Κρήτη

Δήμος Ηρακλείου - Επικοινωνιακό σχέδιο: Σεβαστή η πλειοψηφία μόνο όταν συνάδει με τις βουλές της δημοτικής αρχής;

Οι ισχυρισμοί της Λότζιας μετά την καταψήφιση του σχεδίου - Η παραίτηση εντεταλμένου συμβούλου, μια επαπειλούμενη παραίτηση και όργιο φημών για “πάγωμα” τουριστικών και πολιτιστικών δράσεων μας βάζουν σε σκέψεις...

Η Δημοκρατία μπορεί να είναι η ωραιότερη άσκηση στην καθημερινότητα πολιτών και αιρετών, αλλά όταν τα αποτελέσματα της πλειοψηφίας δε συμφωνούν με τις επιδιώξεις μιας μειοψηφίας (η οποία χάρη στις δοτές ρυθμίσεις μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές, όπου οι πολίτες ψήφισαν με άλλο πλαίσιο και δεδομένα και τελικά βρέθηκαν με άλλα τετελεσμένα, μειοψηφίες στην ψήφο να έχουν το 60% της διοίκησης και να εμφανίζονται ως δημοτικές Αρχές στο όνομα της “κυβερνησιμότητας”), τότε οι καταστάσεις είναι τραγελαφικές.

Ιδίως όταν η εικονική πραγματικότητα, η αδυναμία σχεδιασμού, η πρόχειρη πρόταση άσκησης διοίκησης δε συμφωνεί με την πραγματικότητα της ψήφου της πλειοψηφίας ενός Δημοτικού Συμβουλίου, τότε ως φαίνεται τόσο το χειρότερο για την αλήθεια της πλειοψηφίας, που πρέπει να προσαρμοστεί με τα τεχνάσματα και την τεχνητή πίεση με επικοινωνιακή καταιγίδα, μέσω φίλιων μέσων της μειοψηφίας που έχει αναχθεί σε δοτή πλειοψηφία στην άσκηση καθηκόντων ως δημοτική Αρχή.

Τόσες και τόσες συνεδριάσεις, τόσα και τόσα σημαντικά θέματα της πόλης του Ηρακλείου, όπου η πλειοψηφία των δημοτικών συμβούλων ακύρωσε στην πράξη τις εκτός τόπου και χρόνου εισηγήσεις της δημοτικής Αρχής, είναι απορίας άξιο πώς ένα κονδύλι 135 χιλιάδων ευρώ εμφανίστηκε μαζί έργα και δράσεις 5 εκατ. ευρώ που σκοπεύει να πραγματοποιήσει η δημοτική Αρχή.

Το παραπάνω ποσό των 135.000 ευρώ προέβλεπε το Επικοινωνιακό Σχέδιο του Δήμου Ηρακλείου ότι θα δοθεί στα ΜΜΕ για την προώθηση και προβολή των αναφερόμενων έργων και δράσεων.

Η καταψήφιση της πρότασης οφείλεται σε προχειρότητα και ανικανότητα της όποιας υπηρεσίας να διατυπώσει επακριβώς τις ανάγκες προβολής. Μπέρδεψε τις δράσεις των 5 εκατ. με τα πραγματικά έξοδα προβολής των, με αποτέλεσμα να μην είναι κατανοητή η πρόθεση της δημοτικής Αρχής.

Αυτά φαίνονται εκ πρώτης...

Όμως η παραίτηση εντεταλμένου συμβούλου, μια επαπειλούμενη δήθεν παραίτηση αντιδημάρχου και όργιο φημών για “πάγωμα” τουριστικών, πολιτιστικών και συγχρηματοδοτούμενων με την Ε.Ε. δράσεων για το Ηράκλειο, βάζει σε σκέψεις και συνειρμούς.

Δεν μπορεί να υποβάλλονται παραιτήσεις όταν το δημοκρατικό σώμα του Δ.Σ. απορρίπτει μια εισήγηση, και όταν μάλιστα τους λένε «γράψε την καλά και ξαναφέρτε την να την περάσουμε».

Σε αντιδιαστολή, μια παραίτηση για λόγους ευθιξίας, στα ημιτελή και “χρυσοπληρωμένα” έργα που τα χαρακτήριζαν και εμβληματικά, αν και μικρής εμβέλειας, στον Δερματά ή την ανάπλαση που έμεινε “φάντασμα” του εαυτού της... δεν είδαμε, ούτε καν μια συγνώμη στους δημότες. Αντίθετα τους έφταιξαν όλοι οι άλλοι, εκτός από την πανθομολογούμενη ανικανότητα της διοίκησής τους.

Και να πούμε και το ενδιαφέρον, ότι λ.χ. η επαπειλούμενη παραίτηση της αντιδημάρχου αφορά σε ένα ποσό... 32.000 ευρώ, που είναι το κονδύλιο για την προβολή του Πολιτισμού, όπως μπορεί να δει οποιοσδήποτε στη σελίδα 53 της εισήγησης του επικοινωνιακού προγράμματος.

 

Τι λέει η δημοτική Αρχή μετά την καταψήφιση

 

Η δημοτική Αρχή, με χθεσινή της ανακοίνωση, σπεύδει μεταξύ άλλων να μας πει: «...Το ποσό που προέβλεπε το Σχέδιο ότι θα δοθεί στα ΜΜΕ από ίδιους πόρους για επικοινωνιακές-ενημερωτικές καμπάνιες του Δήμου είναι περίπου 135.000 ευρώ.

Συγκεκριμένα, το σχέδιο περιλαμβάνει τρεις καμπάνιες ενημέρωσης-ευαισθητοποίησης πολιτών που αφορούν σε “Βιώσιμη Κινητικότητα”, “Ψηφιακή Πολιτική” και “Προστασία αδέσποτων και δεσποζόμενων ζώων”.

Επιπλέον, στο σχέδιο περιλαμβάνονται και δύο καμπάνιες προβολής των δράσεων του Δήμου που αφορούν στον τομέα του Τουρισμού και Πολιτισμού:

- Επικοινωνιακό Σχέδιο Τουριστικής Προβολής, που περιλαμβάνει όλες τις δράσεις του Τμήματος Τουρισμού, όπως τη διοργάνωση του Φεστιβάλ Γαστρονομίας, το ετήσιο βίντεο προώθησης-προβολής του Δήμου κ.λπ., και

- Επικοινωνιακό Σχέδιο Ενημέρωσης Πολιτών για Δράσεις Πολιτισμού, που περιλαμβάνει όλες τις δράσεις, όπως τα Φεστιβάλ (“Τέχνη καθ’ Οδόν”, Φεστιβάλ “5+1 Πολιτισμοί”), τις διοργανώσεις των εκθέσεων του Δήμου, κ.ο.κ.

Για αυτές τις καμπάνιες, το συνολικό ποσό για την προώθηση-προβολή στα ΜΜΕ (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες, digital μέσα και τουριστικές καταχωρίσεις) ανέρχεται, όπως αναφέραμε, σε περίπου 135.000 ευρώ από ιδίους πόρους του Δήμου Ηρακλείου.

Εκτός των παραπάνω, το Επικοινωνιακό Σχέδιο αφορά και σε όλες τις “λοιπές δράσεις” προβολής, που αφορούν σε εκτυπώσεις (π.χ. φυλλάδια, banner), φωτογραφίσεις, διοργάνωση ημερίδων και άλλων γεγονότων.

Τέλος, το Επικοινωνιακό Σχέδιο περιλαμβάνει τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, στην υλοποίηση των οποίων περιλαμβάνεται εξ ορισμού και επικοινωνιακή προβολή.

Συμπερασματικά, τα ποσά που γράφτηκαν δεν ανταποκρίνονται, φυσικά, στο κόστος του Επικοινωνιακού Σχεδίου του Δήμου Ηρακλείου, διότι αποτελούν τον συνολικό προϋπολογισμό των δράσεων που αναγράφονται στο Σχέδιο (και υπερψηφίστηκαν και στο Τεχνικό Πρόγραμμα και στον προϋπολογισμό του Δήμου).

Υπενθυμίζεται ότι το φετινό Επικοινωνιακό Σχέδιο του Δήμου καταρτίστηκε ακριβώς στα πρότυπα του περυσινού, το οποίο, παρεμπιπτόντως, είχε υπερψηφίσει η αξιωματική αντιπολίτευση.

Από εκεί και πέρα, η επιλογή των παρατάξεων της αντιπολίτευσης να καταψηφίσουν το Επικοινωνιακό Σχέδιο του Δήμου Ηρακλείου για το 2020 παραμένει αναιτιολόγητη, αλλά με μεγάλες συνέπειες. Επί της ουσίας ακυρώνει πλήρως την τουριστική πολιτική του Δήμου Ηρακλείου, σε μια περίοδο όπου το Ηράκλειο τείνει να καθιερωθεί ως ισχυρό τουριστικό brand διεθνώς. Η ίδια καταψήφιση θέτει σε αμφιβολία μια σειρά άκρως επιτυχημένων πολιτιστικών δράσεων (Φεστιβάλ “Τέχνη καθ’ οδόν” και “Κρήτη, μια ιστορία 5+1 Πολιτισμοί”, έκθεση “Απηχήσεις της Αρχαιότητας στο έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου” κ.ά.), ενώ δημιουργεί σοβαρά προβλήματα, σε βαθμό ματαίωσης, σε μια σειρά από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, όπως π.χ. το “A2U Food”, το “Eco Roots” κ.ά. Ματαιώνει επίσης τις δράσεις που στόχευαν στην ανάδειξη της πόλης σε γαστρονομικό προορισμό, καθώς και ενημερωτικές επικοινωνιακές καμπάνιες για θέματα όπως η ευαισθητοποίηση και η προστασία των αδέσποτων. Και οδήγησε στην παραίτηση από τη θέση εντεταλμένου συμβούλου Τουρισμού τον κ. Χρήστο Κώνστα, του οποίου η ολιγόμηνη θητεία στο εν λόγω πόστο υπήρξε ιδιαίτερα παραγωγική... Η δημοτική Αρχή εξακολουθεί να θεωρεί ότι ουδείς στο Δημοτικό Συμβούλιο επιθυμεί να βλάψει το Ηράκλειο και τους δημότες του. Τούτο, δυστυχώς, δεν επιβεβαιώθηκε με την απόφαση των παρατάξεων της αντιπολίτευσης που καταψήφισαν το Επικοινωνιακό Σχέδιο του Δήμου...».

Τι δε μας λέει η δημοτική Αρχή

Αν τα ποσά είναι 135 χιλιάδες ευρώ, γιατί έπρεπε να εμφανιστούν και τα εγγεγραμμένα με κωδικούς στον προϋπολογισμό του Δήμου έργα ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ; Άλλωστε ο προϋπολογισμός είναι πρόθεση εκτέλεσης έργων, εκτίμηση κι όχι βεβαιότητα εκτέλεσής του, άρα η επικοινωνιακή του κατανομή βασίζεται σε υπόθεση εργασίας και όχι βεβαιότητα.

Αλλά, αλήθεια, οι επικοινωνιακές δράσεις αφορούν μόλις 3 αντιδημαρχίες και δύο συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα των εν λόγω αντιδημαρχιών... Για όλες τις άλλες δεν υπάρχει αντίστοιχη ανάγκη; Και πώς ακριβώς κινδυνεύουν να μη γίνουν δράσεις πολιτισμού και φεστιβάλ, αν δεν κατανεμηθούν οι 135 χιλιάδες ευρώ για την προβολή τους σε ΜΜΕ;

Δηλαδή, δε θα γίνουν αν δεν εξασφαλιστεί η προπληρωμή της προβολής τους; Επιμένουν ότι το φετινό Επικοινωνιακό Σχέδιο του Δήμου καταρτίστηκε ακριβώς στα πρότυπα του περυσινού, το οποίο, παρεμπιπτόντως, είχε υπερψηφίσει η αξιωματική αντιπολίτευση; Πέρυσι όμως ήταν διαφορετικά. Η πλειοψηφούσα παράταξη περνούσε ό,τι ήθελε.

Κυρίως όμως, μιλάνε για την ίδια σύνθεση των παρατάξεων και από πού προκύπτει ότι η πλειοψηφία σε μια ψηφοφορία είναι άπαξ, ιδίως μάλιστα όταν έχουν μεσολαβήσει μεταξύ τους δημοτικές εκλογές; Ή μήπως στη Δημοκρατία που πιστεύουν η πλειοψηφία είναι μόνο αυτή που ψηφίζει υπέρ των αποφάσεών τους, ακόμη κι αν αυτές είναι πρόχειρες, στον “αέρα” και ανεπαρκέστατα αιτιολογημένες;

 Μερικές ακόμη σκέψεις για το Επικοινωνιακό Σχέδιο του Δήμου

Καταψηφίστηκε το Επικοινωνιακό Σχέδιο του Δήμου Ηρακλείου από την πλειοψηφία των δημοτικών συμβούλων που συγκροτείται από την αντιπολίτευση. Ορθώς έγινε γιατί το περιεχόμενό της πρότασης δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, αλλά προορίζεται να ικανοποιήσει άλλες, διαχειριστικές κατά βάση, ανάγκες και σκοπιμότητες της δημοτικής Αρχής.

Γιατί υπήρχε η ανάγκη να συνταχθεί ένα τέτοιο Σχέδιο;

Γιατί το απαιτεί ο νόμος (Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου - ΠΥΣ 50/22.12.15), προκειμένου να εγκριθεί από τον υπουργό αρμόδιο για τα ΜΜΕ η όποια δαπάνη προβολής (καταχωρίσεις, διαφημιστικά μηνύματα και λοιπές δαπάνες δημοσίων σχέσεων).

Τι λέει αυτή η πράξη; Ότι, προκειμένου να συντονιστεί πανελλαδικά η επικοινωνιακή δράση των φορέων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου φορέα ώστε να μην κάνει ο καθένας του κεφαλιού του, να αποφευχθούν αλληλοεπικαλύψεις κ.λπ., είναι αναγκαίο κάθε φορέας, πριν προβεί σε οποιαδήποτε σχετική δαπάνη, να συντάξει ένα τέτοιο Σχέδιο, το περιεχόμενο του οποίου καθορίζεται στο άρθρο 2 της ΠΥΣ. Όπως μπορεί με την πρώτη ματιά να διαπιστώσει κανείς διαβάζοντας τη διάταξη αυτή, το επικοινωνιακό αυτό σχέδιο αφορά ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ενέργειες και δράσεις αμιγώς ενημερωτικού, πληροφοριακού και διαφημιστικού χαρακτήρα, και όχι έργα, δραστηριότητες, εκδηλώσεις, προμήθειες, αμοιβές, υπηρεσίες και κάθε άλλη ενέργεια μη ενημερωτικού χαρακτήρα.

Αυτό προκύπτει επίσης σαφώς και από το επόμενο άρθρο 3 παρ 1 και 2 της ΠΥΣ, που ορίζει ότι το Επικοινωνιακό αυτό Σχέδιο (που υποβάλλεται στην αρμόδια Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης) πρέπει να ανταποκρίνεται στους στόχους του Στρατηγικού Σχεδίου του άρθρου 24 παρ 1 του Ν. 4339/15, του περιβόητου νόμου Παππά για τις τηλεοπτικές άδειες, που είχε όμως και άλλες διατάξεις. Άλλωστε, όπως λέει η παρ 2 της ΠΥΣ, αυτό ακριβώς είναι που ελέγχει και η αρμόδια Υπηρεσία της ΓΓΕΕ (Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας) προκειμένου να εγκρίνει το υποβληθέν Σχέδιο. Το κατά πόσο, δηλαδή, αυτό ανταποκρίνεται στους γενικότερους επικοινωνιακούς στόχους του Ν. 4339/15 και κατά πόσο τα προτεινόμενα μέτρα είναι αναγκαία και κατάλληλα για την επίτευξη των στόχων αυτών.

Τι λέει τώρα το άρθρο 24 του Ν. 4339/15; Λέει επί λέξει ότι, «για την επίτευξη του σκοπού και των στόχων της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής, η αρμόδια οργανική μονάδα της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, σε συνεργασία με τις λοιπές οργανικές μονάδες της ΓΓΕΕ, καταρτίζει κάθε τρία (3) χρόνια σχετικό στρατηγικό σχέδιο. Το ως άνω στρατηγικό σχέδιο εγκρίνεται με απόφαση του Συμβουλίου Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως εντός του μηνός Δεκεμβρίου του προηγούμενου της τριετίας έτους και δεσμεύει όλα τα υπουργεία και τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου του ευρύτερου δημόσιου τομέα κατά την έννοια των διατάξεων του Κεφαλαίου Α' του Ν. 3429/2005 (Α’ 314), όπως έχουν τροποποιηθεί με τις διατάξεις της παρ. 1 α του άρθρου 1 του Ν. 3899/2010 (Α' 212), ως προς τα επικοινωνιακά τους προγράμματα και δράσεις. Το στρατηγικό σχέδιο καλύπτει όλους τους τομείς της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής, όπως προσδιορίζονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 23».

Τι προκύπτει από αυτή τη διάταξη; Ότι, εφόσον το Σχέδιο του Δήμου Ηρακλείου - όπως και κάθε άλλου αρμόδιου φορέα - πρέπει να συνάδει και να λαμβάνει υπόψη του το ευρύτερο επικοινωνιακό σχέδιο της χώρας, δεν μπορεί παρά να αναφέρεται και να περιλαμβάνει δράσεις επικοινωνιακού χαρακτήρα τις οποίες επιδιώκει να εναρμονίσει. Γι’ αυτό άλλωστε υποβάλλεται και στη ΓΓΕΕ (και όχι σε οποιαδήποτε άλλη κρατική Αρχή ή υπηρεσία), η οποία φυσικά δεν είναι αρμόδια να κρίνει και να αξιολογήσει δράσεις και έργα Πολιτισμού, Τουρισμού, Καθαριότητας, Ψηφιακής Πολιτικής, Κλιματικής Αλλαγής, Βιώσιμης Κινητικότητας και οτιδήποτε άλλο άσχετο, αλλά μόνο επικοινωνιακές και διαφημιστικές δράσεις που αφορούν στους τομείς αυτούς ή και σε άλλους ενδεχομένως.

Μετά τα παραπάνω προκύπτει το εξής συμπέρασμα: Το συγκεκριμένο Επικοινωνιακό Σχέδιο, ανεξάρτητα από το πόσο σωστό, αναγκαίο και πλήρες είναι το περιεχόμενό του, δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του νόμου και έχει συνταχθεί για άλλους σκοπούς. Πρέπει επομένως να αναμορφωθεί, να αφαιρεθούν οι προβλέψεις που δεν αφορούν αμιγώς σε επικοινωνιακές, πληροφοριακές και διαφημιστικές δραστηριότητες και να επανυποβληθεί.

Είναι απλά και τα κάνουν δύσκολα

Τόσο απλά είναι τα πράγματα, αλλά φαίνεται ότι όλοι οι αρμόδιοι του Δήμου είναι τουλάχιστον ανενημέρωτοι. Μάλιστα χάνουν και την ψυχραιμία τους και βάζουν πότε το δημοτικό site πότε τους αρμόδιους Τύπου να κάνουν ανόητες ανακοινώσεις, του τύπου ότι με την καταψήφισή του δεν μπορούν να λειτουργήσουν οι δράσεις και άλλα τέτοια. Καμία δράση δεν εξαρτάται από το Επικοινωνιακό Σχέδιο.

 Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Αλλά δεν μπορείς να φέρνεις συλλήβδην κωδικούς με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που εμμέσως χρεώνεις την έγκρισή τους στην αντιπολίτευση και που μπορείς να τους χρησιμοποιήσεις αργότερα. Κανείς δεν μπορεί να αποτρέψει τις δράσεις Πολιτισμού ή Καθαριότητας ή Τουρισμού. Κανείς και με τίποτε. Δεν το έχουν καταλάβει οι αρμόδιοι ακόμη, ή μήπως η κατανομή στα ΜΜΕ είναι αυτή που τους “καίει”; Μήπως την έχουν προαποφασίσει... τι, ποιος, πού και πώς; Ας υποβάλουν ένα σχέδιο συνοπτικό και ξεκάθαρο με τις 135.000 ευρώ που λένε, και τότε νομίζουμε ότι κανείς δε θα αρνηθεί να το εγκρίνει. Το ποσό άλλωστε είναι τόσο μικρό για τον Δήμο Ηρακλείου. Τότε η αντιπολίτευση και πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο θα κριθεί αυστηρά, με τη σειρά της, σε περίπτωση απόρριψης.

Απλά και ξεκάθαρα όμως, να καταλάβουν οι σύμβουλοι ότι πρόκειται ΜΟΝΟ για την προβολή και επικοινωνία των συγκεκριμένων δράσεων. Τώρα οι εύκολες παραιτήσεις προβληματίζουν... Τόσο εύκολα και για τόσο απλά και επουσιώδη πράγματα φέρνουν τέτοια αναστάτωση; Ή μπορεί να προβληματίσουν κάποιους ότι κάτι άλλο κρύβεται πίσω από αυτά. Ίδωμεν.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια