«Ο ΒΟΑΚ που μας αξιζει»: 294 χιλιόμετρα με κόστος 2 δισεκατομμύρια € και διόδια

Κρήτη
«Ο ΒΟΑΚ που μας αξιζει»: 294 χιλιόμετρα με κόστος 2 δισεκατομμύρια € και διόδια

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου αυτοκινητόδρομου

«Στα τέλη του 2022 θα ξεκινήσουν τα πρώτα εργοτάξια και μέχρι το 2024 θα δουλεύουν όλα, προκειμένου να προχωρούν απρόσκοπτα οι εργασίες για τον νέο ΒΟΑΚ. Νέο ΒΟΑΚ που θα είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη». Το μήνυμα αυτό έστειλε το βράδυ του Σαββάτου από τα Χανιά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, υποσχόμενος έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, από τα Χανιά μέχρι τη Σητεία, αντάξιο των απαιτήσεων, των προσδοκιών αλλά και της υπομονής που έχουν δείξει μέχρι τώρα οι Κρητικοί ως προς το μεγάλο αυτό αναπτυξιακό έργο του νησιού.

«Αν δε γίνει ο ΒΟΑΚ, η Κρήτη θα παραμείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Για μένα ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης παραμένει προτεραιότητα και μεγάλο στοίχημα», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο πρωθυπουργός, ο οποίος ξεκαθάρισε ρητά πως το νέο οδικό δίκτυο θα περιλαμβάνει και διόδια, όπως γίνεται και στους άλλους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έγιναν στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου από τον πρωθυπουργό και την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών, το πλάνο περιλαμβάνει ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο από την Κίσσαμο Χανίων έως τη Σητεία, συνολικού μήκους 294 χιλιομέτρων και κόστους 2 δισ. ευρώ.

Ο νέος ΒΟΑΚ θα έχει σε όλο το μήκος του προστατευτικό διαχωριστικό ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας, φωτισμό και με την ολοκλήρωσή του θα αναβαθμίσει το επίπεδο ασφάλειας και μεταφορών στο νησί.

Για την υλοποίησή του θα χρησιμοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ ποσό 427 εκατομμυρίων ευρώ θα διατεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η μελετητική ωριμότητα, η χάραξη του δρόμου, η κατάθεση Μελέτης Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων και η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση των 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης δημιουργούν την αισιοδοξία για το πολύπαθο έργο.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, με την υλοποίηση του έργου αλλά και ολόκληρου του ΒΟΑΚ θα επιτευχθεί: Σημαντική μείωση των ατυχημάτων, που βαρύνουν τον σημερινό άξονα, ιδίως με θανατηφόρα ατυχήματα και σοβαρούς τραυματισμούς. Σημαντική μείωση στον χρόνο των μετακινήσεων. Μείωση κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και προϊόντων. Ανοδική πορεία της ανάπτυξης της Κρήτης και ουσιαστική συνδρομή στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη.

Η ομιλία Μητσοτάκη

Στην ομιλία του, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα αλλά και την αναγκαιότητα του έργου, και ευχαρίστησε τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών για την προσπάθεια που κατέβαλλαν ώστε να προχωρήσει το έργο. Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε τον ΒΟΑΚ ως «το πιο σημαντικό αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη τον επόμενο αιώνα».

Παράλληλα, υπενθύμισε ότι η δημιουργία του ήταν μια από τις προσωπικές προεκλογικές δεσμεύσεις που είχε αναλάβει. Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε ιδιαίτερα στη μεγάλη προσπάθεια που καταβλήθηκε, ώστε μέρος της χρηματοδότησης του έργου να είναι από το Ταμείο Ανάκαμψης. Όπως είπε, «διαθέτουμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία για να υλοποιήσουμε ένα έργο, που θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ θα είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη. Αν δεν προχωρήσουμε, η Κρήτη θα μείνει αναπτυξιακά ακρωτηριασμένη. Για μένα ο ΒΟΑΚ είναι αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα».

Ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για την εμπειρία του στο θέμα της οδικής ασφάλειας που παρέχει ο υφιστάμενος ΒΟΑΚ.

«Τον ΒΟΑΚ τον προχωράμε και για έναν ακόμη λόγο πιο προσωπικό και ανθρώπινο, κυρίως για τους συντοπίτες μας που έχουν θρηνήσει θύματα», ανέφερε, ενώ είπε επίσης ότι γνωρίζει πως στην πορεία κατασκευής του θα υπάρχουν δυσκολίες και πως ένας από τους λόγους που δεν προχωρούσε ήταν και το γεγονός ότι υπήρχαν τοπικές αντιδράσεις και συμφέροντα.

«Η χάραξη έχει κλείσει. Μπορεί να υπάρχουν δυνατότητες για μικρές αλλαγές. Όταν με ρώτησαν για τη χάραξη, είπα ότι δε θέλω να ξέρω, εσείς θα μου πείτε».

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε ακόμη με συγκίνηση στις συζητήσεις που είχε με τον πατέρα του Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και στο όραμα και εκείνου να αποκτήσει η Κρήτη ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, σημειώνοντας: «Ήξερε τη μεγάλη σημασία του έργου. Στο πρόσωπό του τιμούμε όλη την προσπάθεια για την πραγματοποίηση αυτού του σπουδαίου έργου».

Ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε ότι «θα γίνουν επίσης το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου για να μη γίνει δεύτερο “Ελληνικό”, η μικρή και η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με ηλεκτρικά καλώδια και τα μεγάλα αντιπλημμυρικά αρδευτικά έργα».

«Σπουδαία μέρα για την Κρήτη»

«Δε μας αρέσουν τα μεγάλα λόγια και οι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα. Σήμερα είναι σπουδαία μέρα για την Κρήτη. Λέμε με απόλυτη σιγουριά ότι η Κρήτη θα αποκτήσει την εθνική οδό που της αξίζει. Ένα μεγάλο στοίχημα για τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Ένα έργο που ήταν σχεδόν στη σφαίρα του απραγματοποίητου, τόσα χρόνια συζητιόταν αλλά κανείς δεν πίστευε πια ότι θα πραγματοποιηθεί, με συγκεκριμένα βήματα το κάνουμε πραγματικότητα. Κάνοντας άλματα στη μελετητική ωριμότητά του και εξασφαλίζοντάς του τα τρία Χ: χρηματοδότηση, χάραξη, χρονοδιάγραμμα», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, ο οποίος παρέθεσε το τι έχει ήδη δρομολογηθεί και εξασφαλιστεί:

- Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη” κατατέθηκε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ξεκίνησε η δεύτερη φάση του διαγωνισμού.

- Οριστικοποιήθηκε επίσης η χάραξη και κατατέθηκε στο ΥΠ.ΕΝ. η ΜΠΕ για το τμήμα “Χανιά-Ηράκλειο”.

- “Κλείδωσε” η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.

- Από το καλοκαίρι του 2019 έχουν ανατεθεί 16 μελέτες για τη συνολική ωρίμανση του έργου.

- Ανατέθηκαν οι μελέτες για το τμήμα “Κίσσαμος-Χανιά”, που θα αποτελέσει προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης.

- Το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, μήκους 15 χλμ., θα δημοπρατηθεί ως τις αρχές του 2022, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

- Μελετάται πλέον ενιαία το έργο από την Κίσσαμο ως τη Σητεία, με προδιαγραφές σύγχρονου δρόμου.

Η χρηματοδότηση

«Ο κυριότερος λόγος για τον οποίο δεν είχε προχωρήσει ο ΒΟΑΚ μέχρι σήμερα ήταν ότι δεν υπήρχε χρηματοδότηση για ένα τόσο μεγάλο έργο. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αφού εξέτασε όλα τα εναλλακτικά σενάρια, έχει καταλήξει σε ένα ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό χρηματοδοτικό μοντέλο, που αξιοποιεί την ευκαιρία που προσφέρει το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και πόρους του ΕΣΠΑ. Ειδικότερα, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης τα δύο ανατολικά τμήματα του ΒΟΑΚ από το Ηράκλειο έως τον Άγιο Νικόλαο, καθώς και ένα τμήμα της παραχώρησης, με το υπόλοιπο να καλύπτεται από το ΕΣΠΑ», τόνισε ο υπουργός Υποδομών, προσθέτοντας ότι «η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επίσης δεν κοροϊδεύει τους πολίτες, αλλά λέει ξεκάθαρα ότι ο ΒΟΑΚ, όπως και όλα τα αντίστοιχα έργα σε όλη τη χώρα, θα έχει διόδια. Σημειωτέον, το ύψος των διοδίων έχει υπολογιστεί έως 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όπως και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

Τα επόμενα βήματα

Αφού το έργο πλέον έχει χάραξη, θα ακολουθήσουν, όπως τόνισε ο κ. Καραμανλής, οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκατ. ευρώ.

