default-image

Προσδοκίες για τις πτήσεις υδροπλάνων

Κρήτη
Προσδοκίες για τις πτήσεις υδροπλάνων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατατέθηκε στην Βουλή το νομοσχέδιο που θα λύσει τον «γόρδιο δεσμό» για τα υδατοδρόμια

Τον δρόμο για τη... Βουλή, όπου θα ξεκινά να συζητείται σήμερα με στόχο να τεθεί προς ψήφιση τις επόμενες μέρες, βρήκε το νέο νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια που είχε υποσχεθεί η κυβέρνηση από τον περασμένο Αύγουστο, σε μια εξέλιξη που, αν μη τι άλλο, φέρνει χαμόγελα και προσδοκίες... Προσδοκίες ότι μέσα στους προσεχείς μήνες (με την ελπίδα ότι κάτι τέτοιο θα γίνει μέσα στο προσεχές καλοκαίρι) θα δούμε να αναδύονται επιτέλους πάνω από την Κρήτη και άλλες περιοχές της χώρας τα πολυσυζητημένα υδροπλάνα, των οποίων την επανεμφάνιση περιμένουμε, σημειωτέον, καρτερικά εδώ και μια 8ετία!

Το νησί μας, θυμίζουμε, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του “κάδρου” τού όλου εγχειρήματος, αφού, σύμφωνα με τον σχεδιασμό και τις υπό εξέλιξη διαδικασίες αδειοδοτήσεων, πρόκειται να λειτουργήσουν 6 υδατοδρόμια ανά την Κρήτη και συγκεκριμένα σε Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Χανιά, Σητεία, Άγιο Νικόλαο και Ιεράπετρα.

Το πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή προς ψήφιση, έχει ουσιαστικά τον χαρακτήρα νομοσχεδίου- “σκούπα”! Έχει δηλαδή στόχο, με βάση τα όσα επισημαίνει το κυβερνητικό στρατόπεδο, να “διορθώσει” κακώς κείμενα του υφιστάμενου νομικού πλαισίου για τα υδατοδρόμια και να απλοποιήσει τη γραφειοκρατία και τις διαδικασίες για τη λειτουργία των υδατοδρομίων και τις πτήσεις των υδροπλάνων...

Η βασική πρόθεση, σύμφωνα τουλάχιστον με τις εξαγγελίες και τα λεγόμενα των αρμόδιων κυβερνητικών παραγόντων που είχαν δεσμευτεί για τη νέα νομοθετική ρύθμιση από τον Αύγουστο, είναι να “ξεκολλήσουν” οι επενδύσεις, που για χρόνια σκάλωναν στα “γρανάζια” της γραφειοκρατίας, και να δημιουργηθούν υδατοδρόμια από την Αττική και τα νησιά του Αργοσαρωνικού, μέχρι την Πελοπόννησο, το Ιόνιο, τις Κυκλάδες, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα.

Στα νέα δεδομένα που φέρνει στο “κάδρο” το προς ψήφιση νομοσχέδιο ξεχωρίζουν η δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου και σε ιδιωτικούς φορείς, καθώς επίσης και η δυνατότητα λειτουργίας υδατοδρομίων σε μαρίνες και αγκυροβόλια. Ξεχωρίζει επίσης η θέσπιση τέλους αναχωρούντων επιβατών υπέρ του Δημοσίου, ίσο µε το 5% του καθαρού ναύλου.

Δηλαδή, για κάθε επιβάτη που αναχωρεί από το υδατοδρόμιο, η εταιρεία που πραγματοποιεί τις πτήσεις καλείται να καταβάλει τέλος υπέρ του ελληνικού Δημοσίου ίσο με το πέντε τοις εκατό του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. Το εν λόγω σχέδιο νόμου, το οποίο αναπτύσσεται σε 29 άρθρα, δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας υδατοδρομίων σε λιμάνια (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες), λίμνες, μαρίνες, Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ), ακόμη και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.

Όπως αναφέρει η συνοδευτική αιτιολογική έκθεση, με το νομοσχέδιο προβλέπεται «ο καθορισμός του πλαισίου αδειοδότησης για την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών (υδατοδρομίων) με την περιγραφή συγκεκριμένης διαδικασίας για την έγκριση αίτησης και τεχνικού φακέλου, η παρουσίαση των υποχρεώσεων του φορέα λειτουργίας υδατοδρομίου, οι απαγορεύσεις και περιορισμοί που ισχύουν σε σχέση με άλλα μέσα παροχής μεταφορικού έργου, οι διαδικασίες ελέγχου και επιθεώρησης των υδατοδρομίων, καθώς και οι συγκεκριμένοι κανόνες που ισχύουν για την από/προσθαλάσσωση αεροσκαφών».

Τα βασικά σημεία των αλλαγών

Τα βασικά σημεία που εισάγει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή και θα ξεκινήσει να συζητιέται σήμερα στην αρμόδια επιτροπή, σε σχέση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (Ν. 4568/2018), αφορούν:

α) Στη δυνατότητα χορήγησης και ενιαίας «άδειας ίδρυσης και λειτουργίας» υδατοδρομίου, με διατήρηση της δυνατότητας αδειοδότησης σε δύο στάδια του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, δηλαδή τη χορήγηση «άδειας ίδρυσης» και τη χορήγηση «άδειας λειτουργίας».

β) Στη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό.

γ) Στην έκδοση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε ο ενδιαφερόμενος, με την απόκτησή της, να προβεί στις προβλεπόμενες από τον νόμο ενέργειες για την κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων υποδομών και εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου.

δ) Στη δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης (ΠΟΤΑ) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα.

ε) Στη δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου όχι μόνο από την ΥΠΑ αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.

στ) Στη συγκρότηση ολιγομελούς Επιτροπής Υδατοδρομίων για επιθεωρήσεις υδατοδρομίων.

Με το νέο νομοσχέδιο, στόχος είναι να γίνουν πιο απλές και σύντομες οι διαδικασίες για την έκδοση άδειας, με τα σχετικά βήματα (που σήμερα είναι 42) να μειώνονται στο μισό.

Σήμερα μόλις τρία υδατοδρόμια έχουν αδειοδοτηθεί, και συγκεκριμένα σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ αρκετά ακόμη είναι υπό αξιολόγηση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Στην εγχώρια αγορά δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες, η “Ελληνικά Υδατοδρόμια” και η “Hellenic Seaplanes”, οι οποίες έχουν προσελκύσει ιδιωτικά κεφάλαια.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News