Νέο Χωροταξικό: Στην αντεπίθεση το υπ. Περιβάλλοντος - Οι 11 ευεργετικές αλλαγές στη ζωή των πολιτών

Κρήτη
Νέο Χωροταξικό: Στην αντεπίθεση το υπ. Περιβάλλοντος - Οι 11 ευεργετικές αλλαγές στη ζωή των πολιτών

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιες είναι οι έντεκα ευεργετικές αλλαγές στη ζωή των πολιτών με τον νέο χωροταξικό - πολεοδομικό νόμο, σύμφωνα με το ΥΠ.ΕΝ.

Τάξη στην άναρχη εκτός σχεδίου δόμηση, γρήγορους ρυθμούς στην έκδοση των οικοδομικών αδειών και τερματισμό γενικότερα στην ταλαιπωρία των πολιτών στις Πολεοδομίες, τέλος στην ομηρία των πολιτών με τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και “στοπ” στη διαχρονική φάμπρικα των αυθαιρέτων μέσω των ιδιωτικών ναών... Αυτές είναι, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος-Ενέργειας, οι ευεργετικές αλλαγές που φέρνει στη ζωή των Ελλήνων πολιτών το νέο χωροταξικό-πολεοδομικό νομικό πλαίσιο που ψηφίστηκε την Παρασκευή στη Βουλή.

Το εν λόγω νομοσχέδιο ψηφίστηκε μονάχα από τους βουλευτές της Ν.Δ., ενώ είχε προηγηθεί τόσο κατά τη συζήτηση στη Βουλή όσο και νωρίτερα στη δημόσια διαβούλευση μπαράζ ενστάσεων, αντιδράσεων, διαμαρτυριών και “βολών” από θεσμικούς, αυτοδιοικητικούς και πολιτικούς.

Όπως έχουμε γράψει αναλυτικά σε διαδοχικά δημοσιεύματά μας, κι εδώ σε επίπεδο Κρήτης είχαμε αρκετές αντιδράσεις, παρεμβάσεις και αιτήματα να αποσυρθεί το νομοσχέδιο, με επίκεντρο πρωτίστως τις διατάξεις για την εκτός σχεδίου δόμηση, που θέτουν σε κίνδυνο υποβάθμισης αρκετές περιουσίες. Πανελλαδικά, επίσης, υπήρξαν αιτήματα προς την κυβέρνηση να πάρει πίσω το νομοσχέδιο για περαιτέρω επεξεργασία, όπως αυτό π.χ. της ΚΕΔΕ. Φαίνεται λοιπόν ότι στο κυβερνητικό επιτελείο θέλησαν να περάσουν, επικοινωνιακά, στην αντεπίθεση. Και στην κατεύθυνση ακριβώς αυτή, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έβγαλε χθες ανακοίνωση, στην οποία παραθέτει τις 11 ευεργετικές αλλαγές που φέρνει ο νέος χωροταξικός-πολεοδομικός νόμος.

ΟΙ 11 ΑΛΛΑΓΕΣ

Τάξη στην άναρχη δόμηση και στη χωρίς κανόνες χωροθέτηση

Όπως λοιπόν επισημαίνει το υπουργείο:

  1. Μπαίνει τάξη στην άναρχη εκτός σχεδίου δόμηση: Μειώνονται κατά 10% οι συντελεστές δόμησης για τις εκτός σχεδίου περιοχές και καταργούνται οι παρεκκλίσεις αρτιότητας. Πρόκειται για τις παρεκκλίσεις που αφορούσαν σε οικόπεδα εκτός σχεδίου κάτω των 4 στρεμμάτων. Δεν αλλάζει τίποτα για την εκτός σχεδίου δόμηση στα 4 στρέμματα και άνω μέχρι την υιοθέτηση των τοπικών πολεοδομικών σχεδίων.

Όσοι ιδιοκτήτες θέλουν να χτίσουν με βάση το υπάρχον καθεστώς έχουν τουλάχιστον 6 χρόνια να το κάνουν. Ειδικότερα, εντός της προβλεπόμενης μεταβατικής περιόδου των δύο ετών, οι ιδιοκτήτες οικοπέδων εκτός σχεδίου κάτω των 4 στρεμμάτων έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην έκδοση οικοδομικής άδειας, χωρίς όμως να “μετράει” ο χρόνος που χρειάζεται για τις άδειες του Δασαρχείου ή της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Η δε οικοδομική άδεια ισχύει για 4 επιπλέον χρόνια. Συμπερασματικά, οι ιδιοκτήτες που έχουν λόγους να βιάζονται για την αξιοποίηση της περιουσίας τους έχουν στη διάθεσή τους τουλάχιστον 6 χρόνια για να το κάνουν. Από την άλλη, όσοι ιδιοκτήτες δε βγάλουν οικοδομική άδεια κατά τη μεταβατική περίοδο θα μπορούν να χτίσουν βάσει των όσων θα ορίσουν τα Τοπικά ή Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια που θα εκπονηθούν, όπως άλλωστε συμβαίνει σήμερα στις περιοχές όπου υπάρχει πολεοδομικός σχεδιασμός.

Στόχος είναι να έχει καλυφθεί όλη η χώρα με Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια μέχρι το 2028 και γι’ αυτό προβλέπεται σημαντική ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Το πιο σημαντικό είναι, όμως, ότι μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2023 θα έχουν εγκριθεί τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια σε περίπου 350 δημοτικές ενότητες, δηλαδή περίπου στο 32% της χώρας. Στις περιοχές έντονου οικοδομικού ενδιαφέροντος (π.χ. νησιά και τουριστικές περιοχές) τα σχέδια θα έχουν ολοκληρωθεί ακόμη πιο νωρίς, μιας και έχουν απόλυτη προτεραιότητα.

  1. Μπαίνουν φραγμοί στη χωρίς κανόνες χωροθέτηση βιομηχανιών και επιχειρήσεων: Ο περιορισμός της άναρχης εκτός σχεδίου δόμησης συνδυάζεται με σημαντική ενίσχυση του σχεδιασμού και της οργανωμένης χωροθέτησης. Έτσι περιορίζεται, για παράδειγμα, ο συντελεστής δόμησης για μεμονωμένες βιομηχανικές δραστηριότητες, και μάλιστα κατά 33%. Από την άλλη, τόσο στα επιχειρηματικά πάρκα για τη βιομηχανία, όσο και στους οργανωμένους υποδοχείς που αφορούν άλλες δραστηριότητες (εφοδιαστική κ.λπ.) αυξάνονται αισθητά οι συντελεστές δόμησης.
  2. Ψηφιοποιείται και επιταχύνεται η έκδοση οικοδομικών αδειών: Γίνεται πιο εύκολη η ζωή πολιτών και μηχανικών, καθώς το σύνολο των οικοδομικών αδειών εκδίδεται αυτόματα ύστερα από την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τις αναγκαίες εγκρίσεις. Στην περίπτωση των οικοδομικών αδειών κατηγορίας 1 και 2, θεσμοθετείται ελαφριά διαδικασία υποχρεωτικής προέγκρισης, κατά την οποία η υπηρεσία ελέγχει κάποια βασικά στοιχεία της άδειας και στη συνέχεια η άδεια εκδίδεται - με ευθύνη φυσικά του μηχανικού - με το πάτημα ενός κουμπιού.
  3. Μπαίνει σε μια σειρά η κακή κατάσταση με τις Πολεοδομίες: Είναι γνωστή η ταλαιπωρία που βιώνουν πολίτες και επενδυτές κατά την έκδοση οικοδομικών αδειών. Για την αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης συγκροτείται μία Υ. ΔΟΜ. (Υπηρεσία Δόμησης) ανά Περιφέρεια (ή περιφερειακή ενότητα βάσει των πραγματικών αναγκών) μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021, η οποία θα διαθέτει επαρκές στελεχιακό δυναμικό, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προέγκρισης ή αναθεώρησης οικοδομικής άδειας. Παράλληλα, δημιουργείται μία Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης (Κ.Υ. ΔΟΜ.) στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στην οποία θα υποβάλλονται οικοδομικές άδειες που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την εθνική οικονομία και την προστασία του περιβάλλοντος. Αφορά στρατηγικές επενδύσεις, επενδύσεις άνω των 500.000 ευρώ ή σε κτήρια άνω των 3.000 τ.μ., που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους, καθώς και υποθέσεις που μένουν “κολλημένες” πάνω από τρεις μήνες στις Πολεοδομίες, με τις ίδιες πάντα εγγυήσεις και ασφαλιστικές δικλίδες που ισχύουν για τις Υ. ΔΟΜ.
  4. Κερδίζουν οι ιδιοκτήτες διατηρητέων και άλλες κατηγορίες ιδιοκτητών μέσω της Ψηφιακής Τράπεζας Γης: Με την ενεργοποίηση της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης μπαίνει τέλος σε μια “ομηρία” ετών για πολλούς ιδιοκτήτες διατηρητέων κτηρίων, που δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τον συντελεστή δόμησης που θα δικαιούνταν υπό άλλες συνθήκες. Την ίδια στιγμή, δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας κοινόχρηστων χώρων σε χώρους που παραμένουν για χρόνια δεσμευμένοι, αλλά αναξιοποίητοι, κάνοντας πλέον εφικτή την αποζημίωση των ιδιοκτητών. Ουσιαστικά, το “περίσσευμα” συντελεστή δόμησης από περιοχές και κτήρια, στις οποίες δεν μπορεί να αξιοποιηθεί, μεταφέρεται σε περιοχές όπου υπάρχει “έλλειμα” βάσει περιβαλλοντικών κριτηρίων. Ο μηχανισμός με τον οποίο επιτυγχάνεται αυτό, εύκολα, γρήγορα και απρόσωπα, ονομάζεται Ψηφιακή Τράπεζα Γης. Η μεταφορά συντελεστή δόμησης δε θα γίνεται άναρχα, αλλά μόνο σε αυστηρά προκαθορισμένες περιοχές, τις Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή (ΖΥΣ) με ξεκάθαρους κανόνες. Επιπλέον, όποιος αγοράζει συντελεστή δόμησης θα καταβάλει στον Δήμο ένα επιπλέον 5% που θα προορίζεται για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων.
  5. Διευκολύνονται ιδιοκτήτες και επενδυτές με την απλοποίηση των χρήσεων γης: Μπαίνουν οι βάσεις για την απλοποίηση των χρήσεων γης, ώστε πολίτες και επενδυτές να γνωρίζουν πού μπορούν να χτίσουν τι και να μπορούν να αξιοποιούν τη γη τους χωρίς απαρχαιωμένους γραφειοκρατικούς περιορισμούς.

Συγκεκριμένα, μειώνονται οι γενικές χρήσεις - με Προεδρικό Διάταγμα που θα προωθηθεί αμέσως μετά την ψήφιση του νέου νόμου - ώστε το σύστημα να είναι πιο ευέλικτο και να διευκολύνει τις μικτές χρήσεις γης, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Επίσης, καθιερώνεται η Εθνική Ονοματολογία Χρήσεων Γης, που θα εφαρμόζεται σε όλα τα είδη σχεδίων χρήσεων γης με ενιαίο τρόπο και αντιστοιχίζονται οι χρήσεις γης με τους σχετικούς ΚΑΔ (Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας), καθώς και με τις κατηγορίες της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

  1. Τελειώνει η ομηρία των πολιτών από τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις: Προβλέπεται η αυτοδίκαιη άρση των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων εάν παρέλθει μεγάλο διάστημα από την υποβολή τους. Ορίζεται επίσης ότι μια ρυμοτομική απαλλοτρίωση μπορεί να επανεπιβληθεί μόνο μία φορά.
  2. Μπαίνει τέλος στη “φάμπρικα” με τους ναΐσκους και τα ναΰδρια: Επί χρόνια μικροί ναοί χρησιμοποιούνταν προσχηματικά προκειμένου να γίνονται όχημα για αυθαίρετες κατασκευές, ιδιαίτερα στα νησιά. Με τις ρυθμίσεις του νόμου επιβάλλεται για την ανέγερση ιδιωτικών ναϋδρίων η ύπαρξη κατά κανόνα άρτιου οικοπέδου, δηλαδή 4.000 τ.μ., χωρίς να αλλάζει η δυνατότητα ανέγερσης ναών από εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου στα μικρά οικόπεδα (500 τ.μ.).
  3. Οι γειτονιές γίνονται πιο φιλικές στους πολίτες μέσω της “απόσυρσης” ορόφων ή κτηρίων: Παρέχονται κίνητρα στους ιδιοκτήτες για “απόσυρση” ορόφων ή ολόκληρων κτηρίων, με στόχο την αναβάθμιση του αστικού τοπίου, χωρίς κόστος για το Δημόσιο και με δίκαιη αποζημίωση των ιδιοκτητών.
  4. Δίνονται κίνητρα για την κατασκευή κτηρίων φιλικών στο περιβάλλον: Κτήρια που κατασκευάζονται με υψηλές προδιαγραφές ενεργειακής απόδοσης θα δικαιούνται επιπλέον συντελεστή δόμησης.
  5. Βελτιώνεται η προσβασιμότητα των κτηρίων σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα: Παρέχονται κίνητρα για την ενίσχυση της προσβασιμότητας των κτηρίων για τους συνανθρώπους μας με αναπηρίες.
ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News