Χαριστική βολή για την αγορά του Ηρακλείου η πανδημία

Κρήτη
Χαριστική βολή για την αγορά του Ηρακλείου η πανδημία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μειωμένοι τζίροι και προ κορωνοϊού- Πιο γενναία στήριξη από το κράτος ζητούν φορείς, έμποροι και επιχειρήσεις

Ο τζίρος στην αγορά το τρίμηνο Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου σημείωσε πτώση περίπου 30% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο και ως χαριστική βολή ήρθε στις 27 Φεβρουαρίου ο κορωνοϊός.Όπως τονίζουν οι άνθρωποι της αγοράς, τις πρώτες μέρες μετά την άρση του lockdown, οπότε και άνοιξαν τα εμπορικά καταστήματα, το καταναλωτικό κοινό έσπευσε να κάνει κάποιες αγορές ικανοποιώντας ανάγκες που είχαν προκύψει μετά από σχεδόν δύο μήνες που ήταν κλειστά τα μαγαζιά. Τις τελευταίες ημέρες όμως, η κίνηση στην εμπορική αγορά είναι απελπιστική...

 Όλα τα είχε η οικονομική πορεία της αγοράς του Ηρακλείου, της Κρήτης και όλης της χώρας, ο κορωνοϊός τής έλειπε. Ο τζίρος στην αγορά το τρίμηνο Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου σημείωσε πτώση περίπου 30% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο και ως χαριστική βολή ήρθε στις 27 Φεβρουαρίου ο κορωνοϊός. Ποια ήταν η έως τώρα επίδραση του κορωνοϊού στην αγορά της πόλης του Ηρακλείου, και της Κρήτης γενικότερα, περιγράφουν στο σημερινό ρεπορτάζ μας παράγοντες της αγοράς, που μιλούν για ένα ακόμα μεγάλο πλήγμα που ήρθε να αποτελειώσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μετά και τη δεκάχρονη οικονομική κρίση. Ωστόσο, δε χάνουν την ελπίδα τους. Πιστεύουν πως θα έρθουν καλύτερες μέρες εάν και εφόσον, όπως λένε, παρθούν ισχυρά μέτρα στήριξης και σταματήσει η τρομοκρατία του κόσμου ώστε να μπορέσει η αγορά να κάνει μια γενναία επανεκκίνηση.

Όπως τονίζουν οι άνθρωποι της αγοράς, τις πρώτες μέρες μετά την άρση του lockdown, οπότε και άνοιξαν τα εμπορικά καταστήματα, το καταναλωτικό κοινό έσπευσε να κάνει κάποιες αγορές ικανοποιώντας ανάγκες που είχαν προκύψει μετά από σχεδόν δύο μήνες που ήταν κλειστά τα μαγαζιά. Τις τελευταίες ημέρες όμως, η κίνηση στην εμπορική αγορά είναι απελπιστική, με τους παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι το πεντάμηνο αυτό είναι το χειρότερο από το 2012 που η χώρα βρισκόταν στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης, σύμφωνα με τον τζίρο τους.

«Η αγορά ήταν κλειστή δύο μήνες. Επιπλέον πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι πριν κορωνοϊό υπήρχε μια πολύ χαμηλή ρευστότητα στην αγορά, μετά από δέκα χρόνια κρίσης και πίεσης των νοικοκυριών και μια μείωση της τάξεως του 25% του ΑΕΠ. Το κλείσιμο της αγοράς λόγω κορωνοϊού δημιούργησε ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα. Με το που άνοιξαν και πάλι τα εμπορικά καταστήματα, ο κόσμος έτρεξε να καλύψει σημαντικές του ανάγκες. Τώρα όμως πάλι η κίνηση έπεσε, και για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να παραμείνουν βιώσιμες θέλουν γενναία μέτρα στήριξης. Πρέπει λοιπόν η κυβέρνηση να εφαρμόσει αυτά που έχει προαναγγείλει και να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις που είναι σε δεινή κατάσταση, ώστε να υπάρξει η πολυπόθητη επανεκκίνηση», είπε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, Μανόλης Κουμαντάκης, ζητώντας από την κυβέρνηση να ενισχύσει τη ρευστότητα των επιχειρήσεων προκειμένου να παραμείνουν βιώσιμες.

«Η κατάσταση στην αγορά είναι δύσκολη. Εκτός από τις επιχειρήσεις που είχαν κλείσει, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα, ακόμα και εκείνες που λειτουργούσαν εμφανίζουν μια πτώση της τάξης του 70- 80% του κύκλου εργασιών τους, από την ημέρα της πανδημίας. Οι παραγγελίες σε διάφορους κλάδους, όπως αλουμινοκατασκευαστές, επιπλοξυλουργοί κ.λπ., έχουν σταματήσει, με συνέπεια να έχουν πάθει σοβαρή ζημιά. Παράλληλα μεγάλη πτώση σημειώνεται και στους υδραυλικούς και στους ηλεκτρολόγους. Σχεδόν όλοι οι κλάδοι έχουν υποστεί ζημιά. Είναι αυτή η αβεβαιότητα που έχει ο κόσμος, με αποτέλεσμα το αγοραστικό κοινό να μην ανοίγεται, φοβούμενο το τι θα ακολουθήσει στο μέλλον, κατάσταση όμως που πρέπει να αλλάξει, αν θέλουμε η οικονομία μας να πάει μπροστά», ανέφερε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Έμπορων Νομού Ηρακλείου, αντιπρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ  Χαράλαμπος Λεκάκης, σημειώνοντας πως θα πρέπει να δοθούν σημαντικές χρηματοδοτήσεις από την κυβέρνηση για να ανακάμψει η οικονομία, καθώς, όπως είπε, σε αντίθετη περίπτωση θα επαληθευτούν τα αποτελέσματα έρευνας της ΓΣΕΒΕΕ που κάνει λόγο για πάνω από 100.000 "λουκέτα" και πάνω από 250.000 χαμένες θέσεις εργασίας σε όλη την Ελλάδα.

 Τι λένε τα στοιχεία έρευνας- Έχουν περιορίσει τα έξοδά τους οι Έλληνες

 Αποκαλυπτική της διαμόρφωσης της συμπεριφοράς του καταναλωτικού κοινού από την επαναλειτουργία των καταστημάτων μετά την άρση των μέτρων για την ανάσχεση της διασποράς του κορωνοϊού είναι η έρευνα του Τμήματος Μελετών του ΕΒΕΠ (Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά) σε συνεργασία με την ΟΕΣΑΟΝΝΑ (Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Αττικής, Όμορων Νομών και Νήσων Αιγαίου) που διεξήχθη για λογαριασμό του ΠΕΣΑ (Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής) σε 22 περιοχές της περιφέρειας Αττικής τις πρώτες 10 ημέρες επαναλειτουργίας της αγοράς.

Σύμφωνα με την έρευνα, η πανδημία του κορωνοϊού ανέδειξε τέσσερις νέες τάσεις στην καταναλωτική συμπεριφορά.

Η πρώτη κατηγορία καταναλωτών είναι αυτή που συνεχίζουν τις περικοπές (34%). Περισσότεροι από 3 στους 10 έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους εξ ανάγκης σε όλες τις κατηγορίες αγορών, υπό το βάρος των επιπτώσεων της πανδημίας στην απασχόλησή τους.

Η επόμενη κατηγορία καταναλωτών ξοδεύει για αγορές λιγότερα, επειδή διακατέχεται από απαισιοδοξία για το μέλλον (17%). Οι 2 στους 10 επιλέγουν να συνεχίσουν τη λιτότητα περισσότερο από φόβο και ανασφάλεια.

Τη μεγαλύτερη κατηγορία αποτελούν οι 4 στους 10 που παραμένουν ψύχραιμοι και επιστρέφουν στην κανονικότητα, αλλά ξοδεύοντας προσεκτικά (38%). Στη μικρότερη και τελευταία κατηγορία είναι μόλις 1 στους 10 που καταναλώνει πιο ελεύθερα, αλλά χωρίς να ξοδεύει περισσότερα από πριν (11%).

Οι επιχειρήσεις που ξεκίνησαν με προσφορές προσέλκυσαν περισσότερο τους καταναλωτές. Οι 5 στους 10 καταναλωτές έδειξαν προτίμηση στα οικονομικότερα αγαθά (48%) χωρίς διάκριση προέλευσης και μάρκας. Σχεδόν οι 3 στους 10 διατηρούν την προτίμησή τους στα επώνυμα προϊόντα (28%), ενώ περισσότεροι από 2 στους 10 προτιμούν πλέον αποκλειστικά τα ελληνικά, τοπικά προϊόντα (24%).

Στην κατηγορία των υπηρεσιών της κινητής τηλεφωνίας η κίνηση ήταν σχετικά αυξημένη, ενώ οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών και καλλυντικών ήταν ικανοποιητικές. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι θετικά σχόλια και εντυπώσεις απέσπασαν οι καταστηματάρχες και οι εργαζόμενοι από τους πελάτες τους για την τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας. Αντίστοιχα απόλυτα συνεργάσιμοι ήταν οι καταναλωτές, που έδειξαν υπομονή στην αργή ροή της αγοραστικής συναλλαγής.

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News