Νέος ΒΟΑΚ: Εκκίνηση από το 2022

Κρήτη
Νέος ΒΟΑΚ: Εκκίνηση από το 2022

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αποκαλύψεις από τους υπουργούς Υποδομών και Οικονομικών

Από το 2022, και με κύρια χρηματοδότηση είτε από τις επιστροφές των κερδών των ευρωπαϊκών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα, είτε από έσοδα (δηλαδή διόδια) άλλων έργων παραχώρησης (όπως π.χ. η Αττική Οδός), η εκκίνηση του μεγάλου έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ. Αυτή είναι η διπλή είδηση που βγήκε χθες από τα έδρανα της Βουλής, κατά τη συζήτηση δύο επερωτήσεων για τον νέο ΒΟΑΚ, του βουλευτή Ηρακλείου του ΚΚΕ Μανόλη Συντυχάκη και του βουλευτή Χανίων της Ν.Δ. Μανούσου Βολουδάκη.

Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής εμφανίστηκε ξεκάθαρος ότι το μεγάλο αναπτυξιακό έργο, ελέω μελετητικής ανωριμότητας, δε γίνεται να ξεκινήσει να υλοποιείται πριν το 2022. Την ίδια ώρα, όπως αποκάλυψαν τόσο ο κ. Καραμανλής όσο και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, η κυβέρνηση θα διερευνήσει σοβαρά τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ από τα κέρδη των ANFAs και SMPs, δηλαδή τα κέρδη που έχουν αποκομίσει οι κεντρικές τράπεζες της Ευρώπης από τη διακράτηση των ελληνικών ομολόγων και έχουν επιστραφεί μεν στη χώρα μας, αλλά παραμένουν ως τώρα ανενεργά ως “μαξιλάρι ασφαλείας” για τις δανειακές υποχρεώσεις της Ελλάδας.

Αυτή, όπως έχουμε γράψει, ήταν και η ενδιαφέρουσα πρόταση που έβαλε προ ημερών στο τραπέζι της συζήτησης γύρω από τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ ο βουλευτής Χανίων Μανούσος Βολουδάκης. Και για πρώτη φορά, διά στόματος τόσο του υπουργού Υποδομών όσο και του υπουργού Οικονομικών, είχαμε επίσημη παραδοχή ότι υπάρχει αυτή η προοπτική και ότι εξετάζεται σοβαρά από το κυβερνητικό επιτελείο, σε συνεννόηση, όπως έσπευσαν βεβαίως να διευκρινίσουν και οι δύο υπουργοί, με τους δανειστές.

Εδώ ακριβώς βρίσκεται και η κρίσιμη λεπτομέρεια... Τα λεφτά των επιστροφών από τις ευρωπαϊκές τράπεζες υπάρχουν μεν, και μάλιστα ανέρχονται στα 5,1 δισ., ευρώ, θα πρέπει όμως να συναινέσουν οι δανειστές στο να αξιοποιηθούν για επενδυτικούς σκοπούς και έργα, όπως εν προκειμένω η ανακατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.

Ας δούμε όμως αναλυτικά τι ειπώθηκε χθες στη Βουλή... «Πολύ σύντομα η κυβέρνηση θα παρουσιάσει σχέδιο για την ανάταση και την ανασυγκρότηση της Κρήτης», δήλωσε ο υπουργός υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Μανόλη Συντυχάκη για την “Κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)”.

«Η κατασκευαστική στασιμότητα, που έπληξε το νησί τα τελευταία τέσσερα χρόνια, θα σταματήσει. Θα βρούμε χρήματα να κατασκευάσουμε τον δρόμο», είπε ο υπουργός, και ενημέρωσε τον βουλευτή του ΚΚΕ ότι η κυβέρνηση αναζητεί χρηματοδότηση του έργου. «Προσπαθούμε, και ήδη έχουμε ετοιμάσει μια οικονομοτεχνική μελέτη, να βρούμε έναν τρόπο να χρηματοδοτηθεί αυτό το έργο. Έχουμε δύο επιλογές: Η πρώτη επιλογή είναι να χρησιμοποιήσουμε έσοδα από μια άλλη παραχώρηση για να το χρηματοδοτήσουμε.

Αυτό όμως θέλει την έγκριση των δανειστών, αυτή είναι η πραγματικότητα, και βρισκόμαστε σε συνεχείς διαπραγματεύσεις μαζί τους. Εάν δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτό το εργαλείο, θα πρέπει να δούμε αν με επιστροφές κάποιων χρημάτων από τις κεντρικές τράπεζες, τις λεγόμενες “επιστροφές των κεντρικών τραπεζών”, μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε ένα τέτοιο έργο, το οποίο είναι πάνω από 1,5 δισ. Είναι ένα δύσκολο τεχνικά έργο, το οποίο θα αρχίσει να κατασκευάζεται το νωρίτερο το 2022, διότι δεν υπάρχει καμία μελετητική ωριμότητα», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Αναπτύσσοντας την επερώτησή του, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΚΚΕ, Μανόλης Συντυχάκης, επισήμανε ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης παραμένει σήμερα, στο μεγαλύτερο μέρος του, όπως φτιάχτηκε πριν από πενήντα χρόνια.

«Τα τελευταία είκοσι χρόνια, όλες οι κυβερνήσεις διαχρονικά, ΠΑΣΟΚ-Νέας Δημοκρατίας, δίνουν συνεχώς υποσχέσεις κατασκευής και συνεχείς αναβολές από χρόνο σε χρόνο. Υπάρχουν κόντρες μεταξύ κατασκευαστικών ομίλων και διαμάχες μεταξύ κυβερνήσεων και, εντωμεταξύ, ο κόσμος συνεχίζει να σκοτώνεται», είπε ο κ. Συντυχάκης, και πρόσθεσε ότι «η αναβλητικότητα σχετίζεται κύρια με το ότι αναζητείται λύση ούτως ώστε, αφενός, η κατασκευή να γίνει από ιδιώτες και να εξασφαλιστούν τα κέρδη των κατασκευαστικών ομίλων και, από την άλλη, το κράτος να βάλει τη μικρότερη δυνατή χρηματοδότηση και το κόστος να μεταφερθεί στους χρήστες με την επιβολή διοδίων».

«Θα είναι με σύμβαση παραχώρησης; Θα είναι με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα; Θα συμπεριλαμβάνει κρατικό δανεισμό; Θα είναι μέσω ΕΣΠΑ; Θα είναι λίγο απ' όλα; Τι θα είναι;», ρώτησε τον υπουργό ο βουλευτής του ΚΚΕ.

«Δυστυχώς, η διαφωνία μας είναι ότι εμείς θέλουμε τους ιδιώτες μέσα στον δρόμο. Και θα σας ανακοινώσω κιόλας ότι άμεσα θα ξεκινήσουν και οι πρόδρομες εργασίες στο αεροδρόμιο του Καστελίου, οι οποίες κι αυτές είχαν “κολλήσει” για δύο χρόνια και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε, που κι αυτό είναι ένα έργο με σύμβαση παραχώρησης. Αυτή είναι η διαδικασία στην Ευρώπη, να έχουμε τους ιδιώτες, μαζί με το κράτος, να συμμετέχουν στη δημιουργία μεγάλων έργων υποδομής», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, και πρόσθεσε: «Σέβομαι την άποψη του Κομμουνιστικού Κόμματος ότι πρέπει τα πάντα να γίνονται υπό τη μορφή δημοσίων έργων, αλλά η πραγματικότητα, η ευρωπαϊκή πραγματικότητα, επιτάσσει να προχωρήσουμε σε καινούργια χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως τις συμβάσεις παραχώρησης».

Η αποκάλυψη ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι στα έργα για τα οποία εξετάζεται το κατά πόσο μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα κέρδη που έχουν οι κεντρικές τράπεζες από τα ελληνικά ομόλογα ξεχώρισε στην τοποθέτηση που έκανε από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Χανίων Μανούσου-Κωνσταντίνου Βολουδάκη.

Όπως θύμισε, στο τελευταίο Eurogroup αποφασίστηκε να αξιολογηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης των κερδών από τα ANFAs και SMPs για επενδυτικούς σκοπούς, ώστε να ενισχυθούν οι αναπτυξιακές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

«Η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση, αφού άλλωστε η ίδια ζήτησε και πέτυχε την ενσωμάτωση της σχετικής πρόβλεψης στην απόφαση. Σχεδιάζει, μεθοδικά και υπεύθυνα, πολιτικές προτεραιότητες, αναπτυξιακές κατευθύνσεις, ώριμα - προς ένταξη - έργα υποδομής. Ένα τέτοιο έργο, το οποίο τελεί υπό αξιολόγηση, είναι και αυτό του ΒΟΑΚ», δήλωσε.

«Είναι προφανές ότι οι επενδύσεις πρέπει να αφορούν έργα με μεγάλο αναπτυξιακό αποτύπωμα», υπογράμμισε ο βουλευτής της Ν.Δ. Μανούσος Βολουδάκης, και πρόσθεσε ότι ένα μεγάλο ενιαίο έργο, όπως ο ΒΟΑΚ, είναι «η κατεξοχήν περίπτωση που θα μπορούσε να ενταχθεί σε αυτή τη συζήτηση».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News