Κρήτη

Κρίσιμες εκλογικές «μάχες» σε ΠΕΔ Κρήτης και ΕΣΔΑΚ

Το παρασκήνιο για ΠΕΔ - ΕΣΔΑΚ

Μεγάλο το ενδιαφέρον λόγω της κομβικής σημασίας των δύο κορυφαίων αυτοδιοικητικών οργάνων - Εκτιμήσεις, σενάρια και συμμαχίες

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι ζυμώσεις, διεργασίες και επαφές, σε προσκήνιο και κυρίως παρασκήνιο, ενόψει των δύο εκλογικών αυτοδιοικητικών μαχών που είναι κομβικής σημασίας για το νησί. Ο λόγος φυσικά για τις εκλογές πρώτα στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης, που έχουν προγραμματιστεί για τις 10 Νοεμβρίου, και στη συνέχεια για τον Ενιαίο Σύνδεσμο Διαχείρισης Απορριμμάτων Κρήτης.

Για τη μεν ΠΕΔ είναι, αν μη τι άλλο, προφανής η πολιτική σημασία των εκλογών, το ποιοι θα αναδειχθούν στα νέα διοικητικά όργανα, το πώς θα διαμορφωθούν οι συσχετισμοί και ποιος θα βρεθεί στο “τιμόνι” του οργάνου.

Για τον δε ΕΣΔΑΚ, η σημασία των εκλογών, η ανάδειξη των νέων οργάνων και του νέου προέδρου είναι επίσης καταλυτικής σημασίας. Άλλωστε, μιλάμε, όπως προκύπτει και από τα αναλυτικά στοιχεία και την “ακτινογραφία” του Συνδέσμου που παρουσιάζει σήμερα η “Νέα Κρήτη”, για ένα κρίσιμο πολιτικό, αυτοδιοικητικό όργανο και συνάμα ένα κομβικό “εργαλείο”, που διαχειρίζεται σημαντικά έργα, κονδύλια και υποδομές και ουσιαστικά έχει την... “μπαγκέτα” για την πολιτική γραμμή πλεύσης, τον σχεδιασμό της διαχείρισης των απορριμμάτων και την υλοποίησή του...

Οι δύο αυτές εκλογικές μάχες για την ανάδειξη των νέων διοικητικών οργάνων σε ΠΕΔ και ΕΣΔΑΚ είναι συγκοινωνούντα δοχεία.

Οι εκλογές στην ΠΕΔ, που προηγούνται χρονικά και πάνω στις οποίες έχει επικεντρωθεί αυτή τη στιγμή το μεγάλο ενδιαφέρον, θα τροχοδρομήσουν κατά γενική ομολογία τις εκλογικές εξελίξεις στον ΕΣΔΑΚ, όποτε αυτές γίνουν, το πιθανότερο προς την εκπνοή του 2019.

Αθροιστικά αυτά τα δύο όργανα διαμορφώνουν εν πολλοίς την πολιτική-περιβαλλοντική-αναπτυξιακή γραμμή πλεύσης για την Κρήτη και άρα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε αν οι δύο εκλογικές μάχες θα αναδείξουν μια κοινή γραμμή πλεύσης από πλευράς ηγεσίας σε ΠΕΔ και ΕΣΔΑΚ ή δύο διαφορετικές γραμμές και στρατόπεδα.

Ας ξετυλίξουμε το κουβάρι των διεργασιών, εκτιμήσεων και σεναρίων, ξεκινώντας από τις προσεχείς εκλογές στην ΠΕΔ, από τις οποίες περνά και η εκλογική διαδικασία που θα ακολουθήσει για τον ΕΣΔΑΚ.

Όπως έχει ανακοινωθεί, η γενική συνέλευση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης για την ανάδειξη των νέων διοικητικών οργάνων έχει οριστεί για τις 10 Νοεμβρίου. Στην παρούσα φάση “τρέχουν” οι διαδικασίες για την εκλογή του σώματος των 125 εκλεκτόρων. Στη γενική συνέλευση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης θα συμμετάσχουν 125 μέλη, εκ των οποίων οι 101 είναι δημοτικοί σύμβουλοι και 24 δήμαρχοι του νησιού. Σύμφωνα με σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, τα 24 Δημοτικά Συμβούλια εδώ στην Κρήτη πρέπει μέχρι την εκπνοή του Οκτωβρίου να εκλέξουν τα μέλη τα οποία θα συμμετάσχουν στη γενική συνέλευση της 10ης Νοεμβρίου για την ανάδειξη νέας διοίκησης στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης και των μελών που θα την εκπροσωπήσουν στη γενική συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος. Ήδη μάλιστα η σχετική διαδικασία έγινε στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου και ομοίως λαμβάνει χώρα και στα υπόλοιπα Συμβούλια.

Η ανθρωπογεωγραφία

Πώς θα προκύψουν οι 125 εκπρόσωποι των 24 Δήμων του νησιού στη γενική συνέλευση της ΠΕΔ Κρήτης;

Ο Δήμος Ηρακλείου θα έχει 29 εκπροσώπους (μαζί με τον δήμαρχο Βασίλη Λαμπρινό), ενώ ο Δήμος Χανίων θα έχει 19 (μαζί με τον δήμαρχο Παναγιώτη Σημανδηράκη). Ο Δήμος Ρεθύμνου αντίστοιχα θα έχει 10, ο Δήμος Αγίου Νικολάου 6, οι Δήμοι Χερσονήσου, Ιεράπετρας, Μαλεβιζίου και Φαιστού από 5 εκπροσώπους ο καθένας, οι Δήμοι Σητείας, Μινώα Πεδιάδας, Πλατανιά, Αρχανών-Αστερουσίων και Γόρτυνας από 4 εκπροσώπους, οι Δήμοι Μυλοποτάμου, Αποκορώνου και Κισσάμου από 3 εκπροσώπους αντίστοιχα, οι Δήμοι Αγίου Βασιλείου, Αμαρίου, Βιάννου και Καντάνου-Σελίνου από 2 εκπροσώπους ο καθένας, και τέλος οι Δήμοι Οροπεδίου, Ανωγείων, Σφακίων και Γαύδου θα έχουν από έναν εκπρόσωπο, που θα είναι και στις τέσσερις αυτές περιπτώσεις ο κάθε δήμαρχος.

Η εκπροσώπηση των Δήμων γίνεται αναλογικά με βάση τη δύναμη εδρών των παρατάξεων στα Δημοτικά Συμβούλια. Αυτό σημαίνει πρακτικά πως στους 29 εκλέκτορες που θα έχει ο Δήμος Ηρακλείου στη γενική συνέλευση της 10ης Νοεμβρίου, οι περισσότεροι προέρχονται από την παράταξη Κουράκη, που είναι η πρώτη σε έδρες στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Η παράταξη Κουράκη έχει 10 από τους 29 εκπροσώπους του Δήμου Ηρακλείου στη γενική συνέλευση της ΠΕΔ. Η “Δύναμη Πολιτών” έχει 7 αντιπροσώπους, συν τον δήμαρχο Βασίλη Λαμπρινό, που συμμετέχει εξ οφίτσιο στη γενική συνέλευση. Η παράταξη Λυγερού έχει 4, η παράταξη Σισαμάκη 2, ενώ από έναν εκπρόσωπο έχουν οι υπόλοιπες 5 παρατάξεις του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου.

Ομοίως ισχύει π.χ. και στον Δήμο Χανίων, όπου επίσης, λόγω του συσχετισμού εδρών στο Δημοτικό Συμβούλιο, η παράταξη Παπαδογιάννη έχει περισσότερους εκλέκτορες-εκπροσώπους από την παράταξη του δημάρχου Παναγιώτη Σημανδηράκη.

Το επισημαίνουμε διότι πρόκειται για ένα διαφορετικό δεδομένο σε σχέση με το παρελθόν και προηγούμενες εκλογικές διαδικασίες στη ΠΕΔ Κρήτης.

Αυτή τη φορά, οι παρατάξεις της μείζονος αντιπολίτευσης στα Δημοτικά Συμβούλια θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των συσχετισμών για την ανάδειξη του νέου προεδρείου.

Με τα τωρινά δεδομένα φαίνεται ότι συγκροτούνται δύο σχήματα διεκδίκησης της προεδρίας της ΠΕΔ Κρήτης. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ένα σχήμα που θα κατεβάσει ψηφοδέλτιο είναι αυτό του δημάρχου Ηρακλείου και απερχόμενου προέδρου της ΠΕΔ Βασίλη Λαμπρινού. Ο ίδιος θέλει να συνεχίσει και στη νέα θητεία στο “τιμόνι” της ΠΕΔ. Προσβλέπει σε μια επανεκλογή. Όμως αυτή τη φορά οι συσχετισμοί είναι διαφορετικοί και λιγότερο ευνοϊκοί για τον ίδιο. Και είναι εύλογο πως ο Βασίλης Λαμπρινός θα το πάει μέχρι τέλους μόνο αν κρίνει ότι του βγαίνουν τα “κουκκιά”, με το βλέμμα στραμμένο στο έτερο σχήμα που φαίνεται ότι συγκροτείται.

Στο έτερο σχήμα που αναμένεται να κατεβάσει ψηφοδέλτιο υπάρχει ως σημείο αναφοράς και αφετηρία της πρωτοβουλίας μια γενικευμένη δυσαρέσκεια για την παρουσία, το αποτύπωμα και το έργο του Βασίλη Λαμπρινού στην προεδρία της ΠΕΔ.

Θεωρούν ότι ο δήμαρχος Ηρακλείου δεν έχει δώσει δείγματα γραφής ως πρόεδρος της ΠΕΔ, ώστε να ανανεωθεί η προεδρία του. Χαρακτηρίζουν τη θητεία Λαμπρινού άτονη, “αναιμική” και θεωρούν πως η ηγεσία του κορυφαίου αυτού αυτοδιοικητικού οργάνου της Κρήτης πρέπει να πάει σε άλλο πρόσωπο, ώστε να ανοίξει μια νέα σελίδα στην ΠΕΔ. Νέα σελίδα, όπως σημειώνουν, με πιο δυναμικό και διεκδικητικό πολιτικό αποτύπωμα.

Στο σχήμα αυτό δε φαίνεται να υπάρχει τη στιγμή αυτή ειλημμένη απόφαση ως προς τον επικεφαλής. Ρεπορταζιακά, παρασκηνιακά έχουν ακουστεί έντονα κάποια ονόματα, όπως αυτά των Γιάννη Κουράκη, Γιώργου Μαρινάκη, Μανόλη Κοκοσάλη και Γιάννη Μαλανδράκη.

Κατά πολλούς είναι αρκετά πιθανό το σχήμα αυτό να πάει σαν ομάδα μέχρι το τέλος, χωρίς να οριοθετηθεί καθαρά ο επικεφαλής διεκδικητής της προεδρίας της ΠΕΔ.

Εδώ, ξέχωρα από το αν βγει μπροστά ηγούμενος κάποιος εκ των ενδιαφερομένων ή αν πάει το σχήμα αυτό χωρίς χρισμένο υποψήφιο πρόεδρο, το κρίσιμο ερωτηματικό είναι ένα: Θα πάει ο συνασπισμός αυτός σαν ομάδα, ενωτικά, μέχρι τέλους; Αν γίνει αυτό, τότε με βάση τον συσχετισμό αναλογιών αναμένεται να πετύχει επικράτηση, και μάλιστα σχετικά εύκολα, στις εκλογές της ΠΕΔ.

Αν, αντιθέτως, το σχήμα που συνθέτουν έμπειρα αυτοδιοικητικά στελέχη και παλιές “καραβάνες” δεν πάει ενωμένο και προκύψουν έριδες που “κυοφορήσουν” και ένα 3ο διεκδικητικό σχήμα-πόλο, τότε ευνοημένο θα βγει το σχήμα υπό τον Λαμπρινό και η εκλογική μάχη της 10ης Νοεμβρίου θα είναι ανοιχτή.

Εκλογές στον ΕΣΔΑΚ

Στο μέτωπο των εκλογών στον ΕΣΔΑΚ, τη στιγμή αυτή υπάρχει μια στάση αναμονής. Κάτι απολύτως λογικό, αφού οι εκλογές αργούν σχετικά και πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο σε δύο μέτωπα προτού ανέβουν οι... στροφές, οι ζυμώσεις και διεργασίες.

Το ένα μέτωπο αφορά στο ξεκαθάρισμα του σκηνικού σε σχέση με τον χάρτη των ΦΟΔΣΑ (Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων) στην Κρήτη.

Ως γνωστόν, το καλοκαίρι η συντονίστρια Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μαρία Κοζυράκη υπέγραψε τις σχετικές διαπιστωτικές πράξεις για τη δημιουργία δύο ΦΟΔΣΑ στο νησί. Ο ένας Φορέας είναι η ΔΕΔΙΣΑ Χανίων και ο άλλος είναι ο ΕΣΔΑΚ, που ουσιαστικά διευρύνεται άρδην, καλύπτοντας εξ ολοκλήρου τρεις νομούς (Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Λασιθίου).

Μετά την τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών, ωστόσο, που χαρακτηρίζει ως «μηδέποτε εκδοθείσες» τις διαπιστωτικές πράξεις που έχουν εκδώσει οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, αυτή τη στιγμή το σκηνικό είναι τελείως “θολό”.

Η Μαρία Κοζυράκη έχει ζητήσει εγγράφως διευκρινίσεις για το τι τελικά ισχύει ή θα ισχύσει. Στην Αποκεντρωμένη αναμένουν την επίσημη ενημέρωση-απάντηση, και μαζί με την Αποκεντρωμένη περιμένουν στο ακουστικό τους και οι Δήμοι.

Όπως είναι προφανές, δεν μπορούν να γίνουν εκλογές στον ΕΣΔΑΚ αν δεν ξεκαθαρίσει ο χάρτης των ΦΟΔΣΑ και αν θα πάμε τελικά σε 2, 3 ή 4 ακόμα-ακόμα Φορείς απορριμμάτων.

Είναι τελείως διαφορετικά τα δεδομένα μεταξύ ενός ΕΣΔΑΚ-υπερφορέα, όπως προβλέπεται με τις αποφάσεις της Αποκεντρωμένης, και ενός ΕΣΔΑΚ που θα έχει περιορισμένη εμβέλεια, στην περίπτωση π.χ. που προβλεφθεί ένας Φορέας σε συνέχεια του σημερινού ΦΟΔΣΑ Β. Πεδιάδος, και στον οποίο θα υπαχθούν αρκετοί δήμοι του νομού Ηρακλείου και οι δήμοι του νομού Λασιθίου.

Το πόσοι τελικά ΦΟΔΣΑ θα λειτουργούν και το τι εμβέλειας θα είναι ο ΕΣΔΑΚ ασφαλώς επηρεάζει τόσο το ενδιαφέρον για την προεδρία, όσο και τους συσχετισμούς δυνάμεων στην κάλπη.

Αναμφίβολα, και στα δύο σενάρια, δεδομένου ότι ο Δήμος Ηρακλείου θα είναι στον ΕΣΔΑΚ όπως και να έχει, ο Βασίλης Λαμπρινός θα επιθυμούσε δικό του εκλεκτό στη θέση του προέδρου. Μάλιστα, έχει ακουστεί έντονα το όνομα του αντιδημάρχου Πολεοδομίας Γιώργου Καραντινού, όπως και του αντιδημάρχου Καθαριότητας Κώστα Βαρδαβά.

Στην περίπτωση ενός “κουτσουρεμένης” εμβέλειας ΕΣΔΑΚ, ο δήμαρχος Ηρακλείου θα έχει την ευχέρεια κατά το κοινώς λεγόμενον να παίξει... “μπάλα” στις εκλογές. Στην περίπτωση ενός διευρυμένης εμβέλειας ΕΣΔΑΚ, τα δεδομένα αλλάζουν άρδην. Θα είναι πολύ πιο δύσκολο για την παράταξη Λαμπρινού να καθορίσει τη ροή των εξελίξεων, ενώ αντιθέτως μπορεί να δούμε το σενάριο να συνεχίζει στο “τιμόνι” του ΕΣΔΑΚ ο δήμαρχος Αρχανών-Αστερουσίων Μανόλης Κοκοσάλης, που υπηρετεί ως μεταβατικός πρόεδρος του ΕΣΔΑΚ τους τελευταίους μήνες, ή να προκύπτει άλλος δυνατός “παίχτης”...

Την ίδια ώρα, τις εξελίξεις για την εκλογική διαδικασία στον ΕΣΔΑΚ θα “τροχοδρομήσει” η εκλογική διαδικασία στην ΠΕΔ. Εδώ μιλάμε για “συγκοινωνούντα δοχεία”. Τα διαφορετικά και αντικρουόμενα σε μεγάλο βαθμό “θέλω” των αιρετών σε σχέση με τοn χάρτη των ΦΟΔΣΑ θα επηρεάσουν σε σημαντικό βαθμό τις ισορροπίες και τους συσχετισμούς στην εκλογική μάχη στην ΠΕΔ.

Η δε “ακτινογραφία” της εκλογικής μάχης στην ΠΕΔ στις 10 Νοεμβρίου θα δρομολογήσει τις εξελίξεις και θα δείξει το πού θα πάει η υπόθεση των εκλογών στον σημαντικό αυτό φορέα που λέγεται ΕΣΔΑΚ!

ΚΟΝΔΥΛΙΑ, ΥΠΟΔΟΜΕΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

Ο κομβικής σημασίας ΕΣΔΑΚ

Όσο μεγάλης πολιτικής σημασίας, όχι μόνο σε επίπεδο πρεστίζ και εντυπώσεων αλλά και ουσίας, είναι οι εκλογές και η υπόθεση διοίκησης στην ΠΕΔ, άλλο τόσο μεγάλης πολιτικής σημασίας και ουσίας είναι και οι εκλογές στον ΕΣΔΑΚ.

Ο Ενιαίος Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων Κρήτης είναι ένας φορέας-ορόσημο για την τοπική αυτοδιοίκηση στην Κρήτη. Είναι το αυτοδιοικητικό όργανο που έχει ουσιαστικά την “μπαγκέτα” της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Κρήτη, σε επίπεδο σχεδιασμού και υλοποίησης. Ωριμάζει έργα και παρεμβάσεις, διεκδικεί χρηματοδοτήσεις, και προκηρύσσει διαγωνισμούς και δημοπρασίες. Διαχειρίζεται σημαντικές κονδύλια, υποδομές και εξοπλισμό. Διαθέτει ένα σημαντικό επιτελείο σε στελεχιακό δυναμικό.

Η διαδρομή του, τα πεπραγμένα του, τα οικονομικά στοιχεία του ΕΣΔΑΚ, άλλωστε, που παρουσιάζουμε μιλούν από μόνα τους. Ο Ενιαίος Σύνδεσμος Διαχείρισης Απορριμμάτων Κρήτης ιδρύθηκε το έτος 2000 απ’ όλους τους Δήμους της Κρήτης, ως ένας Φορέας μέσω του οποίου οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα σχεδίαζαν και θα υλοποιούσαν ενιαία την πολιτική τους αναφορικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων σε όλο το νησί. Το 2010 μετατράπηκε σε ΦΟΔΣΑ, ο οποίος καλείται να υλοποιήσει το περιφερειακό σχέδιο δράσης του νησιού, κυρίως στους νομούς Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Λασιθίου, μιας και στο ενδιάμεσο διάστημα οι Δήμοι του ν. Χανίων αποχώρησαν σταδιακά ιδρύοντας δικό τους φορέα διαχείρισης (ΔΕΔΙΣΑ).

Στο διάστημα της μέχρι τώρα λειτουργίας του, ο ΕΣΔΑΚ έχει υλοποιήσει σημαντικά έργα, όπως η δημιουργία του ΧΥΤΑ στους Πέρα Γαλήνους, καθώς και του ΧΥΤΑ Σητείας. Σύμφωνα με τον ισολογισμό του Φορέα την 31η/12/2017, τα πάγια στοιχεία που απεικονίζονται σε αυτόν συνοπτικά αφορούν:

  1. Κτήρια-εγκαταστάσεις κτηρίων και τεχνικά έργα (αφορούν κυρίως τα έργα υποδομής των ΧΥΤΑ, το κόστος κατασκευής της Μονάδας Προεπεξεργασίας Απορριμμάτων Ηρακλείου, σταθμούς μεταφόρτωσης απορριμμάτων σε διάφορα σημεία του νησιού κ.λπ.), συνολικής αξίας κτήσης 33.797.066,61 ευρώ.
  2. Διάφορα εργαλεία (φορητοί αναλυτές βιοαερίου, αναλυτές μέτρησης υδάτων, κ.λπ.), αξίας κτήσης 91.255,45 ευρώ.
  3. Μεταφορικά μέσα και μηχανήματα έργου, στα οποία περιλαμβάνονται φορτωτές, συμπιεστές απορριμμάτων, αυτοσυμπιεζόμενα κοντέινερ και επικαθήμενα οχήματα, αξίας κτήσης 3.902.051,68 ευρώ.
  4. Έπιπλα και λοιπός εξοπλισμός γραφείων (Η/Υ, εκτυπωτές, κ.λπ.), αξίας κτήσης 104.633.67 ευρώ.

Το χρηματικό υπόλοιπο του ταμείου και των λογαριασμών όψεως του Φορέα ανέρχεται σήμερα στο ποσό των 1.770.000 ευρώ. Με βάση τον προϋπολογισμό του έτους 2019, το κόστος λειτουργίας του ΕΣΔΑΚ, σύμφωνα με την υπάρχουσα κατάσταση, προσδιορίζεται στο ποσό των 509.500 ευρώ. Το ίδιο ποσό περίπου (γύρω στις 500.000 ευρώ) προσδιορίζεται και τα προηγούμενα χρόνια.

Από το 2015 έως σήμερα, ο ΕΣΔΑΚ έχει υλοποιήσει συμβάσεις έργων και υπηρεσιών διαχείρισης απορριμμάτων, ύψους 125.500.000 ευρώ, ενώ έχει υλοποιήσει και υλοποιεί με επιτυχία ευρωπαϊκά προγράμματα συνολικού προϋπολογισμού 12.210.597,50 ευρώ. Κατά καιρούς, ο ΕΣΔΑΚ έχει ελεγχθεί επιτυχώς από ανεξάρτητους φορείς (ΕΣΠΕΛ, ΕΔΕΛ, Ελεγκτικό Συνέδριο, ορκωτοί λογιστές), σχετικά με την ποιοτική εκτέλεση των έργων και τη διοικητική διαδικασία που ακολουθεί.

 

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια