ΒΟΑΚ: 427 εκατ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης

Κρήτη
ΒΟΑΚ: 427 εκατ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για ένα εμβληματικό έργο έκανε λόγο ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης, ο οποίος παρουσίασε αναλυτικά χθες το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης

Τέλος καλό, όλα καλά από το μέτωπο του Ταμείου Ανάκαμψης για τον ΒΟΑΚ, καθώς κάμφθηκαν οι έντονες επιφυλάξεις των Βρυξελλών που είναι αντίθετες στη χρηματοδότηση οδικών έργων από το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο, και τελικά το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης θα χρηματοδοτηθεί μέσα από το Ταμείο.

Η σημαντική είδηση βγήκε διά στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος, παρουσιάζοντας αναλυτικά χθες το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, έκανε ειδική μνεία για τον ΒΟΑΚ ως εμβληματικό έργο, λέγοντας πως θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από τα κονδύλια του Ταμείου.

Η εν μέρει χρηματοδότηση που ανέφερε ο πρωθυπουργός “μεταφράζεται” με τη γλώσσα των αριθμών στο ποσό των 427 εκατ. ευρώ: Ποσό που κινείται στα επίπεδα που αναμέναμε... και διόλου ευκαταφρόνητο αν μη τι άλλο, που σίγουρα προκαλεί ικανοποίηση και ανακούφιση, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς ότι η χρηματοδότηση της ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από το Ταμείο Ανάκαμψης εμφανιζόταν το τελευταίο διάστημα να βρίσκεται τελείως “στον αέρα”, μετά το γερό “ψαλίδισμα” από την Ε.Ε. στα οδικά έργα υποδομών.

Άλλωστε, δεν περνά απαρατήρητο ότι στο “πακέτο” των κατασκευαστικών έργων του υπουργείου Υποδομών, συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ, που ανακοινώθηκαν χθες στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης υπάρχουν δύο όλα κι όλα αμιγώς νέα οδικά έργα (αν αφήσει κανείς στην άκρη το πρόγραμμα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας που αφορά στην επισκευή υφιστάμενου οδικού δικτύου ανά τη χώρα). Το ένα νέο αναπτυξιακό οδικό έργο είναι ο νέος ΒΟΑΚ, που θα χρηματοδοτηθεί με ποσό 427 εκατομμυρίων ευρώ, και το έτερο έργο είναι το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε-65, δηλαδή του τμήματος Τρικώλων-Γρεβενών-Εγνατίας Οδού, που θα χρηματοδοτηθεί με 450 εκατ. ευρώ...

Αναλυτικά, τα δύο μοναδικά οδικά έργα που εντάσσονται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης περιγράφονται μέσα στη λίστα ως εξής:

- Επένδυση “Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης”: Επένδυση στην κατασκευή του ΒΟΑΚ που θα συνδέσει τις 4 μεγάλες πόλεις της Κρήτης αναβαθμίζοντας τη μεγαλύτερη τουριστική περιοχή της χώρας και εκσυγχρονίζοντας το νησί. Η επένδυση θα βελτιώσει καταλυτικά την οδική ασφάλεια και θα κινητοποιήσει πολλές επιπλέον περιφερειακές επενδύσεις. Ποσό: 427 εκατομμύρια ευρώ.

- Επένδυση “Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65 Βόρειο Τμήμα: Αυτοκινητόδρομος Τρικάλων-Γρεβενών-Εγνατίας Οδού (κεντρικός δρόμος, δρόμοι εξυπηρέτησης/δρόμοι σύνδεσης και συμπληρωματικές εργασίες)”, συνολικού μήκους 70,47 χλμ. Ολοκληρώνεται έτσι, με την κατασκευή του βόρειου τμήματός του, ο Ε65, ένας από τους βασικούς αυτοκινητοδρόμους της χώρας που συνδέει την Κεντρική Ελλάδα με τη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία και φέρνει ταυτόχρονα πιο κοντά ολόκληρη τη Νότια Ελλάδα με τα βόρεια σύνορά μας και την Ευρώπη. Ποσό: 452 εκατ. ευρώ.

