Οι ηλεκτρονικές αγορές κρύβουν κινδύνους - «Μεγάλες οι «πληγές» στην αγορά

Κρήτη
Οι ηλεκτρονικές αγορές κρύβουν κινδύνους - «Μεγάλες οι «πληγές» στην αγορά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήσιμες οδηγίες προς τους καταναλωτές

Την προσοχή των πολιτών στις ηλεκτρονικές αγορές που κάνουν εφιστά η Περιφέρεια Κρήτης. Δεδομένης της κατάστασης, κατά την οποία πάρα πολλοί πολίτες επιλέγουν πλέον να κάνουν τις αγορές τους ηλεκτρονικά, οι κίνδυνοι που υφίστανται από την ηλεκτρονική συναλλαγή δεν είναι αμελητέοι.

Συγκεκριμένα, η επέλαση του COVID-19 προκαλεί βίαιο μετασχηματισμό της καταναλωτικής συμπεριφοράς, στρέφοντας τους καταναλωτές σε ηλεκτρονικές αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) ιδίως προϊόντων τεχνολογίας (κινητά τηλέφωνα, tablets, smart εξοπλισμός κ.λπ.). Η αύξηση των συναλλαγών μέσω διαδικτύου συνεπάγεται όμως και μια αυξημένη προσοχή από την πλευρά του καταναλωτή.

«Ως Περιφέρεια Κρήτης», όπως επισημαίνει ο αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας, Εμπορίου, Καινοτομίας και Κοινωνικής Οικονομίας, Αντώνης Παπαδεράκης, «εφιστούμε την προσοχή του καταναλωτή στη διενέργεια των ηλεκτρονικών αγορών, ακολουθώντας τις οδηγίες που εξέδωσε ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Ειδικότερα, οι καταναλωτές για την προστασία τους οφείλουν:

* Να επιλέγουν γνωστά και αξιόπιστα ηλεκτρονικά καταστήματα. Μια αξιόπιστη βάση είναι η λίστα μελών του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (http://www.greekecommerce.gr/gr/members/lista-melwn/).

* Να ελέγχουν τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται από το ηλεκτρονικό κατάστημα (επωνυμία εταιρείας και πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης).

* Να ελέγχουν αν ο ιστότοπος του ηλεκτρονικού καταστήματος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μεταφορά ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων του καταναλωτή, όπως ο Κωδικός Αριθμός Ασφαλείας (CVV) που βρίσκεται στο πίσω μέρος της χρεωστικής/πιστωτικής κάρτας.

* Να αποφεύγουν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, paypal ή τραπεζικού εμβάσματος και δεν προσφέρουν τη δυνατότητα αντικαταβολής ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.

* Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο κριτικές άλλων καταναλωτών για το ηλεκτρονικό κατάστημα με το οποίο σκοπεύουν να συναλλαχθούν.

* Να γνωρίζουν ότι για παράδοση εντός μίας ημέρας από την παραγγελία υπάρχουν συνήθως αυξημένα έξοδα μεταφοράς.

* Να αμφισβητούν την ηλεκτρονική συναλλαγή, επικοινωνώντας άμεσα με τα τραπεζικά ιδρύματα, όταν θεωρούν πως αυτή είναι προβληματική.

* Να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας τους και να τη φυλάσσουν με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με την παραγγελία τους.

* Να επικοινωνούν γραπτώς με τον έμπορο (e-mail) ώστε να έχουν σε κάθε περίπτωση έγγραφες αποδείξεις της επικοινωνίας τους».

«Αυτήν την περίοδο η αγορά είναι κλειστή. Τα περισσότερα μαγαζιά έχουν κλείσει. Πάρα πολλοί άνθρωποι, λοιπόν, έχουν επιλέξει τον δρόμο του ηλεκτρονικού εμπορίου, ώστε να προμηθευτούν αγαθά που τους αρέσουν. Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εισέλθει στη ζωή μας πριν καλά-καλά ξεκινήσει η ψηφιακή αυτή "επανάσταση" που ζούμε, ωστόσο θα πρέπει να έχουμε στον νου μας ότι ενέχει και κάποιους κινδύνους. Αυτό που συναντάται στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η ύπαρξη επιτηδείων. Οι επιτήδειοι δεν είναι πιστοποιημένοι και προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τόσο την αφέλεια των πολιτών, όσο και το κλείσιμο των μαγαζιών. Η κρίση είναι υγειονομική και έχει ορισμένα στρατηγικά χαρακτηριστικά. Ο κάθε πολίτης οφείλει, όμως, να είναι ενημερωμένος γύρω από τους κινδύνους που υπάρχουν. Και πολύ σωστά η Περιφέρεια Κρήτης εξέδωσε ανακοίνωση μέσω της οποίας ενημερώνει σωστά τους πολίτες», σχολίασε στη "Νέα Κρήτη" ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Μανόλης Κουμαντάκης.

«Μεγάλες οι πληγές στην αγορά»

Ο κ. Κουμαντάκης μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στην κρίση του εμπορίου και γενικότερα της αγοράς, καθώς το "λουκέτο" που έχουν βάλει οι επιχειρήσεις σημαίνει αυτόματα και τέλος της ρευστότητας. «Όλα έχουν πληγεί. Και δεν αποτελούν εξαίρεση οι επιχειρήσεις. Θα δούμε άμεσα τον αντίκτυπο. Ο τρόπος παραγωγής δε θα είναι ο ίδιος. Οι επιχειρήσεις έχουν δεχτεί ένα ισχυρό χτύπημα και το κράτος οφείλει να τις στηρίξει όλες, καθώς αυτές είναι ο αιμοδότης της εθνικής μας οικονομίας. Η ελληνική Πολιτεία πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και ταυτόχρονα να αποτελέσει ένα δίκτυ προστασίας για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες».

Στο ερώτημα εάν το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει υπονομεύσει την αγορά εν γένει, ο κ. Κουμαντάκης απαντά πως «έχει δώσει ένα μικρό χτύπημα στην αγορά. Δεν είναι μεγάλο. Και σύμφωνα με στοιχεία και δεδομένα, το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι το ίδιο ανεπτυγμένο στη χώρα μας σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σε άλλες αγορές, το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει προκαλέσει τεράστιες ζημιές και μάλιστα πριν την εμφάνιση και την εξάπλωση του ιού αυτού».

Σε κάθε περίπτωση οι καταναλωτές μπορούν να επικοινωνούν με τον Συνήγορο του Καταναλωτή για οποιαδήποτε καταγγελία τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ([email protected]), fax (210/64.60.414) ή ταχυδρομικά (λεωφόρος Αλεξάνδρας 144, Τ.Κ. 11.471, Αθήνα).

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τον κορωνοϊό.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News