Κρήτη

Αεροδρόμιο Καστελίου: Έπεσαν οι υπογραφές για την χρηματοδότηση 180 εκατ. από την ΕΤΕπ

Το νέο αεροδρόμιο θα αντικαταστήσει το υπάρχον. Κατά τη θερινή τουριστική περίοδο στο υπάρχον αεροδρόμιο επικρατεί μεγάλη συμφόρηση και είναι αδύνατη η εξυπηρέτηση μεγαλύτερου αριθμού επιβατών στο απαιτούμενο επίπεδο υπηρεσιών και ασφάλειας.

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) συμφώνησε να χορηγήσει δάνειο ύψους 180 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου στην Κρήτη.

Η παροχή αυτής της νέας στήριξης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για επενδύσεις στην ελληνική αεροπορία υπεγράφη σήμερα από τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κ. Andrew McDowell, τον Υπουργό Οικονομικών και Διοικητή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κ. Χρήστο Σταϊκούρα, και τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, κατά τη διάρκεια επίσκεψης του κ. McDowell στην Αθήνα. Στην τελετή υπογραφής παρίσταντο, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης και ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Γιάννης Τσακίρης.

Τα οφέλη του νέου αεροδρομίου

  • Το έργο αντικαθιστά το δεύτερο σε κίνηση αεροδρόμιο της Ελλάδας και θα διπλασιάσει τη δυναμικότητα εξυπηρέτησης επιβατών για την Κρήτη
  • Η εξάλειψη των περιορισμών στον αριθμό επιβατών είναι καίριας σημασίας για την ανάπτυξη του τουρισμού στο μεγαλύτερο ελληνικό νησί
  • Το νέο αεροδρόμιο θα συμβάλει στην αποφυγή φαινόμενων συμφόρησης και καθυστερήσεων, στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και στην ενίσχυση της ασφάλειας
  • Χιλιάδες θέσεις απασχόλησης θα δημιουργηθούν κατά την κατασκευή και ακόμη περισσότερες μετά τη θέση σε λειτουργία του έργου

Ο Υπουργός Οικονομικών και Διοικητής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε σχετικά: «Η σημερινή συμφωνία αποτελεί σημαντικό ορόσημο στην ιστορία της αεροπορίας στην Ελλάδα, καθώς θα επιτρέψει την πλήρη αξιοποίηση του τουριστικού δυναμικού της ωραίας Κρήτης. Είμαι ευτυχής που η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στηρίζει το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις απασχόλησης κατά την κατασκευή του και τη λειτουργία του και θα καλωσορίζει θερμά εκατομμύρια επισκεπτών της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, δήλωσε: «Σήμερα είμαστε πραγματικά χαρούμενοι γιατί ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο ξεκινάει. Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, στην περιοχή του Καστελίου. Ένα έργο πολύ σημαντικό για ολόκληρη την Κρήτη, αλλά και συνολικά για τον τουρισμό μας. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αποτελεί σταθερό σύμμαχο μας όχι μόνο σήμερα, αλλά και σε άλλες σημαντικές περιπτώσεις: στην κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε όλη τη χώρα, αλλά και σε ένα πρόγραμμα καίριων δράσεων για την οδική ασφάλεια. Η συνεργασία μας είναι εξαιρετική και η συνεισφορά της πραγματικά πολύτιμη.

Ο κ. Andrew McDowell, Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, δήλωσε: «Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αναγνωρίζει τη σημασία των νέων επενδύσεων για την αύξηση της δυναμικότητας εξυπηρέτησης επιβατών, την ενίσχυση της ασφάλειας και τη στήριξη της ανάπτυξης του τουριστικού τομέα στην Ελλάδα.

Το δάνειο ύψους 180 εκατ. ευρώ που χορηγεί η ΕΤΕπ θα επιτρέψει να ξεκινήσει τελικά η κατασκευή του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου, ύστερα από χρόνια προγραμματισμού και καθυστερήσεων. Η ΕΤΕπ χαιρετίζει τη δέσμευση που έχει αναληφθεί για ανάπλαση της περιοχής του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου, από την οποία θα προκύψουν οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη. Αυτή η ανάπλαση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων του δανείου μας».

Το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί στο Καστέλι, 30 χλμ. από το Ηράκλειο.

Το υπάρχον αεροδρόμιο θα παύσει να λειτουργεί μόλις τεθεί σε λειτουργία το νέο.

Το 28ετές δάνειο της ΕΤΕπ προς το Ελληνικό Δημόσιο θα χρηματοδοτήσει την εθνική συμμετοχή στο έργο κόστους 517 εκατ. ευρώ.

Μεταβολή της δυναμικότητας εξυπηρέτησης επιβατών

Το υπάρχον αεροδρόμιο του Ηρακλείου είναι το δεύτερο σε κίνηση στην Ελλάδα και το σημαντικότερο από τα τρία πολιτικά αεροδρόμια της Κρήτης. Ο αριθμός των επιβατών στο υπάρχον αεροδρόμιο έχει ακολουθήσει αυξητική πορεία από το 2012 και σήμερα υπερβαίνει τα 8,1 εκατομμύρια ετησίως. Ο αριθμός αυτός είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που αναμενόταν όταν κατασκευάστηκε το αεροδρόμιο και από τον αριθμό επιβατών που μπορούν να εξυπηρετηθούν επαρκώς σήμερα.

Το νέο αεροδρόμιο θα έχει αυξημένη λειτουργική δυναμικότητα και θα προσφέρει στους επιβάτες μεγαλύτερη άνεση και βελτιωμένες υπηρεσίες.

Βελτίωση των συνδέσεων με την υπόλοιπη Κρήτη

Η κατασκευή του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου αναμένεται να διαρκέσει μία πενταετία. Το έργο θα περιλαμβάνει έναν αυτοκινητόδρομο μήκους 18 χλμ. και οδούς πρόσβασης μήκους 6 χλμ.

Σε συνέχεια της στήριξης προς κορυφαία αεροδρόμια ανά την υφήλιο.

Ομιλία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή κατά τη διάρκεια της τελετής υπογραφής της δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕΠ για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου στην Κρήτη

 

«Σήμερα είμαστε πραγματικά πολύ χαρούμενοι γιατί ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο ξεκινάει. Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, στην περιοχή του Καστελίου. Ένα έργο πολύ σημαντικό για ολόκληρη την Κρήτη, αλλά και συνολικά για τον τουρισμό μας. Η  Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αποτελεί σταθερό σύμμαχό μας στην προσπάθεια που έχουμε ξεκινήσει στο Υπουργείο,  όχι μόνο σήμερα, αλλά και σε άλλες σημαντικές περιπτώσεις: Στην κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε όλη τη χώρα, καθώς και σε ένα πρόγραμμα καίριων δράσεων για την οδική ασφάλεια. Η συνεργασία μας είναι εξαιρετική και η συνεισφορά της πραγματικά πολύτιμη», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην τελετή υπογραφής της δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕΠ, για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου στην Κρήτη.

Τη δανειακή σύμβαση που αφορά στη συγχρηματοδότηση - από πλευράς ΕΤΕΠ - της κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου στην Κρήτη, ύψους 180.000.000 ευρώ, υπέγραψαν σήμερα ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κ. Andrew Mc Dowell και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, ο οποίος, σε άλλο σημείο της ομιλίας του, αναφερόμενος στην πρόοδο της διαδικασίας του έργου, υπογράμμισε: «Επειδή ξέρετε ότι πάντα θέλω να είμαι δίκαιος, η αλήθεια είναι ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε και αυτή το μερίδιό της στην πρόοδο της διαδικασίας του έργου. Έφτασε στη συμβασιοποίησή του στις αρχές του ΄19. Από τότε, όμως, λόγω λανθασμένων χειρισμών της, τέθηκε σε αμφιβολία το κατά πόσον θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την ΕΤΕΠ. Αυτό ακριβώς το πρόβλημα λύσαμε εμείς και φτάσαμε σήμερα στην υπογραφή της μεταξύ μας σύμβασης».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή:

«Σήμερα είμαστε πραγματικά πολύ χαρούμενοι γιατί ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο ξεκινάει.

Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, στην περιοχή του Καστελίου.

Ένα έργο πολύ σημαντικό για ολόκληρη την Κρήτη, αλλά και συνολικά για τον τουρισμό μας.

Και το ξεκίνημα αυτού του έργου, είναι η δανειακή σύμβαση που υπογράψαμε σήμερα με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του.

Καμιά φορά στη χώρα μας, κυβερνήσεις εξαγγέλλουν έργα ή και προχωρούν τις διαδικασίες τους, χωρίς να έχουν ξεκαθαρίσει το κρισιμότερο ζήτημα, τη χρηματοδότησή τους.  Μια τέτοια περίπτωση ήταν και το αεροδρόμιο στο Καστέλι, αλλά το πρόβλημα το λύσαμε ευτυχώς.

Επειδή ξέρετε ότι πάντα θέλω να είμαι δίκαιος, η αλήθεια είναι ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε και αυτή το μερίδιό της στην πρόοδο της διαδικασίας του έργου.

Έφτασε στη συμβασιοποίησή του στις αρχές του ΄19. Από τότε, όμως, λόγω λανθασμένων χειρισμών της, τέθηκε σε αμφιβολία το κατά πόσον θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την ΕΤΕΠ.  Αυτό ακριβώς το πρόβλημα λύσαμε εμείς και φτάσαμε σήμερα στην υπογραφή της μεταξύ μας σύμβασης. Μια τέτοια σημαντική μέρα, οφείλουμε να κάνουμε μια αναδρομή στο πώς φτάσαμε ως εδώ. Γιατί το κράτος έχει συνέχεια, δεν πρέπει ποτέ να το ξεχνάμε αυτό.

Τον Αύγουστο του 2009 ξεκίνησε η διαδικασία δημοπράτησης του έργου, με το μοντέλο της Σύμβασης Παραχώρησης. Ο διαγωνισμός, μετά από ορισμένες αναβολές, διεξήχθη τελικά τον Οκτώβριο του 2011 και απέβη άγονος.  Το έργο δημοπρατήθηκε εκ νέου το Μάιο του 2014. Η υποβολή των προσφορών προγραμματίστηκε για τον Οκτώβριο του 2016 και τελικά, μετά από κάποιες καθυστερήσεις, υπογράφτηκε όπως είπαμε η Σύμβαση Παραχώρησης και κυρώθηκε από τη Βουλή με το ν. 4612/2019.  Μετά καθυστέρησε η έναρξή της για τους λόγους που προανέφερα και τελικά σήμερα, είμαστε εδώ και κάνουμε αυτή τη μεγάλη αρχή.

Με την  υπογραφή της Δανειακής Σύμβασης, ξεκινά άμεσα η υλοποίηση ενός έργου με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη, αλλά και γενικότερα για την Εθνική Οικονομία.  Πρόκειται για μία επένδυση κατασκευαστικού αντικειμένου πάνω από 520 εκατομμύρια Ευρώ, εκ των οποίων το Ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει τα 180.

Η σύναψη της δανειακής σύμβασης που υπογράψαμε σήμερα, σε αυτό ακριβώς το ποσό, 180 εκατομμύρια ευρώ, διασφαλίζει πλήρως τη χρηματοδοτική υποστήριξη του έργου από το Ελληνικό Δημόσιο. Και βέβαια, η σύμβαση αυτή συνάπτεται με όρους απόλυτης διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος.

Πιο αναλυτικά, το έργο αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του νέου αεροδρομίου, μέσω μίας 35ετούς Σύμβασης Παραχώρησης.

 

Επίσης, το έργο περιλαμβάνει και την κατασκευή 24 χιλιομέτρων οδικών συνδέσεων, που θα παραδοθούν στο Δημόσιο μετά την ολοκλήρωσή τους. Για να καταλάβουμε και με αριθμούς τη σημασία του, αρκεί να σας πω ότι το αεροδρόμιο Ηρακλείου αποτελεί τη βασική πύλη εισόδου για την Κρήτη, με 8,1 εκ. επιβάτες το 2018. Το νέο Αεροδρόμιο θα έχει μεγαλύτερο διάδρομο, ικανότητα εξυπηρέτησης περισσοτέρων επιβατών, περισσότερες θέσεις στάθμευσης για αεροσκάφη και σύγχρονες υποδομές υψηλού επιπέδου. Επίσης, θα εγκατασταθεί σε αυτό ένα σύστημα προηγμένης τεχνολογίας, για τον έλεγχο επιβατών και χειραποσκευών. Κι επιπλέον, θα έχει μεγαλύτερες δυνατότητες και δεν θα επιβαρύνει τη λειτουργία της πόλης του Ηρακλείου, αφού η θέση του θα είναι πλέον περίπου 30 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά. 

Το έργο θα δημιουργήσει άμεσα θέσεις εργασίας τονώνοντας την απασχόληση στο Καστέλι, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου. Η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή το νέο Αεροδρόμιο, είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε κρίσιμους τομείς, όπως είναι ο τουρισμός και γενικότερα οι υπηρεσίες. 

Με την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου - όπως είναι αυτονόητο - θα κλείσει το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» που λειτουργεί σήμερα στο κέντρο του Ηρακλείου. 

Εδώ θέλω να πω ότι η αξιοποίηση αυτού του χώρου είναι υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου, και πρέπει να προετοιμαζόμαστε ήδη για αυτό. Σε καμία περίπτωση δεν θα φτάσουμε σε εκείνη τη χρονική περίοδο, χωρίς να έχει προδιαγραφεί το πώς θα αξιοποιηθεί ο χώρος. Δεν θα έχουμε επανάληψη του φαινομένου του Ελληνικού!

Κλείνοντας, θέλω να ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου τον συνάδελφο Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη και τον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννη Τσακίρη για την άψογη συνεργασία, όπως βέβαια και τον κ. Andrew McDowell, τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, για την οποία οφείλω να πω και το εξής: Στην προσπάθεια που έχουμε ξεκινήσει στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχουμε βρει την ΕΤΕΠ σταθερό σύμμαχό μας όχι μόνο σήμερα, αλλά και σε άλλες σημαντικές περιπτώσεις: Στην κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων σε όλη τη χώρα, αλλά και σε ένα πρόγραμμα καίριων δράσεων για την οδική ασφάλεια. Η συνεργασία μας είναι εξαιρετική και η συνεισφορά τους πραγματικά πολύτιμη.

Σας ευχαριστώ πολύ».

Τα τελευταία χρόνια η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων έχει χρηματοδοτήσει μακροπρόθεσμες επενδύσεις σε αεροδρόμια στη Φραγκφούρτη, το Άμστερνταμ, το Λονδίνο, τη Μαδρίτη, τη Βουδαπέστη, το Ελσίνκι, το Ζάγκρεμπ και το Πεκίνο ανάμεσα σε άλλα μεγάλα αεροδρόμια. Η ΕΤΕπ έχει επίσης χρηματοδοτήσει την κατασκευή του νέου αερολιμένα Αθηνών και την αναβάθμιση 14 περιφερειακών αεροδρομίων ανά την Ελλάδα.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια