Νέες αντιδράσεις για τη χάραξη του ΒΟΑΚ

Κρήτη
Νέες αντιδράσεις για τη χάραξη του ΒΟΑΚ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φορείς και κάτοικοι της δημοτικής ενότητας Αρκαδίου Ρεθύμνου επανέρχονται δριμύτεροι στις διαμαρτυρίες, θέτοντας τους αρμόδιους προ των ευθυνών τους

Μπορεί σε επίπεδο χρηματοδότησης-προετοιμασίας (με την ολοκλήρωση των περιβαλλοντικών μελετών και την εξασφάλιση 427 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης) η κυβέρνηση να καταγράφει θετικό πρόσημο στο μέτωπο δρομολόγησης του μεγάλου έργου ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, όμως την ίδια ώρα φαίνεται ότι δεν έχουν σταθμιστεί στον βαθμό που θα έπρεπε οι αντιδράσεις και κοινωνικές αναταράξεις που καταγράφονται ως προς τη χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου.

Αντιδράσεις που καταγράφονται στη δυτική κατά βάση Κρήτη, και τις οποίες το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να αφουγκραστεί και να σκύψει πάνω τους με μεγαλύτερη προσοχή, δίνοντας λύσεις, ώστε αφενός να αποτραπούν τυχόν αδικίες και απογοήτευση των τοπικών φορέων, και αφετέρου να μην κινδυνεύσει το μεγάλο έργο να μπλέξει σε τυχόν περιπέτειες.

Οι αντιδράσεις, στις οποίες είχαμε αναφερθεί και προ ημερών, με έναυσμα τότε την επιστολή διαμαρτυρίας του δημάρχου Αποκορώνου Χαράλαμπου Κουκιανάκη ως προς την προτεινόμενη χάραξη στην ευρύτερη περιοχή Βρύσες- Πετρέ- Ατσιπόπουλο, συνεχίζονται με αμείωτη ένταση.

Ο νέος γύρος αντιδράσεων επικεντρώνεται εκ νέου στο Ρέθυμνο, καθώς αιρετοί, κάτοικοι, φορείς και σύλλογοι της δημοτικής ενότητας Αρκαδίου επανέρχονται δριμύτεροι στις διαμαρτυρίες τους ως προς τη νέα χάραξη του ΒΟΑΚ στο τμήμα από Πλατανιά μέχρι Σκαλέτα.

Κάτοικοι και φορείς απέστειλαν νέα ανοιχτή επιστολή, στην οποία εκφράζουν την οδυνηρή έκπληξή τους για την επιλογή χάραξης νοτιότερα του υφιστάμενου ΒΟΑΚ. Υπογραμμίζουν πως, με μια τέτοια χωροθέτηση, ο νέος ΒΟΑΚ θα επιφέρει οδυνηρές επιπτώσεις στην παραγωγική-οικονομική- τουριστική δραστηριότητα της περιοχής και θέτουν προ ευθυνών τους αρμόδιους, σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο.

Η νέα επιστολή

«Το τελευταίο χρονικό διάστημα, συνεργάτες τεχνικών-μελετητικών γραφείων πιστοποιούν ιδιοκτησίες στη Δημοτική Ενότητα Αρκαδίου του Δήμου Ρεθύμνου, μέσω των οποίων καθ’ ομολογία τους θα διέλθει η νέα χάραξη του σχεδιαζόμενου ΒΟΑΚ. Η χάραξη αυτή, ευρισκόμενη νοτιότερα της υφιστάμενης εθνικής οδού, όπως είναι προφανές, “βιάζει” την πλέον προνομιακή, τόσο από την περιβαλλοντική σκοπιά όσο και σε σχέση με την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής του νομού Ρεθύμνου, μία από τις παραγωγικότερες και πλέον αναπτυσσόμενες περιοχές της Κρήτης, που συνιστά “ατμομηχανή” για την επιβίωση και την ανάπτυξη του νομού. Δεδομένου, μάλιστα, ότι διατηρείται σε λειτουργία τόσο η παλαιά εθνική οδός Ρεθύμνου-Ηρακλείου, όσο και η υφιστάμενη εθνική οδός με τους παραλλήλους της, είναι σαφές ότι, εάν προστεθεί νοτιότερα αυτών και ο νέος σχεδιαζόμενος αυτοκινητόδρομος με τις υποστηρικτικές οδούς και κόμβους του, το σύνολο του βόρειου μετώπου του νομού Ρεθύμνου από τον Πλατανιά μέχρι τη Σκαλέτα θα καταστεί μια γιγάντια πίστα “καρτ”, με την άθροιση αλλεπάλληλων οδών εντός ελάχιστου πλάτους, που από τη θάλασσα δεν ξεπερνά το ένα χιλιόμετρο.

Είμαστε οι πρώτοι που χρόνια τώρα, χωρίς αεροδρόμιο και λιμάνι, με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες στον νομό μας, στον υφιστάμενο δρόμο- “έκτρωμα”, ορθώσαμε το ανάστημά μας και διεκδικήσαμε και διεκδικούμε έναν σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Γι’ αυτό και είναι πολύ μακριά από εμάς κάθε κακόπιστη κριτική, σύμφωνα με την οποία η αγωνία μας και η διαμαρτυρία μας για το μέλλον του τόπου δυσχεραίνει την πραγματοποίηση ενός έργου- “πνεύμονα” και ιδίως για τον νομό Ρεθύμνου.

Αλλά θα είμαστε και οι τελευταίοι που θα στρουθοκαμηλίσουμε, που προκειμένου να πραγματοποιηθεί ένα έργο, το οποίο εμείς οι ίδιοι διεκδικούμε και επιδιώκουμε, θα διστάσουμε να εκφράσουμε τη διαφωνία και τις ενστάσεις μας, όχι φυσικά για το έργο καθαυτό, αλλά για τη συγκεκριμένη χάραξη που φαίνεται να επιλέγεται, της οποίας τα “πλεονεκτήματα” από κανένα δε μας εξηγήθηκαν, αλλά που τα μειονεκτήματά της είναι φανερά», αναφέρουν στη νέα επιστολή τους φορείς και κάτοικοι της δημοτικής ενότητας Αρκαδίου.

ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Σειρά από κρίσιμα ερωτήματα

«Τα ερωτήματα είναι αμείλικτα και συγκεκριμένα:

  1. Το πρώτο κρίσιμο ερώτημά μου αναδύεται αυτόματα σε όποιον λαμβάνει γνώση της νέας χάραξης είναι εάν διερευνήθηκε η τεχνικά, λειτουργικά, οικονομικά και κοινωνικά πρόσφορη, ασφαλής, βιώσιμη και συμφέρουσα λύση της χάραξης του νέου ΒΟΑΚ απολύτως νοτιότερα της χάραξης που αποτυπώνεται το τελευταίο χρονικό διάστημα, καθώς επίσης εάν υπήρξε οποιαδήποτε σχετική διαβούλευση, με ποιους και για ποιους λόγους και με ποια επιχειρήματα η λύση αυτή απορρίφθηκε;
  2. Από τη στιγμή που υφίστανται ως δεδομένες τουλάχιστον δύο τεχνικά εφικτές και οικονομικά βιώσιμες λύσεις ως προς τη χάραξη του ΒΟΑΚ, εκ των οποίων μάλιστα η προ τριετίας προταθείσα λύση της διαπλάτυνσης/αναβάθμισης του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, ενώ δεν αποκλείστηκε από τη γραφειοκρατία του υπουργείου Υποδομών και ουδόλως αμφισβητήθηκε ως προς την τεχνική αρτιότητά της, ποιος μπορεί να εξηγήσει γιατί ξαφνικά εγκαταλείφθηκε άνευ αποχρώντος λόγου και χωρίς να αιτιολογείται η επιλογή της τρέχουσας λύσης;
  3. Η επιλεγείσα χάραξη νοτίως του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, στο τμήμα από τον κόμβο Αμαρίου μέχρι το Πάνορμο, έχει ελεγχθεί και διασταυρωθεί διά της αντιπαραβολής της με άλλες τεχνικές λύσεις που επελέγησαν σε άλλες περιοχές της χώρας και της Κρήτης - που φέρουν ίδια χαρακτηριστικά στοιχεία με την ως άνω περιοχή, δηλαδή σε περιοχές αναπτυξιακής δυναμικής και υπεραξίας, τουριστικής, γεωργικής και οικιστικής προοπτικής; Ποιες λύσεις επελέγησαν στις περιοχές αυτές και άραγε οι επιλεγείσες λύσεις αθροίζουν εκατοντάδες μέτρα παράλληλων δρόμων εντός ακτίνας πλάτους δύο ή τριών χιλιομέτρων; Υπάρχουν άραγε περιοχές της χώρας με ανάλογα μορφολογικά και αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, στις οποίες προκρίθηκε η λύση της δημιουργίας τούνελ και άλλων κατασκευών και όχι η δημιουργία νέας οδού μέσα σε κατοικημένες, τουριστικές και γεωργικές περιοχές;
  4. Και πάντως πέρα και πάνω απ’ όλα, το βασικό ερώτημα-ζήτημα που τίθεται στην υπόθεση του νέου ΒΟΑΚ είναι ότι όλες οι λύσεις συζητούνται και οι αποφάσεις λαμβάνονται ερήμην της ενδιαφερόμενης κοινωνίας, των φορέων και των εκπροσώπων της», καταλήγει η επιστολή.
ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News