Για το τμήμα “Κίσσαμος-Χανιά” έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες, ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι “Σούδα-αεροδρόμιο”.

Το χρονοδιάγραμμα του έργου

Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα, με πρώτα τα δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της παραχώρησης.

Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.

Ο υπουργός Υποδομών προχώρησε μάλιστα σε μια συνοπτική παρουσίαση και άλλων μεγάλων έργων υποδομής, που είναι ήδη σε εξέλιξη ή δρομολογούνται στο νησί.

«Όπως ξέρετε, επίσης ξεμπλοκάραμε, ξεκινήσαμε και προχωράμε το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Άλλο ένα έργο με τεράστια αναπτυξιακή διάσταση για την Κρήτη. Ενώ άρρηκτα συνδεδεμένη με το νέο αεροδρόμιο είναι και η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου Ηρακλείου. Για να προχωρήσει γρήγορα και να μην έχουμε “νέο Ελληνικό”, έχουμε καταστρώσει συγκεκριμένο οδικό χάρτη και το κυριότερο, έχουμε συνδέσει την υλοποίησή του με την καταβολή των δόσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Εκτός αυτών, όμως, σχεδιάζουμε για το επόμενο διάστημα και σημαντικά υδραυλικά έργα, που με τα συνοδά τους αρδευτικά δίκτυα θα βοηθήσουν τον πρωτογενή τομέα της Κρήτης. Θα προστατεύσουν το περιβάλλον και θα παρέχουν πολύτιμη αντιπλημμυρική προστασία.

Συγκεκριμένα, βάζουμε μπρος μέχρι τις αρχές του 2022 την κατασκευή κρίσιμων συμπληρωματικών έργων: Σε φράγματα στον νομό Λασιθίου, την κατασκευή φράγματος στον Πλατύ του νομού Ρεθύμνου και δικτύων άρδευσης στην περιοχή, καθώς και έργα αξιοποίησης του υδατικού δυναμικού του Ταυρωνίτη ποταμού στον νομό Χανίων», επισήμανε ο Κώστας Καραμανλής.

«Ικανοποίηση και περηφάνεια»

Με την ολοκλήρωση της εκδήλωσης, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε: «Σήμερα είναι μια σημαντική μέρα για την Κρήτη, μια μέρα που αφορά το ευοίωνο μέλλον του νησιού μας. Ως υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και ως Κρητικός βουλευτής αισθάνομαι ικανοποίηση και υπερηφάνεια, διότι τηρούμε στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας απέναντι στον κρητικό λαό για την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ.

Σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τα Χανιά παρουσίασε το ολοκληρωμένο σχέδιο για το εμβληματικό έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης».

Οι μαρτυρίες επαγγελματιών

Την παράσταση στην εκδήλωση παρουσίασης του έργου του ΒΟΑΚ έκλεψαν και οι παρεμβάσεις-μαρτυρίες επαγγελματιών. Ζητήθηκε, μεταξύ άλλων, η τοποθέτηση ενός επαγγελματία οδηγού, του Μανόλη Σαριδάκη, ο οποίος στο βίντεο που παρουσιάστηκε περιέγραψε τα προβλήματα του ΒΟΑΚ, όπως τα ζει ο ίδιος. Ακόμα, τοποθετήθηκαν αγρότες της Κρήτης που θα επωφεληθούν από τον νέο ΒΟΑΚ, καθώς θα έχουν γρήγορη διακίνηση των προϊόντων τους. Μίλησαν, ακόμα, μηχανικοί, ξενοδόχοι και επαγγελματίες διαφόρων κλάδων, οι οποίοι επισήμαναν τις ελλείψεις του σημερινού Βόρειου Οδικού Άξονα και τόνισαν τι ελπίζουν να αλλάξει τα επόμενα χρόνια.

Στην παρουσίαση, παρόντες ήταν ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης, βουλευτές, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης Γιάννης Κουράκης, δήμαρχοι και εκπρόσωποι φορέων.

Δύο λωρίδες κυκλοφορίας και 26 τούνελ

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου αυτοκινητόδρομου

«Ο νέος ΒΟΑΚ είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, που διατρέχει 8 δήμους του νησιού στο βόρειο τμήμα του, με ταχύτητα μελέτης τα 100 χιλιόμετρα την ώρα, που σημαίνει πρακτικά πως το λειτουργικό όριο ταχύτητας θα αγγίζει τα 120-130 χιλιόμετρα την ώρα, με πολλά τεχνικά και υπόγεια έργα, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τους πιο σύγχρονους αυτοκινητόδρομους της χώρας, αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης.

Ο άξονας έχει διατομή πλάτους 21,5 μέτρων με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης.

Θα πρέπει να τονίσουμε πως, εκτός του κύριου άξονα, θα κατασκευαστεί ή θα αναβαθμιστεί και παράπλευρο ή κάθετο οδικό δίκτυο του αυτοκινητόδρομου, συνολικού μήκους άνω των 180 χιλιομέτρων, κάτι που γνωρίζουμε καλά ότι απασχολεί όλους τους Κρητικούς», ανέφερε ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, και παρέθεσε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου:

Κίσσαμος-Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)

* Μήκος αυτοκινητόδρομου 37,5 χλμ.

* Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

* 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα.

* Εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ.

Χανιά-Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)

* Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.

* Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.

* 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.

* 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.

* 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος.

* 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

* Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ. ευρώ.

Χερσόνησος-Νεάπολη (ΣΔΙΤ)

* Μήκος αυτοκινητόδρομου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ.

* Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

* 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.

* 12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.).

* 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.).

* 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ.).

* 5 νέους ανισόπεδους κόμβους.

* Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του “Νεάπολη-Άγ. Νικόλαος”.

* Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ φάση του διαγωνισμού.

* Εκτιμώμενο κόστος 290 εκατ. ευρώ.

Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος

* Μήκος αυτοκινητόδρομου: 14,0 χλμ.

* Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.

* 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ.

* Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022.

* Εκτιμώμενο κόστος 145 εκατ. ευρώ.

Άγιος Νικόλαος-Σητεία

* Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα “Καλό Χωριό-Γέφυρα Φρουζή” και “Παράκαμψη Παχιάς Άμμου”.

* Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.

“ΑΥΛΑΙΑ” ΣΤΗ ΝΕΑΠΟΛΗ

https://www.youtube.com/watch?v=7rx00eiiEgk?enablejsapi=1&rel=0&autohide=1&showinfo=0&controls=1&disablekb=1&wmode=transparent&modestbranding=1&html5=1&autohide=1

Μια επιμέρους ανατροπή και τα ερωτηματικά

Τα αποκαλυπτήρια του έργου επεφύλασσαν μια επιμέρους έκπληξη στο μέτωπο των χρονοδιαγραμμάτων και του σχεδιασμού, καθώς, αντίθετα με ό,τι διαφαινόταν μέχρι τώρα, η “αυλαία” της κατασκευής θα ανοίξει με το κομμάτι “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”, που θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο, για να ακολουθήσει το έργο ΣΔΙΤ για το τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη Λασιθίου” και μετά, ως 3ο στη σειρά (!), το μεγαλύτερο τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος”, που θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης.

Η ανακοίνωση αυτή ως προς τη χρονική αλυσίδα κατασκευής των επιμέρους τμημάτων του νέου ΒΟΑΚ είναι η αλήθεια προξενεί απορίες, φανερώνοντας πως υπάρχει ακόμα δουλειά αρκετή και ίσως κάποια “αγκάθια” στο πίσω μέρος του κάδρου για το μεγάλο τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος”, που έχει το μεγαλύτερο κατασκευαστικό κόστος (1,3 δισ. ευρώ, συν άλλα 180 εκατ. ευρώ για το κομμάτι “Χανιά-Κίσσαμος”, που προστίθεται ως προαίρεση) και θα έχει και τα περισσότερα διόδια.

