Στην Κρήτη ο Κ. Μητσοτάκης: «Το αεροδρόμιο Καστελίου θα είναι το καλύτερο στη χώρα»

Κρήτη
Στην Κρήτη ο Κ. Μητσοτάκης: «Το αεροδρόμιο Καστελίου θα είναι το καλύτερο στη χώρα»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο αεροδρόμιο Καστελίου ο Πρωθυπουργός

Στο αεροδρόμιο Καστελίου έφτασε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, δέκα λεπτά μετά τις 11:30 το πρωί του Σαββάτου.

Στο σημείο, δίπλα από το εργοτάξιο, έχει ήδη στηθεί ένα στέγαστρο προκειμένου να παρακολουθήσουν οι προσκεκλημένοι την τελετή θεμελίωσης του νέου αεροδρομίου της Κρήτης.

Τον Πρωθυπουργό υποδέχτηκε με χειροκροτήματα και χειραψίες το σύνολο των προσκεκλημένων, ενώ ο ίδιος, προτού ανέβει στο βήμα, επιθεώρησε τις μακέτες του νέου αεροδρομίου, ενώ λίγο πριν τις 12:30 πραγματοποιήθηκε και η τελετή θεμελίωσης του νέου αεροδρομίου, από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Επρόκειτο για μια ιστορική στιγμή για την ανάπτυξη της Κρήτης.

Ο κ. Γιώργος Περιστέρης, ο Πρόεδρος και Διοικητικός Σύμβουλος του ελληνικού Ομίλου ΤΕΡΝΑ, υποδέχτηκε τον Πρωθυπουργό στο βήμα.

Τα βασικά σημεία της ομιλίας του Πρωθυπουργού

«Σήμερα νιώθω μια ξεχωριστή συγκίνηση γιατί βρίσκομαι στην Κρήτη για να παραδώσω το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου και επιτέλους ξεκινά, ΄ώστε σε 5 χρόνια αυτό το “κόσμημα” να είναι έτοιμο να υποδεχτεί τους ταξιδιώτες.

Ο Κωσνατντίνος Μητσοτάκης θα ήταν περήφανος αυτή την ημέρα.», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης.

«Το παλιό αεροδρόμιο αποτελεί τροχοπέδη στην προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών. Το νέο αεροδρόμιο θα είναι το καλύτερο αεροδρόμιο στη χώρα. Τελεία και παύλα.», ανέφερε, τονίζοντας και εκείνος την εγγύτητά του με πολλές πρωτεύουσες.

«Το αεροδρόμιο θα περιβάλλεται από μία εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων που θα αναπτυχθεί γύρω του, ενώ η πρόσβαση θα γίνεται από νέους οδικούς άξονες», διαβεβαίωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Η σχετική μελέτη για το παλιό αεροδρόμιο θα ξεκινήσει να καταρτίζεται άμεσα και θα είναι έτοιμη πολύ πριν από το νέο αεροδρόμιο και θα έχει τη σφραγίδα των ίδιων των κατοίκων της Κρήτης», ανέφερε, σχετικά με το «Νίκος Καζαντζάκης».

«Σήμερα ξεκινά ένα έργο που θα βελτιώσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων του Ηρακλείου και ολόκληρης της Κρήτης και θα βοηθήσει σταδιακά την οικονομία της. Η αλήθεια είναι ότι η Μεγαλόνησος είχε μείνει πίσω στις υποδομές. Η πιο συμπαγής γεωγραφικά Περιφέρεια δε διαθέτει σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο», ανέφερε για το ΒΟΑΚ ο Πρωθυπουργός, συμπληρώνοντας πως «σε λίγα χρόνια από τώρα η Κρήτη δε θα είναι μόνο το καμάρι της χώρας, αλλά το παράδειγμα της ανάπτυξης.

Σας ζητώ να αγκαλιάστε από την αρχή αυτό το μεγάλο έργο, γιατί είναι και δικιά σας περιουσία», είπε καταλήγοντας ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Έπειτα, ο Πρωθυπουργός ξεναγήθηκε στο εργοτάξιο και ενημερώθηκε για τις εξελίξεις στο εξής.

Ενώ, σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, ο Πρωθυπουργός ανέφερε πως «Πρόκειται για μια πολύ μεγάλης σημασίας αναπτυξιακό έργο που συμμετέχει το κράτος, αλλά και ιδιώτες και θα είναι έτοιμο μέσα στα χρονοδιαγράμματα, δηλαδή το 2025».

"Δε θα μας πάρει κανείς το παλιό αεροδρόμιο"

Ενώ, λίγο πριν ανέβει στο βήμα ο Πρωθυπουργός, χαιρετισμό απηύθυνε ο κ. Καραμανλής.

Ως το «πρώτο βήμα για να μπει η Κρήτη σε μια νέα εποχή» μίλησε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Μάλιστα ο ίδιος αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων και στη «θέση» που ελευθερώνει το νέο «σύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο», όπως το χαρακτήρισε, αεροδρόμιο Καστελίου, σχετικά με το παλιό αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης».

«Πρόκειται για ένα αεροδρόμιο απόστασης 4 ωρών, από τη Ντόχα και τη Μαδρίτη, που θα αποτελέσει τον κόμβο για τη νοτιανατολική Μεσόγειο», συμπλήρωσε ο κ. Καραμανλής.

«Βασικός στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε την ασφάλεια, τη λειτουργικότητα και την αισθητική. Να είστε βέβαιοι ότι θα είστε περήφανοι για το αεροδρόμιο που φτιάχνουμε», είπε ο κ. Καραμανλής προς τους Κρητικούς.

«Η Κυβέρνηση του Μητσοτάκη δεσμεύεται ότι δε θα γίνει Ελληνικό το αεροδρόμιο “Ν. Καζαντζάκης” και η περιοχή της Αλικαρνασσού. Ξεκινάμε από τώρα την αξιοποίηση του», ανέφερε ο κ. Καραμανλής για το αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης», ενώ τόνισε πως «δε θα μας το πάρει κανείς».

«Επόμενο βήμα είναι ο ΒΟΑΚ, ενώ περισσότερα θα ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός στα Χανιά. Καστέλι και ΒΟΑΚ θα αλλάξουν την Κρήτη», συμπλήρωσε.

«Είμαι πολύ ευχαριστημένος που είμαι σήμερα εδώ. Πρόκειται για αεροδρόμιο με κομβικό ρόλο όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και την ευρύτερη περιοχή», ανέφερε εκπρόσωπος του Ινδικού Ομίλου GMR Airports.

Γιάννης Κεφαλογιάννης: "Η Κρήτη γίνεται σήμερα προτεραιότητα"

Δήλωση του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη αναφορικά με την τελετή θεμελίωσης του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης, στο Καστέλι Ηρακλείου

Ως έργο ανάπτυξης για ολόκληρη την Κρήτη και ένα εκ των σημαντικότερων έργων υποδομής που θα υλοποιηθούν στην Ελλάδα το επόμενο διάστημα, χαρακτήρισε το Νέο Διεθνή Αερολιμένα Κρήτης, στο Καστέλι Ηρακλείου, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, σε γραπτή του δήλωση, η Κρήτη θα αποκτήσει ένα σύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο που θα υποστηρίξει τον τουρισμό και θα καλύπτει τις ανάγκες του τομέα των αεροπορικών μεταφορών στον 21ο αιώνα, προσφέροντας παράλληλα, χιλιάδες θέσεις εργασίας, τόσο στο στάδιο κατασκευής, όσο και κατά τη λειτουργία του.

Σύμφωνα με τον Υφυπουργό, αρμόδιο για θέματα Μεταφορών, εκτός από την κατασκευή του αεροδρομίου, στη σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνονται και οδικές συνδέσεις του αεροδρομίου με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης στην περιοχή της Χερσονήσου και νότια, μέχρι τον άξονα Ηράκλειο - Αρκαλοχώρι – Βιάννος.

Τέλος, ο κ. Κεφαλογιάννης καταδεικνύει τη σημασία που προσδίδει η σημερινή Κυβέρνηση στην ανάπτυξη της Κρήτης, θέτοντας την υλοποίηση των μεγάλων έργων που έχει ανάγκη ο τόπος ως προτεραιότητα.

Το πρόγραμμα του πρωθυπουργού

Ο πρωθυπουργός, επρόκειτο να βρίσκεται στις 11 το πρωί στο Καστέλι, όπου, μαζί με τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή και τη συνοδεία του θα παραστούν στην τελετή που οργανώνεται για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του νέου αεροδρομίου. Αμέσως μετά ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα μεταβεί στο Ρέθυμνο, όπου πιθανότατα θα περπατήσει στην πόλη έχοντας σύντομες επαφές και με κομματικά στελέχη.

Το απόγευμα ο πρωθυπουργός θα μεταβεί στα Χανιά, όπου θα έχει σειρά συσκέψεων και συναντήσεων.

Στις 5:30 μ.μ. θα μεταβεί στην 115 Π.Μ., όπου σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες αναμένεται να βρεθεί και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.

Στις 6:30 μ.μ. αναμένεται να προεδρεύσει σε σύσκεψη στην Αντιπεριφέρεια Χανίων, ενώ θα επισκεφτεί και το Δημαρχείο Χανίων, με βασικό “μενού” της συνάντησης τα θέματα που θα έχουν σχέση με την πόλη των Χανίων.

Εκεί, ο δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης έχε ετοιμάσει και θα παραδώσει στον Κυριάκο Μητσοτάκη αναλυτικό υπόμνημα με έργα προτεραιότητας για τον δήμο.