Ικανοποίηση Αλ. Μαρκογιαννάκη

Για μια πολύ σημαντική εξέλιξη έκανε λόγο, εκφράζοντας την ικανοποίησή του, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης στην Περιφέρεια Κρήτης Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης.

«Η σημερινή (σ.σ. χθεσινή) παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2.0” του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη επιφύλασσε μια πολύ σημαντική ανακοίνωση για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ.

Ανάμεσα στα έργα που εντάσσονται στο Ταμείο Ανάκαμψης βρίσκεται και η επένδυση κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, ενός σύγχρονου οδικού δικτύου που θα συνδέει τις δύο άκρες της Κρήτης, αναβαθμίζοντας τον μεγαλύτερο τουριστικό προορισμό της χώρας και εκσυγχρονίζοντας το νησί μας.

Κι αν η είδηση αυτή είχε λίγο-πολύ προηγηθεί της ανακοίνωσης, αυτό που έχει ιδιαίτερη αξία να συγκρατήσουμε απ’ τη σημερινή ομιλία του πρωθυπουργού είναι ότι απ’ το Ταμείο Ανάπτυξης θα χρηματοδοτηθεί ένα μέρος του έργου, άρα πρακτικά σημαίνει ότι θα χρηματοδοτηθεί το μεγαλύτερο - αν όχι το σύνολο - της δημόσιας δαπάνης. Αυτό συμβαίνει καθώς έχει ήδη προκριθεί το σενάριο το έργο να ολοκληρωθεί σε επιμέρους κομμάτια. Το τμήμα από Κίσσαμο μέχρι Χερσόνησο θα δημοπρατηθεί ως σύμβαση παραχώρησης. Το τμήμα “Χερσόνησος-Νεάπολη” θα δημοπρατηθεί ως ΣΔΙΤ και το τμήμα “Νεάπολη-Σητεία” θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο.

Είναι, λοιπόν, ξεκάθαρο ότι η προσωπική προεκλογική δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη γι’ αυτό το σπουδαίο αναπτυξιακό έργο για την Κρήτη μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης», αναφέρει σχετικά ο Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης.

Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης

Φιλοδοξία να δημιουργηθούν 200.000 θέσεις εργασίας

Για μια «γέφυρα που θα οδηγήσει την Ελλάδα στην τρίτη δεκαετία αυτού του αιώνα» μίλησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσιάζοντας το ελληνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης. Όπως είπε, πρόκειται για σχέδιο που καλύπτει όλη τη χώρα, φιλοδοξεί να δημιουργήσει 200.000 θέσεις εργασίας και να αυξήσει κατά επιπλέον επτά ποσοστιαίες μονάδες το ΑΕΠ της χώρας σε βάθος εξαετίας.

«Μιλάμε για συνολικό ποσό 57 δισ. ευρώ, αν συνυπολογιστούν τα κεφάλαια του ιδιωτικού τομέα», τόνισε ο πρωθυπουργός. Δήλωσε ότι «αλλάζει το υπόδειγμα της ελληνικής οικονομίας, που γίνεται εξωστρεφής, με ψηφιακό κράτος και φιλικό προς την ανάπτυξη φορολογικό σύστημα. Αυτός είναι και ο λόγος που το σχέδιο βαφτίζεται “Ελλάδα 2.0”. Συζητάμε για κάτι πολύ μεγαλύτερο από ένα δεύτερο ΕΣΠΑ», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης.

Παράλληλα, μίλησε για «εμβληματικές δράσεις και συμβολικές, με βαθύ αποτύπωμα στην οικονομία και την κοινωνία». Για παράδειγμα, όπως είπε, στην “πράσινη” μετάβαση δίνεται το 37% των πόρων, ενώ στάθηκε σε οδικά έργα όπως ο ΒΟΑΚ, ο Ε-65 και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Κρίσιμες, είπε, είναι οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, το εθνικό σχέδιο αναδασώσεων και η προστασία της βιοποικιλότητας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων, η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της πρωτογενούς παραγωγής μας (π.χ. αρδευτικά δίκτυα), η εξασφάλιση ενεργειακής επάρκειας για όλα τα ευάλωτα νοικοκυριά, ο εκσυγχρονισμός νοσοκομείων, τα προγράμματα για κατ’ οίκον περίθαλψη, η δημιουργία Μουσείου Ενάλιων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά και η αναβάθμιση ΚΕΚ και επέκταση της διά βίου μάθησης.

Το σχέδιο, όπως είπε ο πρωθυπουργός, θα συζητηθεί στη Βουλή και μετά την έγκρισή του από τα ευρωπαϊκά όργανα «θα έρθει ξανά για συζήτηση με πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις με τη μορφή του σχεδίου νόμου στη Βουλή. Είναι πολύ μεγάλο για να χωρέσει σε ένα κόμμα - η εμβέλειά του μετριέται όχι με θητείες αλλά με δεκαετίες. Είναι ευκαιρία για δημιουργία ευρύτερων συναινέσεων, ένα μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε όλοι μαζί».

Το Σχέδιο Ανάκαμψης ενσωματώνει 17,8 δισ. ευρώ επιδοτήσεων τα οποία θα χρηματοδοτήσουν τις δημόσιες επενδύσεις (“πράσινη” μετάβαση 6,026 δισ. ευρώ, ψηφιακή μετάβαση 2,136 δισ. ευρώ, απασχόληση-δεξιότητες 5,208 δισ. ευρώ, ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας 4,821 δισ. ευρώ) και 12,7 δισ. ευρώ δανείων από την Ε.Ε., τα οποία θα χρηματοδοτήσουν τις ιδιωτικές επενδύσεις, στοχεύοντας συνολικά στην κινητοποίηση κεφαλαίων ύψους 57 δισ. ευρώ.

Τα έργα και οι μεταρρυθμίσεις του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης βασίζονται σε τέσσερις πυλώνες: “πράσινη” ανάπτυξη, ψηφιακός μετασχηματισμός, επενδύσεις και νέο κοινωνικό μοντέλο, με τις δράσεις για την “πράσινη” ανάπτυξη και τον ψηφιακό μετασχηματισμό να απορροφούν το 38% και το 22% των συνολικών κεφαλαίων, αντίστοιχα.

Στις καινοτομίες του νέου μοντέλου αξιοποίησης των κοινοτικών κονδυλίων περιλαμβάνεται η χορήγηση των κεφαλαίων προς τον ιδιωτικό τομέα από τις τράπεζες και όχι το κράτος, με τους ιδιώτες επενδυτές να λαμβάνουν επιχορήγηση ίση με το 50% της επένδυσης και το υπόλοιπο 50% να πρέπει να χρηματοδοτηθεί κατά 30% από τραπεζικό δανεισμό και κατά 20% από ίδια κεφάλαια.

Στις εμβληματικές δράσεις του Σχεδίου Ανάκαμψης περιλαμβάνονται έργα υποδομής όπως ο Βόρειος Άξονας Κρήτης και ο αυτοκινητόδρομος Ε65, νέο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και νέος προαστιακός σιδηρόδρομος στη Δυτική Αττική, ηλεκτρικές διασυνδέσεις νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, δίκτυο 5G στους αυτοκινητόδρομους, προεγκατάσταση οπτικών ινών στα κτήρια, νέο “Εξοικονομώ” για την ενεργειακή αναβάθμιση όλων των κτηρίων - δημόσιων και ιδιωτικών - ψηφιακές υποδομές σε όλες τις σχολικές αίθουσες, ηλεκτρονικά διόδια, στρατηγικές αστικές αναπλάσεις, αντιπλημμυρικά έργα, εθνικό σχέδιο αναδασώσεων, αναβάθμιση του εξοπλισμού των νοσοκομείων, κ.ά.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News