Ερωτηματικά και μια σχετική σύγχυση προκάλεσε και η αναφορά σε συνολικό κόστος 2 δισ. ευρώ (αφού αυτό το ποσό αντιστοιχεί μονάχα στον δρόμο από Κίσσαμο μέχρι Άγιο Νικόλαο).

Τέλος, αντιληπτό από τα λεγόμενα του πρωθυπουργού έγινε ότι η τελική χάραξη θεωρείται “κλειδωμένη” και δεν αναμένεται να αλλάξει, παρά το γεγονός ότι δε λείπουν οι αντιδράσεις και οι διαμαρτυρίες, κυρίως δυτικά και ανατολικά της πόλης του Ρεθύμνου.

Η παρουσίαση και οι ανακοινώσεις για το μεγάλο έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ διά χειρός του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου, στα Χανιά, προκάλεσαν καταρχήν ικανοποίηση στις τάξεις των τοπικών φορέων (περιφερειάρχη, προέδρου ΠΕΔ Κρήτης, δημάρχων κ.λπ.), που όμως σημειώνουν με νόημα ότι δεν εφησυχάζουν και θα παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις.

Σε πολιτικό επίπεδο, σφοδρή ήταν η αντίδραση και η κριτική από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ, που κάνει λόγο για «2ετή απραξία από πλευράς της κυβέρνησης, που ήρθε απλώς να προσθέσει καθυστέρηση και διόδια», ενώ αιχμές είχαμε και από πλευράς του Κινήματος Αλλαγής, διά του βουλευτή Ηρακλείου Βασίλη Κεγκέρογλου, με επίκεντρο τα υψηλότατα - όπως υπογραμμίζει - διόδια...

Ν. Παππάς: «Μόνο ντροπή»

«Μετά από δύο χρόνια απραξίας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη πρόσθεσε στον ΒΟΑΚ μόνο διόδια και καθυστέρηση» ήταν το χαρακτηριστικό σχόλιο του τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Νίκου Παππά, για τις εξαγγελίες Μητσοτάκη για τον ΒΟΑΚ.

«Οι εξαγγελίες Μητσοτάκη για τον ΒΟΑΚ αποτελούν προσβολή στη νοημοσύνη του κρητικού λαού. Η Κρήτη βίωσε δύο χρόνια απραξίας, δύο χρόνια παλινωδιών. Επί δύο χρόνια δεν έχει πέσει ούτε χαλίκι και τώρα η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιστρέφει στη χάραξη και τις διαδικασίες που είχε δρομολογήσει ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. Το μόνο νέο που εισέφερε ήταν καθυστέρηση και διόδια. Ντροπή και μόνο ντροπή», επισήμανε ο Νίκος Παππάς.

Β. Κεγκέρογλου

“Τα χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό και την Ευρώπη, και το έργο με τα υψηλότατα διόδια στον ιδιώτη” είναι ο τίτλος της αιχμηρής ανακοίνωσης του γραμματέα της Κ.Ο. και βουλευτή Ηρακλείου του Κινήματος Αλλαγής Βασίλη Κεγκέρογλου, που επισημαίνει: «Με τις καλύτερες διαθέσεις περιμέναμε τις ανακοινώσεις για τον ΒΟΑΚ μετά από δύο χρόνια αναμονής με κυβέρνηση της Ν.Δ., αλλά και πέντε χρόνια χρονοτριβής του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι θετικό ότι το έργο είναι από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία και έχει οριστική χάραξη, για την οποία όμως δεν υπήρξε η αναγκαία διαβούλευση και υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις σε ορισμένα τμήματα. Δυστυχώς, διατηρείται ανεξήγητα το μοντέλο της τριχοτόμησης του έργου, που επέλεξε ο ΣΥΡΙΖΑ, την οποία είχαν κατακρίνει όλα τα κόμματα και οι φορείς της Κρήτης, συμπεριλαμβανομένης της Ν.Δ., που μάλιστα είχε δεσμευτεί ότι θα το αλλάξει ως κυβέρνηση. Δεν υπάρχει καμιά μελέτη για παράλληλα δίκτυα και πρόβλεψη για τις συνδέσεις με το διευρωπαϊκό δίκτυο και τον νότιο άξονα, κόμβοι και παρακάμψεις πόλεων και το χρονοδιάγραμμα είναι ασαφές. Το μοντέλο αυτό, δυστυχώς, προδικάζει: Την επιβολή υψηλότατων διοδίων, που θα πληρώνουν οι πολίτες διαρκώς, παρότι η κατασκευή του μεγαλύτερου μέρους θα γίνει με δημόσιες δαπάνες και μεγάλη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, και επιπλέον θα αποδοθεί όλη η υφιστάμενη υποδομή στον ιδιώτη».

Στ. Αρναουτάκης

Για μια ιστορική ημέρα για την Κρήτη έκανε λόγο ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ανακοίνωσης του Βόρειου Οδικού Άξονα στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου στα Χανιά.

Καλωσορίζοντας τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο Σταύρος Αρναουτάκης υπογράμμισε πως έχουμε για τον ΒΟΑΚ μια νέα χάραξη. «Από την πλευρά τη δική μας θέλουμε να συμβάλλουμε θετικά, έτσι ώστε όποια μικρά ή μεγάλα προβλήματα προκύψουν να αντιμετωπιστούν και να υλοποιηθεί αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη».

Ο περιφερειάρχης Κρήτης υπογράμμισε πως αυτή η δεκαετία είναι η δεκαετία των μεγάλων έργων για το νησί και απεύθυνε έκκληση προς τον πρωθυπουργό για τη στήριξη της στρατηγικής που θα δημιουργήσει στην Κρήτη έναν κόμβο καινοτομίας, η οποία θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Εύχομαι να είμαστε καλά και να ξεκινήσει σύντομα αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο», κατέληξε ο περιφερειάρχης Κρήτης.

Β. Λαμπρινός

Στην εκδήλωση παρουσίασης του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή παρευρέθηκε και ο δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός.

Αμέσως μετά, ο δήμαρχος δήλωσε: «Παρακολουθήσαμε με ενδιαφέρον την παρουσίαση του σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ, ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο το οποίο έχει ανάγκη η Κρήτη εδώ και πολλά χρόνια. Είναι ευχάριστο ότι ακούστηκαν συγκεκριμένες δεσμεύσεις όσον αφορά στη χάραξη, τη χρηματοδότηση και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του. Ευελπιστούμε ότι από εδώ κι εμπρός το έργο θα προχωρήσει επιτέλους, χωρίς εμπόδια».

Μ. Μποκέας

Στα Χανιά βρέθηκε προχθές Σάββατο και ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας. Αμέσως μετά την τελετή παρουσίασης του σχεδίου της κυβέρνησης, ο δήμαρχος Μαλεβιζίου έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό πως υπάρχει συγκεκριμένος σχεδιασμός και δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού για την υλοποίηση ενός από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα της Κρήτης. Είναι, επίσης, σημαντικό πως υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Το μεγαλύτερο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ, που θα διέρχεται από τον δήμο μας, θα έχει νέα χάραξη. Είναι αυτονόητο ότι το επόμενο διάστημα θα πρέπει να ενημερωθούμε για τις λεπτομέρειες της νέας χάραξης και κυρίως για τις παρεμβάσεις εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου μας. Είμαστε εδώ για να συμβάλουμε κι εμείς στην υλοποίηση αυτού του σπουδαίου έργου».

Στο περιθώριο της εκδήλωσης, ο δήμαρχος Μαλεβιζίου είχε την ευκαιρία να συζητήσει με τον γενικό γραμματέα Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη όλα τα ανοιχτά θέματα που αφορούν τμήματα του ΒΟΑΚ εντός του δήμου. Ο γενικός γραμματέας διαβεβαίωσε τον δήμαρχο Μαλεβιζίου πως μέσα στο καλοκαίρι θα δημοπρατηθεί μία εργολαβία που θα αντιμετωπίσει τα προβλήματα καθιζήσεων τόσο στη λεγόμενη Κακιά Στροφή, λίγο πριν τη διασταύρωση της Λυγαριάς, όσο και στο ύψος του ΧΥΤΑ των Πέρα Γαλήνων.

