Κόλπος Δερματά: Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας δημοτικής Αρχής

Κρήτη
Κόλπος Δερματά: Η αβάσταχτη ελαφρότητα μιας δημοτικής Αρχής

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” από τις 27 Νοεμβρίου 2019 είχε γράψει αναλυτικά, δίνοντας στη δημοσιότητα και σχεδιαγράμματα

Το τελευταίο δεκαήμερο και χωρίς καλά-καλά να τελειώσει η περίοδος των εορτών γίναμε μάρτυρες μιας “ενορχηστρωμένης” θα λέγαμε επίθεσης από τη δημοτική Αρχή, εναντίον στελεχών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με αφορμή την υπόθεση του έργου στον κόλπο Δερματά.

Ενορχηστρωμένη ήταν η επίθεση, γιατί μετά από την “επιλεγμένη” διαρροή ενός εγγράφου της Διεύθυνσης Λιμενικών και Κτηριακών Υποδομών του υπουργείου Ναυτιλίας στα “φίλια” μέσα, ακολούθησαν δημοσιεύματα σχετικά με την “ενόχληση” της Λότζιας από τη στάση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στη συνέχεια είδαμε ένα “πρωτοσέλιδο” με σαφή διαστρέβλωση της πραγματικότητας και το... κερασάκι στην τούρτα ήταν η προ ημερών συνέντευξη Τύπου της δημοτικής Αρχής, στην οποία ο κ. δήμαρχος εκδήλωσε τη... δυσφορία του για τη στάση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία κατά την άποψή του και «παράνομα» δεν επιτρέπει την εκτέλεση των εργασιών.

Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι και για όσους έχουν παρακολουθήσει την υπόθεση, όλη αυτή η “παρωδία” μοναδικό στόχο έχει την “απόσειση” των ευθυνών του Δήμου, για ένα αποτυχημένο, παράνομο και ατελέσφορο έργο βιτρίνας, τώρα μάλιστα που πλησιάζει η ώρα της Εισαγγελίας... Η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” από τις 27 Νοεμβρίου 2019 είχε γράψει αναλυτικά, δίνοντας στη δημοσιότητα και σχεδιαγράμματα, πως η δημοτική Αρχή μεθόδευε χωρίς άδειες ένα τεράστιο περιβαλλοντικό έργο, θέλοντας να τοποθετήσει τα “λουκάνικα της ντροπής”!

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά…

Τα έγγραφα των υπουργείων και του ΣΕΔΕ

Ο Δήμος τώρα ισχυρίζεται ότι έχει εξασφαλίσει έγγραφες «εντολές συνέχισης» του έργου, πρώτα από το υπουργείο Τουρισμού και ύστερα από το υπουργείο Ναυτιλίας. Και οι δύο δήθεν “εντολές”, όμως, έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

Πρώτον, προέρχονται από αναρμόδιες κατά νόμο δημόσιες υπηρεσίες και συνεπώς δεν έχουν απολύτως καμία εκτελεστική δύναμη και αποτέλεσμα. Όπως πολύ σωστά επισημάνθηκε, θα μπορούσε να έχει υπάρξει ένα αντίστοιχο έγγραφο γνωμοδότησης υπέρ του έργου που θα ερμηνευόταν από τον Δήμο ως εντολή, ακόμη και από το... υπουργείο Παιδείας!!

Δεύτερον, και τα δύο έγγραφα αναφέρονται στη μη αντίρρηση των υπουργείων για την εκτέλεση ενός έργου, αλλά «με τις νόμιμες διαδικασίες», κάτι που όχι μόνον αποκρύπτεται από τον Δήμο, αλλά “παρερμηνεύεται” από μερίδα του Τύπου με υπολογισμένη σκοπιμότητα θα λέγαμε, ως δήθεν εντολή συνέχισης της εκτέλεσης του έργου.

Υπάρχει, τέλος, και το περίφημο... πόρισμα των ελεγκτών Δημοσίων Έργων, το οποίο επικαλείται ο κ. δήμαρχος, με το οποίο δήθεν διατάσσεται η επανέναρξη των εργασιών. Το πόρισμα όμως του ΣΕΔΕ δεν έχει δοθεί ακόμη στη δημοσιότητα (γιατί άραγε;), αλλά το περιεχόμενο του πορίσματος, που αναφέρεται στη συνέχιση των εργασιών, έγινε “φύλλο και φτερό” από σχετική και συγκεκριμένη επιστολή της Αποκεντρωμένης στο ΣΕΔΕ, την οποία και δημοσιεύσαμε.

Η αβάσταχτη ελαφρότητα στη διαχείριση

Βασική απόδειξη σχετικά με την “αναποτελεσματικότητα” των δήθεν εντολών των υπουργείων, αλλά και επιβεβαιωτικό της “ελαφρότητας” των επιχειρημάτων της Λότζιας στη διαχείρισή τους είναι το γεγονός ότι, ακόμη και με όλες αυτές τις “γνωμοδοτήσεις”, το έργο δεν ξεκινάει και η σχετική σύμβαση, όπως γνωρίζουμε, θα συζητηθεί σύντομα στο Δημοτικό Συμβούλιο (αφού δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς), μετά από αίτημα του εργολάβου, και μάλλον οδεύει προς διάλυση με αποζημίωση του εργολάβου για τις θετικές του ζημίες και στις σταλίες των μηχανημάτων.

Υπάρχουν ακόμη και τα σχετικά δημοσιεύματα στα “φίλια Μέσα” υπέρ της δημοτικής Αρχής, αλλά μάλλον επειδή μας έχουν συνηθίσει, είναι άνευ σημασίας.

Κάθε λοιπόν μέρα που περνάει, η επιβεβαίωση για την ελαφρότητα στη διαχείριση του θέματος αυξάνεται...

Η Αποκεντρωμένη

Η στάση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία ομολογουμένως όλο αυτό το διάστημα έχει κρατήσει μια ιδιαίτερα διακριτική αλλά σταθερή στάση απέναντι στο θέμα, χωρίς “διαρροές”, χωρίς “απόψεις κύκλων”, χωρίς συνεντεύξεις Τύπου και χωρίς αναίτιες επιθέσεις, είναι άξια αναφοράς.

Όσες φορές έχει δοθεί στη δημοσιότητα επιστολή της Αποκεντρωμένης είτε προς τον Δήμο, είτε προς το ΣΕΔΕ, είτε προς τα υπουργεία, στις επιστολές ξεκαθαρίζεται τόσο το απόλυτα νόμιμο των ενεργειών της, όσο και η σταθερή προσήλωση προς τον νόμο και τις νόμιμες διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθηθούν για τη συνέχιση του έργου.

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως τα έγγραφα της Αποκεντρωμένης για το θέμα κοινοποιούνται πάντα στους κατά νόμο εμπλεκόμενους, δηλαδή την Εισαγγελία Ηρακλείου (ξέρετε γιατί), το Λιμεναρχείο Ηρακλείου (αρμόδιο για την αστυνόμευση της περιοχής), την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου (αρμόδια για τον έλεγχο του αιγιαλού) και τον Δήμο Ηρακλείου.

Και στον Δήμο τα γνωρίζουν προφανώς όλα αυτά, αλλά...

Το γνωρίζουν, αλλά...

Βέβαια, δεν είμαστε τόσο αφελείς για να πιστεύουμε πως οι αρμόδιοι του Δήμου δε γνωρίζουν πως η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έχει δίκιο. Το γνωρίζουν και πολύ καλά μάλιστα.

Φαίνεται όμως πως κάποιοι “ημιμαθείς” αφελείς και “αιθεροβάμονες” πιστεύουν πως με ένα συνεχές δημόσιο “bullying” προς τις υπηρεσίες και υπό την πίεση της κοινής γνώμης, θα μπορέσουν “λάθρα” και με την ανοχή των τοπικών υπηρεσιών να ολοκληρώσουν την επέμβαση στον κόλπο.

Δε θα το καταφέρουν όμως για κάποιους πολύ απλούς λόγους.

Το... κόλπο στον κόλπο

Πρώτα απ’ όλα, ας μιλήσουμε για το έργο αυτό καθαυτό.

Όπως γράψαμε πριν από ενάμιση μήνα σε άρθρο μας με τίτλο “Τα λουκάνικα της ντροπής” και όπως προκύπτει από την Τεχνική Περιγραφή των λιμενικών εργασιών του έργου “Διαμόρφωση της περιοχής του κόλπου Δερματά”, η οποία βρίσκεται αναρτημένη στον ιστότοπο του Δήμου Ηρακλείου με στοιχεία, στον βυθό του κόλπου Δερματά ο εργολάβος του έργου της διαμόρφωσης θα τοποθετούσε, κατά τη σύμβαση, δύο γαιοσωλήνες (λουκάνικα), τους οποίους θα γέμιζε με άμμο συνολικού όγκου 800 κυβικών μέτρων και στη συνέχεια, στη χερσαία περιοχή του κόλπου, δηλαδή στον αιγιαλό, θα τοποθετούσε ποσότητα άμμου 28.000,00 κυβικών, την οποία και θα αντλούσε από παρακείμενες περιοχές του... βυθού!!!

Τριάντα χιλιάδες κυβικά μέτρα λοιπόν άμμος από τον βυθό δεν είναι και λίγο πράμα... Αλήθεια οι περίφημοι “περιβαλλοντικοί” ευαίσθητοι προεκλογικά συνδυασμοί τώρα πού είναι ή και εδώ θα φταίει η «κλιματική αλλαγή»;

Η ακτομηχανική μελέτη

Έτσι λοιπόν υπολόγιζαν στον Δήμο ότι θα δημιουργούσαν την πλαζ στον Δερματά, με την εφαρμογή δηλαδή μιας ακτομηχανικής μελέτης, που δε θα μπορούσε να πάρει με κανένα τρόπο περιβαλλοντική έγκριση, αφού προέβλεπε αλλοίωση του βυθού και άντληση άμμου. Η ίδια μελέτη δε θα μπορούσε με τίποτε να λάβει έγκριση και από τις αρμόδιες αρχαιολογικές υπηρεσίες για τον ίδιο λόγο.

Τέλος και με βάση την εμπειρία από την πρόσφατη κακοκαιρία αλλά και από τις θεομηνίες του πρόσφατου παρελθόντος, που δημιούργησαν τα προβλήματα διάβρωσης στον κόλπο, είναι μάλλον βέβαιο ότι αυτή η... περίφημη πλαζ, αν κατασκευαζόταν, θα είχε ζωή μόνον λίγων μηνών και (διακινδυνεύουμε την πρόβλεψη) ο Δήμος στη συνέχεια θα ήταν στο έλεος των όποιων επιχειρηματιών δραστηριοποιούνται στον χώρο, για τη συμπλήρωση της άμμου, προφανώς από άντλησή της από τον παρακείμενο βυθό!

Το παράνομο

Αυτή όμως η μορφή της επέμβασης στις παραλίες μας, να το ξεκαθαρίσουμε μια και καλή, είναι σαφώς παράνομη και δεν εγκρίνεται από τις λιμενικές, αρχαιολογικές και άλλες αρμόδιες Αρχές. Όπως επίσης ακούσαμε, παρόμοιες εργασίες με “λουκάνικα” στον βυθό έχουν γίνει παράνομα στον κόλπο της Αγίας Πελαγίας, χωρίς αποτέλεσμα, αλλά και σε άλλες περιοχές της βόρειας παραλίας, όπως π.χ. στη Χερσόνησο, τον Ανισαρά κ.λπ.

Έτσι λοιπόν, το θέμα των εργασιών στον κόλπο Δερματά με τη σύμβαση του Δήμου αποκτά ιδιαίτερο αλλά και ποικίλο ενδιαφέρον, διότι:

Κατά πρώτον προκύπτει ένα μεγάλο ηθικό θέμα για την ίδια τη δημοτική Αρχή, η οποία προσπάθησε να “νομιμοποιήσει”, διά της επίκλησης του κατεπείγοντος και την αποφυγή των περιβαλλοντικών μελετών, παράνομες επεμβάσεις στον αιγιαλό και στον βυθό του κόλπου Δερματά.

Είναι ακόμη χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, επειδή το έργο αποφασίστηκε πως θα χρηματοδοτείτο από ίδιους πόρους του Δήμου, η μελέτη δεν υποβλήθηκε σε καμία Αρχή για αντίστοιχο έλεγχο και θεώρηση.

“Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει” δηλαδή...

Η Εισαγγελία...

Προκύπτει επίσης θέμα ακόμη και με ποινικές προεκτάσεις σχετικά με τη... ζημία του Δήμου Ηρακλείου, η οποία μάλιστα εκτιμάται πως θα είναι και ιδιαιτέρως μεγάλης αξίας, η οποία ζημία θα επέλθει από τη διακοπή του δεύτερου έργου της διαμόρφωσης της παραλίας του κόλπου Δερματά.

Η ζημιά για τον Δήμο θα περιλαμβάνει, εκτός από το κόστος των ατελέσφορων μέχρι σήμερα εργασιών που έγιναν, τη νόμιμη αποζημίωση του εργολάβου αλλά και τις αποζημιώσεις για τις θετικές δαπάνες του εργολάβου, τις αποζημιώσεις για τις σταλίες των μηχανημάτων του εργολάβου (να θυμίσουμε πως υπήρξε και μία κατάσχεση μηχανήματος από το Λιμεναρχείο) και το διαφυγόν κέρδος του. Όλα αυτά εκτιμάται πως θα ξεπεράσουν ακόμη και τις 500.000 € και προφανώς θα τα πληρώσει αναίτια ο Δήμος Ηρακλείου, αφού ξεκαθαρίσει η κατάσταση στη σύμβαση.

Τότε λοιπόν θα ξεκινήσει και το... ποινικό μέρος της υπόθεσης...

Οι επιχειρηματίες

Υπάρχει, τέλος, και ένα μεγάλο ερωτηματικό σχετικά με το τι θα γίνει στο μέλλον. Θα προχωρήσει ο Δήμος στην προσπάθεια να λάβει εγκρίσεις γι’ αυτές τις παράνομες εργασίες προκειμένου να εκτελέσει το έργο;

Πολύ χλομό, αν όχι αδύνατο, το βλέπουμε...

Και βέβαια υπάρχει στον ορίζοντα το ερώτημα σχετικά με το τι θα κάνουν π.χ. οι ξενοδόχοι και οι άλλοι επιχειρηματίες που επιχειρούν στις παραλίες του νομού ή της Κρήτης, όταν οι εργασίες διαμόρφωσης πλαζ που... επιχείρησε να κάνει (λάθρα, όπως αποδεικνύεται) ο Δήμος Ηρακλείου αποτελούν... οιονεί απαγορευμένο καρπό για τις δικές τους επιχειρήσεις.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News