίας θα μπορέσουμε να παραδώσουμε τον νέο, ασφαλή, σύγχρονο αυτοκινητόδρομο στους κατοίκους και στους επισκέπτες της Κρήτης», υπογράμμισε ο Γιάννης Κεφαλογιάννης, ο οποίος, με φόντο επιμέρους αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί ως προς το κομμάτι της χάραξης, τόνισε πως οι ενστάσεις, παρατηρήσεις, προτάσεις και αντιπροτάσεις θα εξεταστούν από τον τεχνικό σύμβουλο του έργου.

Πρόεδρος ΤΕΕ/ΤΑΚ

«Για το έργο “Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου” του ΒΟΑΚ, ως ΤΕΕ/ΤΑΚ έχουμε στείλει ένα αναλυτικό υπόμνημα με μια σειρά από παρατηρήσεις-προτάσεις επί της ΜΠΕ. Προτάσεις που έχουν τύχει καθολικής αποδοχής στο θέμα των όμβριων υδάτων και στο πώς, με τη διευθέτηση ρεμάτων, θα μπορέσουμε να αποτρέψουμε μελλοντικά προβλήματα και κινδύνους. Όπως επίσης και στο ζήτημα του λεγόμενου παράπλευρου δικτύου του αυτοκινητοδρόμου, ώστε να υπάρχει μια σωστή εναλλακτική λύση για να εξυπηρετούνται μικρές, τοπικές κινήσεις», υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΑΚ Μιχάλης Χωραφάς.

Όπως έχουμε γράψει, στη σχετική επιστολή-υπόμνημα του ΤΕΕ/ΤΑΚ παρατίθενται, μεταξύ άλλων, οι εξής βασικές παρατηρήσεις: «Η σύνδεση του ανισόπεδου κόμβου (Α.Κ.) Μαλίων με το τοπικό δίκτυο δεν είναι λειτουργική για τα μεγάλα οχήματα, καθώς το τοπικό αυτό δίκτυο καταλήγει στο κέντρο του οικισμού Μαλίων, δίπλα στον Ιερό Ναό του Αγίου Νεκταρίου. Ειδικά τους τουριστικούς μήνες είναι αδύνατη η διέλευση από το τοπικό αυτό δίκτυο (οδοί Μιχελιδάκη-28ης Οκτωβρίου) ακόμα και με Ι.Χ. Απαιτείται ο Α.Κ. Μαλίων να συνδεθεί με την ΠΕΟ μέσω νέου περιμετρικού δρόμου του σχεδίου πόλης. Η σύνδεση του Α.Κ. νότια με τον δρόμο του Κρασίου απαιτεί μικρό τεχνικό γεφύρωσης, καθώς τέμνει εγκάρσια το ρέμα της “Χαμόπρινας”. Απαιτείται η κατασκευή παράπλευρου δικτύου βόρεια και δυτικά του Α.Κ. Μαλίων και συγκεκριμένα από τη Χ.Θ. 166+ 686 (166+769) έως Χ.Θ. 167+500, καθώς σήμερα στην περιοχή υπάρχει μόνο ο εργοταξιακός δρόμος κατασκευής του αγωγού του Αποσελέμη, ενώ στην περιοχή βορείως και νοτίως του ΒΟΑΚ υπάρχουν τουριστικές εγκαταστάσεις που έχουν προβληματική πρόσβαση τόσο στον ΒΟΑΚ, όσο και στην ΠΕΟ. Ο Α.Κ. Σεληναρίου δεν έχει την κίνηση από Ιερά Μονή Σεληναρίου προς το Ηράκλειο.

Ο παράπλευρος SR14 είναι “τυφλός” και θα πρέπει να υπάρξει συνέχεια για την αποκατάσταση του τοπικού δικτύου και του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, ως δρόμοι τοπικής και παρόδιας χρήσης. Πολύ μεγάλο πρόβλημα είναι για το υπόψη οδικό τμήμα η μη ολοκληρωμένη διαχείριση των ομβρίων, κυρίως κατάντι του αυτοκινητόδρομου στις περιοχές Χερσονήσου, Σταλίδας, Μαλίων και Ταρμάρου, για να μην επαναληφθούν οι πρόσφατες μεγάλες καταστροφές των πλημμυρών στις περιοχές αυτές τον Νοέμβριο του 2020. Η διαχείριση αυτή συνίσταται στην εκπόνηση συμπληρωματικών υδραυλικών και γεωτεχνικών μελετών για την οριοθέτηση και διευθέτηση των ρεμάτων στις ευρύτερες περιοχές διέλευσης του αυτοκινητοδρόμου και μέχρι της ασφαλούς διόδευσής τους σε ασφαλείς και λειτουργικούς φυσικούς αποδέκτες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα των μεγάλων αυτών προβλημάτων είναι το ρέμα “Χαμόπρινα”, που διέρχεται μέσα από τον Α.Κ. Μαλίων περί τη Χ.Θ. 167+600 και κάτω από τους κλάδους ΝΕ-ΜΑ και ΜΑΗ, σήμερα ως ανοικτός αγωγός, αλλά καταλήγει “τυφλό” επί του δημοτικού δρόμου “Μάλια-Κράσι”! Το ρέμα αυτό ήταν η αιτία των πλημμυρών τον περασμένο Νοέμβριο 2020 στα Μάλια, με πολλές υλικές καταστροφές, και που από τύχη δε θρηνήσαμε ανθρώπινα θύματα. Τα Μάλια έχουν πλημμυρίσει από το ρέμα αυτό την τελευταία 20ετία τουλάχιστον τρεις φορές. Με την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου θα επιβαρυνθούν ακόμα περισσότερο οι πλημμυρικές απορροές και γι’ αυτό απαιτείται οριοθέτηση και διευθέτηση της διόδευσης των ομβρίων της “Χαμόπρινας” σε φυσικό αποδέκτη».

Αντιπροσωπία ΟΑΚ Α.Ε.

Στο συνέδριο που οργάνωσε το ΤΕΕ/ΤΑΚ, με θέμα τις μελέτες και τα κυριότερα έργα που πρόκειται να κατασκευαστούν στο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ στην Ανατολική Κρήτη, συμμετείχε αντιπροσωπία του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, αποτελούμενη από τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΚ κ. Άρη Παπαδογιάννη, τον πρόεδρο του Δ.Σ. κ. Λευτέρη Κοπάση και τον διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων και γενικό γραμματέα του ΤΕΕ/ΤΑΚ κ. Γιώργο Αγαπάκη.

Στη διάρκεια του συνεδρίου, στο επίκεντρο βρέθηκε το έργο ΣΔΙΤ του τμήματος Χερσονήσου-Νεάπολης. Στο μικροσκόπιο των τοπικών φορέων, τέθηκαν ακόμη και τα κυριότερα τεχνικά έργα που προβλέπεται να κατασκευαστούν, στην Ανατολική Κρήτη συνολικά, μαζί με τη μελετητική τους ωριμότητα.

Από την πλευρά του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΑΚ, κ. Άρη Παπαδογιάννη, έγινε αναφορά στη βούληση που τεκμηριωμένα υπάρχει για την κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου της Κρήτης από την πλευρά του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών αλλά και της κυβέρνησης γενικότερα, ενώ στάθηκε και σε ένα ακόμη ζήτημα, αυτό του συνδετήριου δρόμου του αεροδρομίου Χανίων με τον νέο ΒΟΑΚ.

ΟΙ ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ

Επιστολή Β. Κεγκέρογλου

«Κύριε πρόεδρε, σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκλησή σας να παραστώ στο συνέδριό σας για την παρουσίαση των μελετών του ΒΟΑΚ στην Ανατολική Κρήτη. Δυστυχώς, παρά την επιθυμία μου να βρίσκομαι μαζί σας, ανειλημμένες και ανελαστικές κοινοβουλευτικές υποχρεώσεις μου στην Αθήνα δεν το επιτρέπουν.

Σας συγχαίρω για την πρωτοβουλία να πραγματοποιηθεί η ενημέρωση για τον κυβερνητικό σχεδιασμό που αφορά στον ΒΟΑΚ προκειμένου να απαντηθούν τα ερωτήματα που ήδη έχουν τεθεί. Με την ευκαιρία θέλω να τονίσω τη διαφωνία μου με την επιλογή της κυβέρνησης της Ν.Δ. να ακολουθήσει την πεπατημένη του ΣΥΡΙΖΑ, που τριχοτόμησε το έργο του ΒΟΑΚ, δεν προέβλεψε πόρους και θέσπισε διόδια για τη χρηματοδότηση του έργου και όχι μόνο για τη συντήρηση, παρότι στην Κρήτη, που είναι νησί, τα διόδια δε θα είναι απλά τέλη, αλλά μια μορφή μόνιμης φορολόγησης των κατοίκων», αναφέρει σε επιστολή-χαιρετισμό που απέστειλε ο γραμματέας της Κ.Ο. και βουλευτής Ηρακλείου του ΚΙΝ.ΑΛ. Βασίλης Κεγκέρογλου.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News