Κρήτη

Υδροπλάνα: Πότε θα δούμε τις πρώτες πτήσεις στην Κρήτη;

Προ των πυλών οι δοκιμαστικές πτήσεις

Το φετινό καλοκαίρι πάει, χάθηκε, όπως άλλωστε και όλα τα προηγούμενα... Όμως, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες και ιδίως οι εξελίξεις σε σχέση με την πανδημία του κορωνοϊού, δεν αποκλείεται μέσα στο φθινόπωρο να δούμε τις πρώτες πτήσεις υδροπλάνων! Όχι βεβαίως ακόμα σε τακτική βάση, αλλά σε πιλοτική φάση, ως ένα πρώτο κρας-τεστ ενόψει της κανονικής εκκίνησης των πτήσεων υδροπλάνων από το επόμενο πια καλοκαίρι.

Εφόσον πράγματι γίνουν μέσα στο φθινόπωρο οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις υδροπλάνων, τα υδροπλάνα αναμένεται να ανοίξουν πιλοτικά τα φτερά τους κατά βάση σε Ιόνιο Πέλαγος και Νότιο Αιγαίο. Σε τοπικό επίπεδο, θα χρειαστεί μάλλον να κάνουμε κι άλλο υπομονή, έχοντας βέβαια - είναι η αλήθεια - κουραστεί να ακούμε για υδροπλάνα πάνω από τους κρητικούς αιθέρες και υδροπλάνα να μη βλέπουμε!

Η αλήθεια είναι ότι για μια ακόμα χρονιά διαψεύστηκαν οι προσδοκίες που υπήρχαν τόσο εδώ στο νησί μας, όσο και στην υπόλοιπη χώρα αναφορικά με την επιστροφή του μέσου αυτού, που πριν από πολλές δεκαετίες “βασίλευε” σε ουρανούς και θάλασσες ανά την υφήλιο.

Το σύντομο χρονικό διάστημα για την οργάνωση της εν λόγω αγοράς, που μεσολάβησε από την ψήφιση, αρχές της χρονιάς, του νομοσχεδίου για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, σε συνδυασμό με την πανδημική κρίση του COVID-19 “πάγωσαν” (και) φέτος το εγχείρημα. Οπότε, για την Κρήτη τουλάχιστον, πάμε για το επόμενο καλοκαίρι και βλέπουμε, με το προωθούμενο υδατοδρόμιο στο Ρέθυμνο να δείχνει ότι είναι σε προχωρημένο στάδιο συγκριτικά με τα άλλα προωθούμενα υδατοδρόμια σε Ηράκλειο, Ιεράπετρα, Χερσόνησο, Κίσσαμο και Αγία Γαλήνη.

Σε κάθε περίπτωση, το νησί μας παραμένει στην πρώτη γραμμή του κάδρου του όλου εγχειρήματος για τη δημιουργία ενός δικτύου υδατοδρομίων ανά την ελληνική επικράτεια. Όχι άδικα, αφού το συγκεκριμένο μέσο μεταφοράς, τουρισμού και αναψυχής φαίνεται να ταιριάζει “γάντι” στην Κρήτη!

Τα υδροπλάνα θεωρούνται ιδανικά για μικρές αποστάσεις και για μικρούς χρόνους πτήσης των 30 έως 40 λεπτών, κάνοντάς τα πολύ ελκυστικά για περιοχές όπως η Κρήτη, δεδομένου ότι μπορούν να συνδέσουν αρκετούς προορισμούς μεταξύ τους. Επιπλέον, έχουν τη δυνατότητα να εξυπηρετούν και σε έκτακτες περιπτώσεις με μετακινήσεις ασθενών, κάτι που θα είναι “σωτήριο” κυρίως για τα μικρά νησιά, αλλά και για τη μεταφορά εμπορευμάτων, για επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, καθώς και σε μέρες που υπάρχει απαγορευτικό για τα πλοία της γραμμής.

Πάντως, τα πιο διαδεδομένα υδροπλάνα που κυκλοφορούν παγκοσμίως και τα οποία θα χρησιμοποιηθούν και στην Ελλάδα είναι 19 θέσεων, ενώ χρειάζονται μόλις 150 μέτρα για να ακινητοποιηθούν στη θάλασσα. Αυτό καταδεικνύει την ευκολία που υπάρχει στη χωροθέτηση των υδατοδρομίων, ακόμα και σε λιμάνια μικρών νησιών.

Δοκιμαστικές πτήσεις - Το ενδιαφέρον για την Κρήτη

Πού βρισκόμαστε όμως στο μέτωπο των υδροπλάνων και τι γίνεται με την έναρξη των πρώτων δοκιμαστικών πτήσεων; Αποκαλυπτικό είναι σχετικό δημοσίευμα του “Βήματος”, που αναφέρει: «Το 2020 είναι μια χρονιά γεμάτη ανατροπές. Για τα υδροπλάνα, όλες οι προβλέψεις έδειχναν πως θα ήταν η χρονιά τους, όμως το “φρένο” που έβαλε η COVID-19 στον τουρισμό άλλαξε τα δεδομένα. Εφόσον όμως ένα δεύτερο κύμα αποφευχθεί, το φετινό φθινόπωρο κάποια υδροπλάνα θα ανοίξουν πιλοτικά φτερά σε Ιόνιο και Νότιο Αιγαίο, προκειμένου να αναθερμάνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον ενόψει της εκκίνησης που... βγάζει πια εισιτήριο για το 2021.

Η χώρα μας, διαθέτοντας 16.000 χλμ. ακτογραμμής, θεωρείται ιδανικός προορισμός για τα υδροπλάνα. Εκτιμάται ότι μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια θα έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο περίπου 100 υδατοδρομίων ανά την Ελλάδα και το εγχείρημα θα δημιουργήσει περισσότερες από 2.000 θέσεις εργασίας.

Οι μήνες που ακολούθησαν την ψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα υδατοδρόμια, τον περασμένο Φεβρουάριο, αν και ουσιαστικά συνέπεσαν με την κρίση του κορωνοϊού, δρομολόγησαν σημαντικές εξελίξεις. Στις αρχές Ιουλίου υπογράφηκε η σύμβαση 12ετούς παραχώρησης στη σύμπραξη των εταιρειών “Ελληνικά Υδατοδρόμια” και Hellenic Seaplanes για τη διαχείριση και λειτουργία του υδατοδρομίου της Πάτρας, περίπου τριάμισι χρόνια μετά την αδειοδότησή του!

Πρόκειται για το ένα εκ των μόλις τριών αδειοδοτημένων υδατοδρομίων στη χώρα, μαζί με αυτά σε Κέρκυρα και Παξούς».

«Για να υπάρξει όμως βιώσιμο δίκτυο στο Ιόνιο θα πρέπει η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την κατασκευή υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο, που βρίσκονται ήδη σε διαδικασία αδειοδότησης. Για να θεωρηθεί βιώσιμη μια επένδυση σε υδροπλάνα, θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο 5-8 υδατοδρομίων και να πραγματοποιούνται ημερησίως 4,5 έως 5 ώρες πτήσης», σημειώνεται ακόμα στο δημοσίευμα και γίνεται λόγος για έντονη κινητικότητα σε συγκεκριμένες περιοχές, μεταξύ των οποίων και η Κρήτη.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «κινητικότητα εντοπίζεται πια ανά την Ελλάδα. Εντός του 2020 εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν τα υδατοδρόμια σε Σκύρο, Σκόπελο και Αλόννησο. Στην Εύβοια, με πρωτοβουλία του Οργανισμού Λιμένων Εύβοιας, προχωρεί η αδειοδότηση σε Χαλκίδα, Κύμη, Κάρυστο, Αλιβέρι και Αιδηψό.

Σημαντικό ενδιαφέρον εντοπίζεται στην Κρήτη. Πιο κοντά στην αδειοδότηση είναι το υδατοδρόμιο Ρεθύμνου, ενώ ακολουθούν σε Αγία Γαλήνη, Ηράκλειο, Κίσσαμο Χανίων και Ιεράπετρα».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια