default-image

Κρητικό ελαιόλαδο: Ζητούν «ονοματεπώνυμο» για τον «πράσινο χρυσό»

Κρήτη
Κρητικό ελαιόλαδο: Ζητούν «ονοματεπώνυμο» για τον «πράσινο χρυσό»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η ισχύς εν τη ενώσει» για το κρητικό λάδι

Κάθισαν σε “στρογγυλό” τραπέζι με στόχο να ενώσουν τις δυνάμεις τους ώστε το “χρυσάφι” που παράγει σε αφθονία η κρητική γη να διασφαλίσει την ποιότητά του και να πάρει τη θέση που του αξίζει στην παγκόσμια αγορά.

Ο λόγος για τους προέδρους των Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών της Κρήτης, οι οποίοι συναντήθηκαν χθες το πρωί στην Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Ρεθύμνου στα Τρία Μοναστήρια, με σκοπό να συνεχίσουν τις διαβουλεύσεις τους για τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα διαχείρισης του κρητικού ελαιολάδου.

«Στόχος είναι να συνεργαστούμε όλες οι Ενώσεις, δημιουργώντας έναν ενιαίο φορέα διαχείρισης του κρητικού ελαιολάδου, που θα έχει δύο μέρη: Το ένα είναι πώς θα διασφαλίσουμε την ποιότητα παρεμβαίνοντας σε όλα τα θέματα, δακοκτονίας, ποιότητας, πιστοποίησης του ελαιολάδου, και το δεύτερο πώς μπορούμε όλες οι Ενώσεις μαζί να βγάλουμε ένα κοινό brand, δηλαδή να τυποποιήσουμε μαζί το προϊόν, να κάνουμε μια οικονομία κλίμακας και να μπορέσουμε να βγούμε στις παγκόσμιες αγορές, κάτι που δυστυχώς μόνοι μας δεν μπορούμε να κάνουμε», σχολίασε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης Ηρακλείου, Σταύρος Γαβαλάς.

Ο ίδιος μάλιστα τόνισε ότι όλες οι Ενώσεις έχουν πολύ καλές εγκαταστάσεις και χώρους αποθήκευσης, όμως αυτό που δεν έχουν είναι ένα κοινό μάρκετινγκ, ώστε να εισέλθουν στις διεθνείς αγορές.

«Πρέπει πλέον να πάμε σαν Κρήτη, και αυτό είναι μονόδρομος. Πρέπει όλες οι Ενώσεις να συνεργαστούν σαν Κρήτη, και αυτός είναι ο στόχος μας», είπε και συνεχίζοντας ανέφερε: «Φοβάμαι ότι το κρητικό ελαιόλαδο δε βρίσκεται στις παγκόσμιες αγορές και δεν ανιχνεύεται. Ίσως να υπάρχουν μικρές ποσότητες. Χύμα είναι παντού, αλλά αυτό δε λέει τίποτα για μας. Εμείς θέλουμε την υπεραξία να την καρπωθεί ο παραγωγός και το προϊόν να φεύγει από εδώ με ένα κοινό brand name. Αυτός ο ενιαίος φορέας πρέπει να έχει λόγο στη διαχείριση και της ποιότητας. Να είμαστε κι εμείς μπροστά, από πάνω από τις υπηρεσίες και το υπουργείο, να δούμε τι δε γίνεται σωστά, να παρέμβουμε να το διορθώσουμε».

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η τοποθέτηση που έκανε ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Ιεράπετρας, Μπάμπης Δραγασάκης. Ο κ. Δραγασάκης επισήμανε ότι το εν λόγω εγχείρημα θα έπρεπε να είχε γίνει πριν από χρόνια, διότι - όπως εξήγησε - με τα προβλήματα που έχουν ανακύψει τα τελευταία χρόνια, το προϊόν κινδυνεύει να απαξιωθεί στα μάτια του παραγωγού.

«Το κρητικό λάδι», είπε, «έχει τη φήμη και τον πολιτισμό του, την ιστορία του, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που θέλουν οι καταναλωτές, αρκεί εμείς να κάνουμε μια κοινή προσπάθεια, γιατί αποδείχτηκε ότι μεμονωμένες προσπάθειες από κάθε μικρό Συνεταιρισμό και κάθε Ένωση δεν αρκούν. Τα στοιχεία λένε πως τα ΠΟΠ προϊόντα της Κρήτης κατέχουν μόνο 1% της κατανάλωσης. Άρα αποδεικνύεται ότι χρειάζεται μια πιο μεγάλη προσπάθεια, γιατί πλέον χρειάζονται και οικονομίες κλίμακος. Τα προϊόντα περνάνε μέσα από τεράστιες αλυσίδες κι εκεί πρέπει να πας οργανωμένα».

Είναι μονόδρομος...

Οι πρόεδροι των Ενώσεων χαρακτηρίζουν την εν λόγω προσπάθεια ως μονόδρομο, καθώς - όπως λένε - δε θα έχουν άλλη ευκαιρία να ενισχύσουν και το εισόδημα των παραγωγών του νησιού, οι οποίοι φέτος δοκιμάστηκαν σκληρά, βλέποντας τη μειωμένη πλέον παραγωγή τους να καταλήγει στα αζήτητα εξαιτίας της “επέλασης” του δάκου.

«Έχουν γίνει πολλά λάθη στο παρελθόν και είναι καιρός να τα διορθώσουμε για να προχωρήσουμε όλοι μαζί ενωμένοι, γιατί ο παραγωγός έχει φτάσει πλέον σε τρομακτικά αδιέξοδα και, αν δεν καρποφορήσουν αυτές οι προσπάθειες, δεν πάει άλλο για τον παραγωγό. Πρέπει το κρητικό ελαιόλαδο να πάρει τη θέση που του ανήκει, ώστε και ο παραγωγός να βγει από τα αδιέξοδα στα οποία έχει περιέλθει», τόνισε μιλώντας στη διάρκεια της σύσκεψης ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Χανίων, Χαρίλαος Βλαζάκης.

Ο κ. Βλαζάκης υπογράμμισε πως η κατάσταση του κρητικού ελαιολάδου σήμερα είναι μη εξηγήσιμη, αποδίδοντάς το στο γεγονός ότι υπάρχουν, όπως είπε, πολλοί παράγοντες και συμφέροντα που το έφεραν σε αυτή την κατάσταση.

«Και σήμερα πρέπει κάνουμε τεράστιες προσπάθειες γιατί, αν δεν πετύχουμε, δε θα υπάρχει μέλλον», πρόσθεσε.

Από την άλλη, ο αντιπρόεδρος της Ομάδας Αμπελουργών Ελαιοπαραγωγών Κρήτης, Μύρων Χιλετζάκης, τόνισε πως το “πάντρεμα” για τη δημιουργία ενός δυνατού brand name είναι μονόδρομος.

«Πρέπει να είμαστε δυνατοί και να βγούμε στις διεθνείς αγορές, που είναι πολύ δύσκολο. Γενικά το ελαιόλαδο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα σε όλη την Ε.Ε. Οι συνάδελφοί μας στην Ισπανία, που είναι οι νούμερο ένα καλλιεργητές και σε ποιότητα και σε ποσότητα, κατεβαίνουν στους δρόμους για τα μεγάλα αποθέματα που έχουν και τις μειωμένες τιμές. Το δικό μας λάδι στο 95% ήταν έξτρα παρθένο ελαιόλαδο. Η ζήτησή του από τους μεγάλους παίκτες φαινόταν γιατί το ζητούσαν για να φτιάχνουν τα δικά τους λάδια, για να μπορέσουν τα δικά μας εξαιρετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά, που βγαίνουν μόνο στην Κρήτη, να φτιάξουν τα λάδια των μεγάλων “παικτών”, όπως η Ιταλία», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Δάκος και μειωμένη παραγωγή

Ο Χαρίλαος Βλαζάκης, αναφερόμενος στην τεράστια οικονομική ζημία που υπέστησαν οι ελαιοκαλλιέργειες εξαιτίας των δακοπροσβολών, είπε χαρακτηριστικά πως αυτό που συνέβη φέτος έπιασε τους ελαιοκαλλιεργητές εξαπίνης.

«Το σίγουρο είναι», τόνισε χαρακτηριστικά, «ότι μεσολάβησαν οι αντίξοες καιρικές συνθήκες που έφεραν αυτά τα αποτελέσματα. Σίγουρα ποτέ δεν μπορεί να γνωρίζει κανείς τι μπορεί να συμβεί μετά από ένα χρόνο με αυτά τα φαινόμενα. Αν συμβούν τα ίδια, πρέπει οι παραγωγοί να λάβουν κατάλληλες οδηγίες από τους γεωπόνους, γιατί αν εμφανιστούν τα ίδια καιρικά φαινόμενα και τη φετινή σεζόν, θα έχουμε τα ίδια δυσάρεστα αποτελέσματα. Φέτος μας έπιασε εξαπίνης η κατάσταση. Έγιναν βέβαια παραβλέψεις από τους αρμόδιους φορείς, γιατί όταν βλέπουμε αυτές τις συνθήκες, έπρεπε οι παραγωγοί να έχουν ενημερωθεί. Αν οι αγρότες είχαν ενημερωθεί τι θα συμβεί με αυτές τις συνθήκες, πιστεύω ότι μαζικά θα είχαν ανταποκριθεί για να μην έχουμε αυτή την καταστροφική σεζόν για το κρητικό ελαιόλαδο».

Παραθέτοντας μάλιστα στοιχεία για τη μειωμένη παραγωγή που είχε φέτος η Κρήτη, ο Μύρων Χιλετζάκης υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, πως κατά τη φετινή ελαιοκομική περίοδο, που τείνει να ολοκληρωθεί, έχουν παραχθεί μόνο 40 χιλιάδες τόνοι λαδιού στην Κρήτη, από 80 χιλιάδες που συνέβαινε στο παρελθόν.

«Η ελαιοκομική περίοδος έχει σχεδόν τελειώσει και οι 37 χιλιάδες τόνοι είναι λάδια με υψηλές οξύτητες και κακό λάδι. Επομένως, είναι αναγκαίο να γίνει η σύσταση του ενιαίου φορέα διαχείρισης ελαιολάδου για το καλό του κρητικού ελαιολάδου, που πουθενά στον κόσμο δεν παράγεται», πρόσθεσε.

Η τιμή κατρακυλά... - Στα Χανιά το επόμενο ραντεβού

Στο επίκεντρο βρέθηκε όμως και η τιμή πώλησης του ελαιολάδου, η οποία φέτος κατρακύλησε σημαντικά, με συνέπεια να χαθεί κάθε ενδιαφέρον εκ μέρους των καλλιεργητών.

Χαρακτηριστικά στο σημείο αυτό ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Ρεθύμνου, Γιάννης Γλεντζάκης, ανέφερε μεταξύ άλλων και τα παρακάτω: «Χαίρομαι που είμαστε όλοι μαζί για να μιλήσουμε για το “χρυσάφι” παγκοσμίως, το κρητικό ελαιόλαδο. Η προσπάθειά μας έχει ως στόχο το πώς θα παράξουμε καλύτερο ελαιόλαδο και πώς θα το διαθέσουμε στην παγκόσμια αγορά. Μπορεί σήμερα κάποια προϊόντα ΠΟΠ να υπάρχουν στην παγκόσμια αγορά, αλλά το ποσοστό είναι πολύ μικρό. Εμείς θέλουμε να το προβάλλουμε όσο πιο πολύ γίνεται στην παγκόσμια αγορά. Θέλουμε ο παραγωγός να έχει μεγαλύτερο οικονομικό όφελος για να μπορεί να έχει όρεξη να πάει στο λιόφυτο και να παράξει το ελαιόλαδο που μπορεί. Γιατί, αν οι τιμές είναι χαμηλές, τότε ο παραγωγός δεν έχει όρεξη ούτε καν να πάει στο λιόφυτο και να μαζέψει τις ελιές του».

Το επόμενο ραντεβού των προέδρων των Ενώσεων της Κρήτης έχει προγραμματιστεί να γίνει στα Χανιά, ενώ με την ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων θα ξεκινήσει η υλοποίηση των όσων έχουν ήδη συμφωνηθεί.

Άλλωστε, το ζητούμενο είναι να κατοχυρωθεί το κρητικό ελαιόλαδο στο νησί, χωρίς ωστόσο να χαθεί η ταυτότητα της Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) στις περιοχές της Κρήτης που την έχουν ήδη εξασφαλίσει.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News