Κρήτη

Ιεράπετρα: Η διώρυγα του Μύρτου που θα φέρει νερό στην πόλη

Ξεκινάει η κατασκευή της νέας προσαγωγού διώρυγας του Μύρτου - Εγκαταστάθηκε η εταιρεία

Ο γενικός διευθυντής της Διεύθυνσης Υδραυλικών και Λιμενικών Έργων του υπουργείου Υποδομών κ. Αντώνης Κοτσώνης, συνοδευόμενος από ομάδα μηχανικών του υπουργείου, επισκέφτηκε χθες Τετάρτη το πρωί την Ιεράπετρα και εγκατέστησε την ανάδοχο κατασκευαστική εταιρεία “Θεμέλη Α.Ε.”, η οποία ξεκινά άμεσα την κατασκευή της νέας προσαγωγού διώρυγας του Μύρτου, που θα εμπλουτίζει με ποιοτικό αρδευτικό νερό τον ταμιευτήρα του φράγματος Μπραμιανών Ιεράπετρας.

Στα γραφεία του ΤΟΕΒ Ιεράπετρας τον κ. Αντώνη Κοτσώνη και τους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Υποδομών, υποδέχτηκε ο πρόεδρος του Τοπικού Οργανισμού Εγγείων Βελτιώσεων κ. Μανόλης Παπαδάκης, ο βουλευτής Λασιθίου κ. Μανόλης Θραψανιώτης, ο αντιπεριφερειάρχης ν. Λασιθίου κ. Γιάννης Γουλιδάκης, η αντιδήμαρχος κ. Μαρία Ρουμελιωτάκη και τα μέλη του Δ.Σ. του ΤΟΕΒ Ιεράπετρας.

«Με την εντολή της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, των κ.κ. Καραμανλή και Κεφαλογιάννη, ήρθαμε με την αρμόδια υπηρεσία που θα επιβλέπει τις εργασίες να εγκαταστήσουμε την ανάδοχο κατασκευάστρια εταιρεία που είναι η “Θεμέλη Α.Ε.”. Είμαστε στη φάση της έναρξης των κατασκευαστικών εργασιών. Το έργο έχει προϋπολογισμό 18 εκατ. ευρώ και δεν είναι το μόνο που θα κατασκευάσουμε στην Ιεράπετρα. Συνεχίζονται οι μελέτες για το μεγάλο έργο της ανακαίνισης, με τα συμπληρωματικά ή συνοδά έργα του φράγματος Μπραμιανών, που είναι σχεδόν ώριμα και θα ξεπεράσουν τον προϋπολογισμό των 60-70 εκατ. ευρώ. Ευελπιστούμε ότι σύντομα θα ολοκληρώσουμε τις εργασίες για την εξεύρεση και της χρηματοδότησης αυτού του μεγάλου έργου. Σήμερα όμως είμαστε εδώ για να λύσουμε τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζει η κατασκευάστρια εταιρεία στην έναρξη των εργασιών του έργου της νέας προσαγωγού διώρυγας του Μύρτου», μας είπε, μεταξύ άλλων, ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Υποδομών κ. Αντώνης Κοτσώνης.

Πρώτη προτεραιότητα

«Η παρουσία του κ. Αντώνη Κοτσώνη στην Ιεράπετρα σηματοδοτεί και την έναρξη των εργασιών της κατασκευής της νέας προσαγωγού διώρυγας του Μύρτου. Το έργο αυτό συναποφασίστηκε με την τοπική κοινωνία, που απάντησε στο ερώτημα του τότε υπουργού Υποδομών κ. Σπίρτζη “νερό ή δρόμοι γιατί δεν υπήρχαν διαθέσιμα κονδύλια και για τα δύο”. Η Ιεράπετρα έβαλε σαν πρώτη προτεραιότητα το νερό, και αυτό γίνεται τώρα», επισήμανε ο βουλευτής Λασιθίου κ. Μανόλης Θραψανιώτης.

