Κρήτη

Τροχαία δυστυχήματα: Ένα ολόκληρο χωριό «χάνεται» στους δρόμους της Κρήτης

Σοκαριστικά τα στοιχεία από την έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης

Η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση παγκοσμίως όσον αφορά στη θνησιμότητα από τροχαία δυστυχήματα.

Κάθε χρόνο, σχεδόν ένα ολόκληρο χωριό αφανίζεται στους δρόμους της Κρήτης, ενώ αρκετοί είναι οι άνθρωποι που τραυματίζονται σοβαρά, με τη ζωή τους πλέον να αλλάζει ριζικά. Τα στοιχεία που προκύπτουν από την έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης για τα τροχαία στη χώρα μας δεν επιτρέπουν σε καμία περίπτωση τον εφησυχασμό.

Όπως τόνισε ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Κωσταντίνος Ζοπουνίδης, ο οποίος ήταν καλεσμένος στην εκπομπή “Ώρα Αιχμής” της “ΚΡΗΤΗ TV”, η Παγκόσμια Τράπεζα αναφέρει ότι το οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα ανέρχεται στο 1-3% του ΑΕΠ κάθε κράτους. Στην Ε.Ε. ετησίως διατίθεται ποσό ύψους 160 δισ. ευρώ, το οποίο ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε. Στην Ελλάδα, κάθε βαριά τραυματίας κοστίζει περίπου 30 χιλιάδες ευρώ και κάθε ελαφρά τραυματίας 3 χιλιάδες ευρώ. Η ελληνική οικονομία, με βάση τα στοιχεία του Πολυτεχνείου Κρήτης, επιβαρύνεται με δαπάνες πάνω από 14 εκατ. ευρώ για την πληρωμή συντάξεων και αποζημιώσεων για νοσήλια και για αποκατάσταση ζημιών και σωματικών βλαβών στους τραυματίες. Στα ενθαρρυντικά της έρευνας του Πολυτεχνείου Κρήτης είναι ότι μέσα στο 2018 διαπιστώνεται πως είχαμε μείωση των επικίνδυνων παραβάσεων στην επικράτεια κατά 2%, με αρνητικό το δεδομένο ότι στις παραβάσεις των οχημάτων παρατηρείται αύξηση κατά 6,2%.

Για την Κρήτη, από το 2017 μέχρι και το 2018 η χειρότερη χρονιά όσον αφορά στους θανάτους από τροχαία ήταν το 2017, με 49 νεκρούς έναντι 48 το 2018. Η περιφερειακή ενότητα με τους περισσότερους νεκρούς είναι το Ηράκλειο, με 25 νεκρούς το 2018 και 21 το 2017, και ακολουθούν τα Χανιά με 11 νεκρούς το 2018 και 16 το 2017, το Ρέθυμνο με 7 νεκρούς το 2018 και 6 νεκρούς το 2017 και τέλος το Λασίθι με 5 νεκρούς το 2018 και 6 νεκρούς το 2017.

Αποκαρδιωτικοί όμως είναι και οι αριθμοί της έρευνας του Πολυτεχνείου Κρήτης όσον αφορά και τους σοβαρά τραυματίες, καθώς το 2018 ήταν 48 έναντι 49 του 2017. Αναφερόμαστε σε τραυματισμούς που έχουν να κάνουν με χρόνια νοσηλεία, που μπορεί να καταλήγει σε μόνιμη αναπηρία (αμαξίδια, πρόσθετα μέλη ή και άλλων ειδών προβλήματα).

Σοκαριστικά τα - μέχρι τώρα - στοιχεία για το 2019

Σοκ προκάλεσε η αναφορά του καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης Κώστα Ζοπουνίδη, με σημείο αναφοράς και τη μεγάλη έρευνα του Ιδρύματος για τα τροχαία από το 2014 μέχρι και σήμερα. Δυστυχώς, η αιματοχυσία στους κρητικούς δρόμους δεν έχει τέλος. Μάλιστα, τα θανατηφόρα τροχαία αυτή την περίοδο είναι 38 έναντι 29 που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Η αύξηση τους μάλιστα την τρέχουσα χρονιά αγγίζει το 31%. Τα σοβαρά τροχαία το ίδιο διάστημα έχουν μια μείωση 14%, καθώς από τα 28 στο α’ 9μηνο του 2018 πήγαν στα 24 το αντίστοιχο διάστημα το 2019. Μάλιστα, τους πρώτους εννέα μήνες του 2019, 119 είναι τα τροχαία που έχουν σημειωθεί, έναντι 113 το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

Όσον αφορά τους νεκρούς, η Κρήτη εξακολουθεί να ζει τον δικό της πόλεμο, μιας και στους δρόμους του νησιού από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2019 οι νεκροί είναι 51, σε σχέση με 33 το αντίστοιχο διάστημα του 2018 (αύξηση 24%).

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας προκύπτει ότι, μέχρι να γίνει συνείδηση στον Έλληνα οδηγό η οδική ασφάλεια, και το κράτος, σεβόμενο τους οδηγούς, πρέπει να κατασκευάσει ασφαλείς οδικές υποδομές με σημείο αναφοράς τον ΒΟΑΚ, που για την Κρήτη αποτελεί το Α και το Ω όσον αφορά στις υποδομές αλλά και την ασφάλεια των οδηγών. Άλλωστε, οι αριθμοί από την έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης αποτυπώνουν την αυξημένη επικινδυνότητα για τους οδηγούς που κυκλοφορούν στις τουριστικές περιοχές όπως είναι η Κρήτη, τα Δωδεκάνησα, τα Επτάνησα αλλά και οι Κυκλάδες. Μάλιστα, στους δρόμους αυτών των περιοχών υπάρχει και το χαρακτηριστικό ότι κυκλοφορούν οδηγοί με διαφορετικές κουλτούρες, από διάφορα σημεία του πλανήτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη συμπεριφορά των οδηγών στην καθημερινότητα.

Ο ρόλος της Αυτοδιοίκησης είναι πολύ σημαντικός στο να μειωθούν τα τροχαία στους δρόμους, με την αρμόδια αντιδήμαρχο Παιδείας και Κοινωνικής Πολιτικής στον Δήμο Ρεθύμνου Άννα Ελευθεριάδου-Γκίκα να τονίζει τις δράσεις αλλά και τις πρωτοβουλίες που πρέπει να ληφθούν για να σταματήσει αυτή η αιματοχυσία. Βεβαίως, όπως τόνισε στην εκπομπή “Ώρα Αιχμής” της “ΚΡΗΤΗ TV” η κ. Ελευθεριάδου, όλα ξεκινούν από την οικογένεια και πρέπει να συνεχίζονται στο σχολείο αλλά και στις δράσεις των τοπικών κοινωνιών μέσω της Αυτοδιοίκησης.

Τα τροχαία στην Κρήτη

Έτος

Νεκροί

Σοβαρά τραυματίες

Ελαφρά τραυματίες

2018

48

46

113

2017

49

41

125

Τροχαία ανά Περιφερειακή Ενότητα το 2018

Νομός

Νεκροί

Σοβαρά τραυματίες

Ελαφρά τραυματίες

Ηράκλειο

25

30

65

Χανιά

11

14

31

Ρέθυμνο

7

-

4

Λασίθι

5

2

13

Τα τροχαία στην Ελλάδα το διάστημα 2014 - 2018

Έτος

Νεκροί

Σοβαρά τραυματίες

Ελαφρά τραυματίες

2018

709

703

12.071 

2017

740

698

12.201

2016

824

879

12.946

2015

805

1.074

12.959

2014

799

1.068

13.216

* Τα στοιχεία είναι από την έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης

Με το πόδι κολλημένο στο γκάζι...

Με βάση τα στοιχεία της έρευνας του Πολυτεχνείου Κρήτης, η Νο1 παράβαση που καταγράφεται στους δρόμους όλης της χώρας, και η οποία είναι και η πιο φονική, είναι η υπερβολική ταχύτητα, και ακολουθούν η οδήγηση σε κατάσταση μέθης, το αντικανονικό προσπέρασμα, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, η παραβίαση της προτεραιότητας, η κίνηση στην αριστερή λωρίδα, ο επιδεικτικός ελιγμός και οι παραβάσεις σηματοδότη. Μάλιστα, μόνο κατά το 2018 στους δρόμους όλης της χώρας καταγράφηκαν 287.701 παραβάσεις.

Όσον αφορά στις παραβάσεις του ΚΟΚ, η πιο διαδεδομένη είναι η μη χρήση κράνους, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας, καθώς και η χρήση κινητού στην οδήγηση. Επίσης, μέσα στο 2018 αρκετές ήταν οι παραβάσεις που αφορούν τον έλεγχο ΚΤΕΟ, αλλά και τα ανασφάλιστα οχήματα. Αξίζει να επισημανθεί ότι μόνο το 2018 στους δρόμους όλης της Ελλάδας βεβαιώθηκαν 451.161 έναντι 463.563 το 2017, 433.573 το 2016, 452.652 το 2015 και 379.274 το 2014.

Σχόλια