Κρήτη

Χωρίς επιβάρυνση για το μεγάλο καλώδιο - Καμία χρέωση στους καταναλωτές μέχρι το 2023

Δε θα υπάρξουν χρεώσεις στους καταναλωτές κατά την κατασκευαστική περίοδο του έργου

Καλών μαντάτων... συνέχεια σε σχέση με το έργο του μεγάλου υποθαλάσσιου καλωδίου της Κρήτης. Όπως έγινε γνωστό, το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής θα υλοποιηθεί χωρίς επιβάρυνση των καταναλωτών κατά την κατασκευαστική περίοδο που ξεκινά τώρα και θα αρχίσει να αποπληρώνεται μετά την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας του...

Δηλαδή το έργο θα αρχίσει να αποπληρώνεται και άρα θα υπάρχει κάποια σχετική επιβάρυνση με χρεώσεις στους καταναλωτές από τα μέσα του 2023 και μετά. Όταν όμως οι καταναλωτές θα έχουν πλέον απαλλαγεί από τον “βραχνά” των σημερινών υψηλών χρεώσεων των λεγόμενων ΥΚΩ (Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας) που καταβάλλουν στους λογαριασμούς ρεύματος για τη δαπανηρή λειτουργία των συμβατικών, ρυπογόνων μονάδων της ΔΕΗ στο νησί μας.

Τα ευχάριστα μαντάτα γνωστοποίησαν πηγές του ΑΔΜΗΕ, με αφορμή το κλείσιμο του σχήματος χρηματοδότησης του έργου με την υπογραφή, την περασμένη εβδομάδα, της δανειακής σύμβασης με τη Eurobank που θα χρηματοδοτήσει το έργο με κεφάλαια ύψους 400 εκατ. ευρώ. Ο συνολικός προϋπολογισμός της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης ανέρχεται στο 1 δισ. ευρώ και τα υπόλοιπα κεφάλαια (πέραν δηλαδή της δανειακής χρηματοδότησης των 400 εκατ. ευρώ από τη Eurobank) θα προέλθουν από δύο πηγές χρηματοδότησης: από το ΕΣΠΑ θα προέλθει ένα ποσό ύψους 400 εκατ. ευρώ και από ίδια κεφάλαια της θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ, “Αριάδνη” Interconnection, που υλοποιεί το έργο ένα ποσό της τάξης των 200 εκατ. ευρώ.

Πώς προέκυψε όμως η ευχάριστη εξέλιξη με τη μη επιβάρυνση των καταναλωτών για το μεγάλο πρότζεκτ κόστους 1 δισ. ευρώ κατά την περίοδο μέχρι τα μέσα του 2023 που θα κατασκευάζεται το έργο;

Οι ίδιες πηγές του ΑΔΜΗΕ πρόσθεταν, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι οι καταναλωτές επιβαρύνονται ήδη με ποσό της τάξης των 400 εκατ. ευρώ τον χρόνο μέσω του λογαριασμού των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης, οπότε επελέγη η αποφυγή της πρόσθετης επιβάρυνσης κατά την κατασκευαστική περίοδο. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει επίσης ότι το κόστος των διασυνδέσεων (αν συνυπολογιστεί και η “μικρή” διασύνδεση μέσω Χανίων που προβλέπεται να λειτουργήσει φέτος, κόστους 350 εκατ. ευρώ) θα αποσβεστεί σε ορίζοντα τριετίας ή ακόμη μικρότερο διάστημα αν αφαιρεθεί η επιδότηση του ΕΣΠΑ, η οποία αφαιρείται από το ποσό που ανακτά ο ΑΔΜΗΕ μέσω των τιμολογίων μεταφοράς από τους καταναλωτές. Σημειώνεται ότι έχει ήδη ληφθεί προέγκριση για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, ενώ η πλήρης διαδικασία ένταξης εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Ιουνίου υπεγράφησαν στο Ηράκλειο οι συμβάσεις για την κατασκευή του έργου, σε τελετή, παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος, εκτός από την εξοικονόμηση 400 εκατ. ευρώ ετησίως από τους λογαριασμούς των καταναλωτών, τόνισε ότι η διασύνδεση ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο ενεργειακής ασφάλειας και ταυτόχρονα είναι έργο με περιβαλλοντικό πρόσημο, καθώς όταν ολοκληρωθεί θα κλείσουν οι μονάδες στα Ληνοπεράματα, τον Αθερινόλακκο και στα Χανιά.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς τόνισε κατά την υπογραφή της δανειακής σύμβασης ότι «το κόστος είναι χαμηλό, με σημαντικά πλεονεκτήματα για τον Έλληνα καταναλωτή και η σύμβαση επιτρέπει στην ΕΤΕπ να χρηματοδοτήσει το έργο μαζί με το ταμείο του ΕΣΠΑ, ώστε το κόστος χρηματοδότησης να είναι ακόμη χαμηλότερο προς όφελος του καταναλωτή».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης σημείωσε πως «με το δάνειο των 400 εκατ. ευρώ διασφαλίζεται πλήρως η χρηματοδότηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης ανάμεσα στην Αττική και την Κρήτη, ένα έργο εθνικής σημασίας και προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ. Με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις διασφαλίζουμε μια πιο “πράσινη”, πιο οικονομική και ασφαλή ηλεκτροδότηση για τα νησιά μας», κατέληξε ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ.

Εθνικής σημασίας

Έργο με πολλαπλά οφέλη για την Κρήτη

Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής είναι έργο εθνικής σημασίας, με πολλαπλά περιβαλλοντικά και κοινωνικοοικονομικά οφέλη. Πρόκειται για επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ, με έντονο αναπτυξιακό πρόσημο για την Κρήτη, καθώς η ολοκλήρωσή της εντός του 2023 θα άρει οριστικά τον ενεργειακό αποκλεισμό του νησιού και θα καταστήσει την ηλεκτροδότηση της Κρήτης φθηνή, “πράσινη” και αξιόπιστη. Και τούτο διότι θα μπει τέλος στην εξάρτηση της Κρήτης από τους αυτόνομους ρυπογόνους σταθμούς παραγωγής της ΔΕΗ που θα κλείσουν, εξαιρουμένων κάποιων νεότερων κάπως μονάδων, που θα τεθούν σε καθεστώς ψυχρής εφεδρείας για λόγους προληπτικής εφεδρικής προστασίας...

Σύμφωνα με μελέτη της Περιφέρειας Κρήτης, με την ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου έως το τέλος του έτους και τη λειτουργία της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, οι ρύποι CO2 της Κρήτης θα περιοριστούν κατά 60% σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα.

Την ίδια στιγμή, το έργο θα οδηγήσει σε μείωση κατά 400 εκατ. ευρώ ετησίως των χρεώσεων ΥΚΩ, των γνωστών Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας που πληρώνουν μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, είτε των ιδιωτών παροχών ενέργειας, όλοι οι Έλληνες καταναλωτές.

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια