Κρήτη

Lockdown: «Χρυσές» συμβουλές για χαλαρές γιορτές με τα παιδιά

Οδηγός καθημερινής ζωής εν μέσω πανδημίας από την Ελένη Πίπη

Με πρόγραμμα, δραστηριότητες και δημιουργικό χρόνο με την οικογένεια προτείνει η ψυχολόγος Ελένη Πίπη να περάσουν οι μέρες των γιορτών κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown. Όπως λέει «ιδιαίτερα για τις ημέρες των Εορτών, αν και φέτος θα είναι μάλλον διαφορετικές, ας αντλήσουμε χαρά μέσα από μικρά πράγματα και ας μοιραστούμε την αγάπη με τους δικούς μας ανθρώπους!»

Αναλυτικά ο οδηγός καθημερινής ζωής εν μέσω  πανδημίας:

Αγαπητοί γονείς ,

Η πρωτόγνωρη κατάσταση που όλοι βιώνουμε τον τελευταίο καιρό πιθανόν μας φέρνει αντιμέτωπους με δυσκολίες σε πολλά επίπεδα.  Απέναντι στις προκλήσεις αυτής της εποχής που επηρεάζουν αρνητικά τη διάθεση και τη συμπεριφορά πολλών ανθρώπων, είναι εξαιρετικά σημαντικό να διατηρήσουμε μια στάση ψύχραιμη και αισιόδοξη, ώστε να προασπίσουμε το ατομικό και συλλογικό καλό.

Στο πλαίσιο αυτό παραθέτω κάποιες προτάσεις για τις ημέρες καραντίνας.

  • Επιλέγουμε να ενημερωνόμαστε από συγκεκριμένες και έγκυρες, αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης, ενώ αποφεύγουμε την πολύωρη έκθεσή μας σε ειδήσεις που θα μπορούσαν να ενισχύσουν  συναισθήματα φόβου και ανησυχίας.
  • Προσπαθούμε να διατηρούμε ένα καθημερινό πρόγραμμα. Επιδιώξτε - στο μέτρο του δυνατού – να διατηρείτε σταθερή ώρα αφύπνισης και κατάκλισης. Ο χρόνος που ασχολείστε με την εργασία σας να είναι επίσης σταθερός και συγκεκριμένος. Η ενασχόληση με την εργασία από το σπίτι, βοηθά στη συγκέντρωση του μυαλού, μειώνοντας το νοητικό αναμάσημα αρνητικών σκέψεων και παράλληλα προσφέρει ένα αίσθημα συνέχειας στο μέλλον και σκοπού (Μαυρομαρά, Γεωργούλης & Γονιδάκης, 2020). Το ίδιο ισχύει και με κάποιο χόμπι που πιθανόν έχετε εντός του σπιτιού ή υποχρεώσεις, όπως οι οικιακές δουλειές. Η κατάργηση του προγράμματος ενισχύει το αίσθημα της ανασφάλειας αφού προσδίδει ένα χαοτικό χαρακτήρα στην καθημερινότητα. Αντιθέτως, η ύπαρξη μιας ρουτίνας και η διατήρηση κάποιων ασχολιών μας δημιουργεί το αίσθημα διατήρησης του ελέγχου στην καθημερινότητά μας, της τάξης και της ασφάλειας.
  • Προσπαθούμε να διατηρούμε τις κοινωνικές μας επαφές με τηλεφωνικές κλήσεις ή βιντεοκλήσεις. Είναι σημαντικό να μοιραζόμαστε σκέψεις και συναισθήματα με τα αγαπημένα μας πρόσωπα, εκμεταλλευόμενοι τα τεχνολογικά μέσα μέχρι να μπορέσουμε να τους δούμε από κοντά. Άλλωστε οι άλλοι μπορούν να λειτουργήσουν και ως υποστηρικτικό δίκτυο και η αλληλεγγύη είναι μεγάλης σημασίας.
  • Διατηρούμε ένα υγιεινό τρόπο ζωής (Μαυρομαρά, Γεωργούλης & Γονιδάκης, 2020). Με τον όρο «υγιεινός τρόπος ζωής» νοείται η διατροφή, η άσκηση και ο ύπνος. Η διατροφή είναι σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική μας υγεία. Αποφύγετε την επί μακρόν κατανάλωση τροφών με υψηλή θερμιδική και χαμηλή θρεπτική αξία, των έτοιμων, συσκευασμένων τροφών και της μεγάλης ποσότητας καφεΐνης και ζάχαρης. Η άσκηση συμβάλλει στη μείωση του στρες και προσδίδει ένα αίσθημα ευεξίας. Αναζητήστε οπτικό υλικό με ασκήσεις οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν στο χώρο του σπιτιού και που ταιριάζουν στη δική σας φυσική κατάσταση και στις δικές σας ανάγκες. Ο ύπνος και το σταθερό ωράριο αυτού, συμβάλλουν σημαντικά στην καλή ψυχική και σωματική λειτουργία.
  • Αφιερώνουμε χρόνο στον εαυτό μας, σε δραστηριότητες που μας δίνουν χαρά και ικανοποίηση όπως η ανάγνωση ενός βιβλίου, μουσική, ταινίες, χορός, δημιουργικές/καλλιτεχνικές ενασχολήσεις, προσωπική περιποίηση.
  • Περνάμε δημιουργικό χρόνο με την οικογένεια ή ακόμα ανακαλύπτουμε  καινούργια πράγματα που μπορούμε να κάνουμε μαζί (π.χ. επιτραπέζια παιχνίδια, μαγειρική/ζαχαροπλαστική, κηπουρική κ.α. ).
  • Συμπεριλαμβάνουμε στο πρόγραμμά μας τη συστηματική έξοδο από το σπίτι για περπάτημα/ άθληση.
  • Ακολουθούμε τους κανόνες υγιεινής και προστασίας όπως αυτοί ορίζονται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
  • Παροχή ψυχολογικής και ψυχιατρικής βοήθειας. Σε περίπτωση που παρατηρήσετε δυσκολία στη διαχείριση έντονων συναισθημάτων, όπως έντονο άγχος, απευθυνθείτε σε ειδικό ψυχικής υγείας ώστε να έχετε συνεργασία εξ αποστάσεως. Αναζητήστε τηλεφωνικές γραμμές ψυχοκοινωνικής υποστήριξης που έχουν δημιουργηθεί για τη στήριξη ατόμων κατά την περίοδο της καραντίνας.

Όσον αφορά τα παιδιά ισχύουν όλα τα παραπάνω και επίσης…

  • Ενημερώστε τα παιδιά για τον κορωνοϊό και τα μέτρα υγιεινής που καλούνται να τηρήσουν, χρησιμοποιώντας οδηγίες ανάλογες της ηλικίας τους. Τα παιδιά χρειάζονται απαντήσεις ξεκάθαρες, κατανοητές και ειλικρινείς, ανάλογες του αναπτυξιακού σταδίου στο οποίο βρίσκονται, έτσι ώστε να νιώθουν ασφαλή. Δώστε τους χώρο να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και καθησυχάστε τα. Επίσης, ιδιαίτερα για τις μικρότερες ηλικίες υπάρχουν παραμύθια και οπτικοακουστικό υλικό εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας που θα μπορούσαν να σας φανούν χρήσιμα.
  • Καλό είναι να προστατέψουμε τα παιδιά από την έκθεσή τους σε ειδήσεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τη διάθεση τους.
  • Παροτρύνετε τα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά στις εκπαιδευτικές τους δραστηριότητες και στην τηλεκπαίδευση, καθώς και να διατηρούν διαδικτυακά και τηλεφωνικά επαφή με τους συμμαθητές και τους καθηγητές τους.
  • Ενημερώστε τα παιδιά ότι η επαφή με ηλικιωμένα άτομα γίνεται εξ αποστάσεως, μέσω τηλεφώνου ή/και διαδικτύου, ώστε να τους προστατέψουμε. Έτσι, μπορούν να στείλουν φιλιά και μια αγκαλιά στον παππού και στη γιαγιά.
  • Περάστε ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά και ενθαρρύνετέ τα να ασχοληθούν με ευχάριστες και χαλαρωτικές για τα ίδια δραστηριότητες, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω.
  • Παραμείνετε θετικοί και δημιουργικοί και να θυμάστε ότι για τα παιδιά αποτελούμε πρότυπο. Τα παιδιά πολλές φορές αντιλαμβάνονται περισσότερα απ’ όσα φανταζόμαστε.