Κρήτη

ΒΟΑΚ: Επίσημη «πρώτη» για το γεωτρύπανο

Πότε αναμένονται τα αποτελέσματα

Επίσημη πρώτη για το γεωτρύπανο που “έπιασε” δουλειά στην Κακιά Στροφή επί του ΒΟΑΚ, λίγο πριν από τον κόμβο της Λυγαριάς, όπου και έχουν κάνει την εμφάνισή τους επικίνδυνες ρηγματώσεις σε διάφορα σημεία του οδοστρώματος, προκαλώντας μεγάλη ανησυχία σε διερχόμενους οδηγούς αλλά και στους τοπικούς φορείς.

Οι διαδικασίες σήμανσης επί της εθνικής οδού Ηρακλείου-Χανίων ολοκληρώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες και έτσι χθες άρχισαν οι πολυαναμενόμενες δειγματοληπτικές γεωτρήσεις, προκειμένου να διαπιστωθεί τι προκάλεσε το φαινόμενο των ρηγματώσεων.

Σε λιγότερο, μάλιστα, από μία εβδομάδα εκτιμάται ότι θα υπάρχουν τα πρώτα αποτελέσματα, τα οποία και θα ρίξουν φως στο φαινόμενο των ρηγματώσεων και θα καθορίσουν το τι μέλλει γενέσθαι από ’δω και πέρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Σύμφωνα μάλιστα με υπηρεσιακές πηγές, «όσο πιο ψηλά διαπιστωθεί το πρόβλημα, τόσο καλύτερα» θα είναι, γιατί αυτό θα σημαίνει πως δε θα έχουμε σοβαρό γεωλογικό πρόβλημα.

Στο πλαίσιο των ερευνητικών δειγματοληπτικών γεωτρήσεων, οι οποίες γίνονται από μελετητικό γραφείο που συνεργάζεται με το υπουργείο Υποδομών, το γεωτρύπανο προχωρά στη λήψη δειγμάτων εδάφους ακόμα και σε βάθος 30 μέτρων.

Τα δείγματα θα μεταφερθούν σε ειδικά εργαστήρια στην Αθήνα και, όπως εκτιμάται, τα πρώτα εργαστηριακά αποτελέσματα αναμένονται σε 20 μέρες.

Ακόμη, θα ερευνηθεί αν υπάρχει “ζώνη αδυναμίας” στη συγκεκριμένη θέση, με ειδικά συνεργεία να προχωρούν τις επόμενες μέρες σε μετρήσεις για το αν υπάρχει κατολισθητικό φαινόμενο, σε τι βάθος και σε τι ρυθμό.

Παράλληλα, θα εκπονηθεί γεωτεχνική μελέτη αποκατάστασης, η οποία θα καθορίσει το εύρος των παρεμβάσεων.

Τις επόμενες μέρες, το γεωτρύπανο θα βρεθεί και σε άλλες ρωγμές επί του ΒΟΑΚ, μικρότερης έκτασης και συγκεκριμένα στο ύψους του ΧΥΤΑ Ηρακλείου.

Αντίστοιχες διαδικασίες κινήθηκαν και σε άλλα σημεία του ΒΟΑΚ σε Χανιά και Ρέθυμνο, χωρίς ωστόσο να διαπιστωθεί κάτι το ανησυχητικό.

Μέχρι να ολοκληρωθούν οι γεωτρήσεις, οι όποιες εκτιμήσεις είναι τελείως σχετικές και όχι απόλυτα τεκμηριωμένες.

Βεβαίως, ειδικοί και εμπλεκόμενοι από αρμόδιους φορείς κλίνουν στο συμπέρασμα ότι το φαινόμενο των ρηγματώσεων οφείλεται κατά πάσα πιθανότητα στον συνδυασμό των γεωλογικών χαρακτηριστικών, κοινώς των φτωχών εδαφών στο σημείο, και στην ύπαρξη νερού κάτω από τον δρόμο, λόγω π.χ. διαρροής σωληνώσεων.

Θυμίζουμε ότι, μετά τα αλλεπάλληλα ρεπορτάζ από την “ΚΡΗΤΗ TV” και τη “Νέα Κρήτη” για τις ρωγμές που εμφανίστηκαν στον ΒΟΑΚ στην Κακιά Στροφή, λίγο πριν τη Λυγαριά, το Παράρτημα Κρήτης του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου έστειλε ειδικό κλιμάκιο γεωλόγων, το οποίο διενήργησε “αυτοψία”, μετά τα αποτελέσματα της οποίας το ΓΕΩΤΕΕ Κρήτης χτύπησε “καμπανάκι” κινδύνου.

Μάλιστα, στη σχετική ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα το ΓΕΩΤΕΕ Κρήτης ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «το φαινόμενο είναι σε εξέλιξη και είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να αποκοπεί ο δρόμος σε αυτό το ύψος, καθώς διαδοχικές νέες ρωγμές εμφανίζονται, ενώ διευρύνονται οι υφιστάμενες. Διαπιστώθηκε, επίσης, διαρροή από τα δίκτυα που μεταφέρουν νερό προς την Αγία Πελαγία (μαύρες σωλήνες) στο ανατολικό αντέρεισμα του δρόμου. Ειδικότερα, σε αυτή ακριβώς τη θέση (στροφή) υπάρχουν ίχνη πρόσφατης μεγάλης διαρροής δικτύου που έχει αποκατασταθεί, όμως ακόμα και σήμερα υπάρχει μικρότερη διαρροή που συνεχώς εμπλουτίζει το ήδη κορεσμένο σε νερό πρανές του δρόμου, αυξάνοντας την επικινδυνότητα για κατολίσθηση».

Σχόλια