Όπως γίνεται αντιληπτό, το σημερινό πρόγραμμα για τον πρωθυπουργό στην Κρήτη είναι ιδιαίτερα πιεσμένο. Περιλαμβάνει πολλές μετακινήσεις σε μεγάλες αποστάσεις και πολλές επισκέψεις και συναντήσεις. Κάτι που σημαίνει πως στην πράξη δεν αποκλείεται διόλου οι προγραμματισμένοι στην ανακοίνωση της περιοδείας χρόνοι να ξεφύγουν...

"Πυρετός" προετοιμασιών στο Καστέλι

Στο Καστέλι, στην είσοδο του εργοταξίου, είναι σε εξέλιξη τα τελευταία 24ωρα πυρετώδεις προετοιμασίες ενόψει της σημερινής πανηγυρικής τελετής θεμελίωσης του μεγάλου αναπτυξιακού έργου. Έχει ετοιμαστεί μια μεγάλη υποδομή, έκτασης πάνω από ένα στρέμμα, που θα στεγάσει τη σημερινή εκδήλωση και τους εκατοντάδες παρευρισκόμενους. Το όλο εγχείρημα υλοποιείται από την κατασκευαστική εταιρεία, αλλά εποπτεύεται και συντονίζεται από το ίδιο το Μέγαρο Μαξίμου.

Επί κρητικού εδάφους βρίσκονται ήδη ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, συνεργάτες του υπουργού Κώστα Καραμανλή και του υφυπουργού Γιάννη Κεφαλογιάννη, και άλλα υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Υποδομών που έχουν έρθει νωρίτερα για να ετοιμάσουν τα της σημερινής μεγάλης ημέρας στο Καστέλι.

Το νέο αεροδρόμιο αποτελεί ένα έργο-ορόσημο σε εθνικό επίπεδο και για το λόγο αυτό υπάρχει έντονη κινητικότητα και από πλευράς δημοσιογραφικής κάλυψης της σημερινής τελετής. Τελετή στην οποία θα βρίσκονται ως απεσταλμένοι για να καλύψουν δημοσιογραφικά το γεγονός και να δώσουν ανταποκρίσεις πολλοί δημοσιογράφοι από κεντρικά μέσα ενημέρωσης.

Πάνω από 300 είναι συνολικά οι επίσημοι προσκεκλημένοι στην τελετή παραχώρησης, ενώ ενδεικτικό της προετοιμασίας είναι ότι έχει ληφθεί μέριμνα ώστε ο χώρος στην είσοδο του εργοταξίου να είναι καλυμμένος με σκέπαστρο, ώστε να μην επηρεαστεί η εκδήλωση από τυχόν άσχημα τερτίπια του καιρού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, την εκδήλωση, γύρω στις 11:30 π.μ., αναμένεται να ανοίξει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης, ενώ ακολούθως θα προχωρήσουν σε τοποθετήσεις ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δίνοντας το περίγραμμα του έργου, ενώ αναμένεται να παρουσιαστούν νέες μακέτες.

Η ινδική αντιπροσωπία

Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει η παρουσία του ινδικού ομίλου GMR Airports, που θα εκπροσωπηθεί στο Καστέλι με υψηλόβαθμη αντιπροσωπία. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα παρευρεθεί το Δ.Σ. της ειδικής θυγατρικής GMR Airport Greece, που έχει συσταθεί ειδικά για το έργο, αποτελούμενη από τον πρόεδρο Puvan Sripathy, τον αντιπρόεδρο Vivek Singha και τον διευθύνοντα σύμβουλο Veerabhadra Laksminnarayana Tumalapalli Srinivasa Subrahmanaya. Αναμένεται να παρευρεθεί επίσης ο επικεφαλής του κατασκευαστικού τμήματος του ομίλου και κατά μεγάλη πιθανότητα ο επικεφαλής του ομίλου κ. Rao.

Η εκπροσώπηση των Ινδών σε τέτοιο κορυφαίο επίπεδο σήμερα στο Καστέλι δε θεωρείται βεβαίως τυχαία. Ο ινδικός όμιλος της GMR, που σημειωτέον έχει εμπλακεί σε πρότζεκτ διαχείρισης και κατασκευής μεγάλων αεροδρομίων ανά την υφήλιο, δίνει πολύ μεγάλη βαρύτητα στο πρότζεκτ κατασκευής του νέου αεροδρομίου εδώ στο Καστέλι.

Το απέδειξε άλλωστε και με πράξεις... Θυμίζουμε, ότι ο ινδικός όμιλος είχε μπει αρχικά με ποσοστό συμμετοχής 10% στο κοινοπρακτικό σχήμα, στο οποίο ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε ποσοστό 90%.

Στην πορεία όμως οι Ινδοί ζήτησαν και έγινε αποδεκτό από την ΤΕΡΝΑ μεταβίβαση του 30% των μετοχών προς την GMR, κάτι που σημαίνει πως η αναλογία των δύο συμπαικτών-επενδυτών διαμορφώνεται στο 60% για την ελληνική εταιρεία και σε ποσοστό 40% για τον ινδικό όμιλο.

Η πορεία των εργασιών

Από τη σημερινή, επίσημη έναρξη της περιόδου παραχώρησης ουσιαστικά θα αρχίσει να μετρά αντίστροφα ο χρόνος της κατασκευαστικής περιόδου και των εργασιών, που μόνο γι’ αυτό καθαυτό το τεχνικό κομμάτι έχουν κόστος 520 εκατ. ευρώ. Αυτό, όπως θα ειπωθεί σήμερα από το βήμα της τελετής, είναι το αμιγώς κατασκευαστικό κόστος. Διότι στην πράξη, το κόστος της όλης επένδυσης, αν συμπεριληφθούν οι επιχειρηματικές δραστηριότητες, τα μαγαζιά κ.λπ., θα ξεπεράσει αρκετά το 1 δισ. ευρώ. Τυπικά, βάσει της σύμβασης παραχώρησης, η κατασκευαστική περίοδος για το νέο αεροδρόμιο, τις οδικές συνδέσεις και τα υπόλοιπα συνοδά έργα ορίζεται σε μια 5ετία από την έναρξη της περιόδου παραχώρησης. Ωστόσο, δεν αποκλείεται οι εργασίες να ολοκληρωθούν νωρίτερα, μέσα σε 3,5 με 4 χρόνια. Αυτή τουλάχιστον είναι η επιδίωξη και της ίδιας της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, που έχει διαμηνύσει πως σκοπεύει - και άλλωστε τη συμφέρει, πρακτικά μιλώντας - να ολοκληρώσει το έργο πριν τον τυπικό χρονικό ορίζοντα της 5ετίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τον πρώτο χρόνο αναμένεται η ωρίμανση του έργου, των μελετών. Ο σκληρός “πυρήνας” των έργων θα ακολουθήσει το δεύτερο έτος, με κατασκευή διαδρόμων προσγείωσης-απογείωσης, των φυσούνων, του κυρίως αεροδρομίου και παράλληλων οδικών αξόνων. Οι συνδετήριοι δρόμοι και οι οδικές προσβάσεις στον αερολιμένα από Βορρά και Νότο, δηλαδή, θα κατασκευάζονται παράλληλα με τον χώρο του αεροδρομίου. Θυμίζουμε ότι η βασική οδική διασύνδεση και τα απαραίτητα έργα που αποτελούν συμβατική υποχρέωση της κατασκευαστικής εταιρείας περιλαμβάνει δύο βασικές οδικές αρτηρίες προς ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ. Βασική οδική αρτηρία θα είναι ο αυτοκινητόδρομος (μήκους 18 χλμ. περίπου, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου. Για τη σύνδεση με τον Νότιο Οδικό Άξονα προβλέπεται η κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους 6 χλμ. περίπου, διατομής μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση, με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων) από το αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο-Αρκαλοχώρι-Βιάννος.

Εκτιμάται πως την άνοιξη του 2022 θα υπάρχει μια αισθητή διαμόρφωση του έργου τόσο σε επίπεδο εγκαταστάσεων του αεροδρομίου, όσο και στο μέτωπο των οδικών προσβάσεων.

Απώτερος στόχος είναι στα τέλη του 2024 με αρχές του 2025 να υπάρξουν δοκιμαστικές πτήσεις για το νέο αεροδρόμιο. Σημειώνεται ότι, βάσει διεθνών κανονισμών, θα πρέπει να γίνουν εκτεταμένες δοκιμαστικές πτήσεις, διάρκειας ως 6 μηνών, στο νέο αεροδρόμιο, με προσαπογειώσεις διαφόρων τύπων αεροπλάνων, προτού ξεκινήσει να λειτουργεί κανονικά το νέο αεροδρόμιο.

Θέσεις εργασίας

Ειδική μνεία τόσο από τον πρωθυπουργό όσο και από τον υπουργό Υποδομών αναμένεται να γίνει σήμερα στο αναπτυξιακό αποτύπωμα του έργου και κυρίως στο κομμάτι των νέων θέσεων εργασίας. Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1.500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις.

Εκτιμάται δε ότι στην κορύφωση των εργασιών θα απασχολούνται περί τους 2,5 με 3 χιλιάδες εργαζόμενους σε 24ωρη βάση μόνο στο εργοτάξιο.

Μάλιστα, «με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.000-7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.). Παράλληλα, η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή το νέο αεροδρόμιο θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG, υπολογίζεται ότι το αεροδρόμιο Καστελίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News