Κρήτη

«Πόλεμος» για τα διόδια στο νέο ΒΟΑΚ - Οι αντιδράσεις των Κρητικών

Όλα όσα είπε ο Μητσοτάκης για το νέο ΒΟΑΚ, από τα Χανιά

Ποικίλλες αντιδράσεις έχει προκαλέσει στους Κρητικούς η δήλωση του Πρωθυπουργού πως ο νέος ΒΟΑΚ θα πραγματοποιηθεί, μεν, με διόδια, δε.

Το παραπάνω ανέφερε ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την Αντιπεριφέρεια Χανίων, όπου συμμετείχε σε σύσκεψη με τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, τους δημάρχους του νομού και τους υπουργούς και υφυπουργούς, κ.κ. Καραμανλή, Διγαλάκη, Κεφαλογιάννη και Αυγενάκη, στο πλαίσιο της περιοδείας του στην Κρήτη, με αφορμή τη θεμελίωση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.

«Αποτελεί προσωπική μου δέσμευση, ότι ο Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης θα γίνει στην ολότητά του», ανέφερε ο Πρωθυπουργός, τονίζοντας επίσης πως «ο διαγωνισμός για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης θα προκηρυχθεί το 2021 ενώ σε βάθος έξι έως εννέα μηνών από σήμερα θα κατατεθούν οι τελευταίες μελέτες που εκκρεμούν από τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος».

«Τα διόδια είναι μονόδρομος»

Ο πρωθυπουργός είπε ακόμη πως ο ΒΟΑΚ θα έχει διόδια, αλλά αυτά θα είναι λογικά. «Τα διόδια είναι μονόδρομος», είπε αλλά θα υπάρξουν: «…και προβλέψεις που θα δίνουν στους μόνιμους κατοίκους ευκολίες για όλους δηλαδή, όσοι χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο δρόμο και όπου δεν υπάρχουν άλλες επιλογές για αυτούς».

Αντιδράσεις από τους Κρητικούς

Η παραπάνω δήλωση του Πρωθυπουργού προκάλεσε αντιδράσεις στα social media. Όπως αναφέρουν κάτοικοι και επισκέπτες της Κρήτης, σε σχόλια τους στη σελίδα του neakriti.gr στο Facebook, «δεν γίνεται να έχουμε τα πιο ακριβά καύσιμα, να πληρώνουμε αεροπλάνα και καράβια και από πάνω να πληρώνουμε και διόδια», ενώ πολλοί από αυτούς σχολιάζουν πως τα διόδια δεν είναι μονόδρομος για το συγκεκριμένο έργο, καθώς «ήδη πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας και φόρους». Κάποιοι, βέβαια, σχολιάζουν και το σχεδιασμό του νέου ΒΟΑΚ από την προηγούμενη Κυβέρνηση, ο οποίος - όπως λένε - δεν είχε πρόβλεψη για διόδια.

Πάντως, υπάρχει και η άλλη άποψη… Όπως χαρακτηριστικά σχολιάζει χρήστης του Facebook: «Αν γίνει ένας σωστός δρόμος, τα χρήματα για τα διόδια τα γλιτώνεις σε φθορές και καύσιμα, χώρια από την ασφάλεια». Ενώ, και άλλοι χρήστες θέτουν ως προτεραιότητα την ασφάλεια που θα έχει ο νέος ΒΟΑΚ, «κι ας πληρώνουμε διόδια», προκειμένου να μη “χαθούν” άλλοι άνθρωποι στην άσφαλτο. Πολλοί είναι και οι χρήστες οι οποίοι συγκρίνουν τις υποδομές που έχουν δρόμοι της υπόλοιπης χώρας - και οι οποίοι έχουν διόδια - με τις υφιστάμενες δομές που υπάρχουν στην Κρήτη.

Βεβαία, υπάρχουν και οι… μέσες λύσεις. Πολλοί χρήστες δε διαφωνούν με την ιδέα των διοδίων, αρκεί να υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές δίοδοι, για όσους θέλουν να τα αποφύγουν.

Έργα και στο σημερινό ΒΟΑΚ

«Εν τω μεταξύ όμως είναι πολύ σημαντικό να επισημάνουμε», ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ότι: «Στον υφιστάμενο δρόμο γίνονται πολύ σημαντικά έργα για να βρίσκεται ο δρόμος στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Οι πόροι που θα διατεθούν για τον υφιστάμενο δρόμο και τις παρεμβάσεις που θα γίνουν είναι του ύψους των 70 με 80 εκατομμυρίων διότι πρέπει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης να κρατηθεί τουλάχιστον σε μία καλή κατάσταση προσπαθώντας να αντιμετωπίσουμε το μεγάλο ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας που ταλανίζει όλους μας».

Σχετικά με τις εκκρεμότητες που υπάρχουν για τις ζημιές στο οδικό δίκτυο αλλά και στην ενδοχώρα από τα έντονα καιρικά φαινόμενα, που πρέπει να αποκατασταθούν ο πρωθυπουργός διαβεβαίωσε ότι οι αποκαταστάσεις των υποδομών θα προχωρήσουν.

«Θα χρειαστούν χρόνια για να ολοκληρωθεί ο νέος ΒΟΑΚ» - Τι ζητάει από τους Κρητικούς;

Ο πρωθυπουργός θεωρεί, όπως επισήμανε, ότι: «Η οδική ασφάλεια δεν είναι θέμα μόνο της ποιότητας του δρόμου αλλά αφορά και την οδική συμπεριφορά των πολιτών». Ανέφερε επίσης ότι η αστυνόμευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο και με τα στατιστικά στοιχεία να δείχνουν ότι: «Υπάρχει ήδη μία μείωση των ατυχημάτων αλλά και στον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων… «Ζητάω από τους πολίτες, επειδή θα χρειαστούν χρόνια για να ολοκληρωθεί ο νέος ΒΟΑΚ, να κατανοήσουν πως πρέπει να αλλάξουν συνολικά οδική συμπεριφορά».

Το 2021 προκηρύσσεται το έργο, με «ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα»

«Ο δρόμος, λοιπόν, αυτός μπορεί να προκηρυχθεί και θα προκηρυχθεί εντός το 2021. Από εκεί και πέρα ο ορίζοντας υλοποίησής του εξαρτάται από τις τελικές τεχνικές προδιαγραφές. Θεωρώ, όμως, ότι άπαξ και το έργο προκηρυχθεί θα μπει πια και αυτό στις ράγες και θα υλοποιηθεί εντός των χρονοδιαγραμμάτων τα οποία θα έχουμε ορίσει», ανέφερε ο πρωθυπουργός.

«Θέλω να σας πω -με το χέρι στην καρδιά- ότι το έργο το βρήκαμε εξαιρετικά ανώριμο μελετικά, με αποτέλεσμα πολλές από τις προσδοκίες οι οποίες είχαν καλλιεργηθεί να ήταν στον αέρα», συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι η νυν κυβέρνηση έχει επιλέξει να μιλήσει τη «γλώσσα της αλήθειας» και να εργαστεί με ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα.

Θα συνδέονται ΒΟΑΚ και αεροδρόμια

Διευκρίνισε, επίσης, ότι βάσει του σχεδίου της σημερινής κυβέρνησης έγινε αναθεώρηση του τεχνικού σκέλους ώστε στον όλο σχεδιασμό να περιλαμβάνεται η επιμήκυνση του οδικού άξονα με το τμήμα Χανιά - Κίσσαμος, ενώ ήδη έχει εξασφαλιστεί η σύνδεση του νέου δρόμου με το αεροδρόμιο στο Καστέλι.

Σχετικά με τις συνδέσεις του ΒΟΑΚ με τα αεροδρόμια σε Ηράκλειο και Χανιά ο πρωθυπουργός ανέφερε: «Με κάποιον τρόπο θα υπάρξει σύνδεση του νέου Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης με το αεροδρόμιο Χανίων και αυτό θα γίνει ως ανεξάρτητο δημόσιο έργο. Βέβαιο είναι ότι τελικά ο νέος δρόμος στην τελική του μορφή θα είναι συνδεδεμένος με έναν ασφαλή και πιο σύντομο δρόμο με το αεροδρόμιο Χανίων όπως το ίδιο επίσης θα συμβεί και με το νέο αεροδρόμιο που θα κατασκευαστεί στο Καστέλι στο Ηράκλειο. Έχουμε εξασφαλίσει ότι τα δύο βασικά μας αεροδρόμια θα συνδέονται με το ΒΟΑΚ με δρόμους σύγχρονους και ασφαλείς» είπε ο πρωθυπουργός.

Πως θα χρηματοδοτηθεί;

«Οι δεσμεύσεις που ανέλαβα απέναντι στην Κρήτη για την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής ισχύουν στο ακέραιο. Όλοι οι συναρμόδιοι υπουργοί γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα χρονοδιαγράμματα που έχουμε θέσει είναι πολύ αυστηρά», είπε ακόμη ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφές με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διασφάλιση χρηματοδότησης. Μάλιστα, για τους πόρους αυτούς σημείωσε πως έχει τεθεί στο τραπέζι η χρήση κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που επιστρέφονται στη χώρα μας από το Ευρωσύστημα (SMPs και ANFAs).

(Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ)

Σχόλια