Πανελλήνιες 2020: Οι βάσεις θα πέσουν – Οι πρώτες εκτιμήσεις

Κρήτη
Πανελλήνιες 2020: Οι βάσεις θα πέσουν – Οι πρώτες εκτιμήσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σε ποιες σχολές αναμένεται πτώση και ποιες θα κινηθούν ανοδικά

Η αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων έπεσε χθες και, καθώς οι υποψήφιοι αρχίζουν να ετοιμάζονται για τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών, οι πρώτες εκτιμήσεις μιλάνε για πτωτικές τάσεις στις βάσεις των σχολών σε όλα τα επιστημονικά πεδία. Εξαίρεση αποτελούν οι σχολές με χαμηλή βάση του 4ου Επιστημονικού Πεδίου εξαιτίας της ευκολίας των θεμάτων της Οικονομίας και της Πληροφορικής.

Σε κάθε περίπτωση, η γενική εικόνα, μετά το πέρας των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, σκιαγραφείται από πτώση των βάσεων, που σε κάποιες σχολές θα είναι μικρή (π.χ. στις σχολές του 1ου Επιστημονικού Πεδίου) και σε κάποιες άλλες αναμένεται πιο δραστική, όπως στις σχολές των Θετικών Επιστημών.

Οκτώ στους δέκα υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων αναμένεται να αποκτήσουν φέτος την πολυπόθητη φοιτητική ιδιότητα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εισαχθούν συνολικά 77.970 υποψήφιοι, όσοι δηλαδή και πέρυσι, ώστε να μην επηρεαστούν περαιτέρω οι υποψήφιοι εν μέσω υγειονομικής κρίσης του κορωνοϊού.

Οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις παρουσίασαν μερικές ιδιαιτερότητες. Δεν ήταν μόνο η καραντίνα που ανάγκασε το σύνολο των μαθητών να μείνουν στα σπίτια τους. Οι φετινές εξετάσεις χαρακτηρίστηκαν από την εισαγωγή του μαθήματος της Κοινωνιολογίας στο πρόγραμμα εξετάσεων και την κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών.

Η σημαντικότερη διαφορά που παρουσίασαν ωστόσο οι φετινές πανελλαδικές σε σχέση με τις περυσινές είναι η κατάργηση του συντελεστή βαρύτητας που αφορούσε συγκεκριμένα μαθήματα στο εκάστοτε επιστημονικό πεδίο.

Η διαμόρφωση των βάσεων

Σε ό,τι αφορά τα επιστημονικά πεδία, οι ειδικοί προβλέπουν ότι στο 1ο Πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών η εικόνα θα είναι καλή και φέτος για τους υποψηφίους. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα ίσως να έχουμε μικρή κάμψη. Αυτό οφείλεται εν μέρει τόσο στην Έκθεση όσο και στο διδαγμένο κείμενο των Αρχαίων Ελληνικών, που απαιτούσε διεισδυτική σκέψη και κριτική.

Η “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με τον Μάνο Καζαντζάκη, πρόεδρο του Συλλόγου Φροντιστών Νομού Ηρακλείου και ιδιοκτήτη του φροντιστηρίου “Ορόσημο”, ο οποίος σχολίασε τις βάσεις του 1ου Επιστημονικού Πεδίου λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «αυτή τη στιγμή είναι πολύ νωρίς να προβούμε σε κρίσεις. Υπάρχουν αλλαγές όπως η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας. Υπάρχουν δυσκολίες στην πρόβλεψη των βαθμών εισαγωγής. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να δούμε πάνω-κάτω πώς έχουν γράψει τα παιδιά. Στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο, παρατηρούμε πως οι επιδόσεις των μαθητών στο μάθημα της Έκθεσης είναι μέχρι στιγμής χαμηλές. Θεωρήθηκε δύσκολη. Ωστόσο, οι μαθητές έχουν είναι σε καλό επίπεδο και τα θέματα θεωρήθηκαν διαχειρίσιμα. Ίσως εξαίρεση να αποτελεί το γνωστό στα Αρχαία Ελληνικά. Από εκεί και πέρα, τα πράγματα κίνησαν ομαλά. Στο 1ο Πεδίο ίσως δε θα έχουμε μεγάλες διαφοροποιήσεις σε σχέση με πέρυσι. Εάν πάλι έχουμε χαμηλούς βαθμούς στα Αρχαία Ελληνικά, τότε ίσως έχουμε χαμηλή πτώση των βάσεων».

Υπενθυμίζεται μεταξύ άλλων πως νέο μάθημα για φέτος ήταν η Κοινωνιολογία στο 1ο Πεδίο, η οποία αντικατέστησε τα Λατινικά. Όμως, τα θέματά της κρίθηκαν εύκολα και εκτιμάται ότι οι βαθμολογικές επιδόσεις θα έχουν την ίδια “συμπεριφορά” όπως στα Λατινικά, που ήταν παραδοσιακά το ευκολότερο εξεταζόμενο μάθημα του επιστημονικού πεδίου.

Σύμφωνα με τα παραπάνω και εφόσον επιβεβαιωθούν, οι βαθμολογίες στο συγκεκριμένο πεδίο θα κινηθούν πτωτικά, γεγονός που θα επηρεάσει ανάλογα και τις βάσεις των συγκεκριμένων σχολών.

Μεγάλη πτώση

Μεγάλη πτώση των βάσεων αναμένεται να υπάρχει στις σχολές του 2ου και του 3ου Επιστημονικού Πεδίου, που περιλαμβάνει τις σχολές Πολυτεχνικών και Θετικών και Ιατρικών Σχολών αντίστοιχα. Τα θέματα ήταν αρκετά απαιτητικά, πράγμα που σημαίνει πως ο βαθμός δυσκολίας ήταν αρκετά μεγάλος.

«Η Θετική Κατεύθυνση είναι η αδικημένη των φετινών εξετάσεων. Στο σύνολο των μαθημάτων, μπήκαν δύσκολα θέματα. Όλα τα μαθήματα είχαν απαιτητικά θέματα. Σήμερα (σ.σ. χθες) δόθηκε και το τελικό “χαστούκι” με το μάθημα της Χημείας. Επομένως, θεωρώ ότι με αυτά τα δεδομένα θα μιλάμε για σημαντική πτώση των βάσεων», σχολίασε ο κ. Καζαντζάκης.

Όσον αφορά το 4ο Επιστημονικό Πεδίο, τα πράγματα είναι πιο απλά. Τα θέματα στην Πληροφορική και στην Οικονομία ήταν ιδιαιτέρως βατά, πράγμα που σημαίνει πως μάλλον θα υπάρξει αύξηση των βάσεων στις χαμηλόβαθμες σχολές.

«Στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο, τα θέματα στην Οικονομία και στην Πληροφορική ήταν βατά. Εδώ οι βάσεις θα καθοριστούν από το μάθημα της Έκθεσης και των Μαθηματικών. Δε θα έχουμε πάλι διαφοροποιήσεις. Θα είναι σαν τις περυσινές. Λίγο αυξημένες θα είναι οι σχολές με χαμηλές βάσεις», σχολίασε ο κ. Καζαντζάκης.

Σε κάθε περίπτωση, ο βαθμός πρόσβασης για την κάθε σχολή εξαρτάται, πέραν της επίδοσης των υποψηφίων, και από άλλους παράγοντες, ενώ φέτος θα πρέπει να έχουμε υπόψη πως οι πανελλαδικές εξετάσεις διαφοροποιήθηκαν από τις περυσινές.

Συγκεκριμένα, τα προηγούμενα χρόνια, πριν από την κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας, σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπήρχαν δύο μαθήματα κατεύθυνσης που έδιναν περισσότερα μόρια από τα άλλα. Τα μαθήματα αυτά συνήθως ήταν δυσκολότερα και οδηγούσαν σε πτωτική πορεία των βάσεων, γιατί οι επιδόσεις των περισσότερων υποψηφίων σε αυτά ήταν χαμηλές.

Τα μαθήματα αυτά ήταν τα Αρχαία Ελληνικά και η Ιστορία για το 1ο Πεδίο, τα Μαθηματικά και η Φυσική για το 2ο, η Βιολογία και η Χημεία για το 3ο και τα Μαθηματικά και η Οικονομία για το 4ο. Φέτος, όμως, τα 4 εξεταζόμενα μαθήματα έχουν την ίδια βαρύτητα στη διαμόρφωση της συνολικής βαθμολογίας.

Ένα άλλο στοιχείο που θα καθορίσει τη φετινή εικόνα είναι η μείωση κατά 25%-30% της ύλης, καθώς οι μαθητές εξετάστηκαν στην ύλη που διδάχτηκαν στη φυσική τους τάξη. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τους αναλυτές, μικρότερη δυνατότητα επιλογής ερωτήσεων και κατ’ επέκταση διαβάθμισής τους.

Χωρίς “παγίδες” τα θέματα

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, στα μαθήματα της Χημείας και της Οικονομίας εξετάστηκαν χθες οι υποψήφιοι των ΓΕ.Λ., ρίχνοντας “αυλαία” στις πανελλαδικές εξετάσεις με τα βασικά μαθήματα (Γενικής Παιδείας και Προσανατολισμού). Όπως επισημαίνουν αναλυτές, τα θέματα στην Οικονομία ήταν αρκετά εύκολα, ενώ διαφορετικό “τοπίο” αντιμετώπισαν οι μαθητές που κλήθηκαν να δώσουν το μάθημα της Χημείας, καθώς τα θέματα ήταν αρκετά δύσκολα.

Η “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με τη Μαρία Μιχελάκη, καθηγήτρια Οικονομικών στο φροντιστήριο “Πουκαμισάς”, η οποία μίλησε για τα θέματα στο συγκεκριμένο μάθημα λέγοντας χαρακτηριστικά: «Τα θέματα στην Οικονομία ήταν διατυπωμένα με σαφήνεια. Δεν είχαν ιδιαίτερες δυσκολίες ή παγίδες για τα παιδιά. Ήταν αναμενόμενα και βατά. Οι μαθητές γενικότερα ήταν σε θέση να γράψουν έναν καλό βαθμό».

Μεταξύ άλλων υποστήριξε πως ενδεχομένως υπάρξει αύξηση των βάσεων εξαιτίας της ευκολίας των θεμάτων στα μαθήματα του 4ου Πεδίου. «Εξαιτίας της ευκολίας των θεμάτων στην Οικονομία, ενδεχομένως υπάρξει μια άνοδος των βάσεων. Τώρα, το εάν θα εξισορροπηθεί βέβαια και από την αντίστοιχη αύξηση των εισαχθέντων σε κάποια πανεπιστήμια δεν μπορώ να το γνωρίζω. Γενικώς, στο δικό μας Πεδίο και τα Μαθηματικά ήταν εύκολα, με αποτέλεσμα να υπάρχει ενδεχομένως αύξηση των βάσεων», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Μιλώντας για το μάθημα της Χημείας, ο κ. Μάνος Καζαντζάκης είπε χαρακτηριστικά πως «τα θέματα “πολτοποίησαν” τους μέτριους μαθητές». Αυτό σημαίνει ουσιαστικά πως μόνο οι πολύ καλά προετοιμασμένοι μαθητές μπορούσαν να γράψουν.

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε, «τα θέματα της Χημείας ήταν ιδιαίτερα απαιτητικά μέχρι και ακραία. Δεν υπήρχε κλιμάκωση. Ήταν δύσκολα τα θέματα και απευθύνονταν καθαρά στους πάρα πολύ καλά προετοιμασμένους και ψύχραιμους μαθητές. Υπήρχε τεράστιο ζήτημα με τη διαχείριση του χρόνου και τα θέματα αυτά “πολτοποίησαν” τους μέτριους μαθητές. Δεν υπήρχε καμία δυνατότητα να γράψουν έναν αξιοπρεπή βαθμό με βάση τη δυσκολία των θεμάτων. Ήταν ίσως τα πιο δύσκολα θέματα που μπήκαν ποτέ».

Από μεθαύριο Δευτέρα η υποβολή των μηχανογραφικών

Από μεθαύριο Δευτέρα 29 Ιουνίου θα μπορούν οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να αποκτήσουν τον προσωπικό τους κωδικό, προκειμένου να έχουν πρόσβαση στην πλατφόρμα υποβολής του μηχανογραφικού δελτίου, για να το μελετήσουν και να σημειώσουν κάποιες πρώτες, προσωρινές προτιμήσεις.

Αναλυτικότερα, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει από μεθαύριο Δευτέρα να απευθυνθούν στο λύκειό τους για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password). Με αυτόν τον προσωπικό κωδικό θα μπορούν να εισέρχονται στην ειδική πλατφόρμα υποβολής μηχανογραφικού (στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://exams.it.minedu.gov.gr).

Σε δεύτερη φάση, μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών και σε ημερομηνία που θα γνωστοποιηθεί αργότερα, όλοι οι υποψήφιοι θα πρέπει να “κλειδώσουν” το τελικό τους μηχανογραφικό (επιλέγοντας “Οριστικοποίηση” στην ίδια ηλεκτρονική διεύθυνση) έως και την Παρασκευή 17 Ιουλίου.

Μετά την οριστικοποίηση, το μηχανογραφικό θα καταχωρίζεται στη βάση δεδομένων του υπουργείου Παιδείας και καμία τροποποίηση από τους υποψηφίους δε θα είναι δυνατή χωρίς τη μεσολάβηση της σχολικής μονάδας. Η προθεσμία της 17ης Ιουλίου είναι αποκλειστική και μετά την παρέλευσή της κανένας υποψήφιος δε θα μπορεί να οριστικοποιήσει το μηχανογραφικό δελτίο.

Από το υπουργείο προτείνεται στους υποψήφιους να εκτυπώνουν ή/και να αποθηκεύουν στον υπολογιστή τους το οριστικοποιημένο μηχανογραφικό (το οποίο θα έχει αποκτήσει αυτόματα και αριθμό πρωτοκόλλου), ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορούν να δουν τις τελικές προτιμήσεις τους.

Μηχανογραφικό δελτίο μπορούν να υποβάλουν:

* Όσοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕ.Λ. ή ΕΠΑ.Λ. του 2020, και εφόσον κατέχουν ή αποκτούν απολυτήριο (οι υποψήφιοι ΓΕ.Λ.) και απολυτήριο και πτυχίο (οι υποψήφιοι ΕΠΑ.Λ.).

* Όσοι απόφοιτοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερησίων ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. τα έτη 2018 ή 2019, διεκδικώντας φέτος το 10% των θέσεων εισακτέων, χωρίς νέα εξέταση. Όσοι απόφοιτοι είναι υποψήφιοι για το 10%, συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής με τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση. Οι υποψήφιοι αυτοί δεν έχουν τη δυνατότητα ή δικαίωμα να εξεταστούν ξανά σε ειδικό μάθημα ή στα αγωνίσματα για τα ΤΕΦΑΑ, αλλά συνυπολογίζονται τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση.

Γενικές συμβουλές

- Για οποιαδήποτε πληροφορία, υποστήριξη, ακόμα και χρήση υπολογιστή που τυχόν δε διαθέτουν, οι υποψήφιοι μπορούν να απευθύνονται στα λύκειά τους, τα οποία θα είναι ανοιχτά την Τρίτη 7 Ιουλίου και άλλη μία μέρα εντός της προθεσμίας υποβολής, η οποία θα ανακοινωθεί προσεχώς.

- Εφιστάται προσοχή σε όλους τους υποψηφίους για την εμπρόθεσμη υποβολή και οριστικοποίηση του μηχανογραφικού δελτίου, γιατί αλλιώς θα αποκλειστούν από την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για φέτος.

- Οι υποψήφιοι που παραπέμπονται στις επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου καταθέτουν μηχανογραφικό με τις προτιμήσεις τους μαζί με τους υποψηφίους (ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ.) της τακτικής εξεταστικής περιόδου, δηλαδή την ίδια περίοδο, από μεθαύριο Δευτέρα 29 Ιουνίου έως 17 Ιουλίου 2020.

Από 1η Ιουλίου παίρνουν σκυτάλη τα ειδικά μαθήματα

Με μαθήματα ειδικότητας συνεχίζονται σήμερα οι πανελλαδικές εξετάσεις για τους υποψήφιους των ΕΠΑ.Λ. Ειδικότερα, οι υποψήφιοι των ΕΠΑ.Λ. θα εξεταστούν στα εξής μαθήματα: Αρχές Βιολογικής Γεωργίας, Ναυτικές Μηχανές, Προγραμματισμός Υπολογιστών και Ναυσιπλοΐα ΙΙ. Από την 1η έως τη 13η Ιουλίου θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων. Αναλυτικότερα, οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα ξεκινήσουν με την εξέταση των Αγγλικών (1/7) και θα συνεχιστούν με το Ελεύθερο και το Γραμμικό Σχέδιο (2/7 και 3/7, αντίστοιχα). Η πρώτη εβδομάδα εξετάσεων των ειδικών μαθημάτων θα ολοκληρωθεί με την εξέταση των Ιταλικών (4/7). Στη συνέχεια, θα ακολουθήσουν οι εξετάσεις στα Γερμανικά (6/7), τα Γαλλικά (7/7) και τα Ισπανικά (8/7). Οι υπόλοιπες ημέρες θα είναι αφιερωμένες στην εξέταση των μουσικών ειδικών μαθημάτων: Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Δεξιοτήτων (10/7), Μουσική Αντίληψη και Γνώση (11/7) και Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία (13/7). Όσον αφορά το χρονικό διάστημα διεξαγωγής των Υγειονομικών Εξετάσεων και της Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων για εισαγωγή στα τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, αυτό έχει οριστεί από την ερχόμενη Δευτέρα 29 Ιουνίου έως και τις 10 Ιουλίου.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News