Γιάννης Κουράκης

«Θα είμαστε κοντά στις εξελίξεις»

Στην εκδήλωση για την παρουσίαση του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης από τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή παραβρέθηκε ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης κ. Γιάννης Κουράκης. Αμέσως μετά το τέλος της εκδήλωσης, ο κ. Κουράκης έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Σε τροχιά υλοποίησης, μετά τις σημαντικές ανακοινώσεις του πρωθυπουργού αλλά και του υπουργού Υποδομών, μπαίνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Παρουσιάστηκαν η χάραξη, το χρονοδιάγραμμά αλλά και τα χρηματοδοτικά εργαλεία του έργου. Ένα έργο σύγχρονο, με περιβαλλοντικά οφέλη, που η ολοκλήρωση και λειτουργία του αναμένεται να έχει θετική επίδραση για το σύνολο της κοινωνίας, αλλά και των επισκεπτών του νησιού μας, καθώς αναμένεται να συμβάλλει ουσιαστικά στην ασφάλεια και τη μείωση του χρόνου μετακινήσεων, καθώς και την αναβάθμιση του μεταφορικού έργου.

Προσδοκούμε επίσης ότι ο νέος ΒΟΑΚ θα δώσει μια νέα αναπτυξιακή προοπτική στον τόπο μας, κυρίως στον πρωτογενή τομέα, τον τουρισμό της Κρήτης, αλλά και σε άλλες παραγωγικές και επαγγελματικές δραστηριότητες. Θεωρούμε όμως ότι, παράλληλα με το έργο αυτό, θα πρέπει να υπάρξει ένα πλάνο για τη ρύθμιση των χρήσεων γης, μέσω της εκπόνησης ενός χωροταξικού σχεδίου, ώστε η ανάπτυξη γύρω από τον ΒΟΑΚ να γίνει με τρόπο οργανωμένο και συμβατό με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες των τοπικών περιοχών. Ως Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης θα επιδιώξουμε να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα του έργου. Θα είμαστε “κοντά” στις εξελίξεις και θα συμβάλλουμε στην επίλυση τυχόν ζητημάτων που μπορεί να προκύψουν, ώστε μέσα από συνεργασία και διαβούλευση με τους φορείς και τους πολίτες να αντιμετωπίζονται».

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΕΠ Κρήτης για την επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Κρήτη και τις ανακοινώσεις για το ΒΟΑΚ

Η υλοποίησή του ΒΟΑΚ, όποτε και αν γίνει, θα προχωρήσει μόνο με την εξασφάλιση τεράστιων κερδών στο μεγάλο κεφάλαιο εις βάρος του λαού της Κρήτης.

 Άλλωστε πάντα το πρόβλημα ήταν πως θα εξασφαλιστούν αυτοί οι όροι για να προχωρήσει ένα έργο που κάθε κυβέρνηση το είχε στην προεκλογική της ατραξιόν εδώ και 30 χρόνια.

Ο κ. Μητσοτάκης και το επιτελείο του από τα Χανιά απευθυνόταν ουσιαστικά στις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, και σε όσους άλλους έχουν να κερδίσουν από έργα και υποδομές που θα χρυσοπληρώσει ο λαός , λέγοντάς τους ότι το ικανοποιητικό ποσοστό κέρδους το έχουν εξασφαλισμένο.

Τα περίφημα χρηματοδοτικά εργαλεία που εξασφάλισε η κυβέρνηση της ΝΔ δεν είναι άλλα από το περαιτέρω χαράτσωμα του λαού, ο ανταποδοτικός χαρακτήρας του έργου, με διόδια που τόσο κυνικά ομολογεί ο Πρωθυπουργός ότι αποτελεί τη μόνη ρεαλιστική λύση και οι εργασιακές συνθήκες γαλέρας που με τόσο κόπο φρόντισαν όλες οι κυβερνήσεις να διαμορφώσουν για τους εργαζόμενους, με την τελευταία να δίνει τα ρέστα της, προωθώντας την κατάργηση του 8ωρου.

Ο λαός μπορεί να χαράξει το δικό του δρόμο ανάπτυξης, προς όφελός του.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News