«Άλλη φάση ανάπτυξης»

«Θεωρούμε την επίσκεψη του γενικού γραμματέα του υπουργείου Υποδομών πολύ σημαντική για την Ιεράπετρα και γενικότερα για το Λασίθι. Όλοι γνωρίζουμε ότι είμαστε σε μια ξηροθερμική περιοχή με πολύ μεγάλες ανάγκες σε νερό, όπου αναπτύσσονται οι θερμοκηπιακές και άλλες καλλιέργειες. Με το έργο αυτό ο νομός Λασιθίου μπαίνει σε μια άλλη φάση ανάπτυξης. Αποκτούμε εργαλεία αποθεματοποίησης του αρδευτικού νερού που χρειαζόμαστε για την πρωτογενή παραγωγή και ίσως αργότερα μπορέσουμε να επεκτείνουμε περισσότερο τα δίκτυα διανομής του νερού σε εκτάσεις που σήμερα δεν αρδεύονται», μας είπε, μεταξύ άλλων, ο αντιπεριφερειάρχης ν. Λασιθίου κ. Γιάννης Γουλιδάκης.

Το μεγάλο έργο  - Οι προδιαγραφές του νέου αγωγού

 

Ο τίτλος του έργου, σύμφωνα με την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών, είναι “Νέος αγωγός μεταφοράς νερού από την υδροληψία του Μύρτου, για την ενίσχυση του ταμιευτήρα των Μπραμιανών”. Στη σύντομη περιγραφή του έργου αναφέρεται: «Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή ενός νέου αγωγού μεταφοράς νερού, συνολικού μήκους 17.795 μέτρων, από το υφιστάμενο φράγμα εκτροπής (υδροληψία) Μύρτου στη νέα δεξαμενή ρύθμισης Δ3 και στη συνέχεια στον ταμιευτήρα Μπραμιανού, σε αντικατάσταση τού παλαιού φθαρμένου χαλύβδινου αγωγού. Με την κατασκευή τού υπόψη αγωγού θα μεταφέρεται με ασφάλεια και επάρκεια μέρος των επιφανειακών απορροών της ανάντη της υδροληψίας λεκάνης Μύρτου και θα ενισχυθεί, σημαντικά και αξιόπιστα, το υδατικό δυναμικό τού ταμιευτήρα των Μπραμιανών, ώστε να καλύπτεται, επαρκώς, η άρδευση τού υφισταμένου αρδευτικού δικτύου της Ιεράπετρας, σε έκταση 35.380 στρ. και να υπάρξει δυνατότητα επέκτασης των αρδευτικών δικτύων σε επιπλέον έκταση 18.000 στρ. περίπου. Εκτιμώμενη συνολική αξία του έργου χωρίς ΦΠΑ: 13.548.387,10 ευρώ. Ο αγωγός μεταφοράς, συνολικού μήκους 17.795 m, θα είναι υπόγειος σωληνωτός και θα λειτουργεί με βαρύτητα και υπό πίεση.

 Σε ενδιάμεση απόσταση 2.792 m από την αρχή του (υφιστάμενη υδροληψία) παρεμβάλλεται ρυθμιστική δεξαμενή Δ3 και έτσι ο αγωγός χωρίζεται σε δύο τμήματα, Α και Β. Ο αγωγός θα κατασκευαστεί από σωλήνες ελατού χυτοσιδήρου DI τύπου C25, D1000, και θα είναι εξοπλισμένος με τις κατάλληλες συσκευές και όργανα ασφαλείας, ελέγχου, συντήρησης και λειτουργίας. Το τμήμα Α του αγωγού έχει μήκος 2.792 m, με αρχή το νέο φρεάτιο υδροληψίας, διαστάσεων 4,10x3,35 m από οπλισμένο σκυρόδεμα, εφαπτόμενο στο φρεάτιο εξόδου του υφιστάμενου φράγματος εκτροπής του Μύρτου, με υψόμετρο +130,9 και τέλος τη δεξαμενή Δ3 σε υψόμετρο περί το +118. Ο αγωγός χαράσσεται, κυρίως, σε υπάρχοντες αγροτικούς δρόμους (σε μεγάλο τμήμα τους παράλληλα με τον υφιστάμενο πεπαλαιωμένο αγωγό) και σε μικρότερο μήκος, σε νέους αγροτικούς δρόμους.

 Η δεξαμενή Δ3 έχει πολλαπλό σκοπό και λειτουργεί ως φρεάτιο θραύσης της πίεσης του αγωγού μεταφοράς και ως ρυθμιστική δεξαμενή των παροχών που θα εκβάλλουν μελλοντικά θα είναι ανοικτή, τραπεζοειδούς διατομής, με διαστάσεις πυθμένα 20x50 m, στέψης 42x72 m, ύψους 3,80~4,30 m και με συνολικό όγκο νερού 5.418 m3, επενδεδυμένη με οπλισμένο σκυρόδεμα πάχους 0,15 m. Η Δ3 εξοπλίζεται με 3 φρεάτια εισροής στον πυθμένα, για την είσοδο του νερού από τον αγωγό Α και τους μελλοντικούς αγωγούς, και 1 φρεάτιο αναρρόφησης, από το οποίο ξεκινάει ο αγωγός Β, και συσκευή υπερχείλισης-σιφωνιού ασφαλείας τύπου Si1400, με τα τεχνικά του. Ο αγωγός Β έχει μήκος 14.985 m, με αρχή το φρεάτιο αναρρόφησης της Δ3, με υψόμετρο +114,9, και τέλος το φρεάτιο στο έργο εξόδου και καταστροφής ενέργειας. Μέσω της διώρυγας φυγής, καταλήγει στη λεκάνη κατάκλυσης του φράγματος Μπραμιανού, με υψόμετρο +78,60. Ο αγωγός χαράσσεται σε υπάρχοντα αγροτικό δρόμο (τα πρώτα 0,9Km) και στη συνέχεια, σε δευτερεύοντες ασφαλτοστρωμένους δρόμους (3,5Km), παράλληλα με τον υφιστάμενο αγωγό Φ800 του κεντρικού αγωγού ύδρευσης.

 Στα επόμενα 7,3Km κινείται στην επαρχιακή οδό Μύρτου-Ιεράπετρας, στη συνέχεια προς Βορρά - σε δευτερεύοντες ασφαλτοστρωμένους δρόμους για μήκος περίπου 1,8Km, ενώ στο επόμενο 1,0Km τοποθετείται, κατά μήκος μπανκίνας, στην οποία προβλέπεται να κατασκευαστεί αγροτική οδός, για να καταλήξει, τέλος, στο έργο εξόδου, μέσω αγροτικής οδού. Ο αγωγός μεταφοράς εξοπλίζεται συνολικά με 27 εκκενωτές, 32 αερεξαγωγούς, 8 δικλίδες ελέγχου και 2 ηλεκτροδικλίδες ελέγχου ροής, από 1 στο τέλος κάθε τμήματος Α και Β, ώστε ο αγωγός να παραμένει πάντα γεμάτος με νερό. Οι συσκευές προστατεύονται εντός ειδικών φρεατίων από οπλισμένο σκυρόδεμα. Ο αγωγός Β διασταυρώνεται σε αρκετές θέσεις: i) με υφιστάμενους αγωγούς άρδευσης του ΤΟΕΒ Ιεράπετρας, ii) με τον υπό αναγνωριστική μελέτη άξονα της διευρωπαϊκής οδού, στο τμήμα Ιεράπετρα-Μύρτος “Αγ. Βαρβάρα- Άγ. Δέκα- Βιάννος- Ιεράπετρα- Παχιά Άμμος” (3 θέσεις), iii) με διελεύσεις των ρεμάτων Ν. Μύρτου, Καλαμαυκιανού και Γρα Λυγιάς, με ειδικά έργα προστασίας. Η απόθεση των πλεοναζόντων προϊόντων εκσκαφών προβλέπεται από τη μελέτη και την ΜΠΕ να γίνει σε αποθεσιοθαλάμους, στην περιοχή του έργου. Επίσης, από την περιοχή του έργου θα γίνει και η προμήθεια των θραυστών υλικών. Το έργο θα πρέπει να έχει παραδοθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία σε 24 μήνες, αν δε χρειαστεί να πάρει κάποια παράταση.

(Κεντρική φωτογραφία αρχείου)

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια