Κρήτη

ΒΟΑΚ και Καστέλι: «Τρέχουν» τα μεγάλα έργα

Ειδική κυβερνητική επιτροπή συντονισμού αναλαμβάνει τα μεγάλα έργα ώστε να “τρέξουν” πιο γρήγορα

Μπορεί τα “αποκαλυπτήρια” της νέας πολιτικής ως προς τον τρόπο χρηματοδότησης και υλοποίησης του νέου ΒΟΑΚ να έχουν αργήσει αρκετά από πλευράς κυβέρνησης (με τις σχετικές ανακοινώσεις να οδεύουν από μήνα σε μήνα), να όμως που το κυβερνητικό στρατόπεδο στέλνει ένα σήμα ισχυρής πολιτικής βούλησης τόσο για το έργο ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, όσο και για εκείνο του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι.

Τα δύο αυτά εμβληματικά για την ανάπτυξη της Κρήτης έργα, μαζί με άλλα μεγάλα έργα υποδομών στην υπόλοιπη Ελλάδα, εντάσσονται πλέον στο “χαρτοφυλάκιο” ειδικής κυβερνητικής επιτροπής, η οποία θα αναλάβει δράση προκειμένου να “τρέξουν” γρήγορα ή και σε κάποιες περιπτώσεις να “ξεκολλήσουν” από τα εμπόδια στα οποία έχουν “κολλήσει”.

Όπως είναι προφανές, με μια πρώτη ματιά πρόκειται για μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για το νησί μας, αφού ΒΟΑΚ και νέο αεροδρόμιο περνούν πλέον σε επίπεδο απόλυτης ιεράρχησης από πλευράς κυβέρνησης.

Και ταυτόχρονα, οι χειρισμοί της υλοποίησης των δύο κομβικών για την Κρήτη έργων περνούν σε κορυφαίο επίπεδο, με στενό πια συντονισμό ανάμεσα στα συναρμόδια υπουργεία, που πολλές φορές χάνονται είναι η αλήθεια στη μεταξύ τους... μετάφραση!

Ομολογουμένως, λοιπόν, μια πολύ θετική κίνηση για την τύχη ΒΟΑΚ και νέου αεροδρομίου, που γεννά ελπίδες και προσδοκίες ενόψει και των ανακοινώσεων που έχουν αργήσει από το υπουργείο Υποδομών. Μάλιστα, εφόσον όντως έχουμε - όπως αναμένεται και έχει προαναγγελθεί - την επίσημη έναρξη της περιόδου παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο τώρα μέσα στον Δεκέμβριο, θα μιλάμε για ένα κλείσιμο του 2019 με μια νότα αισιοδοξίας και προοπτικής για το νησί μας.

Την ίδια ώρα όμως, οφείλει κανείς να κρατά και μια... πισινή. Θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε επί του πρακτέου το πώς θα λειτουργεί και πώς θα αποδίδει η ειδική αυτή διυπουργική κυβερνητική επιτροπή συντονισμού, που αναλαμβάνει το πολιτικό φορτίο να “ξεκολλήσει” και να “τρέξει” τα μεγάλα έργα υποδομών ανά τη χώρα.

Η κυβερνητική επιτροπή για τα μεγάλα έργα

Αναλυτικότερα, όπως ανακοινώθηκε επισήμως χθες, με στόχο την ολοκλήρωση μεγάλων έργων υποδομών, αρκετά εκ των οποίων έχουν κολλήσει, συστάθηκε και συγκροτήθηκε κυβερνητική επιτροπή συντονισμού. Επιτροπή η οποία θα είναι αρμόδια για την έγκριση σχεδίων δράσης, την παρακολούθηση των εγκριθέντων και εκπονούμενων σχεδίων δράσης, τον εντοπισμό σημείων που μπορεί να προκαλέσουν καθυστερήσεις, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την επίλυση των καθυστερήσεων.

Η κυβερνητική επιτροπή συντονισμού για τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα της χώρας θα είναι αρμόδια για την προώθηση διοικητικών πράξεων ή και νομοθετικών ρυθμίσεων που απαιτούνται για την αντιμετώπιση προβλημάτων και την επικαιροποίηση/αναθεώρηση σχεδίων δράσης, εφόσον απαιτείται.

Μάλιστα, όλοι οι φορείς του δημόσιου τομέα οφείλουν να συνεργάζονται με την επιτροπή για τη διαμόρφωση και την προώθηση των εισηγήσεων, προτάσεων ή αποφάσεών της. Οφείλουν, επίσης, να παρέχουν σ’ αυτήν την αναγκαία ενημέρωση και κάθε διευκόλυνση για το έργο της.

Οι υπουργοί που συμμετέχουν

Σύμφωνα με την απόφαση, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, στην ειδική αυτή κυβερνητική επιτροπή μετέχουν μια πλειάδα υπουργών και συγκεκριμένα:

α) Ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τον προγραμματισμό, την οργάνωση, την παρακολούθηση και τον συντονισμό μεταξύ των υπουργείων, ως συντονιστής.

β) Ο υπουργός Εσωτερικών.

γ) Ο υπουργός Δικαιοσύνης.

δ) Ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού.

ε) Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

στ) Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

ζ) Ο υφυπουργός Οικονομικών, στον οποίο έχει ανατεθεί η αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής.

η) Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στον οποίο έχει ανατεθεί η αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος.

θ) Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, στον οποίο έχει ανατεθεί η αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Επενδύσεων και Εταιρικού Συμφώνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ).

ι) Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιος για την υποστήριξη του πρωθυπουργού και του υπουργού Επικρατείας κατά την παρακολούθηση, την αξιολόγηση και τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου.

Η επιτροπή συγκαλείται από τον συντονιστή, ο οποίος καθορίζει και την ημερήσια διάταξη, και συνεδριάζει τακτικά μία φορά τον μήνα και εκτάκτως όποτε χρειαστεί».

Αρμοδιότητες

Η Κυβερνητική Επιτροπή Συντονισμού Μεγάλων Έργων Υποδομής είναι αρμόδια για:

  1. Την έγκριση σχεδίων δράσης.
  2. Τη συστηματική παρακολούθηση των εγκριθέντων και εκπονούμενων σχεδίων δράσης.
  3. Τον εντοπισμό σημείων που μπορεί να προκαλέσουν καθυστερήσεις.
  4. Την ανάληψη πρωτοβουλιών για την επίλυση των καθυστερήσεων.
  5. Την προώθηση διοικητικών πράξεων ή και νομοθετικών ρυθμίσεων που απαιτούνται για αντιμετώπιση προβλημάτων.
  6. Την επικαιροποίηση/αναθεώρηση σχεδίων δράσης, εφόσον απαιτείται.

Η λίστα με τα έργα που θα “τρέξει” η επιτροπή 

Τα έργα, τα οποία θα αναλάβει να “τρέξει” η επιτροπή, είναι τα εξής:

- “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση με Σύμβαση Παραχώρησης του έργου μετατροπής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) σε αυτοκινητόδρομο”.

- “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση με Σύμβαση Παραχώρησης του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών του συνδέσεων”.

- “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση με Σύμβαση Παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα” (Ολυμπία οδός).

- “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση με Σύμβαση Παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Μαλιακός-Κλειδί”.

- “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65)”.

- “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση με Σύμβαση Παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Ιόνια οδός από Αντίρριο μέχρι Ιωάννινα, ΠΑΘΕ Αθήνα (Α.Κ. Μεταμόρφωσης)- Μαλιακός (Σκάρφεια) και συνδετήριος κλάδος του ΠΑΘΕ Σχηματάρι- Χαλκίδα”.

- “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση με Σύμβαση Παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος- Τρίπολη- Σπάρτη”.

- “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση με Σύμβαση Παραχώρησης του έργου της υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης νήσου Σαλαμίνας”.

- Ολοκλήρωση κατασκευής της 1ης φάσης του μετρό Θεσσαλονίκης.

- Ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης Ακτίου-Αμβρακίας.

- Ολοκλήρωση κατασκευής της γραμμής 4 του Αττικό Μετρό.

- Η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ.

- Η μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων Περιφερειακής Ενότητας Ηλείας.

- Η εγκατάσταση επεξεργασίας Αστικών Στερεών Απόβλητων (Α.Σ.Α.) Περιφέρειας Ηπείρου.

- Η μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων νομού Σερρών.

- Τα έργα αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων Δήμων Ραφήνας-Πικερμίου και Σπάτων-Αρτέμιδας.

Σχόλια