«Εθνικό» έργο ο ΒΟΑΚ από Κίσσαμο ως Σητεία

Κρήτη
«Εθνικό» έργο ο ΒΟΑΚ από Κίσσαμο ως Σητεία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι εξελίξεις φέρνει η απόφαση του υπουργού λίγο πριν την επίσκεψή του στην Κρήτη

Με μια σημαντική εξέλιξη έσπευσε να... προετοιμάσει το έδαφος για την επικείμενη κάθοδό του (μέσα στον Οκτώβριο) στο νησί μας, με φόντο το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής...

Ο υπουργός εξέδωσε απόφαση χαρακτηρισμού του έργου ανακατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ως έργου εθνικής σημασίας και εθνικού επιπέδου!

Το αξιοσημείωτο στοιχείο μάλιστα στη σχετική υπουργική απόφαση που έχει στη διάθεσή της η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” είναι ότι ο χαρακτηρισμός αυτός ως εθνικού έργου αφορά στο σύνολο του ΒΟΑΚ (δηλαδή από Κίσσαμο μέχρι Σητεία και όχι μόνο στο κομμάτι Χανίων-Αγίου Νικολάου) και ανεξάρτητα από τις συμβάσεις υλοποίησης και τις διαγωνιστικές διαδικασίες που δρομολόγησε η προηγούμενη κυβέρνηση, και τις οποίες η νυν κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα αν θα ακυρώσει ή τροποποιήσει...

Η κίνηση αυτή αποτελεί μια εξέλιξη-ορόσημο, αφού αφενός σηματοδοτεί την αυτόματη αναγωγή του ΒΟΑΚ σε έργο πρώτιστης προτεραιότητας από πλευράς χρηματοδοτήσεων και αφετέρου σηματοδοτεί το πέρασμα του έργου σε ένα ειδικό καθεστώς γραφειοκρατικών διαδικασιών αναφορικά τόσο με περιβαλλοντικά ζητήματα, αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις, όπως π.χ. η έκδοση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), όσο και με το πάντοτε πολύπλοκο και χρονοβόρο κομμάτι των απαλλοτριώσεων.

Ο χαρακτηρισμός ως εθνικού έργου και η υπαγωγή σε ένα ειδικό καθεστώς σημαίνει πρακτικά πιο σύντομους χρόνους για την έκδοση εγκριτικών αποφάσεων και αδειών και για τη διευθέτηση των απαλλοτριώσεων, που ούτως ή άλλως, βάσει προηγούμενης κυβερνητικής απόφασης (επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ), θα προχωρήσουν στην περίπτωση του νέου ΒΟΑΚ με το νομικό πλαίσιο των λεγόμενων “αναγκαστικών απαλλοτριώσεων”. Το γνωστό, δηλαδή, πλαίσιο 7Α που έχουμε δει και στην περίπτωση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι.

Αναμφίβολα μιλάμε για μια σημαντική και πολύ θετική εξέλιξη στο μέτωπο του ΒΟΑΚ. Μια εξέλιξη που σε πρώτη ανάγνωση δίνει στίγμα βούλησης εκ μέρους της κυβέρνησης να προχωρήσει το μεγάλο έργο που συζητάμε εδώ και τόσα χρόνια.

Αυτό είναι το κεντρικό σύνθημα της κίνησης αυτής του υπουργείου. Θα πρέπει όμως να περιμένουμε να δούμε στην πορεία και το... παρασύνθημα! Αν όντως θα υπάρξει πρακτικό αντίκρισμα και δη σύντομα ή αν θα μείνουμε σε ένα επικοινωνιακό μήνυμα βούλησης για τον ΒΟΑΚ, ως ταιριαστό άλλωστε πολιτικά προπομπό για την επικείμενη κάθοδο εδώ της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών με τα όσα έχουν να ανακοινώσουν για το έργο του νέου ΒΟΑΚ...

Και κάτι άλλο, εξίσου σημαντικό... Με τη θετική αυτή κίνηση από πλευράς υπουργείου γεννάται αυτομάτως το ερώτημα: Πρακτικά τι θα δούμε σε επίπεδο χρηματοδότησης; Με το να χαρακτηρίζει μια κυβέρνηση ένα έργο ως έργο εθνικής σημασίας και να το αναγάγει πρώτιστη αναπτυξιακή προτεραιότητα, έπεται ότι θα πρέπει να φανεί ακόλουθη και στο κομμάτι των χρηματοδοτήσεων. Τίθεται συνεπώς το ερώτημα: Πέρα από τη γνωστή κουβέντα των τελευταίων ημερών για διόδια ή μη, αν και σε τι βαθμό είναι διατεθειμένη η κυβέρνηση να ανοίξει την “κάνουλα” των εθνικών χρηματοδοτήσεων για τον ΒΟΑΚ και σε τι δεσμεύσεις πόρων μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα προχωρήσει;

«Επιτακτική ανάγκη ο εκσυγχρονισμός του»

Στη σχετική Υπουργική Απόφαση χαρακτηρισμού του ΒΟΑΚ ως έργου εθνικής σημασίας και εθνικού επιπέδου, που υπογράφει ο υπουργός Κώστας Καραμανλής, παρατίθεται αναλυτικά το σκεπτικό και οι λόγοι. Αναφέρεται συγκεκριμένα:

«Επειδή:

- Το υφιστάμενο οδικό δίκτυο αδυνατεί να απορροφήσει τον αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο που παρατηρείται κατά τη θερινή κυρίως περίοδο, λόγω της αυξημένης μετακίνησης των επισκεπτών προς την περιοχή που διατρέχει το υπό κατασκευή έργο,

- Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, παρόλο που ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T), έχει ιδιαίτερα βαρύ ιστορικό ατυχημάτων και δυστυχημάτων. Τα φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά του οδικού άξονα στο μεγαλύτερο τμήμα του, σε συνδυασμό με την έλλειψη κόμβων και επαρκούς παράπλευρου δικτύου, έχουν δημιουργήσει σοβαρά θέματα οδικής ασφάλειας. Η ανάγκη λήψης μέτρων για τη βελτίωση του παρεχόμενου επιπέδου οδικής ασφάλειας του ΒΟΑΚ κρίνεται επιτακτική λόγω:

α) του υψηλού αριθμού ατυχημάτων που έχουν καταγραφεί στον ΒΟΑΚ τα τελευταία χρόνια,

β) των ιδιαίτερα δυσμενών επιπτώσεων των ατυχημάτων αυτών (μεγάλο ποσοστό νεκρών και βαριά τραυματιών) και

γ) της εν γένει κακής κατάστασης του ΒΟΑΚ κατά τμήματα,

- Συνολικά είναι επιτακτική ανάγκη η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), λόγω των κυκλοφοριακών απαιτήσεων, της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας των χρηστών του οδικού άξονα και της ενίσχυσης και υποστήριξης της αναπτυξιακής προοπτικής σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο,

- Σε μια περιοχή όπου η περιφερειακή οικονομία εξειδικεύεται σε οικονομικές δραστηριότητες που συνδέονται με την αγροτική οικονομία και κυρίως τον τουρισμό, η οποία συμμετέχει στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της χώρας σε ποσοστό της τάξεως του 5%, είναι αδήριτη η ανάγκη αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο, με σύγχρονη αποκατάσταση των προσβάσεων στις παρόδιες ιδιοκτησίες μέσω ανισόπεδων κόμβων και παράπλευρου δικτύου,

- Το έργο του θέματος είναι έργο σημαντικό για το σύνολο των Περιφερειακών Ενοτήτων της Περιφέρειας Κρήτης. Περαιτέρω, η διασύνδεση του ΒΟΑΚ με τους σημαντικούς λιμένες της Κρήτης και τα αεροδρόμια διασυνδέει το νησί της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα και αποτελεί επένδυση και έργο εθνικού επιπέδου,

- Απαιτείται συντονισμός των διαδικασιών σε ό,τι αφορά τις υποχρεώσεις του Δημοσίου από την κατανομή των κινδύνων που ανήκουν σε αυτό, για την έκδοση πάσης φύσεως αδειών και διαθεσιμότητας χώρου εκτέλεσης έργου κ.λπ.,

Αποφασίζουμε

Χαρακτηρίζουμε ως έργο Εθνικής Σημασίας και Εθνικού Επιπέδου το έργο “Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)”, όπως ορίστηκε στην απόφαση με αριθμ. ΔΟΥ/οικ/5776 “Χαρακτηρισμός και αρίθμηση αυτοκινητοδρόμων” του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΦΕΚ 253/ΑΑΠ/21.12.2015). Ο χαρακτηρισμός αφορά στο σύνολο της οδού, ανεξάρτητα από τις επιμέρους συμβάσεις υλοποίησης αυτής...».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News